ATWindsor Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Den var veldig fin, men jeg sliter litt med å forsvare prisforskjellen på en kvart million fra nesten like klokker... Ellers veldig enig i poenget, som må være at det ikke trenger å ligne noe man finner i en Happy Meal. Prisforskjellen forsvares av rollen om statussymbol. AtW Lenke til kommentar
hansa7 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 "Vi tar en titt på smartklokken alle har ventet på." Jeg har ikke ventet på denne! 3 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 "Vi tar en titt på smartklokken alle har ventet på." Jeg har ikke ventet på denne! Så du klarer virkelig ikke å skjønne hva de mener når de skriver det på en slik måte? "Alle", som i en hel verden av medier og forbrukere. Ikke nødvendigvis ventet på å kjøpe den, men at Apple skal avsløre den. Helt vanlig skrivemåte på noe som er "ventet på" i denne skalaen. 1 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Og hvor mye koster den klokka over? Det er en Patek Philippe Nautilus (5726/1A Annual Calendar Steel, om jeg ser rett). Prisen er sannsynligvis på mellom 250 000 og 350 000 for den modellen. Små endringer i Patek sine modeller kan sende prisen oppover og nedover. Krém i klokkeverden. Jeg syntes også at en Porsche 911 GT3 er finere enn en Audi A4, men det hjelper lite når budsjettet ikke helt strekker til. Du sammenligner to klokker som er total usammenlignbare. Lenke til kommentar
lhz Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Dere har en feil i ingressen - jeg har ikke ventet på denne. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Og hvor mye koster den klokka over? Det er en Patek Philippe Nautilus (5726/1A Annual Calendar Steel, om jeg ser rett). Prisen er sannsynligvis på mellom 250 000 og 350 000 for den modellen. Små endringer i Patek sine modeller kan sende prisen oppover og nedover. Krém i klokkeverden. Jeg syntes også at en Porsche 911 GT3 er finere enn en Audi A4, men det hjelper lite når budsjettet ikke helt strekker til. Du sammenligner to klokker som er total usammenlignbare. Jeg ser poenget ditt, men du må ta i betraktning av at å lage en klokke som ligner utseende på Patek-klokken (eller andre pene klokker) ikke nødvendigvis behøver å koste noe mer enn formen som Apple har valgt å gå for. Det kan enhver kinesisk replicaprodusent skrive under på. Det er ikke aluminiumskassen på Patek Phillipe sine klokker som gjør at de koster flesk, men håndtverket og statusen som følger med. Grunnen til at jeg valgte akkuratt Nautilus-modellen er at jeg syntes den er fantastisk vakker og den er stor nok til å kunne huse samme maskinvare som Apple Watch. Det er selvsagt lov å være uenig i utseende på klokken jeg valgte som eksempel, men jeg står for mitt utsagn om at Apple Watch er eksepsjonelt stygg. Jeg ville ikke båret den på armen om jeg fikk betalt for det. 1 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Jeg har det veldig vanskelig for å tro at Apple ikke vurderte et rundt design. Et argument jeg kan tenke meg er at UI ser bedre ut eller er lettere å tilpasse firkanta skjermer. Det er vel også ikke så spesielt uvanlig med firkanta klokker, som meg bekjent? Moto 360 viser jo at runde display ikke er helt klare for primetime enda, basert på at en liten del av skjermen er helt sort og ikke viser noe. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Jeg har det veldig vanskelig for å tro at Apple ikke vurderte et rundt design. Et argument jeg kan tenke meg er at UI ser bedre ut eller er lettere å tilpasse firkanta skjermer. Det er vel også ikke så spesielt uvanlig med firkanta klokker, som meg bekjent? Moto 360 viser jo at runde display ikke er helt klare for primetime enda, basert på at en liten del av skjermen er helt sort og ikke viser noe. Det er sant, runde display er ikke helt modne, men den ser allikevel bedre ut enn apples klokke, som jeg må innrømme er litt skuffende designmessig. AtW Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Jeg har det veldig vanskelig for å tro at Apple ikke vurderte et rundt design. Et argument jeg kan tenke meg er at UI ser bedre ut eller er lettere å tilpasse firkanta skjermer. Det er vel også ikke så spesielt uvanlig med firkanta klokker, som meg bekjent? Moto 360 viser jo at runde display ikke er helt klare for primetime enda, basert på at en liten del av skjermen er helt sort og ikke viser noe. Det kan være de vurderte runde former, men slik klokken fremstår i dag følger den Apples designspråk etter punkt og prikke. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Hvordan? Den er jo mye mer avlang enn alle eksemplene? AtW Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Mange av produktene deres ser simulare ut fordi de følger "Jonathan Ive grid". Du kan selv se den gjennom Apples produktdesignhistorie. Derfor kan du forvente at kurvene på produktene deres vil alle ha den samme eller lignende radier. De har ikke rutenettet som en mal for å kunne si "lag et produkt som passer inn i denne", det er mer et designspråk som bestandig vil resultere i et firkantet produkt, der radiusen for en kurve vil være 1. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Mange av produktene deres ser simulare ut fordi de følger "Jonathan Ive grid". Du kan selv se den gjennom Apples produktdesignhistorie. Derfor kan du forvente at kurvene på produktene deres vil alle ha den samme eller lignende radier. De har ikke rutenettet som en mal for å kunne si "lag et produkt som passer inn i denne", det er mer et designspråk som bestandig vil resultere i et firkantet produkt, der radiusen for en kurve vil være 1. Ett rundt produkt er jo vesentlig nærmere denne malen enn en avlang firkant? Jeg er ihvertfall sånn jeg ser det, griden er symmetrisk om senter, det er ikke klokka. AtW Lenke til kommentar
Newton Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Jeg ser poenget ditt, men du må ta i betraktning av at å lage en klokke som ligner utseende på Patek-klokken (eller andre pene klokker) ikke nødvendigvis behøver å koste noe mer enn formen som Apple har valgt å gå for. Det kan enhver kinesisk replicaprodusent skrive under på. Det er ikke aluminiumskassen på Patek Phillipe sine klokker som gjør at de koster flesk, men håndtverket og statusen som følger med. Grunnen til at jeg valgte akkuratt Nautilus-modellen er at jeg syntes den er fantastisk vakker og den er stor nok til å kunne huse samme maskinvare som Apple Watch. Det er selvsagt lov å være uenig i utseende på klokken jeg valgte som eksempel, men jeg står for mitt utsagn om at Apple Watch er eksepsjonelt stygg. Jeg ville ikke båret den på armen om jeg fikk betalt for det. Det er åpenbart totalt ulike syn på hva som er pent og stygt ute og går. Personlig synes jeg Patek-klokken er ufattelig stygg, og ville ikke gått med den om jeg fikk betalt for det ( - eller, det skulle i så fall vært meget godt betalt). Apple Watch er penere, mener jeg, og ikke minst har den et design som harmonerer mye bedre med funksjonene enn hva det utdaterte Patek-designet ville gjort. Apples design er temmelig kløktig og forfinet, med en tidløs, enkel eleganse, og utrolig omtanke for detaljer - ikke minst i noen av klokkereimene/lenkene man kan velge mellom og den geniale innfestingsmekanismen. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Det er lov å være uenig. Du er heldig som har en drømmeklokke som koster ~3k Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Patek-klokken er lekker, men jeg syntes ikke Apple Watch har et dårlig design til å være deres første forsøk på klokke. De har åpenbart tenkt veldig på dette, gitt at den blir lansert på en måte blir lansert i flere kolleksjoner, som klær (vanlig, sport og edition). Utrolig at ingen andre har tenkt på at ulike størrelser er fornuftig. Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Ved å se på dette så er det ingen problem i å se hvem som har det beste UI'et og brukervennligheten: http://phandroid.com/2014/09/11/apple-watch-ui-vs-android-wear-ui Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Det er godt det er design som er den viktigste diskusjonen og ikke funksjon. Skulle tro at hvis funksjonene er der så kommer en god design etter hvert. Eller må det gå motsatt vei, må den være fin på armen før vi fokuserer på hva vi skal bruke den til. For meg ser forøvrig klokken altfor klumpete ut, høyden på den er feil. Men bortsett fra det er den grei nok, det er jo bare en stor skjerm med avrundede hjørner. Lenke til kommentar
blured Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Når designere jobber (spesielt industridesignere) så går det sjeldent an å skille funksjon fra design og motsatt. Men slik det virker så er denne klokken i større grad enn f.eks iPhone knyttet opp mot de fysiske premissene designet setter, da det vi ser her er et Apple produkt som for første gang på ganske lenge ikke kun er avhengig av en berøringsskjerm som endel av brukergrensersnittet (tenker selvfølgelig på kronen, med referanse både til klassiske klokker og tilbake til iPod). Må si det er noe søkt å skulle skrive en lang reportasje om Apple Watch sitt UI og brukervennlighet når ingen har hatt muligheten til å teste det ut ordentlig enda. Rent visuelt så synes jeg Apple Watch sitt OS ser bedre ut enn Google Wear på alle bildene i artikkelen. Men skal en begynne å snakke om brukergrensesnitt og hvor intuitivt det er å bruke, så blir det fort ganske lite konstruktivt frem til et par uker etter at klokken er lansert. Kom forresten over denne reportasjen i går kveld - Hodinke Apple Watch Review. Ganske interessant lesning om Apple Watch, sett fra perspektivet til en mann som til vanlig skriver om eksklusive klokker. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Kom forresten over denne reportasjen i går kveld - Hodinke Apple Watch Review. Ganske interessant lesning om Apple Watch, sett fra perspektivet til en mann som til vanlig skriver om eksklusive klokker. Hehe, jeg må innrømme at er det noe jeg er skeptisk til, så er det vurderinger fra folk som velger eksklusive klokker, de har allerede vist at de gjør valg som i mine øyne ikke er særlig gode på klokkefronten. AtW 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg