Gå til innhold

Bør hodetelefon frekvens matche hodetelefon forsterker frekvens?


Bendorama

Anbefalte innlegg

Hovedkortet på bildet har TOSLINK, ikke SPDIF. Førstnevnte er optisk kabel hvor det går lys gjennom, og er svært lite kompatibel med SPDIF, selv om begge er digitale kabler.

 

 

 

Regner med at det er en grei fordel å få koblet igjenom SPDIF isteden for usb?

SPDIF, Toslink, USB osv.. er alle bare kabler som overfører noen tall/formler. På samme måte som at du ender opp med samme fasiten selv om det er skrevet med blekk, blyant eller tusj, så spiller det ingen rolle hvilken av disse tilkoblingene du bruker.

Dog, USB kan også overføre strøm til eventuell forsterker/DAC, som jo kan være en fordel (SPDIF har bare et svært svakt signal), mens Toslink ikke har noe elektrisk signal overhode.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet på bildet har TOSLINK, ikke SPDIF. Førstnevnte er optisk kabel hvor det går lys gjennom, og er svært lite kompatibel med SPDIF, selv om begge er digitale kabler.

Det står SPDIF Out bak på inngangen :confused:

 

EDIT: Fungerer dette kanskje?

http://www.amazon.com/Recoton-Fiber-Optic-Toslink-Adapter/dp/B0002MQGRM

http://www.amazon.com/StarTech-com-THINTOSMIN6-Toslink-Digital-Optical/dp/B00016W6Y6

 

eller er det like greit å bare kjøre USB?

 

EDIT 2:

 

SPDIF, Toslink, USB osv.. er alle bare kabler som overfører noen tall/formler. På samme måte som at du ender opp med samme fasiten selv om det er skrevet med blekk, blyant eller tusj, så spiller det ingen rolle hvilken av disse tilkoblingene du bruker.

 

Dog, USB kan også overføre strøm til eventuell forsterker/DAC, som jo kan være en fordel (SPDIF har bare et svært svakt signal), mens Toslink ikke har noe elektrisk signal overhode.

Så kanskje like greit å glemme SPDIF? Har bare lest at den kjører en høyere bitrate på lyden, men det er kanskje ikke så mye å hente på det uansett?

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

 

Hovedkortet på bildet har TOSLINK, ikke SPDIF. Førstnevnte er optisk kabel hvor det går lys gjennom, og er svært lite kompatibel med SPDIF, selv om begge er digitale kabler.

Det står SPDIF Out bak på inngangen :confused:

 

Ja, ser ut som jeg tok litt feil, for Toslink er tydeligvis også S/PDIF. Ser ut som standarden dekker både elektriske (COAX) og optiske signaler (TOSLINK).

 

F.eks adapter: http://www.amazon.com/Digital-Optical-Toslink-Coaxial-Converter/dp/B000I98ZQY

 

Og her har jeg hele tiden kalt det for S/PDIF kobling og Toslink kobling. :blush:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

S/PDIF er nok bare en standard som kommer med forskjellige overføringsmedium. Altså Coax og Optisk.

Folk må mene hva de vil, men de er nok litt forvirret om de mener de ser forskjell på kvaliteten i bildet til HDMI kabler. For det er ikke fysisk mulig, hverken målbart eller teoretisk mulig. Et faktum som en hver person med f.eks signalbehandling vil kunne skrive under på.

 

For enten er grunnlaget det samme og begge gir nøyaktig samme informasjon til enheten, eller så har du ikke bilde overhode (om HDMI-kabelen er for svak/dårlig laget til å klare en gitt båndbredde ved en gitt avstand så vil den som regel miste koblingen helt, eller så vil den falle inn/ut/gi feil), men ikke dårligere bildekvalitet.

Lydkabler blir noe helt annet, da det er analoge signaler som bærer en lydkilde som kan ta opp støy etc... Der ligger det altså en viss forskjell, men om det er mulig å høre forskjell vil selvsagt variere etter utstyret, hva du sammenligner og hvem som hører osv...

Når det kommer til USB VS HDMI-lyd VS Toslink VS Coax, så er alle fire digitale, og så fremt lydkortet støtter å sende lydsignalet videre med samme gitt båndbredde og ved like mange bits, så blir det identisk.

Alle disse klarer 192 KHz ved 24bit i stereo i moderne tid, så fremt maskinen støtter det.

Legg dog merke til at det vil kunne være litt problematisk å finne noen lydkilder med så høy båndbredde, da selv CDer holder bare har 16-bit 44,100 KHz. Og da spiller det ingen rolle om kilden og sender klarer høyere.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Antar det er et Mini-TOSLINK adapter du trenger:

http://www.amazon.com/Recoton-Fiber-Optic-Toslink-Adapter/dp/B0002MQGRM

Aiai, enda en type S/PDIF gitt (det er vel fortsatt optisk, men da via et lite hull i tuppen av 3,5mm pluggen og ikke i Toslink formatet?).

 

Kan jo stemme greit, for har selv også hatt overgang fra 3.5mm plugg til både toslink og Coax.

 

Men ja, er enig i at kontakten så mest ut som en 3,5mm plugg, ikke coax-versjonen like vell. XD

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg ville bare sendt lyden over USB. Fordelen er at du får et eget lydkort du kan bruke til formålet. Kobler du over på spdif får du all pc-lyd over linken. Kommer litt an på hva du vil ha og hva som er hensiktsmessig.

 

Du får også tak i kabel med toslink til 3,5mm stereo jack integrert i selve kabelen. Husker jeg fikk en sånn med til et lydkort jeg kjøpte.

Adapteret Hårek linker til virker smart for å forhindre skade og øke fleksibiliteten.

Lenke til kommentar

Takk takk for gode svar ,med litt søking selv også, så føler jeg endelig at jeg får noelunde kontroll på det her :) så kan jeg bare stikke innom biltema og kjøpe en 2 meter optisk kabel med 3.5mm overgang til 50 kroner, så kan jeg prøve både USB og optisk.

 

Et til spørsmål, når jeg docker Fiio E09 med E17, vil E17 lade igjenom docken? eller vil batteriet til E17 blir brukt når jeg kobler den med SPDIF, selv om den står i docking?

 

Ser virkelig frem til å nyte litt skikkelig lyd med Fiio + DT880 600 Ohm og FLAC filene mine :wee:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå fått Fiio E17 hjem i havn, men sliter med å sette den til 192 / 24 bit. Bruker SPDIF, men når jeg stter lyden til 2 channel , 24 bit , 192000 hz (studio quality) I "Advanced" lyd setting så begynner Fiio E17 ( den gule linjen som er på display skjermen) å flicke 96k, 24 bit og 192k, 24 bit mens det knitrer en veldig ekkel lyd, tør ikke la headsettet stå i med den lyden en gang, kan ikke være bra å spille. Denne lyden kommer uansett hva jeg prøver å spille av, og E17 klarer ikke låse seg til en bitrate, men hopper mellom begge på displayet.

 

Noen tips?

 

EDIT: 96k / 24 bit fungerer helt fint.

 

Never mind, lastet ned Realtek driver ned på nytt og nå fungerer det plutselig, hadde samme driver fra før også, men javel, greit nok :wee:

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøp deg en DAC også, det er jo tøysete å forsterke hovedkortlyd. Henry Audio USB DAC (som jeg har og bruker med Argon HA-1) får mye skryt. Ellers kan du jo kjøpe en kombinert DAC og forsterker, f.eks. NuForce eller hva den nå heter. Det blir mye billigere..

 

Jeg valgte å styre unna Fiio siden jeg syntes det ble litt for mainstream, fordi jeg synes de har dårlig orden på produktseriene sine, og fordi det er dårlig tilgjengelighet på Fiio i Norge.

Lenke til kommentar

E17 er DAC, Er kjempe fornøyd med Fiio E09 + E17, utrolig mye for pengene her, og comboen ser ganske godt ut også på benken.

 

Så litt på Argon HA-1, men fikk beskjed om at E09 ville bli en bedre combo med beyer headsettet mitt, liker også bedre designet på E09, og det er veldig greit å kunne sette amp + dac i et, tar mindre plass.

I tillegg så er E17 portable amp, så jeg kan bruke headsettet på farten, støtter bare opp til 300ohm, men lyden blir bra den, og kan ikke sammenlignes med å sette headsettet inn i telefonen eller en pc.

 

FiiO_E17_Alpen_and_E09.jpg

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...