Gå til innhold

Slik er iPhone 6 sammenlignet med konkurrentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ikke mye ved spesifikasjonene til Note 4 som får iPhone 6+ til å se latterlig dårlig ut, men slike hersketeknikker og nederdrektig ordbruk kan du bruke et annet sted.

 

 

Tja hva med at Note 4 har Quad Core Snapdragon 805? Eller grafikkytelse på linje med playstation? Eller høyere oppløst skjerm og høyere pikseltetthet? Et bedre kamera foran og bak. Legg så til bedre strømsparing, større batteri og Iphone 6 ser gammel og sliten ut - litt tannløs og med knekk i knærne, mens Note 4 ser ut som den er klar for Triathlon.

 

Se selv:

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone2=6434

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, for det første så forstår jeg ikke hvorfor du sammenligner iPhone 6 med Note 4, jeg nevnte altså iPhone 6+ og den blir vel uansett den logiske sammenligningen tatt i betraktning størrelsen på telefonene? iPhone 6 må vel heller sammenlignes med Galaxy Alpha.

 

Du baserer jo alt du skriver på rent tall for tall uten snev av innspilling om hvordan ting kan utarte seg i praksis, og da blir det jo temmelig meningløst. På hvilket grunnlag kan du sitte her, uten å ha testet verken den ene eller andre telefonen, uten å ha sett sammenligninger av bildekvaliteten, ja uten å ha lest en eneste anmeldelse av de to produktene og konkludere med ting som;

 

- Bedre kamera foran og bak

Hva baserer du dette på? Vi er vel langt forbi tiden hvor folk leste seg blind på antall megapiksler osv..? Hvordan i allverden kommer du frem til, og hvordan klarer du å konkludere med at kamera både foran og bak er bedre enn det du finner på iPhone 6 / 6+? Tatt i betraktning at antallet megapiksler aldri har vært synonymt med det beste kamera på verken mobil, eller kameramarkedet generelt så er kan ikke jeg fatte og begripe hvordan du på et eller annet mirakuløst vis kan konkludere med noe som helst her.

 

Jeg påstår ikke at kamera på iPhone er bedre, jeg konstaterer bare at her trekker du konklusjoner ene og alene basert på en spesifikasjonsliste, noe som er temmelig ignorant, spesielt når det gjelder kamerakvalitet.

 

Kamera på iPhone 5S har jo generelt gjort det svært bra i tester, har blitt av mange vurdert som bedre sammenlignet med mange modeller som har høyere antall megapiksler osv.. Så hvordan klarer du å konkludere med det du gjør her? Du kjenner jo ikke til kamera kvaliteten på verken den ene eller den andre modellen?

 

 

Høyere oppløst skjerm og høyere pikseltetthet

Dette er vel smør på flesk, har en telefon høyere oppløsning så har den jo i for seg også høyere pikseltetthet? Men dette er jo bare et av mange aspekter med en skjerm? Hva med fargenyanser, fargespekter, fargebalanse, hvitbalanse, innsynsvinkler, fargeskifting osv..? Ikke vet vi om Note 4 vil ha pentile matrix heller, om den kjører det samme pentile matrix systemet som Samsung er kjent for så har den jo i realiteten 2560x1440 for grønne piksler, og 1920x1080 for røde og blå og da er jo den effektive pikseltettheten ikke noe særlig høyere enn det du vil finne på iPhone 6+.

 

Eneste vi nok kan si med sikkerhet rundt skjermene er at Note 4 vil ha høyere fragekontrast og bedre sortnivå som resultat av at den kjører AMOLED, mens iPhone kjører IPS, men utover det så vet vi ikke så fryktelig mye per nå før vi får analyser av skjermpanelene på de to modellene.

 

Ta LG G3 for eksempel, nesten alle anmeldelser konkluderer jo med at den har en dårligere skjerm enn LG G2 til tross for 2560x1440 oppløsning mens G2 hadde "bare" 1920x1080 på grunn av dårlig fargemetting og fargebalanse på skjermen. Oppo Find 7 med sin 2560x1440 har jo ikke imponert i tester den heller på grunn av dårlig fargemetting og et hint av gult i alle nyanser på skjermen.

