Gå til innhold

Bør hodetelefon frekvens matche hodetelefon forsterker frekvens?


Bendorama

Anbefalte innlegg

Hei, nettopp kjøpt meg et par Beyerdynamic DT880 600 ohm og viste at pc`en ikke kunne drive disse skikkelig, noe den ikke kan, har sett på en Atrox V100 hodetelefon forsterker Link men jeg ser at denne har:

Frekvensrespons: 20hz-20000hz 0,2dB

Mens DT8800 har Frekvensrespons på 5hz-35000hz.

 

Hva betyr dette? Vil ikke settet spille hele registeret sitt ved å koble seg til den forsterkeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at Beyerdynamic ikke oppgir noen grense på tallene sine. Det betyr jo egentlig at tallene ikke har noen mening.

Forsterkeren er oppgitt innenfor 0,2 dB, dvs en praktisk talt snorrett respons. Hvis man utvider grensene til f.eks 3 eller 6 dB, så kunne de kanskje oppgitt 2 - 100.000 Hz.

Som sagt, disse tallene er lite å bry seg om.

Lenke til kommentar

okey, takk for svar, forivrende med alle disse tallene, ser at den annonsen er satt til pasiv uansett, må si meg veldig usikker og forvirret i den hodetelefon forsterkere verden, hadde jo vært greit å kunne finne noe greit til en okey pris, 3 tusen ++ er ikke en okey pris :p I alle fall ikke når det er mer en headsettet selv koster.

Lenke til kommentar

De er svært seige å drive. Sikker på at du vil ha dem ?

Det er ikke så stor lydmessig forskjell at du ikke kan bytte dem i 250 ohm versjonen.

 

En billig løsning er nok å bruke denne;

 

http://www.bestsound.no/produkt/fiio-produkter/stasjonare-produkter/e9-desktop-hodetelefonforsterker-med-e7-dock

 

De har samme med ipod dock, også til samme -40% pris.

 

Begge gir 80 mW på 600 ohm.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt vitsen med så høy motstand om man ikke skal bruke det i et studio elns, hvor man parallellkobler slikt (visstnok).

 

Uansett. Som nevnt over så sier ikke frekvensresponsen så mye om man faktisk ikke har hele kurva/grafen/spekteret, eller i det minste hva slags tall de legger til grunn (at de måler inntil 6dB drop etc..)

 

Men det er nok ikke særlig viktig (spesielt ikke på headsett) å ta hensyn til så mye av hvor godt noe yter i området du ikke kan høre. Da må det vel være mye viktigere hva det yter i spekteret du KAN høre? ;)

(øret ditt er kanskje i området "20-18000Hz -20dB" eller noe i den duren, da det er svært svakt mot slutten), og filtrerer svært effektivt bort alt over dette. I bassreginonen så kan du fortsatt føle det, men med hedsett så får det uansett ikke bakken til å røre seg akkurat. :p

 

Det du faktisk ønsker er en best mulig frekvensrespons mellom 20-18000Hz. Ofte så rett som mulig men det kan variere litt hva man ønsker. Trasig nok så er det sjeldent man er så heldig å få ALLE specs på både forsterker og headsett. Og da må man nesten bare stole på erfaringer fra andre.

 

Det du bør være aller mest på vakt for er en forsterker med høy nok spenning til å drive så høy-ohmig kilde. :) Da først snakker vi om at forsterke kan eller ikke kan utnytte headsettet sitt potensiale. :)

Lenke til kommentar

Valget var bevist med 600 ohm, klart litt vanskelig å drive, men det er beste valget når man får noe skikkelig å drive dem med også, lyden er faktisk utrolig god nå også, men den er 60-70% av volumet jeg optimalt ønsker meg, valget med forsterker er litt vanskelig dog, mange pris forskjeller og noen er vist nok forskjellige i lyd osv, men drøsevis av dem står det at driver opptil 600 ohm, så det skal ikke bli et problem.

 

Men 1000-2000 hadde liksom vært et grei pris å bruke på en forsterker.

Lenke til kommentar

Med de kravene du stiller blir du nok happy med den e9'en fra Fiio som linken går til. Dette er meget gode forsterkere til prisen som greit når det volumet du vil ha så lenge det du har nå er rimelig standard. Sjekk gjerne spec'en på det for å være helt sikker. Andre rapporterer at e9 er en god match for 600 ohm. Det er en fullverdig forsterker og preamp selv om den har dock. Det er bare en ekstra inngang for å koble i lyd. Kjøper du senere en e7 og setter i docken kan du bruke den som USB dac og sende inn digital lyd fra pc'en via e9'en og få det forsterket via dac'en i e7'en.

Lenke til kommentar

Med de kravene du stiller blir du nok happy med den e9'en fra Fiio som linken går til. Dette er meget gode forsterkere til prisen som greit når det volumet du vil ha så lenge det du har nå er rimelig standard. Sjekk gjerne spec'en på det for å være helt sikker. Andre rapporterer at e9 er en god match for 600 ohm. Det er en fullverdig forsterker og preamp selv om den har dock. Det er bare en ekstra inngang for å koble i lyd. Kjøper du senere en e7 og setter i docken kan du bruke den som USB dac og sende inn digital lyd fra pc'en via e9'en og få det forsterket via dac'en i e7'en.

Jeg har sett på denne ja, eneste er jo at grunnen for den er billig er fordi det er E9 og ikke E9K som er nyeste, er litt usikker på om E9 + E7K passer, kan sende den en mail å spørre, litt dumt å kjøpe et utgående produkt som ikke matcher eks E7 til fremtiden når jeg skulle få lyst på den også :wee:

Men takker for svar, bare vært litt usikker på om den er sterk nok, igjen kan jo høre med Best sound om de har noen formening. Takker for respons btw

Lenke til kommentar

O2+odac leverer 88 mW på 600 ohm. Kanskje greit siden DT 880 i praksis er 660 ohm.

 

Magni leverer 130 mW. Det overgår grensen til DT 880 som ikke bør mates med mer enn 100 mW, så det burde i alle fall holde.

 

Magni + Modi lander på ca 1000 kr hver innomhus i samme pakke hvis du importerer selv med billigste frakt. De er ekstremt enkle med absolutt minimum det som trengs, men de gjør en god jobb. Fordelen med en overspecet forsterker er god transientrespons. Alltid en god egenskap. Specen på frekvensrespons er på 0.1 dB, så jeg vil si den er rimelig nøytral. Det laveste jeg klarer å detektere når jeg justerer eq selv er 0.2 dB.

Lenke til kommentar

Du gir aldri det maksimale til et par hodetelefoner.

Da ødelegger du hørselen din rimelig kjapt.

Så har ingen praktisk betydning at forsterkeren kan gi mer enn hodetelefonene takler på full guffe.

Det jeg mente var at det er bedre å ha for stor forsterker enn for liten.

Peakene i god dynamisk musikk bør leveres riktig på normalt lyttevolum, og da er det en god egenskap. Spesielt om man jobber med bearbeiding av eller lytting til høydynamisk lyd. For lytting til 16 bit CD spiller med overkomprimert lyd spiller det ingen rolle, men for 24 bit klassisk musikk eller film/spill-lyd uten dynamikk-kompresjon er det gull verdt. Stor forskjell på Peak og RMS.

Lenke til kommentar

De kan brukes om hverandre siden spec'en for dock-connectoren er den samme.

Kanskje du kan hjelpe meg med en annen ting, ser ut som jeg får skaffet meg en veldig pent brukt E17 til 1000 lapp, ser at denne kan bruke SPDIF

40_1204991530.jpg

Hovdkortet mitt har også SPDIF port: Asus P8Z77 V pro ( rett over de to HDMI portene)

asus_p8z77v_pro.jpg

Men de to portene ser ikke akkurat like ut, kan disse kobles sammen, evt hvilken kabel trenger jeg? Ser at FiiO L12 kabelen er ulik de ellers optiske kablene som selges rundt om.

Regner med at det er en grei fordel å få koblet igjenom SPDIF isteden for usb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...