Gå til innhold

SNIKTITT: Apple iPhone 6 og iPhone 6 Plus

Anbefalte innlegg

1: Ja, selvsagt - de fleste anlegg nyere enn 6 år støtter enten SD direkte eller via USB-adapter.

2: Å snakke om en løsning som krever ENDA en dings til et par tusenlapper fra eplegjengen blir bare vås - hvor mange har AppleTV? 0,5% av husholdninger? Jeg snakker selvsagt om skjermspeiling til en standard smart-tv så du kan vise bildene hjemme hos ola og kari, og din kjære mor. Dette støtter ikke iPhone så langt, så vil du vise bildene må du få dem over på en USB e.l. Kunne jo selvsagt brukt USB OTG, om den ennå hadde støttet det.

3: ...og når nettet ditt er nede og du er på hytte uten 3G-dekning?

JEG bruker selvsagt spotify til daglig, men jeg er ikke naiv nok til å tro at det ALLTID vil være tilgjengelig. I bilen må jeg putte minnekortet i anlegget, på hytta er ikke 3G-dekningen god nok til å streame, og laster jeg spotify offline for hele helga på telefonen er jeg prisgitt den. Har jeg det på et SD-kort eller en USB-pinne kan jeg alltid finne et medium å spille det av på.

Du kan gjerne TRO at offline, hardware lagringsmedier er utdatert, men de er ikke det ennå.

1/3: SD-kort med 150 GB musikk (som du brukte som eks. tidligere) er en rimelig håpløs løsning om du stikker SD-kortet direkte inn i et anlegg eller gjennom en USB adapter.

Uansett, om det er denne muligheten du ønsker er det vel ikke verre enn å ha et lite SD-kort liggende i lommeboka til slike situasjoner, i stedet for å pille SD-kortet ut av telefonen?

2: Til informasjon koster en AppleTV nå 679,- og finnes etter anslag fra NRK i så mange som 15% av norkse hjem (da er det allerede tatt høyde for at flere hjem har mer enn én ATV).

Jeg kjøper altså ikke argumentene dine, men er likevel enig i at det hadde vert gøy med muligheten til å utvide minnet i iPhone. Jeg ser det ikke som noe større problem at iPhone mangler SD-kort støtte. Om man er litt reflektert over eget behov, finner man riktig størrelse på minne når man kjøper telefonen. Annenhåndsverdien på Apple produkter er så god at om man tar vare på produktet får man mye igjen den dagen man kjøper nytt (og selger det gamle).

Personlig har jeg hatt alle modeller av iPhone som har vert i salg i Norge. Pga. en gunstig avtale(/smutthull i en avtale) vi har med Telenor på nye telefoner der jeg jobber har jeg faktisk _tjent_ 500-1000 kr hver gang jeg har oppgradert til nyeste modell. Selv om iPhone ofte kan være noe dyrere enn konkurrentene pleier det likevel ikke være dyrere å oppgradere til neste modell pga. den gode annenhåndsverdien. For øyeblikket har jeg en Samsung Galaxy S4 om det gjør nattesønven bedre for noen.

Uansett hvorvidt du er enig eller uenig i mitt synspunkt, er det fortsatt et faktum at Apple tar seg grovt betalt pr GB ifht hva det koster i alle andre formater enn Appleprodukter. Og vi vet alle at det ikke er dyrere for dem å produsere 1gb enn for andre. Det er også et faktum at muligheten for utvidbar lagringsplass er et rent pluss, det kan vanskelig argumenteres mot. Jeg har selv tlf uten minneslot, men skulle gjerne hatt det i gitte situasjoner(ikke hver dag).
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men du er enig i at det ikke da bare er en overklokket a7?

Om resultatet er slikt den er nå i den testen jeg linket til tidligere, så kan man jo nesten tro at det er en overklokket variant av A7. Men nå sa jeg jo heller ikke at det var bekreftet at det var det med at jeg sa at jeg så at flere hadde sagt dette på nettet. Så det trenger jo ikke å være tilfelle.

Så du gir den ene benchmarken du har funnet på nettet som hevder å være en test av en modell som ikke enda er sluppet på markedet høyere kredibilitet enn AnandTech og ofisiell informasjon fra Apple?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så du gir den ene benchmarken du har funnet på nettet som hevder å være en test av en modell som ikke enda er sluppet på markedet høyere kredibilitet enn AnandTech og ofisiell informasjon fra Apple?

Apple kan si mye rart som mange biter på som ikke holder vann. AnandTech har vel ikke gjort en grundig test av A8 prosessoren / iPhone 6 modellene enda, så er vel kanskje for tildig å si på hvem som har rett.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Apple kan si mye rart som mange biter på som ikke holder vann. AnandTech har vel ikke gjort en grundig test av A8 prosessoren / iPhone 6 modellene enda, så er vel kanskje for tildig å si på hvem som har rett.

AnandTech har ikke uttalt seg i det heletatt om A8 benchmark. De har testet A7 (5s), og poenget mitt var bare å se hvordan den plasserer seg relativt til GS5. Når iPhone 5s ikke blir overkjørt av GS5 ville det være rart om iPhone 6 skulle bli det...

Kan du vise til at ytelsesforbedringene Apple hevder ikke holder vann? Tradisjonelt sett har disse vert svært edruelige, og vist seg å stemme greit med senere benchmarks. Bare se på da iPhone 5s ble lansert og hva som ble sagt i forhold til 5'eren.

Dette begynner uansett å bli en poengløs debatt i all den tid iPhone 6 ikke er testet av noen politelige uavhengige kilder. Poenget mitt står fortsatt (uansett om du velger å se på benchmarken du linket til) om at en ny iPhone modell aldri har hatt utdatert maskinvare ved lansering. For iPhone 5s skrev f.eks AnandTech følgende:

"The A7 SoC is seriously impressive. Apple calls it a desktop-class SoC, but I'd rather refer to it as something capable of competing with the best Intel has to offer in this market. In many cases the A7's dual cores were competitive with Intel's recently announced Bay Trail SoC. Web browsing is ultimately where I noticed the A7's performance the most. As long as I was on a good internet connection, web pages just appeared after resolving DNS. The A7's GPU performance is also insanely good - more than enough for anything you could possibly throw at the iPhone 5s today, and fast enough to help keep this device feeling quick for a while."

Endret av chrlod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AnandTech har ikke uttalt seg i det heletatt om A8 benchmark. De har testet A7 (5s), og poenget mitt var bare å se hvordan den plasserer seg relativt til GS5.

Kan du vise til at ytelsesforbedringene Apple hevder ikke holder vann? Tradisjonelt sett har disse vert svært edruelige, og vist seg å stemme greit med senere benchmarks. Bare se på da iPhone 5s ble lansert og hva som ble sagt i forhold til 5'eren.

Dette begynner uansett å bli en poengløs debatt i all den tid iPhone 6 ikke er testet av noen politelige uavhengige kilder. Poenget mitt står fortsatt (uansett om du velger å se på benchmarken du linket til) om at en ny iPhone modell aldri har hatt utdatert maskinvare ved lansering. For iPhone 5s skrev f.eks AnandTech følgende:

"The A7 SoC is seriously impressive. Apple calls it a desktop-class SoC, but I'd rather refer to it as something capable of competing with the best Intel has to offer in this market. In many cases the A7's dual cores were competitive with Intel's recently announced Bay Trail SoC. Web browsing is ultimately where I noticed the A7's performance the most. As long as I was on a good internet connection, web pages just appeared after resolving DNS. The A7's GPU performance is also insanely good - more than enough for anything you could possibly throw at the iPhone 5s today, and fast enough to help keep this device feeling quick for a while."

Les en gang til på hva jeg sa her: Apple kan si mye rart som mange biter på som ikke holder vann. Jeg sa ingenting om at det Apple sa om prosessoren ikke holder vann. Jeg sa bare at det er mange ting som Apple sier som ikke er slik realiteten er.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Ja, Apple burde støttet minnekort, men har funnet ut at det er en meget gunstig forretningsmodell å ta ekstra betalt for mer lagringsplass. En plutselig støtte for minnekort ville sabotert deres egen inntjening.

Dett virker som en meget søkt konspirasjonsteori. Apple tar seg godt betalt for telefonene sine uansett, så hvorfor skulle de gjøre noe slikt bare for lagringsplassen?

Konspirasjonsteori?

Kan du gi meg en god grunn til at 16 GB ekstra skal koste en tusenlapp ekstra på en 5S når et SD-kort på 32 GB koster 250 kroner?

Lenke til kommentar

Hvor mange overskrivninger takler SD-kortet i forhold til telefonen?

Jeg vet ikke, men det er ingen super duperhemmelig overteknologi i lagringsbrikken i iPhone, ergo er ikke en GB dyrere å produsere til den enn til SD, USB, SSD, HD - de har bare klasket på en svimlende avanse pr GB.

Consumer champ asks Apple: 'Why does 16GB of extra iPad storage cost £80?'

21st Nov 2013 | 08:49

Which? wants to clamp down on the markups

According to the popular consumer group Which? the likes of Apple and Google probably pay around £5.95 per 16GB of storage they place in their iPad and Nexus tablets.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Hvor mange overskrivninger takler SD-kortet i forhold til telefonen?

Jeg vet ikke, men det er ingen super duperhemmelig overteknologi i lagringsbrikken i iPhone, ergo er ikke en GB dyrere å produsere til den enn til SD, USB, SSD, HD - de har bare klasket på en svimlende avanse pr GB.

21st Nov 2013 | 08:49

Which? wants to clamp down on the markups

According to the popular consumer group Which? the likes of Apple and Google probably pay around £5.95 per 16GB of storage they place in their iPad and Nexus tablets.

Du er altså ikke klar over at det er store prisforskjeller på forskjellig type NAND Flash? Inntil man vet nøyaktig hvilken type som brukes i de forskjellige telefonene er det en hypotetisk diskusjon.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finner jeg ikke ut, men dette er vel strengt tatt ikke noe problem lenger med dagens minnekort?

