Gå til innhold

SNIKTITT: Apple iPhone 6 og iPhone 6 Plus

Anbefalte innlegg

Vindicator:

Merkelig nok så klarer jeg meg da likevel helt fint med 16GB og har kun hatt 1 enhet med 32GB og så ikke helt behovet for neste kjøp. Jeg kjører også TomTom Navigator med store offline kart for hele Europa og et tonn av andre ting. Fortsatt greit med plass.

Jeg tror mange overdriver plassbehovet.

Problemet med offline spillelister i fra Spotify og videofiler og ellers andre filer som ikke har behov for å ligge på internminne er fortsatt at det tar opp plassen til apps / spill som kan installeres. Jeg har 140 apps installert hvor jeg fortsatt har 3.9 GB ledig ut av 9.1 GB. Så er definitivt bra å kunne slippet det problemet med at du ikke kan installere noen apps / spill på grunn av for lite lagringsplass ledig.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror mange overdriver plassbehovet.

I denne tråden hvertfall, 150 GB med musikk er relativt sært og ekstremt uvanlig. Men 16 GB er for lite for meg personlig. Har hatt dette i over ett år, og siste halvåret har jeg hatt kronisk for lite plass og måttet slette apper motvillig pga. plassmangel.

Det blir nok iPhone 6 64 GB på meg nå, og det bør nok holde en stund, men å ha hatt muligheten til å sette inn et minnekort hadde uansett vært et stort pluss i min bok.

Lenke til kommentar

16GB med variert bruk krever helt klart bevisst bruk. Jeg har slettet apper som tar mange hundre MB som jeg så og si aldri bruker og havnet i kategorien "kjekt å ha men husker ikke sist jeg hadde bruk for eller brukte den".

Neste kjøp kan hende blir 6+ 64GB av den enkle grunn at prisen er mer gunstig enn tidligere og skjermstørrelsen gjør at jeg nok vil bruke den mer også der jeg typisk nå bruker nettbrett. Men jeg fylte aldri 32GB 4ern jeg hadde og har derfor nøyet meg med 16GB på 4S og 5S.

Det kan dog godt hende jeg fortsatt nøyer meg med 6+ 16GB og heller oppgraderer min velbrukte iPad Mini til iPad Air med TouchID når den kommer. Jeg har uansett alltid med meg nettbrettet på reiser og skal jeg se film/tv foretrekker jeg nettbrettet ovenfor telefon :). Spill foretrekker jeg også på nettbrettet selv om jeg har en haug installert på telefonen og mange av de samme som på nettbrettet bare for å kunne gjøre enkle administrative ting innimellom i spill som boom beach etc.

Problemet med offline spillelister i fra Spotify og videofiler og ellers andre filer som ikke har behov for å ligge på internminne er fortsatt at det tar opp plassen til apps / spill som kan installeres. Jeg har 140 apps installert hvor jeg fortsatt har 3.9 GB ledig ut av 9.1 GB. Så er definitivt bra å kunne slippet det problemet med at du ikke kan installere noen apps / spill på grunn av for lite lagringsplass ledig.

Mulig men jeg har ikke havnet i en slik konfliktsituasjon ennå siden jeg kjøpte min første smartmobil i 2010. Den hadde da 32GB fordi jeg var redd jeg ville slippe opp for plass, men det skjedde aldri.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men det er ingen super duperhemmelig overteknologi i lagringsbrikken i iPhone, ergo er ikke en GB dyrere å produsere til den enn til SD, USB, SSD, HD - de har bare klasket på en svimlende avanse pr GB.

Grunnen til at iPhone ikke kom med 64GB var at brikkene på den størrelsen og med små nok fysiske mål ikke tålte mange nok overskrivninger.

Mener å huske at kravet var 1000 overskrivninger, men det er lenge siden jeg leste om det.

Det er slett ikke snakk om samme type minne som brukes i f.eks SD-kort.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg har lest gjennom denne tråden så er det enkelte ting som slår meg .

Det kan virke som enkelte av dere vil ha Iphone 6 samtidig som dere klager på at den ikke er slik dere ønsker

( for lite fleksibelt lagrins muligheter med minnekort ,o.s.v )

Det er enkelt .

Er den ikke slik dere ønsker så lar dere være å kjøpe den

Hvis Apple så klager på at så få kjøper den så må de innse at de har bommet

Lenke til kommentar
Er den ikke slik dere ønsker så lar dere være å kjøpe den

Enn hva med dem som faktisk vil ha iPhone og trenger masse plass men som samtidig ikke ser seg villig til å bli flådd av Apple fordi dem skal ha noen hinsidige priser på mere lagring?

Da hadde jo et minnekort vært midt i blinken. Dem som bryr seg om hvor kjapt internminne er osv kjøper en telefon med mere internminne uansett om minnekort slot er tilgjengelig. Så kan heller minnekort slotten være for dem som kun vil ha en billigere iPhone med en simpel og enkel lagring av sine filmer osv på et minnekort.

Lenke til kommentar

1: Ja, selvsagt - de fleste anlegg nyere enn 6 år støtter enten SD direkte eller via USB-adapter.

2: Å snakke om en løsning som krever ENDA en dings til et par tusenlapper fra eplegjengen blir bare vås - hvor mange har AppleTV? 0,5% av husholdninger? Jeg snakker selvsagt om skjermspeiling til en standard smart-tv så du kan vise bildene hjemme hos ola og kari, og din kjære mor. Dette støtter ikke iPhone så langt, så vil du vise bildene må du få dem over på en USB e.l. Kunne jo selvsagt brukt USB OTG, om den ennå hadde støttet det.

3: ...og når nettet ditt er nede og du er på hytte uten 3G-dekning?

JEG bruker selvsagt spotify til daglig, men jeg er ikke naiv nok til å tro at det ALLTID vil være tilgjengelig. I bilen må jeg putte minnekortet i anlegget, på hytta er ikke 3G-dekningen god nok til å streame, og laster jeg spotify offline for hele helga på telefonen er jeg prisgitt den. Har jeg det på et SD-kort eller en USB-pinne kan jeg alltid finne et medium å spille det av på.

Du kan gjerne TRO at offline, hardware lagringsmedier er utdatert, men de er ikke det ennå.

1/3: SD-kort med 150 GB musikk (som du brukte som eks. tidligere) er en rimelig håpløs løsning om du stikker SD-kortet direkte inn i et anlegg eller gjennom en USB adapter.

Uansett, om det er denne muligheten du ønsker er det vel ikke verre enn å ha et lite SD-kort liggende i lommeboka til slike situasjoner, i stedet for å pille SD-kortet ut av telefonen?

2: Til informasjon koster en AppleTV nå 679,- og finnes etter anslag fra NRK i så mange som 15% av norkse hjem (da er det allerede tatt høyde for at flere hjem har mer enn én ATV).

Jeg kjøper altså ikke argumentene dine, men er likevel enig i at det hadde vert gøy med muligheten til å utvide minnet i iPhone. Jeg ser det ikke som noe større problem at iPhone mangler SD-kort støtte. Om man er litt reflektert over eget behov, finner man riktig størrelse på minne når man kjøper telefonen. Annenhåndsverdien på Apple produkter er så god at om man tar vare på produktet får man mye igjen den dagen man kjøper nytt (og selger det gamle).

Personlig har jeg hatt alle modeller av iPhone som har vert i salg i Norge. Pga. en gunstig avtale(/smutthull i en avtale) vi har med Telenor på nye telefoner der jeg jobber har jeg faktisk _tjent_ 500-1000 kr hver gang jeg har oppgradert til nyeste modell. Selv om iPhone ofte kan være noe dyrere enn konkurrentene pleier det likevel ikke være dyrere å oppgradere til neste modell pga. den gode annenhåndsverdien. For øyeblikket har jeg en Samsung Galaxy S4 om det gjør nattesønven bedre for noen.

Uansett hvorvidt du er enig eller uenig i mitt synspunkt, er det fortsatt et faktum at Apple tar seg grovt betalt pr GB ifht hva det koster i alle andre formater enn Appleprodukter. Og vi vet alle at det ikke er dyrere for dem å produsere 1gb enn for andre. Det er også et faktum at muligheten for utvidbar lagringsplass er et rent pluss, det kan vanskelig argumenteres mot. Jeg har selv tlf uten minneslot, men skulle gjerne hatt det i gitte situasjoner(ikke hver dag).

Det er ikke så vanskelig å argumentere mot utvidbar lagringsplass. Det vil nødvendigvis føre til ekstra kompleksitet og sikkerhetsrisiko både for utviklere og brukere enn hvis du ikke har det. Det vises ved at både Google i OS'et og applikasjonsutviklere legger inn begrensninger på hva som kan lagres på minnekortet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er nok ikke mange av de som kjøper iPhone som klager over at den ikke har minnekort, det er heller tilhengere av andre systemer som klager over at det mangler minnekortstøtte i iPhone.

De ireligiøse klager jo ikke på noe som helst. Bare følg med hva som skjer den gangen iphone får støtte for minnekort, da syns de det er helt fantasisk. Denne tråden lagres :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg holder heller en knapp på skylagring enn utskiftbart minne.

Man får harddisker med wifi for de få som vil ha med seg hele musikkbiblioteket sitt i sekken på tur.

Skylagring blir tull med tanke på at det er veldig mange plasser utenfor byer som kun har Edge dekning. Lykke til med Skylagring da.

Hadde nettet vært mye bedre utbygd for 3G (hvertfall) eller 4G og hadde vi hatt minst 30 GB databruk på vanlige abbonemang, så skulle jeg ha vært enig.

Man skal ikke blir fullstendig begrenset på å kunne bruke telefonen fullt ut bare fordi mobilnettet i Norge er dårlig.

Og til dette med Wi-Fi harddisker. Du tror virkelig at dette er en god løsning i forhold til et 128 GB MicroSDXC kort?

Med andre ord, i følge iPhone fansen, så må du ha med deg en stor powerbank med strøm til telefonen din om du skal ha nok batteri, og så skal du i tillegg ha med deg en stor wi-fi harddisk med deg på slep bare forat du skal kunne lagre ting til telefonen.

Hva i huleste er det som er smart eller enkelt med å gå denne veien?

Dette blir jo ikke bærbart lengere. Dette blir jo det man kaller for slepbar.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Det er alltid noen som tviholder på det gamle og kjente, og er nesten redd for å tenke nytt.
Nesten som da grafisk brukergrensesnitt kom :p

Tenke nytt?

Du mener tenke logiskt med tanke på hvordan nettet er utbygd i dag. Man kan ikke tenke nytt denne veien så lenge nettet er en stor begrensing hvor mange plasser fortsatt ikke har noe annet enn Edge dekning.

Man burde heller tenke vett så lenge nettet ikke er noe bedre enn det den er nå.

EDIT: Sitter du kun i store byer, så er det jo greit at man får 3G / 4G med god hastighet. Man har fortsatt store begrensninger på mengde data man kan bruke.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Minnekort er gammeldags teknologi.
Sjekk hvor mange mobilabonnement som har fri ringetid og gratis SMS.
Folk bruker data mer og mer, og det er der pengene er.

Var det noe i ordet 'begrenset databruk' i de mobile abbonemangene du ikke forstår som gjør skylagring til et dårlig valg?

Nytter lite at flere og flere bruker data når det er store begrensninger på mengde data man kan bruke hver måned.

Minekortene er en kur mot disse begrensningene i mobilnettet til vi har fått store nok internminne i telefonene og til vi har fått MYE bedre dekning og datamengde vi kan bruke i mobilnettet.

Til den dagen det skjer, så er minnekort genialt.

Lenke til kommentar

Det er uansett ikke vits for meg å streame på Edge, så jeg må ha lagring. Om det er internt eller ikke er ganske irrelevant for meg, men jeg må ha nok plass. Det virker bare som om sd er den rimelige måten å få det gjort på nå.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...