esoteric Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Kan godt huske hvor lang tid google brukte på å implentere minnekortstøtte i android. * Mulig jeg missforstår hva du tenker på, men de først Android telefonene hadde da minnekort støtte? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Kan godt huske hvor lang tid google brukte på å implentere minnekortstøtte i android. * Mulig jeg missforstår hva du tenker på, men de først Android telefonene hadde da minnekort støtte?Joda de støtte minnekort, men android gjorde det ikke, i allefall ikke i stor grad. Hadde en HTC Desire, den innstallerte jeg noen apps på, blant annet google earth og da var tydeligvis internminnet på 110MB fullt. Telefonen sluttet å motta sms, noe som gjorde at jeg måtte slette apps for å få den til å fungere. Da støttet ikke android muligheten for å flytte apps over på minnekortet. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 (endret) Ah, du tenker på muligheten til å kjøre apper fra minnekortet. Selv har jeg aldri brukt minnekort til annet enn bilder, musikk og lagring av diverse filer som ikke er spesielt relatert til mobilen. Personlig tror jeg aldri det var meningen at man skulle kjøre apper fra minnekortet, det er internminne til, men heller brukes på samme måte som man f.eks bruker en ekstern harddisk til en pc, dumpe mengder av medie innhold som tar stor plass osv, men klart, enkelte produsenter har gitt ut modeller med flaut lite internminne. Endret 16. september 2014 av esoteric Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 (endret) Ser man på Nexus og valgene Google har gjort for produksjonen hos LG var det vel aldri meningen at man skulle ha støtte for minnekort. Et merkelig fenomen, når man kommer til Apple tråder så virker det innimellom som man har havnet i en annen tråd hvor temaet er noe helt annet? Endret 16. september 2014 av Theo343 1 Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Google uttalte vel en gang noe om at de tok bort minnekort luka på Nexus modeller, på grunn av at folk rett og slett at brukte den til andre ting enn den var tiltenkt, noe som skapte ustabilitet, som ledet til dårlig brukeropplevelser, som igjen ga Android dårlig ry. Selv syntes muligheten for å koble på en liten ektern harddisk var fin å ha, men klart stort internminne er langt viktigere for telefonen sin del. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 jeg snakker om dedikerte kameraer . hvis så poenget er å bruke Iphone i stedet så er det nettop et poeng kunne bytte ut minnet , på et øyeblik , istedet for 1 : først skal man sjekke om man har nokk plass i internminnet i telefonen 2: tømme minnet slik at man er klar for å kunne fotograferer 2:a finne frem harddisken elelr laptoppen b starte den opp c koble teløfone til d oveføre alle bildene e tømme minnet Da er man klar for turen da er det enklere å ha et tomt minnekort som man kan sette inn når man ikke har plass til fler bilder De digitale fotoapparatene og videokameraene jeg har hatt nært bekjentskap til (selv om jeg ikke har eide noen ) har hatt internt minne Så er det bare velge hva man synes er best her Her konstruerer du en problemstilling. Jeg er klar over hva du snakker om, men det var ikke det som var poenget mitt. Du brukte kamera som argument for bruk av minnekort, men jeg påpeker at det tydeligvis ikke er noe de fleste bryr seg om. Såvidt jeg har skjønt er mobilen det mest populære kameraet. Jeg så noe statistikk for Flickr eller tilsvarende bildelagringsnettsted, og der var visst iPhone blant de mest popuære kameraene også. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Fans kan rope så høyt de vil, det endrer ikke det faktum at brukerutvidbart minne er et rent pluss. Ikke nødvendigvis for "folk flest", som kanskje ikke har noen interesse som helst av å forholde seg til det. For disse er det kanskje ikke direkte negativt, men uinteressant/irrelevant. Og hvis Apple da ønsker å nå nettopp dette store markedet så gir det liten mening å tilby utvidbart minne. Uten at jeg vet grunnen til at Apple faktisk gjør det slik. Jeg kan godt gjenta meg selv - det er valgfriheten som er key. Med minneslot treffer du 2 kundegrupper i en smekk. Uten treffer du kun 1. En ubrukt minneslot vil aldri merkes av de som ikke bruker den, men en fraværende slot vil defintivt merkes av de som kunne trengt det. Det er ikke tvil om at for forbruker vil det være win-win - den åpenbare grunnen til at det ikke kommer er altså at Apple tjener mye mer på å selge 64gb for 1000kr og enda fler overprisede gb i iCloud enn å bygge inn en minneslot for en slikk og ingenting. Et selskap har selvsagt lov å tenke omsetning og gjøre det på denne måten, men forbrukeren har også lov til å innse realiteten og si ifra. ...med mindre Apple heller vil bruke tiden sin på å nå massemarkedet fremfor det forholdsvis begrensede markedet med minnekortsjonglører... Hvis Apple ønsker å nå massene så taper de på å bruke tid på minnekort. For det første fordi det må implementeres i maskinvare og programvare. For det andre fordi minnekort kan være så mangt. Andre her har jo nevnt hvordan man kan bruke minnekort av dårlig kvalitet og dermed tape data. Vi kan igjen se på Wii. Nintendo fokuserte nærmest utelukkende på det store "mainstream"-markedet og ignorerte stort sett "hardcore"-gamere. Det ble en vanvittig suksess. De kunne sikkert brukt mer ressurser på å tekkes nisjen av hardcore-gamere, men hvorfor skulle de det når de kunne bruke tiden sin på å tjene enda bedre på mainstreamerne? Du tror virkelig de måtte brukt overveldende mye tid på å implementere det? Du har åpenbart ikke mye innsikt i produksjon. De hadde kjøpt modulen(som de gjør med alle moduler) fra produsenten, og brukt noen få tastetrykk i os'et for å kunne lese/skrive til det. Og igjen, du hadde ikke jagd "wii-kundene" fordi om sloten var der - de kunne bare latt den stå tom. Xbox 360 og PS3 solgte til sammen 60% mer enn wii - mener du fortsatt det er flere wii-folk enn det du kaller "hardcore gamere"? Jeg vet ikke hva som kreves for å legge til støtte for minnekort. Men tiden og ressursene er ikke 0. Tid og ressurser som Apple kanskje ville bruke til å gjøre andre ting som passet bedre for strategien deres. Noen få tastetrykk i OSet ville det nok ikke vært snakk om heller. De måtte laget OSet med minnekortstøtte, og da er det mange detaljer man må tenke på. Wii utklasset både PS3 og 360. At du må legge dem sammen for å endre det illustrerer egentlig poenget mitt. En annen ting er at Nintendo forlot strategien sin mot 2010 eller så. De begynte å jobbe mot hardcore-segmentet, og dermed gikk salget ned. Lenke til kommentar
Slai Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 "Det beste kameraet er det du har med deg", eller noe slikt. For å veie enkelt inn selv i dette her, bruker jeg ikke bytte minnekort selv. Jeg har et på 64gb, det står i mobilen, brukes som medielagringsplass. Musikk for det meste, en del film. Litt andre filer som ebøker, tegneserier og sånt dall, men ikke store prosenten det. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 jeg snakker om dedikerte kameraer . hvis så poenget er å bruke Iphone i stedet så er det nettop et poeng kunne bytte ut minnet , på et øyeblik , istedet for 1 : først skal man sjekke om man har nokk plass i internminnet i telefonen 2: tømme minnet slik at man er klar for å kunne fotograferer 2:a finne frem harddisken elelr laptoppen b starte den opp c koble teløfone til d oveføre alle bildene e tømme minnet Da er man klar for turen da er det enklere å ha et tomt minnekort som man kan sette inn når man ikke har plass til fler bilder De digitale fotoapparatene og videokameraene jeg har hatt nært bekjentskap til (selv om jeg ikke har eide noen ) har hatt internt minne Så er det bare velge hva man synes er best her Her konstruerer du en problemstilling. Jeg er klar over hva du snakker om, men det var ikke det som var poenget mitt. Du brukte kamera som argument for bruk av minnekort, men jeg påpeker at det tydeligvis ikke er noe de fleste bryr seg om. Såvidt jeg har skjønt er mobilen det mest populære kameraet. Jeg så noe statistikk for Flickr eller tilsvarende bildelagringsnettsted, og der var visst iPhone blant de mest popuære kameraene også. Nei , da har du misforstått poenget. kamera var bare et eksempel Det jeg vil frem til var at det blir feil å begrense minnet man kan bruke bare fordi noen nekter å legge til rett for utvid-bar minne. Da får man enten de som må kjøpe den dyreste felletonen de finner fordi de ikke vil risikere å få for lite lagringsplass eller så taper Apple kunder fordi man ikke kan utvide minnet å si at man kan bruke datalagringstjenester via abonnementet når dekningen er dårlig blir feil forøvrig så minner det mere om å melke kundene sine når det kommer en ny utgave med lit mere lagringsplass rett etter at mange kunder har kjøpt foregi utgave på mange måter kan det minne om at man har en film til alle bildene sine en enste innebygd harddisk til musikken der alt må sendes inn når det må til reparasjon . Det minner veldig mye om man må ta med seg postkassen uansett hvor man er i stedet for å bare ta med seg posten man trenger Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 (endret) Vi ser hvertfall at også tekno-journalister fremhever dyrt internminne vs. billige minnekort: http://www.teknofil.no/artikler/6-ulemper-med-iphone-6/163550 6 ulemper med iPhone 6 1. Dyr lagringsplass, og ikke plass til minnekort Endret 17. september 2014 av toth Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Vi ser hvertfall at også tekno-journalister fremhever dyrt internminne vs. billige minnekort: http://www.teknofil.no/artikler/6-ulemper-med-iphone-6/163550 6 ulemper med iPhone 6 1. Dyr lagringsplass, og ikke plass til minnekort Etter den famøse artikkelen til Aamo og stor Android slagside over lang tid, så ville ikke jeg tillagt tek.no noe som helst troverdighet i iPhone sammenheng... 