Gå til innhold

KOMMENTAR: Samme gamle kjipe Apple

Anbefalte innlegg

Argumentene er så dårlige og kunnskapsløse at de av den grunn vekker oppsikt og faller rett inn i clickbait kategorien. Det tiltrekker de som elsker åndsvak harselering samt de som blir oppgitt av slike journalister.

Altså ren søppeljournalistikk på linje med oppslag du finner i Se og Hør og lignende publikasjoner. Se og Hør journalistikk selger som man vet meget bra :)

Som en annen kar sa, meget nær satire.

Hehe, men om det hadde vært en ren hyllest til Apple og menigheten deres hadde det selvsagt vært journalisme av beste sort. ;)

Dette blir vel strengtatt bare synsing fra din side? Du argumenterer jo absolutt ikke imot det Theo343 skriver her, og ikke legger du til noe av verdi til diskusjonen forøvrig.

Det å bare kaste ut ut tomme påstander ut i løse luften er noe vi alle kan gjøre, jeg kan jo også påstå at "Hehe, men om det hadde vært en ren hyllest til Samsung og menigheten deres hadde det selvsagt vært journalisme av beste sort." uten at det nødvendigvis medfører noe som helst av riktighet eller har noe som helst av verdi i argumentasjonen mot det vedkommende skrev?

Sånn du holder på i denne tråden er jo i ren "uansett sett hva du sier og måtte mene, så påstår jeg bare det motsatte" argumentasjon, dette har vel ingen verdi og får det til å fremstå temmelig arrogant og eplekjekk helt uten noe opplegg.

Endret av RamGuy
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting må sies.

Det er flott at det kommer artikler "mot strømmen" når alle sikler og jubler i "omg ny gadget" stil.

Men det er så forferdelig sløsing av spalteplass når man ikke legger mer innsats, kunnskap og kløkt i det.

Jeg hadde faktisk satt veldig pris på en IT-journalist som hadde hatt pondus nok til å klare å komme med god og saklig kritikk av Apple og deres produkter uten at hele artikkelen ser ut som kunnskapsløst klovneri med tenåringsfakter. Men det er nok for mye å forlange av tek.no nettverket.

Initativet og tanken er flott, det er bare gjennomføringen som faller i grus.

Feilen er selvsagt at det er Apple som kritiseres. Når det skjer blir det "kunnskapløst klovneri med tenåringsfaktor" Eller er dette nok igjen en en såkalt "lettvinn konklusjon"? ;)

Og det er ikke en lettvinn konklusjon at du bare drar frem "Hadde det ikke vært Apple, så hadde XXXX" helt uten begrunnelse? Flere her har da relativt greie argumenter for sine kommentarer og meninger, alt jeg ser du komme med er jo på nivå med "haha, hadde det ikke vært snakk om Apple så hadde du ikke brydd deg.." som vel strengtatt ikke kan kalles for noen saklig argumentasjon i det hele tatt.

Du kommer jo bare med temmelig irrelevante stikkommentarer med et subtilt preg av provokasjon og arroganse i undertonen for å undergrave det andre skriver, fremfor å faktisk tilføre noe som helst av verdi til diskusjonen i det store og hele?

Føler vel ikke at du har noe spesielt godt grunnlag for å kritisere noen som helst, om du selv ikke er interessert i det å overhode forsøke å føre en diskusjon selv. Jeg kan jo sitere dine innlegg og bare skrive;

"hahaha, hadde dette vært en artikkel som kritiserer selskap X så hadde du vært i like mye harnisk", her trenger man jo tilsynelatende ikke å ha noen underbyggende argumenter for påstandene sine og bare dra ting ut fra løse lufta.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe, men om det hadde vært en ren hyllest til Apple og menigheten deres hadde det selvsagt vært journalisme av beste sort. ;)

Dette blir vel strengtatt bare synsing fra din side? Du argumenterer jo absolutt ikke imot det Theo343 skriver her, og ikke legger du til noe av verdi til diskusjonen forøvrig.

