Heinseberg Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Hei. Har startet å få til det meste med ISO, lukkertid og blender. Når man er på A (automatic setting), så popper jo blitsen nesten automatisk opp når man tar bilde. Men nå bruker jeg M (manuel setting), og da popper ikke blitsen opp. I hvilke situvasjoner passer det å bruke blits? Om man vil ha lysere bilder i mørkere steder har man vel litt treigere lukkertid (noe rundt 1/150) og nokså høy ISO? Og hvordan får man blitsen til å poppe opp? Har Canon 70D. Og når passer det ikke å bruke blits. Mvh Heisenberg. Lenke til kommentar
TorsteinG Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Popupblitzen passer det stortsett aldri å bruke, den er svak og slenger lyset rett i trynet på folk hardt og lite flatterende og somregel vil man ikke ha det slik selv om noen liker det, men for å trigge andre blitzer kan den kanskje brukes og også som utfylling når du tar bilde av noe i motlys for å fylle ut det som blir undereksponert. For eksempel ansiktet på folk blir ofte mørkt når de har veldig lys bakgrunn, så kan du lysmåle for ansiktet men da blir bakgrunnen utbrent og da kan du istedet fylle ut med blitz. Endret 9. september 2014 av TorsteinG Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Kjøp en ekstern blits er mitt råd, f.eks Canon Speedlite 430ex II til ca 2000 (fås sikkert også brukt til en grei pris) . Den kan du vinkle opp i taket for å få MYE bedre lys på innebilder. Jeg bruker blitsen min (Canon 580) mye utendørs når jeg tar bilder av folk. Kanskje litt rart å bruke blits når man tar bilder på solfylte dager, men man slipper sjenerende skygger i ansiktet. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Når man er på A (automatic setting), så popper jo blitsen nesten automatisk opp når man tar bilde. Du kan skru av at blitsen skal poppe opp selv/fyre av autoamtisk på de fleste kameraer. Det er som regel noe av det første jeg gjør når jeg får et nytt kamera. Jeg liker bedre å skru den på når jeg synes den trengs, men som andre her har vært inne på så gir de innebygde blitsene ofte "stygge" bilder så bruksområdet er ganske begrenset, men det er praktisk å ha den tilgjengelig. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 På "A" får du jo ikke gjort så mye, men "P" er jo mye av det samme som "A", men man kan bla. styre blitsen selv (og ikke minst bruke RAW, på "A" er det jo bare jpg) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Hvis du vil ta innebilder (som dermed blir i dårlig lys), så kjøp en skikkelig ekstern blits - 430 EXII som nevnt over er glimrende - blitsen på kameraet er bajs til stort sett alt annet enn innfyllingslys i utendørsbilder med sollys. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Jeg har brukt den innebygde blitsen noen ganger inne når jeg ikke har hatt tilgang på en ekstern blits " i nøden spiser fanden fluer", og det jeg da gjør et og ta et hvitt a4 ark foran blitsen for og dempe/spre lyset litt. Endret 9. september 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Heinseberg Skrevet 10. september 2014 Forfatter Del Skrevet 10. september 2014 Hei. Tusen takk for svar. Nå ble jeg klokere ved bruk av blits! Takk Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 Jeg ville vurdere en brukt Canon 580EX II. Fordelen med denne contra 430 EXII, er at den kan fungere som master, og således kan fjernstyre andre blitser. Du får den stort sett brukt til ca kr 2 300. Du kan selvfølgelig kjøpe 430EX II først. Så lenge du kun har en blits, trenger du ikke masterfunksjonen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Med 70D kan du uansett fjernstyre andre blitser med den innebygde blitsen. 430 EXII er mye for pengene! Å kunne fjernstyre en blits, selv om du kun har én, er særs nyttig! Endret 11. september 2014 av Trondster Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Med 70D kan du uansett fjernstyre andre blitser med den innebygde blitsen. 430 EXII er mye for pengene! Å kunne fjernstyre en blits, selv om du kun har én, er særs nyttig! Veldig godt poeng! Har noen erfaring med rekkevidden på fjernstyringen, på eksempelvis den innebygde blitsen på 70D, contra 580EXII? Jeg er veldig tilfreds med rekkevidden på 580EX II. Jeg har ikke mye brukererfaring med den, men jeg har sett at min fungerer utendørs, på ca 10meters avstand, selv om sensoren på blitsen som er 10 meter unna peker fra meg. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Har fått min 430EXII i dag, og er særs fornøyd med den!! (Sammen med 70D) Har fulgt tipset om å rette blitzen rett opp innendørs og det blir MEGET klare og fine bilder av det... Maks fyllings grad, uten harde skarpe skygger, meget fornøyd... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. september 2014 Del Skrevet 26. september 2014 Eksperimenter - prøv rett opp, prøv på skrå bakover, på skrå framover og ikke minst med blitsen plassert vekk fra kameraet. Alt avhengig av motiv, tak, vegger og avstand. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Eksperimenter - prøv rett opp, prøv på skrå bakover, på skrå framover og ikke minst med blitsen plassert vekk fra kameraet. Alt avhengig av motiv, tak, vegger og avstand. Den blitzen er jo stillbar i alle mulige rettninger jo, opp, bak og til sidene... Prøvde litt i går, med macro linsa og fikk noen strålende bilder av minsten... Som til og med han var fornøyd med Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. september 2014 Del Skrevet 27. september 2014 Så bra! Tror du og blitsen blir veldig gode venner. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Så bra! Tror du og blitsen blir veldig gode venner. Det tror jeg og, vant med popup blitz som jeg er... Og denne blitzen overgår mine villeste forventninger Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 Tar jeg ikke helt feil så har blitsen en diffusor/matt plastdeksel som du kan trekke ut og legge ned foran blitsen. Den bruker du hvis brennvidden er under 24mm så du får spredt lyset videre men avstanden spiller selvfølgelig inn her også. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Fant den.. En blitz er ikke en blitz lenger Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. september 2014 Del Skrevet 29. september 2014 Fant den.. En blitz er ikke en blitz lenger En blitz er fortsatt en blitz Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Fant den.. En blitz er ikke en blitz lenger En blitz er fortsatt en blitz He he, så blitz krieg er egentlig to fotografer som prøver å blende hverandre med en blitz.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå