Gå til innhold

SNIKTITT: Apple iPhone 6 og iPhone 6 Plus

Anbefalte innlegg

1: Ja, selvsagt - de fleste anlegg nyere enn 6 år støtter enten SD direkte eller via USB-adapter.

2: Å snakke om en løsning som krever ENDA en dings til et par tusenlapper fra eplegjengen blir bare vås - hvor mange har AppleTV? 0,5% av husholdninger? Jeg snakker selvsagt om skjermspeiling til en standard smart-tv så du kan vise bildene hjemme hos ola og kari, og din kjære mor. Dette støtter ikke iPhone så langt, så vil du vise bildene må du få dem over på en USB e.l. Kunne jo selvsagt brukt USB OTG, om den ennå hadde støttet det.

3: ...og når nettet ditt er nede og du er på hytte uten 3G-dekning?

JEG bruker selvsagt spotify til daglig, men jeg er ikke naiv nok til å tro at det ALLTID vil være tilgjengelig. I bilen må jeg putte minnekortet i anlegget, på hytta er ikke 3G-dekningen god nok til å streame, og laster jeg spotify offline for hele helga på telefonen er jeg prisgitt den. Har jeg det på et SD-kort eller en USB-pinne kan jeg alltid finne et medium å spille det av på.

Du kan gjerne TRO at offline, hardware lagringsmedier er utdatert, men de er ikke det ennå.

1/3: SD-kort med 150 GB musikk (som du brukte som eks. tidligere) er en rimelig håpløs løsning om du stikker SD-kortet direkte inn i et anlegg eller gjennom en USB adapter.

Uansett, om det er denne muligheten du ønsker er det vel ikke verre enn å ha et lite SD-kort liggende i lommeboka til slike situasjoner, i stedet for å pille SD-kortet ut av telefonen?

2: Til informasjon koster en AppleTV nå 679,- og finnes etter anslag fra NRK i så mange som 15% av norkse hjem (da er det allerede tatt høyde for at flere hjem har mer enn én ATV).

Jeg kjøper altså ikke argumentene dine, men er likevel enig i at det hadde vert gøy med muligheten til å utvide minnet i iPhone. Jeg ser det ikke som noe større problem at iPhone mangler SD-kort støtte. Om man er litt reflektert over eget behov, finner man riktig størrelse på minne når man kjøper telefonen. Annenhåndsverdien på Apple produkter er så god at om man tar vare på produktet får man mye igjen den dagen man kjøper nytt (og selger det gamle).

Personlig har jeg hatt alle modeller av iPhone som har vert i salg i Norge. Pga. en gunstig avtale(/smutthull i en avtale) vi har med Telenor på nye telefoner der jeg jobber har jeg faktisk _tjent_ 500-1000 kr hver gang jeg har oppgradert til nyeste modell. Selv om iPhone ofte kan være noe dyrere enn konkurrentene pleier det likevel ikke være dyrere å oppgradere til neste modell pga. den gode annenhåndsverdien. For øyeblikket har jeg en Samsung Galaxy S4 om det gjør nattesønven bedre for noen.

Uansett hvorvidt du er enig eller uenig i mitt synspunkt, er det fortsatt et faktum at Apple tar seg grovt betalt pr GB ifht hva det koster i alle andre formater enn Appleprodukter. Og vi vet alle at det ikke er dyrere for dem å produsere 1gb enn for andre. Det er også et faktum at muligheten for utvidbar lagringsplass er et rent pluss, det kan vanskelig argumenteres mot. Jeg har selv tlf uten minneslot, men skulle gjerne hatt det i gitte situasjoner(ikke hver dag).

Det er ikke så vanskelig å argumentere mot utvidbar lagringsplass. Det vil nødvendigvis føre til ekstra kompleksitet og sikkerhetsrisiko både for utviklere og brukere enn hvis du ikke har det. Det vises ved at både Google i OS'et og applikasjonsutviklere legger inn begrensninger på hva som kan lagres på minnekortet.

det er jo da åpenbart veldig enkelt å løse, siden både Google og utviklerne klarer det. Altså er det ikke et problem. Om brukeren finner det vanskelig med minnekort er de såpass teknologisk ignorante at de uansett ikke vil ha behov eller ønske om ekstra minne, og kan la sloten stå tom. Valgfriheten er nøkkelen.