Joda, det er strengt tatt synsing, selv om jeg tror vi alle vet at det nok er ubehagelig nære sannheten. Jeg henviser nettopp til manglende argumenter og kun skjellsord. "Dette var helt forferdelige og grusomme saker og journalisten var en tulling" Hvorfor? Nei det er det ingen som vet ;) Eller, kanskje det ureolig nok bare er synsing fra de som kaller artikkelen for "clickbait" også ;)
Lenke til kommentar

Noen liker BMW.

Noen liker Mercedes.

Noen liker Audi.

Noen liker Honda.

Noen liker Nissan.

Noen liker Ford.

Noen liker Jarlsberg.

Noen liker Norvegia.

Noen liker Tuborg.

Noen liker Carlsberg.

Noen liker Sierra Nevada.

Noen liker Nøgne Ø.

Hva er det å skjønne egentlig? Folk har forskjellige preferanser, lyster, smak og behov. JEG skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å forstå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann alle! Nå har jeg lest gjennom alle reaksjoner, og jeg må bare si tusen takk for all ros! På den annen side, hvorvidt jeg er en kunnskapsløs åndspygmé, fanboy eller hva det nå måtte være får imidlertid være opp til andre å avgjøre... ;)

Når det gjelder den mer saklige kritikken tenkte jeg å kommentere den litt her. Saken er ment som et spark til journaliststanden som ukritisk kaster seg over det meste som kommer fra Apple, selv når det ikke er noe særlig grunnlag for slik jubel. Under tirsdagens arrangement i Cupertino var salen proppfull av journalister fra hele verden, som kastet seg ut i stormende jubel og trampeklapp rett som det var. Journalister gjør som regel ikke sånt, bortsett altså fra når Apple står på scenen.

Av dere som ikke leser den som slik kritikk ser jeg flere har reagert på "spesifikasjons-oppramsing". Det var ikke meningen, og jeg ser ikke egentlig at det er så mye grunnlag for å lese den sånn. Jeg nevner faktisk ikke særlig med spesifikasjoner ut over dette med pikseltetthet, som var ett av argumentene jeg ved gårsdagens lunsjbord fikk servert for at dette egentlig var en knakende god telefon. Det var argumentene rundt dette, som jeg fikk høre fra en annen journalist, som satte meg på tanken å skrive denne kommentaren, og pikseltetthet er dermed kun ment som ett av eksemplene som trekkes frem for å "bevise" hvor herlige iPhones er. Et eksempel på eksemplene som nevnes, altså, men ikke Den Store Grunnen til å styre unna Apple.

Andre velger å lese hele kommentaren som et slags angrep på Apple, eller "hat" av iPhone, men jeg ser ikke egentlig det heller. Jeg kaller en eldre Sony-telefon teknisk overlegen (noe flåsete uten å ha sett nye iPhone i drift, men Sony-mobilen har mange funksjoner som nye iPhone mangler), jeg hevder at en enda eldre Samsung-telefon har høyere pikseltetthet (viser seg å kunne være feil, de er visst på samme nivå, men rundt 400 ppi er likevel på ingen måte overlegent), og jeg påpeker at iPhone-modellene har en rekke rent praktiske ting som mangler i forhold til de fleste konkurrentene (en kjensgjerning). Disse tre tingene er vel også omtrent den eneste kritikken av Apple sine produkter jeg kommer med, og dette er også ment å bygge opp under påstanden om at de nye telefonene ikke er så avsindig fantastiske at de fortjener innslag på Dagsrevyen og stående applaus. De er, tvert imot, ganske ordinære.

At Apple har ventet så lenge som de har med å integrere NFC er en kritikk av selskapet som kommer av årsaker flere andre kommentatorer i denne tråden setter fingeren svært presist på - og først og fremst at det kan ha bidratt til å forsinke utrullingen av NFC-systemer her til lands. Nå kommer det i bankkort samme hva som skjer på mobilfronten, men vi kunne vært der for flere år siden; hadde bare den mest bejublede mobilaktøren implement teknologien i sine modeller.

At Apple selger en idé om at deres produkter har den beste bruksopplevelsen er det vel ingen som kan motsi. Sannhetsgehalten i denne idéen kommer jeg ikke inn på, men at folk biter på er vel også utvilsomt noe vi alle kan være enige om.

Altså: Apple har lansert noen nye saker, men det meste ved disse er det samme gamle vi har hatt i flere år allerede - det er essensen. Dermed er det lite i kommentaren som faller under "angrep på Apple"-kategorien, men mye som tilsier at stormende applaus fra alle verdens journalister er ganske uberettiget (samt at dobbelt så høy pris som konkurrentenes telefoner er sinnssykt...).

Og til de som mener vi i Tek er forutintatte, og at vår test av nye iPhone garantert kommer til å være slakt uansett hvor god den er: Slapp helt av ;) Jeg kommer ikke til å teste disse telefonene, og flere av kollegaene mine er slett ikke enige med det jeg har skrevet i denne kommentaren.

Etter innlegget ditt å dømme virker det som om du våknet med fylleangst og plutselig innså hva du har skrevet… ???

MEN finner det litt interessant at det er Apple sin skyld at NFC ikke er ut rullet og implementert i større grad enn det er i dag? Skal ikke spekulere i hvorfor Apple ikke har tatt teknologien i bruk tidligere utover at selskapet muligens ikke har følt de har kunnet levere en løsning de opplevde som god før nå.

Langt mer interessant er det at du ikke ofrer «kålhuene» i Samsung, HTC, LG og Sony et spark bak fordi de – som tagere av teknologien over flere år – ikke har gjort mer for å sørge for bedre utrulling og implementering? Ingen av disse selskapene har gjort en dritt for å få NFC rullet ut og implementert, og det er selvfølgelig Apple sin skyld...

OG, de har også servert sine kjøpere en løsning som slettes ikke har hatt en plass i markedet, en bortimot nytteløs funksjon, i likhet med en del annet visvas de har implementert, fordyret produktene sine, misvisende markedsføring, osv. osv. Men det er selvfølgelig også Apple sin skyld… Hva er det du har «røyka»? Vi forventer bedre! Vi har rett til å forvente bedre!

Resten av artikkelen, kompetansen og holdningene dine får du ta tak i selv.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg fant det særdeles interessant at Apple får skylden for manglende NFC støtte i Norge.

Jeg hadde trodd Android hadde større fotfeste enn som så i dette landet...

Android har nok ganske stort fotfeste, men enkelte leverandører av tjenester er jo allikevel kanskje mer "apple-vennlige" enn markedsandelen tilsier?

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Android har nok ganske stort fotfeste, men enkelte leverandører av tjenester er jo allikevel kanskje mer "apple-vennlige" enn markedsandelen tilsier?

Dét, eller så er Apple hardere på å pushe ut et økosystem, og ikke bare telefoner med chippen i.

(Når det er sagt: NFC-betaling er fortsatt ikke lansert i Norge, og Apple har ikke sagt om/når det kommer her)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hva er dine tanker rundt IoT, stordata og det faktum at Apple samler inn informasjon om deg for å forbedre produktene deres?

Jeg er skeptisk og foretrekker å bruke leverandører som ikke lagrer dataene for å selge infoen om meg. Derfor foretrekker jeg Apple. Om de viser seg å begynne å bruke meg som produkt i stedet for kunde (som Google gjør) går jeg et annet sted.

Forøvrig er jeg pragmatisk og har mailen min hos Google fordi de har den beste tjenesten. Men jeg betaler, sånn at de ikke analyserer dataene.

Jepp, jeg kasta Google på dør av samme grunn. Ja det, og det faktum at de presser meg til å bli medlem av tjenester jeg ikke har noen interesse av. Gikk til Microsoft, og det har tydeligvis skjedd ting siden hotmail dagene, for etter min mening er den nye epost løsningen langt bedre enn Gmail..

Jeg stiller meg også undrende til hvordan det er mulig å gi Apple skylden for å holde igjen NFC? Mangelen på dette burde jo bare utgjøre et enormt konkurransefortrinn for andre plattformer. Men de ser ikke ut til å ha prestert noe annet de siste årene enn å lage klistremerker som kan settes på produktene..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Det er dog synd hvordan artikkelforfatter har skrevet denne saken. Jeg er i grunn enig med budskapet, men det hviler liten tvil om hvor han står i utgangspunktet. Denne artikkelen bidrar dog videre til hysteriet og diskusjonen.

