Tømmerås Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Jeg har en qnap TS-119 med 1 TB disk innebygget, og satte den opp med en ekstern disk på 1 TB og kjørte de i qraid via esata. Jeg lastet ned en firmware oppdatering og så skjedde det som ikke skal skje, strømmen forsvant under oppdateringen så firmware feilet. Siden begge diskene stod i raid så nyttet det ikke å sette inn disken fra den eksterne da den var speilet og var like forbanna fucked. Jeg formaterte den innebygde disken og installerte ny firmware og da var den i orden, så koblet jeg til den eksterne og så da i programvaren til qnap´en hvordan dataen på den eksterne disken bare forsvant av seg selv. Vet nå at jeg burde installert Linux og koblet den eksterne disken til den stasjonære pc´en og dermed reddet dataene.......... Lærdommen er at jeg heretter blir å ta ettrykks sikkerhetskopiering via usb i stedet. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Dette har da ingenting med Qnap å gjøre, men at du ikke har en UPS på viktig utstyr for å unngå slike ting. Og, når slikt først skjer så er det første du gjør å kloner begge diskene til noen andre disker slik at du kan ekspimentere på å få dataen tilbake uten å miste noe. 1 Lenke til kommentar
Tømmerås Skrevet 10. september 2014 Forfatter Del Skrevet 10. september 2014 Nei... hva ville jeg med dette innlegget...... Å advare folk mot at raid ikke er så himmelsk som man får inntrykk av, og at qnap benytter harddisken til firmware filen, hva med en egen brikke til denne viktige funksjonen? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Samme om det er egen brikke eller HD som brukes, når det gjelder faren for at systemet brickes under firmwareoppdateringer når strømmen går. Det man trenger for å sikre seg mot dette er dobbelt sett med BIOS-ROM, og det ville kostet mer penger, og du ville antagelig ikke kjøpt produktet. Det koker ned til "lav pris/høy kvalitet/god funksjonalitet"-trekanten. Du kan velge opptil to :-) Endret 10. september 2014 av j-- 1 Lenke til kommentar
Tømmerås Skrevet 11. september 2014 Forfatter Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Hadde det gått å flashe firmware til en brikke så hadde jeg sluppet å formatere disken for i det hele tatt få start på systemet igjen Endret 11. september 2014 av Tømmerås Lenke til kommentar
St. Anders Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Min qnap 809pro har firmware på hovedkortet, så den er altså fri for dette så langt hovedkortet ikke ryker. Men har også en qnap 212 denne har redusert firmware på hovedkortet som bare er for å formatere disk som settes i qnap, og da laste ned firmware og instalere på HDD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå