Gå til innhold

KOMMENTAR: Samme gamle kjipe Apple

Anbefalte innlegg

Ja, Google har en annen type makt, og målsetningen "Do no evil" er kritisk for at de skal kunne leve av å selge målrettet reklame til oss.

Hvis vi ikke stoler på Google mister de oss som salgsvare. Google ønsker oss med hud og hår, men har likevel laget prosedyrer og muligheter for at vi lett skal kunne overføre informasjon og funksjoner fra Googles tjenester til andre.

Apple har iTunes, og bruker informasjonen der for alt det er verd. Der er det ikke snakk om lettvinte løsninger eller fleksibel bruk.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en veldig god artikkel fra en Android-fan som har forstått en del mer av hvordan teknologiverdenen og mediene funker enn artikkelforfatteren (eller som ikke er fullt så villig til å ofre integritet for klikk):

Why we need Apple

Jeg mistenker du synes den var bedre fordi den har noen synsinger om hvorfor Apple er det selskapet som driver oss fremover ... Det er uansett totalt irrelevant i forhold til det artikkelen/kommentaren til denne tråden handler om: at verdenspressen går bananas hver gang Apple presenterer noe middelmådig.

Endret av IT-guy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver å lagre så lite de kan? Det vil jeg kalle i beste fall misvisende. Videre er det en god del mer man kan gjøre mtp maktmisbruk enn kun informasjonsinnsamling.

Hvorfor det?

Apple lagrer brukerdata, men de gjør det i sammenhenger der den skal brukes til noe av brukeren, og ikke ellers. De har f.eks implementert end-to-end kryptering for iMessage, og de har bevisst gjort sånn at de ikke mottar noen som helst info om brukerens kjøp via ApplePay. De har ingen grunn til å samle info om brukeren utover å lage bedre applikasjoner og gode brukeropplevelser.

For Google er innsamlingen av brukerdata hele poenget. De er et reklamebyrå som tilfeldigvis har funnet ut at det å lage et mobil-os er en god måte å samle inn data på. Ja, dette resulterer i gode produkter for kunden, men det er fortsatt ikke poenget for Google.

At folk som er opptatt av brukerrettigheter og dataintegritet foretrekker Google foran Apple eller Microsoft er for meg en gåte. Folk som gir faen kan selvsagt velge den leverandøren de måtte ønske.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mistenker du synes den var bedre fordi den har noen synsinger om hvorfor Apple er det selskapet som driver oss fremover ... Det er uansett totalt irrelevant i forhold til det artikkelen/kommentaren denne tråden handler om: at verdenspressen går bananas hver gang Apple presenterer noe middelmådig.

Nei. Den prøver å forklare hvorfor en lansering fra Apple får mer dekning enn andres lanseringer. Nettopp det originalkommentaren snakker om.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er så enig. Du får en bra 55" TV for 7000-8000 kr. Du behøver ikke bytte den ut etter 2 år. Det må du gjøre med din iphone for då er batteriet så å si slutt. (ikke hørt om noen som har byttet batterier til sin iphone, men kan hende jeg tar feil)

Du tar rimelig feil. Jeg har fortsatt 4er kjøpt på lanseringsdag i fortsatt i fint driv som dedikert klokkeradio, musikkspiller på soverommet, søvnmonitor og annet stash den gjør der. Det samme med en gammel 4S som gjør en del andre oppgaver. Og skulle du mot formodning ønske å bytte ut batteriet så er ikke "apple-kjøpere" (denne stigmatiserende og generaliserende ordbruken dere er så glad i her) verre enn at de klarer å håndtere en skrutrekker.

Jaja, enda godt du ikke prøver å bruke den som telefon da.

Vi har også noen iphone 3 & 4 i huset. De ble tidlig pensjonert som telefoner. For det fungerte de ikke som. Mulig 5'ern fungere slik at du kan både tale og høre i den, men det ville jo være på tide at de fikk den delen av smartTELEFON riktig.

Godt kommentert Varg. Det eneste jeg har å utsette er at ikke flere tar opp den freværende telefonkvaliteten i iphone. Har inntrykk at 4'ern var bedre en 3'erne, men allikevel.

"Hallo!? Hører du meg?! Si meg er det en iphone du ringer fra?!"

Med det sagt er jeg svært fornøyd med ipadene.

Brukte 4ern som telefon og smartmobil i over 3 år og det fungerte helt ypperlig. Riktignok var det noen iOS iterasjoner etter noen år som fikk den til å bli en del tregere men det løste seg som regel med ny oppdatering senere. Sista halvåret før jeg kjøpte 5S brukte jeg en "knust" 4S som jeg hadde fått av datteren fordi den var en del raskere.

4ern hadde bedre dekning både på mobilnettet og trådløsnettet enn andre smartmobiler i flokken jeg reiste med selv på godt lydisolerte hoteller ved OSL stripa.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Prøver å lagre så lite de kan? Det vil jeg kalle i beste fall misvisende. Videre er det en god del mer man kan gjøre mtp maktmisbruk enn kun informasjonsinnsamling.

Hvorfor det?

Apple lagrer brukerdata, men de gjør det i sammenhenger der den skal brukes til noe av brukeren, og ikke ellers. De har f.eks implementert end-to-end kryptering for iMessage, og de har bevisst gjort sånn at de ikke mottar noen som helst info om brukerens kjøp via ApplePay. De har ingen grunn til å samle info om brukeren utover å lage bedre applikasjoner og gode brukeropplevelser.

For Google er innsamlingen av brukerdata hele poenget. De er et reklamebyrå som tilfeldigvis har funnet ut at det å lage et mobil-os er en god måte å samle inn data på. Ja, dette resulterer i gode produkter for kunden, men det er fortsatt ikke poenget for Google.

At folk som er opptatt av brukerrettigheter og dataintegritet foretrekker Google foran Apple eller Microsoft er for meg en gåte. Folk som gir faen kan selvsagt velge den leverandøren de måtte ønske.

Se feks saken med at apple lagrer location-data for år bakover i tid, synes du virkelig det er innenfor "prøver å lagre så lite de kan"?

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mistenker du synes den var bedre fordi den har noen synsinger om hvorfor Apple er det selskapet som driver oss fremover ... Det er uansett totalt irrelevant i forhold til det artikkelen/kommentaren denne tråden handler om: at verdenspressen går bananas hver gang Apple presenterer noe middelmådig.

Nei. Den prøver å forklare hvorfor en lansering fra Apple får mer dekning enn andres lanseringer. Nettopp det originalkommentaren snakker om.

Det er jo det den ikke gjør ... Den forklarer hvorfor vi som forbrukere er best tjent ved at det finnes flere tilbydere. Det gjelder for øvrig de aller fleste markeder, ikke bare mobiltelefoner.

Lenke til kommentar

Se feks saken med at apple lagrer location-data for år bakover i tid, synes du virkelig det er innenfor "prøver å lagre så lite de kan"?

"Så lite de kan for å fortsatt levere verdifulle tjenester".

Dette brukes såvidt jeg har forstått til å lære brukerens reisemønster for å gi gode prediksjoner (akkurat som Google Now gjør). Om du mener saken for et par år siden der disse dataene kunne leses fra backup ble dette fikset kjapt, og dataene sendes ikke ut av enheten (i motsetning til med Android, der alle bevegelser lastes opp til nett automatisk).

Forskjellen på Google og Apple er ikke alltid hva de lagrer, men hvorfor. Jeg synes den forskjellen er viktig, fordi jeg foretrekker å være kunden og ikke produktet.

Men nå er vi litt langt ute fra tema.

Jeg tror, som det pekes på i artikkelen jeg lenket til, at grunnen til at Apples lanseringer får mye oppmerksomhet er delt. Noe av det er nok at de er ekstremt gode på PR. Ingen tvil om det. Men de er også trendsettere i teknologi - det er ofte Apple som bringer teknologier fra "nerdestadiet" til massemarkedet, og det er når dette skjer det blir interessant for media. Det er ingen vits for VG å skrive om Pebble, for "Ingen" har Pebble. Men når verdens største IT-selskap går all in med en smartklokke blir det plutselig noe den jevne leser er interessert i. Dessuten er det tydeligvis interesse for disse artiklene - media vet ekstremt godt hvor mange som leser hva, og prioriterer deretter. De driver butikk de også.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple har mye makt over forbrukerne slik du påpeker. Det kritiske spørsmålet må derfor bli, misbruker de denne makten?

Apple har ikke noe "Do no evil"-målsetning. Det er naturlig at de tenker på seg selv først, men hvis de misbruker sin makt til å ødelegge for andre eller sabotere standarder bør de settes på plass.

Dette er helt absurd for meg. Google lever av informasjonen de samler inn om brukerne sine, og grabber alt de kan. Apple prøver å lagre så lite som mulig (sjekk hva de gjør på betalingsløsningen f.eks, og sammenlikne med Google Wallet). Og det er Apple som liksom er onde? Det er informasjonen din som har verdi, og Apple gjør ingen forsøk på å få tak i denne. Google lever av den.

Selv om jeg bruker Android har jeg liten tro på at Google ikke tenker på seg selv først. Google er ikke et veldedig selskap som lager produkter kun for å glede oss forbrukere noe mer enn sine konkurrenter. De er ute etter å tjene penger. "Alle" er det.

Måtte søke opp litt rundt Apple og personvern. Ble positivt overrasket over at de ser ut til å ha gjort noen grep siste året, og dermed gått fra én enkel stjerne til full pott hos https://www.eff.org/who-has-your-back-2014#apple

Samme oversikt for Google for de som lurer på det: https://www.eff.org/who-has-your-back-2014#google

Hvordan Apple er i forhold til proprietære løsninger, lukkede økosystemer osv er en helt annen sak. Faktum er at Apple har en posisjon i markedet som lar dem styre utvikling til en viss grad. iPhone-docking i alle mulige greier er et godt eksempel på det. Det er mange spennende produkter jeg gjerne skulle kjøpt om de hadde brukt en standard løsning istedet for dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En ting må sies.

Det er flott at det kommer artikler "mot strømmen" når alle sikler og jubler i "omg ny gadget" stil.

Men det er så forferdelig sløsing av spalteplass når man ikke legger mer innsats, kunnskap og kløkt i det.

Jeg hadde faktisk satt veldig pris på en IT-journalist som hadde hatt pondus nok til å klare å komme med god og saklig kritikk av Apple og deres produkter uten at hele artikkelen ser ut som kunnskapsløst klovneri med tenåringsfakter. Men det er nok for mye å forlange av tek.no nettverket.

Initativet og tanken er flott, det er bare gjennomføringen som faller i grus.

Feilen er selvsagt at det er Apple som kritiseres. Når det skjer blir det "kunnskapløst klovneri med tenåringsfaktor" Eller er dette nok igjen en en såkalt "lettvinn konklusjon"? ;)
Lenke til kommentar

Feilen er selvsagt at det er Apple som kritiseres. Når det skjer blir det "kunnskapløst klovneri med tenåringsfaktor" Eller er dette nok igjen en en såkalt "lettvinn konklusjon"? ;)

Absolutt ikke, det er masse å kritisere Apple for. Denne artikkelen var fortsatt bare circlejerk-bait for de som av en eller annen grunn hater Apple.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Forskjellen på Google og Apple er ikke alltid hva de lagrer, men hvorfor. Jeg synes den forskjellen er viktig, fordi jeg foretrekker å være kunden og ikke produktet.

Hva er dine tanker rundt IoT, stordata og det faktum at Apple samler inn informasjon om deg for å forbedre produktene deres?

Lenke til kommentar

Absolutt ikke, det er masse å kritisere Apple for. Denne artikkelen var fortsatt bare circlejerk-bait for de som av en eller annen grunn hater Apple.

Om det er noen som helst hold i den påstånden ville det riktige være å gå gjennom de såkalte "circlejerk-bait" argumentene og forklare hvorfor. ;)
Lenke til kommentar

bra artikkel. kunne kanskje nevnt lg g3 i i sammenligningen med iphone 6 plus som ogå er 5.5 tommer, men som har en oppløsning på 2560 x 1440

Nå er vel de fleste anmeldere enig at på grunn av temmelig laber fargemetting, fargekontrast og fargebalanse så er faktisk skjermen på LG G2 bedre enn den på LG G3, oppløsning er langt ifra alt på en skjerm. Spesielt på mobil hvor PPI nå uansett har blitt så høyt at de fleste vil slite voldsomt med å skille en skjerm fra en annen når det kommer til oppløsning så blir dette på nivå med megapikseljaget på kameraer, høyest oppløsning samsvarer overhode ikke med best skjerm i mobilverden lenger, på ingen som helst måte.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vittig med folk som kaller dette for en reflektert artikkel. Det er clickbait for den andre siden av leiren, laget for å deles på facebook og fremme denne gruppens elitisme og "I chose the red pill"-holdning.

En reflektert artikkel ville vært som følger: "Hvilket operativsystem som er i telefonen din betyr egentlig ingenting, til syvende og sist. Bruk heller tiden og energien din på noe som faktisk betyr noe, istedenfor å bitche på et internettforum. Besøk dine besteforeldre."

(Teknologiklumpen min er for tiden en Oppo Find 7. Det går an å mene at folk er fuckings latterlige selv om man deler samme OS på telefonen.)

Endret av psilocybe
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hva er dine tanker rundt IoT, stordata og det faktum at Apple samler inn informasjon om deg for å forbedre produktene deres?

Jeg er skeptisk og foretrekker å bruke leverandører som ikke lagrer dataene for å selge infoen om meg. Derfor foretrekker jeg Apple. Om de viser seg å begynne å bruke meg som produkt i stedet for kunde (som Google gjør) går jeg et annet sted.

Forøvrig er jeg pragmatisk og har mailen min hos Google fordi de har den beste tjenesten. Men jeg betaler, sånn at de ikke analyserer dataene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, utrolig morsomt å se hvordan noen angriper skribenten og anklagelser om dumhet, misforståelse, feil, kunnskapsløshet, "clickbait", sellout, journalistisk søppel etc. Ingen argumenter som skal støtte deres syn, kun angrep og skjellsord. Alt fordi han våget å kritisere deres kjære Apple. Beviser vel ganske greit at Apple handler mer om religion enn noe annet nå. :lol: Håper nå journalisten har fått en skikkelig lærepenge og ikke finner på noe slikt mer! Da vil han atter få føle Apple menighetens ustoppelige vrede over flere milliarder forumsider i alle verdens land! :lol:

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bruker begrepet brukervennlighet som om det skulle være noe som kunne måles objektivt, men sånn er det ikke. Brukervennlighet er en veldig subjektiv opplevelse. Før smarttelefonens tid holdt man seg til enten Nokia eller Sony-Ericsson ikke fordi den ene var mer brukervennlig enn den andre objektivt sett, men fordi en kjente det ene eller det andre systemet. Og det er nok den viktigste grunnen til at folk fortsetter med iPhone, og til at ungdommer vil ha iPhone fordi de andre i gjengen har det. Det som er kjent eller som venninna/kjæresten/sønnen kan med er tryggere og enklere å komme i gang med og oppleves dermed mer brukervennlig. Du og jeg og alle som har satt seg virkelig inn i systemene kan være enige om at det ene ikke er det spor mer brukervennlig enn det andre, men det er irrelevant. Det er den enkelte brukerens subjektive oppfatning av brukervennlighet som avgjør hva han vil bruke pengene sine på. Det er nok også mye av bakgrunnen for Apples suksess, at de har greit å gjøre forandringene forsiktige nok til at de har beholdt menigheten sin, for de fleste er langt mer interessert i å få noe de opplever som lett å bruke enn å få alle de nyeste innovasjonene med en gang de kommer. Balansen mellom nye muligheter og trygg og kjent brukeropplevelse er ikke helt enkel, men Apple har vist seg å treffe bedre enn de fleste fram til nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...