Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte blandebatteri på kjøkken, koblinger

Anbefalte innlegg

Vi skal bytte blandebatteriet på kjøkkenet, og tenkte vi skulle gjøre det selv. Men lurer litt på om vi trenger noen nye koblinger eller deler for å koble det nye blandebatteriet til vannrørene. Har lagt ved bilder av det nye blandebatteriet + koblingene slik de er i dag. Noen som har tips? Kan legge opp bedre bilder viss disse er for dårlige :)

post-210351-0-18691500-1410347193_thumb.png

post-210351-0-25098800-1410347277_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger to slike i dimensjon 15xR15 for å passe til slangene (går ut fra pakninger følger med) på batteriet:

http://www.clasohlson.com/no/Utvendig-rett-kobling/Pr306566000

Pakninger om nødvendig: (1/2" til varmt/kaldt, 3/4" til oppvaskmaskinen)

http://www.clasohlson.com/no/Pakningssett/Pr307372000

Mutteren og klemringen skrur du av og kaster, eller "arkiverer" et egnet sted, selve nippelen skrus på PEX-rørene med de delene som allerede sitter på røret. Passer bare en vei; den enden med innvendig kon mot plastrørene, og den flate enden mot slange og pakning.

Til oppvaskmaskinen ser det ikke ut som du trenger noe ekstra.

Lenke til kommentar

Tusen takk for god hjelp! Eg er dessverre ikkje veldig stødig på fagutrykka, så for å vere sikker på at eg har forstått - mutternen og klemringen som eg skal skru av, er det dei delane som allereie er i enden av slangane for varmt og kaldt vatn på blandebatteriet? Og nippelen er den du har linka til på Clas Ohlson? Den skal med den delen som er til venstre på bildet på ClasOhlson.no på slangane frå blandebatteriet, og enden med gjengane på dei delane som allereie er på vannrøra? Eller er eg heilt på jordet no? :)

Lenke til kommentar

Den skal med den delen som er til venstre på bildet på ClasOhlson.no på slangane frå blandebatteriet, og enden med gjengane på dei delane som allereie er på vannrøra? Eller er eg heilt på jordet no? :)

Nei, andre veien. Plastrøret inn på venstre side, og batteriet på gjengeenden til høyre.

Du skrur av den mutteren og ringen som følger med nippelen (på "venstre side"), og bruker i stedet den mutteren og ringen som allerede sitter på plastrøret under benken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...