 

 

Note 4 har Quad Core Snapdragon 805

Hva så? God maskinvare er ingenting uten godt optimalisert programvare. Alle sa jo at iPhone 5S var ræva sammenlignet med Qualcomm-Snapdragon 600 med sin Quad-Core 1,9GHz SoC som var i blant Galaxy S4, og Qualcomm-Snapdragon 801 med sin Quad-Core 2,5GHz SoC som er i Galaxy S5. Likevel så viser jo mange ytelsestester og analyser at Apple sin A7 med Dual-Core 1,3GHz SoC er fult på høyde, og faktisk raskere og bedre på flere av målingene; http://www.anandtech.com/show/7903/samsung-galaxy-s-5-review/7

 

 

Samsung Galaxy S5 slet jo veldig med at SoC ble såpass varm at den throttlet, altså måtte klokke seg ned under last for å ikke bli for varm. Da hjelper det jo ikke mye med så veldig høy teoretisk ytelse, om den ikke kan benyttes i praksis. Vi vet jo ingenting om hvordan kjøleegenskapene og det hele vil fungere på Note 4 enda, og hvorvidt den vil måtte throttle ved tung belastning av maskinvaren.

 

 

iPhone har jo også den store fordelen av tettere sammenknytning mellom maskinvare og programvare og generelt bedre optimaliserte apps og spill. Hvordan har det seg om disse Androidtelefonene har så mye bedre og raskere maskinvare at spill generelt har dårligere ytelse, ofte færre elementer på skjermen, hakket mindre avanserte grafikkdetaljer og ofte begynner å slite med ytelse før langt svakere iPhonemodeller? Et veldig simpelt eksempel er Balloon Tower Defence, du kan jo sammenligne hva som skjer med hundre og førti elementer på skjermen på nivå 100+ på en Galaxy S5 sammenlignet med en iPhone 5S. Sistnevnte flyter som smør, mens førstnevnte hakker noe voldsomt. Det er jo veldig rart om maskinvaren skulle være overlegen? Og hvis maskinvaren virkelig er overlegen, hva har det da å si om du likevel ender opp med lavere ytelse i praksis? Har den da noe reell verdi annet enn at du kan påberope at det ser så mye bedre ut på papiret her på forumet?

 

 

 

Grafikkytelse på linje med playstation

Er vel litt tidlig å konkludere med noe som helst inntil vi faktisk ser ytelsestall på modellene, eller? Vi har til gode å se en anmeldelse av verken Note 4 eller iPhone 6 / 6+, vi ha heller ikke sett bred mengde med relevante benchmarks eller ytelsestall i spill? Et av hovedutfordringene til Android er at en spillutvikler aldri utvikler mot de kraftigste modellene, de utvikler og optimaliserer mot bredest appell og da hjelper det jo ikke om telefonen din har teoretisk like kraftig skjermkort som PlayStation (1?), om en app/spillutvikler fremdeles utvikler og optimaliseres spillet sitt mot en Galaxy S2.

 

 

Bedre strømsparing

Samsung har så definitivt bedre strømsparing, Apple har jo ingen strømsparingsmodus i det hele og store. Men iOS har jo bedre strømstyring generelt, min iPhone 5S har jo omlag 80% av batteritiden til min Samsung Galaxy S5 til tross for at batteriet kun har ca halve mengden med mah. Strømsparingsmodus er jo noe som du ideelt sett ikke skal trenge å bruke, det burde være en modus som er forbeholdt situasjoner hvor du er fastlåst uten lademulighet og ser at du har for lite strøm til å kunne overleve såpass lenge. Da er det naturligvis flott å kunne sette telefonen i strømsparingsmodus så du kan tyne ekstra timer ut av batteriet, men ideelt sett så er det jo langt bedre med et batteri som lar deg bruke telefonen fult ut så strømsparingsmodus blir overflødig og forbeholdt nødstilfeller.