Og selv om du velger noen av de dyre kortene så er det ikke mer en 4-500 kr differanse mellom 16 GB og 64 GB.

Her er nok litt av årsaken til at Apple har valgt den skaleringen de gjør med utvalget av iPhone 6. Et hopp fra 16 til 32 GB kan ikke forsvare en prisstigning på opp mot 1 000,- kroner lenger, uten at det med dagens priser blir alt for åpenbart at de tar grådig overpris.

Samtidig ønsker de ikke å legge inngangsmodellen på 32GB, for da er det for mange som klarer seg med den. Altså dropper de hele 32GB modellen.

Ellers, finnes det noe argument for at Apple *ikke* burde ha eksternt minnekort?

Android benytter minnekortet på en ekstrem keitete måte. Først og fremst lager de en himla rotete filstruktur, og hele dette med apps på sd-kort synes jeg er en dårlig ide.

Men Apple har jo talent for å gjøre dette mye bedre. De kunne begrenset bruke av minnekortet til bilder, video og musikk som sømløst integrerer seg med telefonen (og iTunes hvis du puttet kortet i PC'en).

Eneste negative jeg kan komme på er at du får en ekstra slot som sim-kort slot'en, og at dette kompromitterer det rene designet littegrann.

Lenke til kommentar

Type NAND Flash og kontroller spiller fortsatt en stor rolle både på ytelse, levetid og ikke minst det viktigste punktet, pris. Ellers er jeg helt enig i at prishoppet fra 16 til 32 var for stort når de neste hoppene var mye rimligere. Derfor greit at de nå har fjernet dette. Jeg skulle dog ønske at 32GB fortsatt fantes og til et mer fornuftig prishopp enn tidligere.

Argumentet for "inget minnekort" fra Apple er nok mye det samme som fra skaperene til Android (Google) med sin Nexus modell som LG lager for dem.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde vert 10 ganger mere elegant (som en iphone skal være) om dem hadde droppet dem stygge linjene på baksiden

Dee er visstnok nødt til å gjøre det sånn pga antenneproblematikk. Fortsatt så fungerer selve rammen som en antenne og da må de skille den fra resten av "kroppen".

Dette er vel den største designtabben av apple på mange år. Telefonen er jo direkte stygg. Og som jeg har sagt før, å gi ut en telefon uten MicroSD støtte i 2014 er bare pinlig. Heldigvis klarer konkurrentene det.

Å fortsatt bruke minnekort i 2014 er direkte flaut og utrolig tungvint løsning. Eksterne harddisker og generelt ekstra harddisker er ut. Inn med større innebygd lagring og større skylagringsalternativer.

Hva er det for en tulle-kommentar? Min mp3 samling av selv-rippede CDer er i skrivende stund på 150GB. Fortell meg en enklere måte å ha den med meg på enn på et MicroSD kort? Da tenker jeg på bruk i bil, fly og ferie i USA i 2 uker den nesten måneden. 1 av de ukene er på Cruiseskip uten nett forresten.

Enig. Holdningene hans minner om NetFlix sine. De sier at i 2014 har ingen bruk for offlinestøtte eller forhåndslasting. Ikke alle har så bra nett. Og på tog, fly og båt er det få som har det.

Lenke til kommentar

Hva er det for en tulle-kommentar? Min mp3 samling av selv-rippede CDer er i skrivende stund på 150GB. Fortell meg en enklere måte å ha den med meg på enn på et MicroSD kort? Da tenker jeg på bruk i bil, fly og ferie i USA i 2 uker den nesten måneden. 1 av de ukene er på Cruiseskip uten nett forresten.

Enig. Holdningene hans minner om NetFlix sine. De sier at i 2014 har ingen bruk for offlinestøtte eller forhåndslasting. Ikke alle har så bra nett. Og på tog, fly og båt er det få som har det.

Offline-spilling er ikke forbeholdt minnekort.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke å ha med meg min rippede FLAC samling når jeg er på tog, buss og båt. Det holder fint med et stort utvalg av de 3000 låtene jeg kan cache på telefonen via Spotify.

Du trenger fortsatt mye lagringsplass for å cache offline spillelister. Spesielt om du har mange sanger i spillelistene dine.

Og det er jo her fordelene med MicroSD(XC) kort kommer inn i bildet med at man kan lagre disse offline spillelistene på minnekortet under Android.

Lenke til kommentar

Vindicator:

Merkelig nok så klarer jeg meg da likevel helt fint med 16GB og har kun hatt 1 enhet med 32GB og så ikke helt behovet for neste kjøp. Jeg kjører også TomTom Navigator med store offline kart for hele Europa og et tonn av andre ting. Har også noen rimelig svære lydbøker på telefonen som jeg hører på når jeg kjører bil. Fortsatt greit med plass.

Jeg tror mange overdriver der hverdagslige plassbehovet på en smartmobil.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...