Google og utviklerne er i utgangspunktet motstander av det. Se på Nexus.

Når det gjelder "å ta vare på bilder" så er det å la de ligge strødd rundt på minnekort noe av det farligste du kan gjøre. Minnekort slutter å virke rett som det er, du mister oversikt, du har ingen solid backup og de blir ofte bare liggende på kortet til kortet til slutt blir brukt til noe annet og formatert.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskusjoner som denne tråden er fascinerende lesing og burde kunne brukes av folk som er interessert i å forske på folks reaksjoner på produkter de IKKE er interessert i å kjøpe.

En god del av innleggene her fra, la oss bruke deres eget håpløse vokabular og kalle de Android-/Win-sheeps, handler altså om å klage over mangler på et produkt de ikke skal ha. Merkelig...

Samtidig er det flere av dem som kommer med råd om hvordan Apple kan endre uviktige produktdetaljer som skal gjøre at de når ut til markedet. Apple er kanskje det mest suksessfulle IT-selskap de siste 40 år, med litt motvind på 90-tallet, jeg tror de klarer seg helt greit uten de rådene.

Men jeg vil uansett oppfordre Android-/Win-folket om å fortsette å legge ut sine meninger, det er faktisk for meg en av grunnene til å lese gjennom slike tråder for litt god underholdning...:-)))

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fans kan rope så høyt de vil, det endrer ikke det faktum at brukerutvidbart minne er et rent pluss.

Ikke nødvendigvis for "folk flest", som kanskje ikke har noen interesse som helst av å forholde seg til det. For disse er det kanskje ikke direkte negativt, men uinteressant/irrelevant. Og hvis Apple da ønsker å nå nettopp dette store markedet så gir det liten mening å tilby utvidbart minne. Uten at jeg vet grunnen til at Apple faktisk gjør det slik.

Jeg kan godt gjenta meg selv - det er valgfriheten som er key. Med minneslot treffer du 2 kundegrupper i en smekk. Uten treffer du kun 1.

En ubrukt minneslot vil aldri merkes av de som ikke bruker den, men en fraværende slot vil defintivt merkes av de som kunne trengt det.

Det er ikke tvil om at for forbruker vil det være win-win - den åpenbare grunnen til at det ikke kommer er altså at Apple tjener mye mer på å selge 64gb for 1000kr og enda fler overprisede gb i iCloud enn å bygge inn en minneslot for en slikk og ingenting.

Et selskap har selvsagt lov å tenke omsetning og gjøre det på denne måten, men forbrukeren har også lov til å innse realiteten og si ifra.

Lenke til kommentar

...

Jeg kan godt gjenta meg selv - det er valgfriheten som er key. Med minneslot treffer du 2 kundegrupper i en smekk. Uten treffer du kun 1.

...

Du HAR jo denne valgfriheten allerede. Bare å kjøpe deg en telefon som har denne muligheten det, som fra en av Android-variantene.

For øvrig tror jeg ikke kundegrupper kan deles inn i de kategoriene du foreslår. Jeg kjenner ingen, inkludert meg selv, som setter minneslot som særlig viktig...:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

...

...

Du HAR jo denne valgfriheten allerede. Bare å kjøpe deg en telefon som har denne muligheten det, som fra en av Android-variantene.

For øvrig tror jeg ikke kundegrupper kan deles inn i de kategoriene du foreslår. Jeg kjenner ingen, inkludert meg selv, som setter minneslot som særlig viktig...:-)

Så du betviler rett og slett at kunder med behov/ønske om minnekort-mulighet eksisterer?

Vel, jeg betviler forsåvidt at du har hatt denne samtalen med alle du kjenner, især siden det ikke er viktig for deg. Det indikerer sterkt at du ikke har hatt noen uformell meningsmåling blant din bekjentskap, og ergo heller ikke har grunnlag for å uttale deg om deres ønsker/behov vedr. valgfri minneutvidelse.

Lenke til kommentar

Vanskelig å forstå at Apple velger sin måte?

Det er ikke tvil om at for forbruker vil det være win-win - den åpenbare grunnen til at det ikke kommer er altså at Apple tjener mye mer på å selge 64gb for 1000kr og enda fler overprisede gb i iCloud enn å bygge inn en minneslot for en slikk og ingenting.

Et selskap har selvsagt lov å tenke omsetning og gjøre det på denne måten, men forbrukeren har også lov til å innse realiteten og si ifra.

Lenke til kommentar

Da er de kanskje en grunn til at Apple ikke selger eget digital kamera ?

Det er lit snodig at ikke flere ser poenget og fordelene med utskiftbare minnekort

Det er ( nesten ) ingen andre ting som er mere irriterende når minnet er fult og man skulle ha plass til å ta flere bilder

dert same blir der når man organiserer musikken sin i fler grupper.

Da er det en fordel å ha et minnekort for hver sjanger / gruppe hvis man vil spille musikk etter humøret

selv om 64 GB er mye for ikke å snakke om 128 GB så er det likevel begrenset plass

Det bør man ha i tankene

Lenke til kommentar

og så virker dert lite logisk og ikke kunne bruke minnekort hvis de skal nå det store markedet. Det er jo det flertallet ønsker , -å kunne utvide minnet ubegrenset

Er det virkelig det flertallet ønsker? Eller ønsker flertallet å bruke så lite tid som mulig på å sjonglere med minnekort o.l.? Det virker som du antar at alle er som deg. At du representerer den vanlige mannen i gata.

Det er jo ingen mindre sjongleringer for allle som kjøper seg digital kameraer. Hvorfor skulle bruken av minnekort være noe annerledes på en smarttelefon over hvordan det er på et digital kamera?

Ser du alle som har et digital kamera klage og suttre over at dem bruker minnekort og at det er tungvindt og kjipt?

Nei, folk gjør ikke det i dag fordi minnekort har blitt brukt på digital kameraer i all evighet og folk er vandt til det og vet hvordan det fungerer. Derfor er det bare tull at minnekort på en smarttelefon skulle være fustrerende eller kjipt for brukerne.

For det første kommer er det vel (omtrent) ingen kameraer som kommer med innebygget minne. For det andre er kameraer noe folk inntil ikke så fryktelig mange år siden var vant til å bytte ut film på uansett.

Folk vet nok at man kan putte minnekort i kameraet, men jeg mistenker at det blir der når det først er puttet inn.

Minnekort på mobiler er ikke nødvendigvis kjipt eller frustrerende. Det er sannsynligvis heller slik at de ikke bryr seg. De føler ikke noe behov for det.

Lenke til kommentar

Fans kan rope så høyt de vil, det endrer ikke det faktum at brukerutvidbart minne er et rent pluss.

Ikke nødvendigvis for "folk flest", som kanskje ikke har noen interesse som helst av å forholde seg til det. For disse er det kanskje ikke direkte negativt, men uinteressant/irrelevant. Og hvis Apple da ønsker å nå nettopp dette store markedet så gir det liten mening å tilby utvidbart minne. Uten at jeg vet grunnen til at Apple faktisk gjør det slik.

En ubrukt minneslot vil aldri merkes av de som ikke bruker den, men en fraværende slot vil defintivt merkes av de som kunne trengt det.

...med mindre Apple heller vil bruke tiden sin på å nå massemarkedet fremfor det forholdsvis begrensede markedet med minnekortsjonglører...

Hvis Apple ønsker å nå massene så taper de på å bruke tid på minnekort. For det første fordi det må implementeres i maskinvare og programvare. For det andre fordi minnekort kan være så mangt. Andre her har jo nevnt hvordan man kan bruke minnekort av dårlig kvalitet og dermed tape data.

Vi kan igjen se på Wii. Nintendo fokuserte nærmest utelukkende på det store "mainstream"-markedet og ignorerte stort sett "hardcore"-gamere. Det ble en vanvittig suksess. De kunne sikkert brukt mer ressurser på å tekkes nisjen av hardcore-gamere, men hvorfor skulle de det når de kunne bruke tiden sin på å tjene enda bedre på mainstreamerne?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg snakker om dedikerte kameraer .

hvis så poenget er å bruke Iphone i stedet så er det nettop et poeng kunne bytte ut minnet , på et øyeblik , istedet for

1 : først skal man sjekke om man har nokk plass i internminnet i telefonen

2: tømme minnet slik at man er klar for å kunne fotograferer

2:a finne frem harddisken elelr laptoppen

b starte den opp

c koble teløfone til

d oveføre alle bildene

e tømme minnet

Da er man klar for turen

da er det enklere å ha et tomt minnekort som man kan sette inn når man ikke har plass til fler bilder

De digitale fotoapparatene og videokameraene jeg har hatt nært bekjentskap til (selv om jeg ikke har eide noen ) har hatt internt minne

Så er det bare velge hva man synes er best her

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...med mindre Apple heller vil bruke tiden sin på å nå massemarkedet fremfor det forholdsvis begrensede markedet med minnekortsjonglører...

Hvis Apple ønsker å nå massene så taper de på å bruke tid på minnekort. For det første fordi det må implementeres i maskinvare og programvare. For det andre fordi minnekort kan være så mangt. Andre her har jo nevnt hvordan man kan bruke minnekort av dårlig kvalitet og dermed tape data.

Vi kan igjen se på Wii. Nintendo fokuserte nærmest utelukkende på det store "mainstream"-markedet og ignorerte stort sett "hardcore"-gamere. Det ble en vanvittig suksess. De kunne sikkert brukt mer ressurser på å tekkes nisjen av hardcore-gamere, men hvorfor skulle de det når de kunne bruke tiden sin på å tjene enda bedre på mainstreamerne?

Du tror virkelig de måtte brukt overveldende mye tid på å implementere det? Du har åpenbart ikke mye innsikt i produksjon. De hadde kjøpt modulen(som de gjør med alle moduler) fra produsenten, og brukt noen få tastetrykk i os'et for å kunne lese/skrive til det.

Og igjen, du hadde ikke jagd "wii-kundene" fordi om sloten var der - de kunne bare latt den stå tom.

Xbox 360 og PS3 solgte til sammen 60% mer enn wii - mener du fortsatt det er flere wii-folk enn det du kaller "hardcore gamere"?

Lenke til kommentar

Kan godt huske hvor lang tid google brukte på å implentere minnekortstøtte i android. Det var jo et salig kaos. Og de har vel i etterkant endret på hva og hvordan minnekortet brukes.

Selv har jeg mer behov for cloud backup. Så nå som apple gir meg 200GB for en ok pris så er det viktigere for meg. Har hatt minnekort i mange telefoner opp gjennom tidene, men har aldri byttet disse. Behovet er ikke der for veldig mange.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje jeg har gjort meg misforstått - jeg forfekter ikke gruppen som har behov for å drive å bytte minnekort hyppig, det er jeg helt enig i at er en særgruppe - men gruppen som har 32gb tilgjengelig internminne og gjerne putter inn et 64gb minnekort i tillegg dersom de kan(og lar det stå der, til bilder+video+musikk), DET er en stor gruppe.

Lenke til kommentar

Ja hører du sier det, men jeg tviler. Det er sikkert en stor prosentandel her inne som driver på med det. Men blant hvermansen så stor jeg det er sjelden. Har du noe som backer opp din teori?

Forsåvidt, men det blir jo rent anektdotisk -

- min søster som gjerne ville ha iPhone, og er sparsommelig teknisk - men elsker å ta bilder. Hun knipset og knipset dagen lang, og det gikk ikke lang tid før internminnet var fullt. Hun endte med å spørre meg om hjelp når det krøllet seg fælt da hun skulle kjøpe mer skyplass(som telefonen anbefalte henne). Jeg fikk det til til slutt, men det hadde vært myye enklere og billigere for både henne og meg dersom hun kunne kjøpt et standardisert minnekort fra hvilken som helst butikk og stappet inn i sida (uten en gang å slå av telefonen).

-Min andre søster har Android, en HTC med ytterst lite interminne viste det seg (jenter tenker ikke på sån når de handler tlf) - etter 10-20 apper installert og 50 bilder knipset var den full, og ingenting mer kunne lagres.

Vips inn med et lite 2gb minnekort jeg hadde liggende, flytte over appene som kan og bildene, styre nye bilder til kortet, så var det løst. Telefonen gikk fra ubrukelig til optimal for henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...