olesig Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Hei. Jeg vurdere å kjøpe en ny stasjonær PC som i hovedsak skal brukes til musikkprogrammet Pro Tools 9. Har eksternt lydkort. Tenker på en ferdigbygd maskin. Hvilke komponent(er) er viktig for å kunne kjøre programmet problemfritt? Har mellom 3000 - 4000 kr til rådighet. Noen forsalg til kjøp av PC? Lenke til kommentar
raserbil Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Det eneste som krever maskinvare i pro tools er plugins, så du kan egentlig kjøre pro tools på nesten hva som helst. Det begrenser bare hvor mange spor, og hvor mange samtidige plugins du kan kjøre i sanntid. Gitt det lave prissjiktet, så ville jeg sett på bruktmarkedet etter det kraftigste du finner til prisen. Tror du til og med kan få en macbook pro med relativt gode specs til rundt 4000,- Jeg har ingen problemer med å kjøre pro tools på en macbook pro fra 2008. Ikke optimalt, men heller ikke problematisk. En SSD vil gi deg bedre ytelse ved opptak og lasting av prosjekter. Men dette kan du oppgradere senere. Her har du avid sine systemkrav: http://avid.force.com/pkb/articles/en_US/compatibility/en380535?popup=true Endret 10. september 2014 av raserbil Lenke til kommentar
olesig Skrevet 10. september 2014 Forfatter Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Takk for svar raserbil. Er i utgangspunktet veldig skeptisk til å kjøpe PC brukt, er så mye som kan være feil føler jeg. Hvis 4000 er for lite, hvor mye må jeg opp i ca for å få en tilfredsstillende PC til mitt bruk? Endret 10. september 2014 av olesig Lenke til kommentar
raserbil Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Takk for svar raserbil. Er i utgangspunktet veldig skeptisk til å kjøpe PC brukt, er så mye som kan være feil føler jeg. Hvis 4000 er for lite, hvor mye må jeg opp i ca for å få en tilfredsstillende PC til mitt bruk? Har du skjerm/tastatur/mus fra før? Er det det samme om det er en windows PC, eller en mac? Bedre med stasjonær, eller bærbar? Jeg ville ikke hatt noe problem med å kjøpe en brukt mackbook pro, så lenge du ikke kjøper den usett og uprøvd. Finn en på finn.no. Her er et eksempel: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50577556&searchclickthrough=true&searchQuery=macbook%20pro Det er et par sjekker du bør gjøre på en brukt mackbook pro, men det er veldig lett å teste om de fungerer som de skal. 1. Kjør hardware test: Hold "d" inne mens du booter opp, og følg instruksene. Du kan lese om det her: http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale=en_US&locale=en_US 2. Hold "alt" inne mens du booter. Hvis den spør om passord, så må du be selger om å fjerne passordet. Dette er et firmware passord, som ikke nødvendigvis kan fjernes uten å vite det. 3. Boot opp på vanlig måte og inn i OS X. Se nøye over skjermen etter skader, døde og stuck pixels. Denne kan hjelpe: http://tft.vanity.dk/MonitorTest_pureHTML.html 4. Åpne TextEdit (cmd+space skriv "textedit" trykk enter) Sjekk om alle taster på tastaturet fungerer. 5. Sjekk om trackpad fungerer. 6. Koble inn hodetelefoner, og sjekk om det er lyd. Du skal høre en lydeffekt når du trykker på volumknappene på tastaturet. 7. Sjekk om usb porter fungerer. ha med deg en usb minnepinne e.l. 8. Sjekk batterihelse. Dette er noe som naturligvis vil bli dårligere med åra. Noen macbooker kan man skifte batteri på. Dette er jo et pluss på gamle maskiner. Trykk på eplet øverst til venstre på skjermen, hold "alt" inne, og trykk på det øverste valget (System information...) Finn menypunktet "Power" og se hva det står om batterihelse. Et batteri varer typisk mellom 300 til 1000 cycles. Da har du testet macbooken så mye som det går an, og kan være sikker på at du har kjøpt noe som vil virke i lang tid fremover. Det fine med mac er at de er bygget med gode komponenter. Jeg har en mac pro fra 2008, og en macbook pro fra 2008 som jeg har brukt hver dag til nå :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå