Gå til innhold

Hvor mye er en master fra BI verdt?

pierrefley

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter med inntrykk av at alle mine kjent går på BI. Har selv kunne tenkt meg å studert prosjektledelse. Dette er en mastergrad på både BI og NTNU. På NTNU er det en siving utdanning. Jeg ser for meg mine sjanser får å komme inn på NTNU pr idag er små.. Hvis jeg skulle velge å ta bachelor og master hos BI. Hvordan er mulighetene for jobb som prosjektleder da?

Med tanke på at så mange går på BI og at jeg samtidig skal konkurrere med sivinger må jo sjansen være veldig liten for å få jobb?

Evt andre forslag til hvilken utdanning (bachelor og/evt master) jeg kan ta får å begynne å jobbe som prosjektleder?

Endret av pierrefley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til BI sitt studieprogram, men om du sikter til den internasjonale masteren «Project Management» ved NTNU så er denne forbeholdt de typiske ingeniørfagene. Bare se på opptakskravene. Hva slags bakgrunn er det du har? Om du ikke har en bachelor i ingeniørfag, vil du gjerne være mer aktuell i andre typer prosjekter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til BI sitt studieprogram, men om du sikter til den internasjonale masteren «Project Management» ved NTNU så er denne forbeholdt de typiske ingeniørfagene. Bare se på opptakskravene. Hva slags bakgrunn er det du har? Om du ikke har en bachelor i ingeniørfag, vil du gjerne være mer aktuell i andre typer prosjekter.

Siktet ikke nødvendigvis til den internasjonale masteren. Har jo sett bachelorprogrammer som også heter prosjektledelse og innovasjon eller lignende. Ser ikke for meg slike type programmer kan være verdt mye med tanke på jobb. Jeg vet jo at dersom man har den internasjonale masteren, må mulighetene for jobb være stor.

Nå har jeg ikke store bakgrunnen, har flere deltidsstudier fra NIH og jobber som PT, er bare 20 år. Eneste jeg har er en del studiepoeng. Jeg har lyst til å ta en bachelor som går hånd i hånd med en master innenfor prosjektledelse.

Hvordan jobbmulighetene etter en endt master fra BI? Regner med man stiller sterkt på jobbintervjuer med en master fra NTNU, hvordan stiller de fra BI?

Endret av pierrefley
Lenke til kommentar

Nå tar jeg mastergraden min ved NTNU, så det er vanskelig for meg å svare på hvor sterkt man stiller med en master fra BI. Personlig tenker jeg at BI er noe lavere kvalitet, men ved IØT/NTNU har man mer fokus på tverrfaglighet. Det gjør NTNU-ere til gode ledere innen teknologi, men jeg tipper du med en master fra BI vil stille godt innen diverse andre fagområder. Etter din første jobb er det uansett slik at resultatene fra arbeidslivet vil telle mer enn hvor du har studert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tar jeg mastergraden min ved NTNU, så det er vanskelig for meg å svare på hvor sterkt man stiller med en master fra BI. Personlig tenker jeg at BI er noe lavere kvalitet, men ved IØT/NTNU har man mer fokus på tverrfaglighet. Det gjør NTNU-ere til gode ledere innen teknologi, men jeg tipper du med en master fra BI vil stille godt innen diverse andre fagområder. Etter din første jobb er det uansett slik at resultatene fra arbeidslivet vil telle mer enn hvor du har studert.

Tusen takk for svaret ditt. Setter veldig pris på at du tar deg tid, var akkurat noen med din erfaring jeg var ute etter å høre ifra. :)

Lenke til kommentar

Mulig du finner noe svar her http://bliokonom.no/#master

Litt lettere hvis du linker konkret til studiet på NTNU, men utifra at NTNU-studiet er siving vil jeg tro at flere av fagene er realfagbasert. På BI derimot vil du starte med økonomi relaterte fag før du går inn i fordypningen. Siden prosjektleder er såpass vagt yrke (mange forskjellige fagområder), må du vurdere hva du foretrekker å jobbe med mest. :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan jobbmulighetene etter en endt master fra BI? Regner med man stiller sterkt på jobbintervjuer med en master fra NTNU, hvordan stiller de fra BI?

Nærmere 90% har jobb før endt mastergrad fra BI. Sagt på en annen måte må du være blant dem som har de 10% dårligste karakterene og de 10% dårligste personlige karakteristikkene.

Du sammenligner dog 2 skoler som har en totalt annerledes profil. BI står veldig sterkt blant økonomer i inn- og utland, mens NTNU stort sett utdanner ingeniører. Hva kan du tenke deg å jobbe innen og hva er karaktersnittet ditt på bachelor?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig du finner noe svar her http://bliokonom.no/#master

Litt lettere hvis du linker konkret til studiet på NTNU, men utifra at NTNU-studiet er siving vil jeg tro at flere av fagene er realfagbasert. På BI derimot vil du starte med økonomi relaterte fag før du går inn i fordypningen. Siden prosjektleder er såpass vagt yrke (mange forskjellige fagområder), må du vurdere hva du foretrekker å jobbe med mest. :hmm:

Det er denne jeg tenkte på. Uansett, etter å gjort en del research nå virker veien til prosjektledelse veldig riktig gjennom økonomi utdanning for min del, ikke teknologi.

Den siden var forresten ekstremt hjelpefull! Tusen takk!.

Nærmere 90% har jobb før endt mastergrad fra BI. Sagt på en annen måte må du være blant dem som har de 10% dårligste karakterene og de 10% dårligste personlige karakteristikkene.

Du sammenligner dog 2 skoler som har en totalt annerledes profil. BI står veldig sterkt blant økonomer i inn- og utland, mens NTNU stort sett utdanner ingeniører. Hva kan du tenke deg å jobbe innen og hva er karaktersnittet ditt på bachelor?

Jeg er i utgangspunktet veldig åpen for hva jobben kan inneholde. Utvikling av prosjekt, utvikling av idé til ferdig produkt osv er alltid ting jeg har vært veldig interessert i. Jeg har også personlig erfaring fra dette.

Ang bachelor har jeg ikke dette enda. Jeg har derimot blitt veldig interessert i en bachelor som kalles "Entrepenørskap og Økonomi" fra BI. Hvilken master kunne vært relevant til en slik bachelor?

Beklager muligens dumme spørsmål, men er ekstremt uinformert om dette..

Endret av pierrefley
Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet veldig åpen for hva jobben kan inneholde. Utvikling av prosjekt, utvikling av idé til ferdig produkt osv er alltid ting jeg har vært veldig interessert i. Jeg har også personlig erfaring fra dette.

Ang bachelor har jeg ikke dette enda. Jeg har derimot blitt veldig interessert i en bachelor som kalles "Entrepenørskap og Økonomi" fra BI. Hvilken master kunne vært relevant til en slik bachelor?

Beklager muligens dumme spørsmål, men er ekstremt uinformert om dette..

Er ikke dumme spørsmål dette.

Hvis du vil jobbe med produktutvikling bør du i utgangspunktet gå ingeniørfag. Økonomene driver mer med økonomisk styring og problemløsning og har en helt annen rolle enn selve utviklingen av et produkt. Direkte til den bachelorgraden du nevner vet jeg ikke om det finnes en spesiell mastergrad. Du vil være kvalifisert til opptak på flere mastergrader innen økonomi da, men vet ikke om noen som går direkte på innovasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...