Gå til innhold

Advarsel mot qnap raid......

Tømmerås

Anbefalte innlegg

Jeg har en qnap TS-119 med 1 TB disk innebygget, og satte den opp med en ekstern disk på 1 TB og kjørte de i qraid via esata.

Jeg lastet ned en firmware oppdatering og så skjedde det som ikke skal skje, strømmen forsvant under oppdateringen så firmware feilet. Siden begge diskene stod i raid så nyttet det ikke å sette inn disken fra den eksterne da den var speilet og var like forbanna fucked.

Jeg formaterte den innebygde disken og installerte ny firmware og da var den i orden, så koblet jeg til den eksterne og så da i programvaren til qnap´en hvordan dataen på den eksterne disken bare forsvant av seg selv.

Vet nå at jeg burde installert Linux og koblet den eksterne disken til den stasjonære pc´en og dermed reddet dataene..........

Lærdommen er at jeg heretter blir å ta ettrykks sikkerhetskopiering via usb i stedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har da ingenting med Qnap å gjøre, men at du ikke har en UPS på viktig utstyr for å unngå slike ting.

Og, når slikt først skjer så er det første du gjør å kloner begge diskene til noen andre disker slik at du kan ekspimentere på å få dataen tilbake uten å miste noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Samme om det er egen brikke eller HD som brukes, når det gjelder faren for at systemet brickes under firmwareoppdateringer når strømmen går.

Det man trenger for å sikre seg mot dette er dobbelt sett med BIOS-ROM, og det ville kostet mer penger, og du ville antagelig ikke kjøpt produktet. Det koker ned til "lav pris/høy kvalitet/god funksjonalitet"-trekanten. Du kan velge opptil to :-)

Endret av j--
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...