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Det jeg vil frem til var at det blir feil å begrense minnet man kan bruke bare fordi noen nekter å legge til rett for utvid-bar minne. Da får man enten de som må kjøpe den dyreste felletonen de finner fordi de ikke vil risikere å få for lite lagringsplass eller så taper Apple kunder fordi man ikke kan utvide minnet Det blir igjen et spørsmål om hvilket segment Apple retter seg mot. Er det de som sjonglerer med minnekort, eller er det "folk flest", som ikke bryr seg om slikt? De har kanskje bestemt seg for å sikte seg inn på den største gruppen. Kanskje de mister kunder fra den lille gruppen, men markedet de går mot er mye større enn den nisjen de forlater. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 jeg må bare si at det virker lit merkelig at flertallet ikke vil ha behov for å utvide minnet på en telefon. Kanskje tenker jeg lit for langt frem i tid når man sier at telefonen skal overta mye av det pcen gjorde før Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 jeg må bare si at det virker lit merkelig at flertallet ikke vil ha behov for å utvide minnet på en telefon. Kanskje tenker jeg lit for langt frem i tid når man sier at telefonen skal overta mye av det pcen gjorde før Folk flest er ikke interessert i teknologi. De vil bare ha noe som fungerer. 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 jeg må bare si at det virker lit merkelig at flertallet ikke vil ha behov for å utvide minnet på en telefon. Kanskje tenker jeg lit for langt frem i tid når man sier at telefonen skal overta mye av det pcen gjorde før Folk flest er ikke interessert i teknologi. De vil bare ha noe som fungerer. Å dekke et behov er noen som fungerer , å låse en vekk fra denne muligheten er noe som foringer behovet man kan jo lure på om de fleste er klar over hvilke muligheter de har med den moderne mobilen jeg er ihvertfall i den oppfatning at mange har flere dingser en de trenger fordi man tror at andre dingser mangler noen muligheter. Det er ihvertfall luksus å bade ha stor smartmobil, laptopp og nettbrett. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 jeg må bare si at det virker lit merkelig at flertallet ikke vil ha behov for å utvide minnet på en telefon. Kanskje tenker jeg lit for langt frem i tid når man sier at telefonen skal overta mye av det pcen gjorde før Folk flest er ikke interessert i teknologi. De vil bare ha noe som fungerer. Å dekke et behov er noen som fungerer , å låse en vekk fra denne muligheten er noe som foringer behovet man kan jo lure på om de fleste er klar over hvilke muligheter de har med den moderne mobilen jeg er ihvertfall i den oppfatning at mange har flere dingser en de trenger fordi man tror at andre dingser mangler noen muligheter. Det er ihvertfall luksus å bade ha stor smartmobil, laptopp og nettbrett. Å dekke et nisjebehov kan gjøre produktet mer komplekst og komplisert, og det kan fjerne fokus fra behovene til "massene" og dermed virke negativt inn på salget. De fleste er neppe klar over mulighetene de har med moderne mobiler, og de bryr seg nok ikke heller. Det er litt av poenget her. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 jeg må bare si at det virker lit merkelig at flertallet ikke vil ha behov for å utvide minnet på en telefon. Kanskje tenker jeg lit for langt frem i tid når man sier at telefonen skal overta mye av det pcen gjorde før Folk flest er ikke interessert i teknologi. De vil bare ha noe som fungerer. Så hvorfor tar ikke DORO større markedsandel? Det er nok plenty teknointeresserte applekunder som biter i det sure eplet og velger design/mote fremfor funksjon. Men dersom de kunne velge ville de hatt begge deler. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 jeg må bare si at det virker lit merkelig at flertallet ikke vil ha behov for å utvide minnet på en telefon. Kanskje tenker jeg lit for langt frem i tid når man sier at telefonen skal overta mye av det pcen gjorde før Folk flest er ikke interessert i teknologi. De vil bare ha noe som fungerer. Så hvorfor tar ikke DORO større markedsandel? Det er nok plenty teknointeresserte applekunder som biter i det sure eplet og velger design/mote fremfor funksjon. Men dersom de kunne velge ville de hatt begge deler. Doro er rettet mot eldre og deres behov. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du begynner å snakke om det. Tror du iPhone bare handler om design/mote? 3 Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 18. september 2014 Del Skrevet 18. september 2014 jeg må bare si at det virker lit merkelig at flertallet ikke vil ha behov for å utvide minnet på en telefon. Kanskje tenker jeg lit for langt frem i tid når man sier at telefonen skal overta mye av det pcen gjorde før Folk flest er ikke interessert i teknologi. De vil bare ha noe som fungerer. Så hvorfor tar ikke DORO større markedsandel? Det er nok plenty teknointeresserte applekunder som biter i det sure eplet og velger design/mote fremfor funksjon. Men dersom de kunne velge ville de hatt begge deler. Specs er (bortimot) helt uinteressant for mitt vedkommende når jeg vurderer de nye iPhone modellene. Jeg er kjent med iPhone opplevelsen, og vet hva den bringer med seg, så for meg var det først og fremst å vurdere størrelsen på de nye modellene. Hvorvidt dette er gjeldende for alle andre iPhone kjøpere vet jeg ikke. Selv er jeg verken begeistret eller noe særlig "kin" på de nye iPhone modellene størrelsesmessig, men har jo ikke noe valg, så for mitt vedkommende blir det iPhone 6 med 128 GB kapasitet. Jeg er fortsatt av den oppfatning at 4-5S hadde bortimot optimal størrelse, og er ikke interessert i å ha med en "portabel" greie. Skal kunne ha med mobilen uansett antrekk, og da er 5S - i mine øyne – et greit kompromiss. Så til din fremstilling av iPhone som Doro telefon og iPhone brukere som "Doro brukere": Det finnes jo en mellomting mellom Doro og Android og iOS toppmodeller, og det er på mange måter unødvendig å sette tingene helt på spissen andre veien. :-) Hadde det nå engang vært slik at det var stor forskjell i brukeropplevelse mellom Android toppmodellene og iPhone 5S og 6/6+, så hadde jo ting stilt seg annerledes og specs vært viktig. Men slik er det jo ikke. Og er det forskjell, så er det antagelig i Android’s disfavør. Selv tek.no nettverket sitt Android frelste journalister sier (innimellom) at Android brukeropplevelsen lagger litt mer enn iOS. Og iPhone 5S og 6/6+ ligger minst like langt fremme teknologisk som enhver annen toppmodell, det være seg Android og Windows Phone, om ikke lenger (ref. Anandtech). Og det meste av det «dere» savner er i utgangspunktet "software funksjoner", som Apple (enda) ikke har integrert. Og Apple bruker litt tid på sine oppdateringer og sin utvikling, heldigvis, og jeg finner ofte løsningene som gode og gjennomtenkte. Så ser jeg til stadighet at folk i den andre leiren er svært opptatt av specs, og kan forstå det. Specs har – natulig nok - en litt annen mening for "dere" ettersom Android i utgangspunktet skal passe et utall mobiler, alt fra toppmodeller til minste Putti Plutti Plotten. Noe som gjør det vanskeligere å optimalisere software og hardware til hverandre. Dette i motsetning til Apple som kun har ett par modeller, og hvor hardware er skreddersydd til software og/eller omvendt. I tillegg kommer det store forskjeller i arkitektur, og summa summarum lar det seg ikke gjøre å diskutere specs Android vs. iOS slik enkelte i dag legger opp til. Og det er jo nettopp dette testene fra Anandtech også viser, at specs ikke nødvendigvis har så mye å si sett fra mitt ståsted som iPhone bruker. Og dette er nå engang bare mine synspunkter på saken. End of story. :-) 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 (endret) Tråden stenges for opprydding. Det er ikke alltid like lett å definere hvor en offtopic-diskusjon begynner. Ofte går det gradvis fra relaterte innlegg og over til OT. Denne trådens siste sider er er godt eksempel på dette: De siste sidene inneholdt mye offtopic og krangling, men startpunktet var vanskelig å finne. Jeg valgte å sette startpunktet til der man begynte å diskutere hvorfor folk kjøper den telefonen de gjør, da dette tross alt er en tråd for diskusjon rundt en sniktitt på de nye iPhonene. Dessverre innebar dette at en god del innlegg måtte slettes, flere enn jeg hadde håpet på. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjoner på moderering kan postes i Klager på moderatoravgjørelser. Endret 19. september 2014 av Runar 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg