Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store Apple Watch tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NSB var skuffende greier, appen kan kun vise informasjon om "upcoming journey" uten at jeg helt hva det vil si. Hadde trodd og håpet jeg kunne ta frem billetten / måndedskortet og vise via klokka fremfor å dra frem mobilen men det fungerer ikke, hvertfall ikke enda.

Hadde nettopp en merkelig hendelse, var uten på joggetur så startet workout - outdoor running - open og den stoppet etter 15 min, jeg jogget vel i nærmere 40. Tror det har med at det regner så jeg hadde på meg en genser, også har nok skjermen skrudd seg på på grunn av armbevegelser mens jeg jogget også har genserermet reagert med skjermen og klart å stoppe workout. Det er jo noe irriterende, ikke at jeg kommer til å ha på meg genser / jakke så ofte når jeg trener men regner med at regndråper fort kan ende opp med å gjøre mye av det samme.

Har trent over 20 ganger med klokken.. med jakke, genser, t skjorte.. whatever. Har aldri hatt det problemet. 

Workout appen fungerer veldig bra, bare synd den ikke kan ha et map over hva du har gjort. 

Lenke til kommentar

Til dere som har den, hva slags type og bånd bruker dere?

Hvordan fungerer det med språk? Er det norsk, eller er engelsk og få andre bare mulig å velge til nå?

Anbefaler dere å kjøpe en når den eventuelt blir tilgjengelig her til lands?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg hatt mine første dager med Apple Watch. Sport i 38mm har det blitt. Erfaringene så langt kan trygt beskrives som "bob-bob". 

Kan begynne med det positive.

+ Vekten er på ingen måte plagsom. Klokka er stort sett behagelig å ha på seg. 

+ Skjermen er et positivt bekjentskap når det gjelder klarhet og lys. Nå gjenstår det dog ennå å få testet den i skikkelig solskinn. 

+ Det er enkelt å linke den opp mot iphone

Men så det som ikke er fullt så positivt:

- Om vekten ikke er all verden, så bygger den likevel et stykke ut fra hånda, slik at gensere, skjorter etc fort blir sittende fast i den. 

- For at passformen skal være god, og pulsmåleren skal få kurante målinger, må den sitte stramt. Etter noen timer på hånda sitter du igjen med merke på huden etter reima. 

- 38mm blir i snaueste laget hva angår størrelse på skjermen. Alt blir smått. Inntasting av kode. Ikoner. Etc. Bokstavstørrelsen kan man endre på, men jo større bokstaver desto mindre info på skjermen. Å lese korte meldinger på klokka går helt fint, men lengre meldinger og mail blir bortkastet tid. 

- Treeeeeg. Apples egne apper går stort sett greit, men også der er det ofte mye forsinkelse og hjulet som snurrer rundt. Og apper fra andre leverandører er en tålmodighetsprøve. Så tregt går det at det går raskere å fiske opp mobilen fra lomma, taste kode, lete frem app der, og rett og slett bruke mobilen i stedet for klokka. 

- Mulig det er noe innstillinger jeg ikke har funnet ennå, men når jeg tenker å bruke Endomondo på klokka for trening, så må jeg åpne appen for hver gang klokka går i svart (dvs jeg ikke holder den i leseposisjon). Og da er det rett og slett bortkastet. Apples egen treningsapp holder informasjonen på skjermen. Men jeg er ikke interessert i bruke Apples. Jeg vil bruke tredjeparts apper. 

- Når jeg står oppreist eller sitter oppreist går det stort sett som normalt med skjermen som slår seg på når jeg løfter opp hånda for å se på klokka. Men om jeg ligger i sofaen eller senga, så skjønner ikke klokka dette, og selv med alskens kreative bevegelser må jeg likevel slå på klokka manuelt for å se tida eller annet. 

- Hvorfor i huleste kan man ikke slette Apples egne apper fra Watch? 20 ikoner/apper som man aldri får fjernet fra app-oversikten. Det er håpløst nok å skulle navigere seg rundt i spindelvevet for å finne riktig app, og Apples 20 ikoner gjør det ikke akkurat noe enklere. Ikke går det an å gruppere de heller. Jeg vil ikke ha treningsappen, værappen, stock-appen etc. Men jeg tvinges til å ha de liggende der. 

