Gå til innhold

[Løst] Sentraliserte Nødlysanlegg

Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt navn er Rasmus, og jeg jobber for et Data- og elektronikk-firma som for det meste setter opp brannalarmanlegg for andre firmaer/selskaper. Jeg har akkuratt startet som lærling og jeg har fått i oppgave å sette opp den siste delen av et komplett brannalarmanlegg; nemlig sentraliserte nødlys. Og så kommer problemet mitt.

JEG VET IKKE HVA DET ER?!?!!!!

Jeg hadde satt STOR pris på et svar som løser problemet mitt!

Mvh. Rasmus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er antageligvis nødlys som går på dersom strømmen går for å lette rømning etc. Sentralisert regner jeg med er med henvisning til strømkilde, altså en sentralisert strømkilde.

Det kan også være lys som merker rømningsveier dersom dette ikke er på plass.

Forøvrig så er lærlingperioden din til for at du skal lære deg jobben og yrket. Det forventes ikke fra deg, i en lærlingperiode (eller andre som er ferske i sin jobb), at de skal kunne jobben sin fra før av. Spør den som er ansvarlig for deg eller nærmeste kollega/leder.

Det er mye bedre å spørre og gjøre det riktig enn å drite deg ut og kaste bort firmaets tid, ry og penger.

Endret av process
Lenke til kommentar

Dette er antageligvis nødlys som går på dersom strømmen går for å lette rømning etc. Sentralisert regner jeg med er med henvisning til strømkilde, altså en sentralisert strømkilde.

Det kan også være lys som merker rømningsveier dersom dette ikke er på plass.

Forøvrig så er lærlingperioden din til for at du skal lære deg jobben og yrket. Det forventes ikke fra deg, i en lærlingperiode (eller andre som er ferske i sin jobb), at de skal kunne jobben sin fra før av. Spør den som er ansvarlig for deg eller nærmeste kollega/leder.

Det er mye bedre å spørre og gjøre det riktig enn å drite deg ut og kaste bort firmaets tid, ry og penger.

Jeg har fått lov til å jobbe alene hele uka fordi jeg har gjort det bra og er til å stole på. Jeg ble fortalt at bare de beste lærlingene som kan absolutt ALT kan jobbe alene. Så hvis jeg spør om hjelp så kan jeg ikke jobbe alene før jeg er ferdig med lærlingtida. Derfor spør jeg her på diskusjon.no.

Lenke til kommentar

Du skal ikke jobbe alene som læring. DU ER UNDER LÆRE.

Her tar bedriften en lønnsom snarvei og bruker billig arbeidskraft(deg) til arbeid som skal gjøres av ferdigutdanna fagfolk til fullpris. Dette er ikke OK, og samtidig bløffer de til deg om det og skjuler det som en tillitserklæring. Det er godt mulig du er flink og dyktig og alt det der, men denne posten viser jo at du ikke er ferdig utdanna enda og trenger veiledning. Noe læretida er til for.

Samtidig ødelegger de jo hele konseptet ved at du nå er redd for å spørre DE om ting du lurer på, i frykt for å miste "tillit".

Ta ansvar, spør arbeidsgiver og gjør jobben skikkelig sammen med noen som er faglært så jobben blir gjort slik den skal. Legg merke til tittelen din, "nødlys". Det er ikke stemningslys vi her snakker om og det skal derfor fungere - hver gang. Lykke til.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, det høres ikke greit ut. Du skal være i ett læringsmiljø - ikke gullgruve for sjefen.

Har dere flere lærlinger? Blir alle behandlet likt?

Det er en annen lærling, men han er på en måte sjefen min da siden faren hans er sjefen for hele firmaet... så han blir ikke kjefta på, nei

Endret av Rasserud1337
Lenke til kommentar

Ikke greit og svært uprofesjonelt. Spesielt med tanke på at dette dreier seg om liv og helse. Er dette elektrikerlærling? I så fall er jeg ikke sikker på om det engang er lov.

Dersom du ikke ønsker å ta den konflikten under lærlingtiden ville jeg anbefale å gi tilbakemelding til lærlingordningen når/dersom du blir bedt om å vurdere lærlingtiden i etterkant.

Nå er ikke jeg så godt kjent med lærlingordninger, men jeg antar at dette skal være en forberedelse til fagprøve, så husk å ivareta dine egne hensyn.

Lenke til kommentar

Hvi dette dreier seg om elektriekrfaget så reguleres jo ansavrsforholdene bl annet av kvalitikasjonsforskriften, og jo, en lærlig må ha en nødvendig grad av faglig veiledning og det må utføres en nødvendig grad av kontroll av det utførte arbeiet.

Rettelse: Dette må vel dreie seg om dataelektronikerfaget ? (Mitt navn er Rasmus, og jeg jobber for et Data- og elektronikk-firma..)

Hva er ellers "sentralisert nødlys" ? Er det et nødlysopplegg med power fra en sentral batteribank?

(Hvorfor er det ellers dataelektroniker og ikke elektriker som legger opp nødlyset?)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...