Apple er elsket og hatet. De fleste har dog en større interesse av selskapet enn hva de tørr å innrømme, noe denne diskusjonen beviser rimelig godt.

Vi må dog ikke glemme vi snakker om en ut produsent, ikke en kur på kreft. Det er mulig å ha et avslappet forhold til noe du ikke ønsker å kjøpe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er dog synd hvordan artikkelforfatter har skrevet denne saken. Jeg er i grunn enig med budskapet, men det hviler liten tvil om hvor han står i utgangspunktet. Denne artikkelen bidrar dog videre til hysteriet og diskusjonen.

Apple er elsket og hatet. De fleste har dog en større interesse av selskapet enn hva de tørr å innrømme, noe denne diskusjonen beviser rimelig godt.

Vi må dog ikke glemme vi snakker om en ut produsent, ikke en kur på kreft. Det er mulig å ha et avslappet forhold til noe du ikke ønsker å kjøpe.

Veldig enig.

I dette og ett par andre moderate bidragsytere til denne "flamebait'n" av en artikkel/tråd.

VargAamo har ett poeng i den til tiders "vekkelsesmøte-preg" som slike Apple-lansering har.

Bortsett fra det synes jeg artikkelen stod til FAIL, men kunne likevel ikke la være å like den og de som har skrevet "MeToo" i ulike varianter her på tråden.

Slike tråder *er* jo god underholdning!

:)

Lenke til kommentar

Starten på denne tråden beviser veldig godt hvilket nivå folk legger seg på.

Jeg bruker dog mer tid på utenlandske fora, og en fellesnevner der er at folk stort sett holder et roligere nivå enn her hjemme.

Personlig liker jeg Apples produktet veldig godt, men er også veldig glad i å bygge maskiner selv. Ikke minst prøve ulike produkter og operativsystemer. At jeg til slutt har falt på iOS, W7,W8 og OSX en ren smakssak ut ifra hva som passer behovene mine.

Dette er dessverre en endeløs og useriøs diskusjon. Folk liker å hate, noe jeg ikke orker..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kommer jo bare med temmelig irrelevante stikkommentarer med et subtilt preg av provokasjon og arroganse i undertonen for å undergrave det andre skriver, fremfor å faktisk tilføre noe som helst av verdi til diskusjonen i det store og hele?

For det er jo liksom så veldig mye som er tilført av verdi fra før ;) Noen presterte tom. å dra inn fylleangst for å prøve å få artikkelforfatter til å virke enda mer dum, kunnskapsløs, manipulerende, ond og fæl enn det vi alle nå har skjønt og blitt overbevist om at han er siden han våget å komme med kritikk av Apple.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre er jeg veldig enig selv om jeg er veldig glad i Apple produkter. Men lanseringen i går var mildt sagt skuffende. Egentlig alt de har gjort/ikke gjort etter at Jobs forsvant har vært ganske så kjedelig.

Men hvor klarer du å finne Samsung S5 85% billigere enn den nye modellen? Spør fordi jeg har tenkt å kjøpe den. Men linkene du bruker viser ca 4500 og 8500 Det er billigere men ikke 85%

Lenke til kommentar

Problemet med Android-telefoner er at man betaler for teknologi og funskjoner man ikke har lyst på, ikke trenger eller ikke bruker i det daglige. Widgets, Øyescrolling, splitscreen, Youtube i innfelt vindu og åpning av låseskjerm med fjeset er bare en håndfull av teknologier jeg aldri følte behov for men som er med å gjøre opplevelsen på en Samsung rotete og komplisert. Less is more.

Vel man må i noen tifeller ta til takke med å få funksjoner man aldri kommer til å bruke, men fortsatt så koster de ikke mer enn Apple sine produkter, i de fleste tilfeller koster de mindre. Så jeg ser ikke helt meningen i poenget ditt her. Jeg forstår de som like Iphone på grunn av kvalitetsfølelsen, men i sånn måte føles for eksempel Sony sin xperia serie minst like velbygd, og det er en telefon med et bedre kamera, den er vanntett, fåes i flere størrelser, er billigere og spec wise, overlegen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...