^fmj Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Er på utkikk etter en kasserolle 3-5 liter i aluminium, men det var ikke så enkelt. Alt er jo belagt med et eller annet superdupert non-stick-materiale. Tips? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Hvorfor akkurat aluminium? Jeg er kjempefornøyd med mine Høyang-Polaris All Steel. Om du vil ha noe billigere, så kan kanskje IKEA sin 365+-serie være noe. De er vel en blending av aluminium og stål. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Sjekk bruktmarkedene. Aluminium i direkte kontakt med mat ble for 30-40 år siden satt i sammenheng med Alzheimer. Sammenhengen er så vidt jeg vet dårlig vitenskapelig dokumentert, selv etter en rekke nyere studier, men langvarig mistanke og skepsis kan likevel ha undergravd markedet for slike kasseroller. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Jeg vil her slenge inn et spørsmål ang. aluminium vs stål: Sånn som jeg husker det, skulle en av disse ikke brukes med mat som hadde syre, mens den andre ikke skulle brukes med basiske ting - men er det noen som husker hvilken vei dette gikk ? Altså hva man ikke skulle bruke aluminium til, og hva man ikke skulle bruke stål til ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Ikke lutefisk (basisk) i aluminium. Da løser lutet opp et tynt sjikt av aluminiumet som havner i maten, mens aluminiumet blir misfarget. Kasserollestål (18/8 eller 18/10) tåler syre godt. Edikk, sitron, ketchup, cola etc skader ikke kasserollestål. Det er bare veldig sterke og ufortynnede syrer som skader kasserollestål og de bruker man uansett ikke i matlaging. Støpejerngryter er derimot mye mer ømfiendtlig for syre. Støpejern har ikke krom og nikkel som rustebeskyttelse. Som regel (alltid?) har jerngryter et annet beskyttende lag, enten industriell hardlakk, non-stick eller bare fastbrent olje. Jeg har støpt min egen jernkasserolle og den brente jeg olje på (dynket i matolje, sto i en ovn på 350 grader i noen timer) så ble den lysegrå overflaten sort og glatt. 1 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Merci beaucoup! (Leser fransk for tiden...) Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Aluminiumgryter løses sakte opp og havner i maten. Helsefarene med dette er ikke veldokumentert, men aluminium er i hvertfall ikke et metall som har noen gunstige virkninger i kroppen. For store mengder aluminium har en rekke skadevirkninger inkludert DNA-skade, men det er tvilsomt at matlaging i aluminiumspanner fører til så høye konsentrasjoner da. Men dokumentasjon er mangelfull, og jeg ville uansett vært forsiktig. I tillegg er det høyt behov for aluminium til produksjon av sykkelrammer, lettmetallsfelger og andre ting, og det er ikke overflod av det i verden. Det finnes ingen fordeler på noen måte å bruke aluminiumsgryter, så det er like greitt å la være. Nettopp derfor finnes det omtrent ikke på markedet, og det er like greitt. Ikke virker de med induksjon heller. Og det finnes jo så utrolig mye gode gryter der ute, så hvorfor lete etter noe laget i et så ugunstig metall egentlig? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Enig i det som sies om alu. Bruk heller stål. Vær også klar over alu i deodorant. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Jeg kjøpte nettopp sett med 1,5L 3L 5L høyang polaris all steel hos jernia for 1000kr (halvpris av veil.) Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Jeg kjøpte nettopp sett med 1,5L 3L 5L høyang polaris all steel hos jernia for 1000kr (halvpris av veil.) De er ofte på tilbud. Jeg kjøpte det settet selv til 899,- for over to år siden. Endret 10. september 2014 av Horrorbyte Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 'Bourgeat Excellence' er kanskje en kjeleserie som du ville likt, men om du får kjøpt de i Norge vet jeg ikke. Har en lav kasserolle i den serien der jeg studerer. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 En annen grunn til at det ofte kan være vanskelig å få aluminiumskjeler i dag er også at de ikke funker på induksjon. Da er det plutselig mange kjøpere som ikke kan bruke de i dag. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Hele poenget med alu-gryter er jo at alu leder varme bedre enn stål. De som bryr seg om sånt kjøper seg nok induksjonskomfyr nå, så da er nok markedet ganske lite. Lenke til kommentar
multisync Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Skal man ha noe som leder bedre enn stål så ville jeg gått for kobbergryter jeg da. Veldig fine til noen ting i kjøkkenet som krever jevn varme. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Skal man ha noe som leder bedre enn stål så ville jeg gått for kobbergryter jeg da. Veldig fine til noen ting i kjøkkenet som krever jevn varme. Det er blitt bevist at kobbergryter ikke leder varme spesielt mye bedre enn 'vanlige gryter'. Referer til Modernist Cuisine. Kobbergryter krever en del vedlikehold også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Kobber kan være direkte giftig i forbindelse med visse typer mat, som gløgg. Aluminiumgryter løses sakte opp og havner i maten. Helsefarene med dette er ikke veldokumentert, men aluminium er i hvertfall ikke et metall som har noen gunstige virkninger i kroppen. For store mengder aluminium har en rekke skadevirkninger inkludert DNA-skade, men det er tvilsomt at matlaging i aluminiumspanner fører til så høye konsentrasjoner da. Men dokumentasjon er mangelfull, og jeg ville uansett vært forsiktig. Det var da en lang rekke bastante påstander du klarte å få ut av såpass tynt grunnlag. I tillegg er det høyt behov for aluminium til produksjon av sykkelrammer, lettmetallsfelger og andre ting, og det er ikke overflod av det i verden. Det er overflod av aluminium. Det er faktisk det tredje mest forekommende grunnstoffet i jordskorpa med sine 8,3%. Det finnes ingen fordeler på noen måte å bruke aluminiumsgryter, så det er like greitt å la være. Nettopp derfor finnes det omtrent ikke på markedet, og det er like greitt. Ikke virker de med induksjon heller. Og det finnes jo så utrolig mye gode gryter der ute, så hvorfor lete etter noe laget i et så ugunstig metall egentlig? Ingen fordeler på noen måte? Det var da svært til bastant igjen. Aluminium har svært god termisk ledningsevne uten å være spesielt tungt. Det er også langt billigere enn kobber. Kobberets fordel på varmeledningsevne kan enkelt kompenseres for ved å bruke større mengder aluminium. Jern og stål har veldig mye lavere varmeledningsevne så der kan man oppleve at maten svir seg på bestemte plasser i bunnen. Aluminium sprer varmen mye bedre også oppover sidene så det er mye mindre fare for sviing. Aluminium med non-stick er etter min mening et teknisk sett meget konkurransedyktig materialvalg. Problemet er at markedet er dårlig på grunn av gamle myter og induksjonsovner. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 10. september 2014 Forfatter Del Skrevet 10. september 2014 (endret) Litt pussig at man bare finner stormkjøkken. http://www.grillhyttespesialisten.no/produkt/kokeutstyr-aluminium-og-stal/stormkjokken-1-2-pers-aluminium-anodisert/ Dyre, men kanskje nå å vurdere: http://gastrolux.dk/ Endret 10. september 2014 av ^fmj Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Ein hobbykokk eg kjenner var tidleg ute med induksjonskomfyr. På joleftaen, midt på dagen, brukar han be inn 15± venner til risgraut. Fyrste året med induksjon var han plaga med at grauten svei seg. Så i alle år deretter har han koka den store porsjonen risgraut på den gamle komfyren som står i kjellaren og brukt ein diger aluminiumskjele. Etter det han seier, svir ein ikkje grauten i aluminiumskjele. Lenke til kommentar
Ursidae Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 de største Coop dagligvare butikkene har et stort utvalg av akkurat dette... både med og uten teflon belegg. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 (endret) Ein hobbykokk eg kjenner var tidleg ute med induksjonskomfyr. På joleftaen, midt på dagen, brukar han be inn 15± venner til risgraut. Fyrste året med induksjon var han plaga med at grauten svei seg. Så i alle år deretter har han koka den store porsjonen risgraut på den gamle komfyren som står i kjellaren og brukt ein diger aluminiumskjele. Etter det han seier, svir ein ikkje grauten i aluminiumskjele. Det er definitivt mulig å svi grøt i en aluminiumskjele. Det viktige er å ha passe temperatur, ha tykk bunn på kjelen og å røre ofte. Endret 12. september 2014 av Horrorbyte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå