Gå til innhold

G5,3 12v Spot utskifting til LED vil MR16 passe?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vet ikke om dette er riktig kategori, men det er den nærmeste jeg fant.

 

Nå har det seg slik at jeg har flyttet til et nytt hus som har en helt HAUG med spottere i taket, nærmere sagt G5,3 12V AC dimmbare spots for halogene pærer som bruker hele 38 W (!!!!!) pr spot. Og med 16 spotere blir det 608 watt til belysning, noe jeg syns er litt i drøyeste laget. så ser etter mulighetene for å bytte de ut, jeg har prøvd ikke dimbare pærer i en dimbar setting tidligere som har vært helt mongo da de lager lyder og flasher og er helt på tryne.

 

Ønsket derfor å bytte ut alle spotter med dimbare LED spotter uten å skifte ut dimmeren, eller 12V transformatoren da vi leier her.

 

Men ser det er vanskelig å finne denne typen dimbare spotter, men fant derimot en dimbar 12V spot på clas for MR16 socet som i følge spesifikasjonen er tilnærmet identisk sysisk med G5,3 ville disse fungere i spotterne mine eller er det mer bak MR16 en om den passer fysisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, MR16 er det samme som GU5,3. Tipper dimmeren og trafoen du har dimmer med å redusere spenningen. Ikke ta det for gitt at alle LED-pærer lar seg dimme på samme måte. Har sett på en trådløs LED-dimmer (OBS, den er for DC, men det lager du jo enkelt når du har AC).

 

http://www.ebay.com/itm/Wireless-Remote-LED-Light-RF-Dimmer-Controller-Control-12V-8A-/360985094611?pt=IT_Stanza&hash=item540c6369d3

 

http://www.ebay.com/itm/Quality-DC-12V-8A-Dimmer-Adjustable-Bright-Controller-for-LED-Strip-Light-/251505534684?pt=US_Lighting_Parts_and_Accessories&hash=item3a8ee5e6dc

Lenke til kommentar

Mulig jeg bommer litt her, men er jo en del størmforsyninger/dimmere med minimumslast, som ofte kan være ganske så høy. Bør sjekke at LED'ene trekker nok strøm til at du ikke "tørrkjører" trafoen/dimmeren. Da er det lett å ødelegge dem.

Men har aldri vært borti 12V AC spotter (kun 12V DC), så aner egentlig ikke hvordan de du har er bygd opp, og om de vanligvis har slike problemer.

Lenke til kommentar

Ja, MR16 er det samme som GU5,3. Tipper dimmeren og trafoen du har dimmer med å redusere spenningen. Ikke ta det for gitt at alle LED-pærer lar seg dimme på samme måte. Har sett på en trådløs LED-dimmer (OBS, den er for DC, men det lager du jo enkelt når du har AC).

 

http://www.ebay.com/itm/Wireless-Remote-LED-Light-RF-Dimmer-Controller-Control-12V-8A-/360985094611?pt=IT_Stanza&hash=item540c6369d3

 

http://www.ebay.com/itm/Quality-DC-12V-8A-Dimmer-Adjustable-Bright-Controller-for-LED-Strip-Light-/251505534684?pt=US_Lighting_Parts_and_Accessories&hash=item3a8ee5e6dc

Transformatorene er inne i taket, en dimmer i på oversiden av taket hjelper svært lite, jeg er heller ikke interessert å måtte bruke en fjernkontroll vil bruke opprinnelig lysbryter.

 

Mulig jeg bommer litt her, men er jo en del størmforsyninger/dimmere med minimumslast, som ofte kan være ganske så høy. Bør sjekke at LED'ene trekker nok strøm til at du ikke "tørrkjører" trafoen/dimmeren. Da er det lett å ødelegge dem.

 

Men har aldri vært borti 12V AC spotter (kun 12V DC), så aner egentlig ikke hvordan de du har er bygd opp, og om de vanligvis har slike problemer.

Ja det er jo jævla drit, forbanna møkkaoppsett og er også litt redd for det med minimumslast. Tror jeg skal kjøpe noen forskjellige typer pærer fra kina for å se hva som fungerer og heller investere i noe når jeg vet hva som faktisk fungerer.

Lenke til kommentar

Kinapærene er jo nesten gratis, men det er også mange av dem som leveres med en veldig dårlig fargegjengivelse (lav Ra-verdi på under 80). I tillegg så er ofte fargetemperaturen ganske grell (langt over 3000 Kelvin), samt at fargetemperaturen varierer mye fra pære til pære. Ser du etter billige LED-pærer med en OK Ra-verdi og en OK fargetemperatur så synes jeg Clas Ohlson har et brukbart utvalg (muligens også Jula og Biltema).

Endret av 77679857
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...