- Det tar lang tid å bli kjent med klokka, sette den opp med varsler etc. 

- Siden GPS må kjøres på iphonen tvinges man til å måtte sette appene (f.eks treningsapper, kart etc) på iphone til ALLTID å ha tilgang til GPS. Dvs, de blir batterisluk. Etter siste iOS-oppdatering har jeg brukt mye tid på å sette disse appenes tilgang til bare ved faktisk bruk da de slukte batteri. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

En ting som irriterer meg er ladetiden med induksjonlading / trådløslading. I og med at jeg ikke kan lade iløpet av natta ettersom jeg bruker klokken for lydløs vekkerklokke/alarm om morgenen (altså jeg må ha på klokken for at det skal fungere) så må den kastes på laderen i det jeg står opp.

Har planer om å skaffe apple watch selv, og har i dag en Pebble Steel - før det vanlig Pebble, så brukt Pebble i to år. Bruker den til stille vekking selv, til tider også å skru av/på lys i rommet, så er ikke helt fornøyd med å måtte ta den av om natta. Tenker det eventuelt blir mer naturlig for meg å lade om kvelden etter jobb, for så å kjøre hele natta og dagen, om den varer så lenge

På Pebble er det naturligvis ikke noe problem da den lades på en time og varer en uke

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Jeg bestile fra USA på lanseringsdagen, bestilte til (amerikanske) foreldrene til kjæresten, som vidresendte den til meg :D

Edit: Var Space Gray 42mm Sport, så var litt ekstra ventetid på å få den versjonen, og i tillegg tokk det ca 10 dager ekstra å få den videresendt fra USA.

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Forresten angående reimkjøp: Jeg  kjøpte en skinnreim fra AliExpress av ganske god kvalitet. Kostet omkring $12. Bare vær obs på at man også må køpe med metalfestet om man ikke har det fra før. Kjøper man bare reimen så får man ikke festet den til klokka, så ikke gå på samme bommert som meg. Utrolig kjedelig å vente en ekstra måned på å få fester i posten, når reimen ligger klar. :)

Edit: Link til reimer hos AliExpress, mye å velge mellom! :D

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Tokk meg en liten løpetur nå, og har kommet borti ett utrolig irriterende problem..

Jeg pleier å trene med bluetooth ørepropper, og Polar h7 pulsbelte. Pulsbelte og Apple klokken fungerte helt fint, men øreproppene mister  tilkoblingen vært 20 sekund. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre?

Jeg ser for meg to muligheter:

1-bruke ledningsørepropper, med telefonen på armen.

2-Overføre musikk til klokka, og koble øreproppene direkte til den, men da må jeg nedgradere fra Spotify til iTunes bibliotek. 

Noen som har noen bedre forslag? 

Lenke til kommentar

Bedre ørepropper? Har aldri hatt problemer med Bluetooth på iOS, selv med Pebble, hodetelefoner og MFI gamepad tilkobla

Øreproppene er Jaybird X (eller hva de heter), så burde ikke være noe problem med de, kan hende det hjelper etter en omstart. Så får gi det en ny sjanse i morgen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Bedre ørepropper? Har aldri hatt problemer med Bluetooth på iOS, selv med Pebble, hodetelefoner og MFI gamepad tilkobla

Øreproppene er Jaybird X (eller hva de heter), så burde ikke være noe problem med de, kan hende det hjelper etter en omstart. Så får gi det en ny sjanse i morgen. :)

Har selv hatt Jaybird - dog en annen modell - og for å si det midlt var det noe drit. Hadde rekkeviddeproblemer selv om enheten var på kroppen. Dette var tilbake i 2008, men allikevel... 

Jeg er veldig fornøyd med Sony sin SBH 20-mottaker. Faktisk på tilbud nå: http://cdon.no/elektronikk/sony/sony-sbh20-bluetooth-headset-white-p32608653

Jeg har brukt disse til å modifisere større hodetelefoner (bl.a Bose QC3 og QC25) for å få Bluetooth på dem, og har brukt mottakeren daglig i flere år. Har faktisk 3 av dem. Med den salgsprisen kan det være en ide å teste de som en mottaker på armen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...