 

 

Større batteri

Batteriet er større, det er riktig. Men selve størrelsen på batteriet er vel ikke så fryktelig relevant, det er vel hvor lenge telefonen holder under bruk som er den reelle målestokken? Ta HTC One (M8), den fikk jo langt bedre batteri levetid med sin Windows Phone variant, enn den har med Android på grunn av at Windows Phone er et mye mer strømeffektivt system enn Windows Phone. iPhone 5S har jo vist tegn på at iOS er mer strømeffektivt enn hva Android er, så hva om forskjellen på 2900 til 3200 mah fra iPhone 6+ til Note 4 fremdeles gjør sånn at iPhone 6+ holder seg lenger før den må lades ved vanlig bruk, er da den ekstra størrelsen på batteriet til Note 4 automatisk et pluss?

 

Hva med å faktisk avvente tester og analyser før man bare hopper til konklusjoner? Rene maskinvaretall er jo ofte verdiløse på tvers av programvareplattformer nettopp fordi forskjellig programvare har forskjellig grad av optimalisering mot maskinvaren, du kan ha verdens kraftigste PC men kjører du Windows 95 på den så får du ikke mye utbytte av denne kraften, og da blir den jo i realiteten verdiløs.

 

 

Iphone 6 ser gammel og sliten ut - litt tannløs og med knekk i knærne, mens Note 4 ser ut som den er klar for Triathlon.

Dette blir jo helt og holdent din egne, 110% subjektive mening. Jeg kan jo si "Note 4 ser gammel og sliten ut - litt tannløs og med knekk i knærne, mens iPhone 6+ ser ut som den er klar for Triathlon". Det medfører jo ikke noe mer eller mindre riktighet enn det du skriver her.

 

 

 

Men for all del, det er mange som kjøper produkt utelukkende basert på maskinvarespesifikasjoner de ser på papiret og ikke basert på hvordan et produkt oppfører seg i praksis. Det står du helt fritt til å gjøre, jeg liker derimot å kjøpe produkter basert på brukeropplevelse og hvordan produktet presterer i praksis.

 

For min del så spiller det ingen rolle om en prosessor er 1GHz eller 8GHz, om den har single-core eller hexa-core så lenge telefonen flyter som smør, har flott grafikk i applikasjoner og spill og alt fungerer flott. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om kamera er på 2 eller 100 megapiksler så lenge den tar flotte bilder under både mørke og lyse forhold, jeg bryr meg ikke om batteriet er på 50 mah eller 10000 mah så lenge batteriet varer godt og lenge til mitt hverdagsbruk.

 

 

 

EDIT:

 

 

Vil også bare tilføye at Samsung Galaxy Note 4 ser ut som en flott telefon, som uten tvil vil være av de beste på markedet og et flott kjøp for veldig mange der ute. Jeg vil heller ikke påstå at Galaxy Note 4 er noe dårligere enn iPhone 6+ eller andre veien, det er to telefoner med to helt forskjellige programvareplattformer som da vil passe til forskjellige brukere.

 

Poenget er det at å påstå at Galaxy Note 4 er så latterlig mye bedre enn iPhone 6+ blir tøvete, det er utvilsomt to flotte telefoner begge, to toppmodeller fra to forskjellige produsenter og aktører på markedet som vil være til stor glede for millioner av mennesker rundt om i verden. Det er ingen grunn til å snakke ned, eller snakke opp den ene eller andre modellen, du kjøper den telefoner du finner mest attraktiv til ditt bruk også sier du deg fornøyd med det.

Endret av RamGuy
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du har fått med deg hvem det et du krangler med Ram? Vindocator er enten det største trollet eller mest ignorante Android fanboyen som lusker på diskusjon.no. Det er litt som å diskutere med tungt religiøse eller holocaustfornektere, fakta og logikk er ikke ett tema engang;)

 

Bare fordi jeg har andre meninger enn dere, så er jeg langt i fra å være et troll. Du kaller meg for troll fordi jeg klarer i de fleste tilfeller å backe opp det jeg sier og vise til kilder og ikke bare sier noen meninger i fra ville vesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har fått med deg hvem det et du krangler med Ram? Vindocator er enten det største trollet eller mest ignorante Android fanboyen som lusker på diskusjon.no. Det er litt som å diskutere med tungt religiøse eller holocaustfornektere, fakta og logikk er ikke ett tema engang;)

 

Bare fordi jeg har andre meninger enn dere, så er jeg langt i fra å være et troll. Du kaller meg for troll fordi jeg klarer i de fleste tilfeller å backe opp det jeg sier og vise til kilder og ikke bare sier noen meninger i fra ville vesten.

 

 

Det er det som er problemet ditt. Det virker som det bare er din mening som gjelder. Du sier at det går rykter om ditten og datten, og da går du plutselig utifra at det er fakta.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Det er det som er problemet ditt. Det virker som det bare er din mening som gjelder. Du sier at det går rykter om ditten og datten, og da går du plutselig utifra at det er fakta.

 

Er det noe du ikke skjønner når det kommer til forskjellen mellom meninger og kilder som viser fakta?

 

Sier du at jorden er flat og jeg kommer med et bilde i fra en romstasjon som viser at jorden er rund, så har det lite med meninger å gjøre.

 

Bare for å illustrere. Jeg sier at 20/20 syn (som Apple bruker i fra eldre personer) ikke er et vanlig syn som Apple bruker for å kalkulere ut hva Retina er. Jeg sier det fordi dette sier det: http://www.cultofmac.com/173702/why-retina-isnt-enough-feature/

 

Så vil jeg spøre, finner du noen andre kilder som sier at 20/20 syn er vanlig?

 

Ja dette er vel bare å kverulere og trolle med at jeg sier dette, eller?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Dvs at hvis jeg linker til en video på youtube om at 11/9 angrepet var iscenesatt av selveste Bongo fra Kongo så må det være sant. Eller?

 

Dessuten skrev du i en annen tråd om at folk skrev at prosessoren til iPhone var overklokket, og da legger du det fram som fakta. Det blir rett og slett feil.

 

Tror du må få deg en hobby utenom bashingen av Apple. Det er tydelig at du har for mye fritid. Du er rett og slett en verdensmester.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dvs at hvis jeg linker til en video på youtube om at 11/9 angrepet var iscenesatt av selveste Bongo fra Kongo så må det være sant. Eller?

 

Dessuten skrev du i en annen tråd om at folk skrev at prosessoren til iPhone var overklokket, og da legger du det fram som fakta. Det blir rett og slett feil.

 

Tror du må få deg en hobby utenom bashingen av Apple. Det er tydelig at du har for mye fritid. Du er rett og slett en verdensmester.

 

Er en forskjell på å linke til lure videoer uten noen form for realitet bak det hele.

 

For å ta dette med Retina igjen som jeg linket til i min forige post. Så kan du bare spørre en øyespesialist på hva som er et vanlig syn. For det er akkurat det Cult of Mac har gjort. Hvorfor ellers tror du dem laget en slik tråd på en Apple side?

 

Derfor er den sann.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Jeg gjør som du gjør, vrir på ting, og kommer med helt andre svar. Dessuten gir jeg blanke messingen om retina og hva øyeleger sier. Ingenting av det som har blitt skrevet i den artikkelen plager meg, men jeg skjønner jo at du blir oppgitt......

 

Jeg sier takk for meg. Du kommer herved til å bli ignorert fra nå av. Jeg klarer fint å gjøre opp min egen mening om forskjellige produkter uten at noen skal prakke på meg at det og det produktet ikke er bra nok. Kos deg videre, enn så lenge. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessuten gir jeg blanke messingen om retina og hva øyeleger sier. Ingenting av det som har blitt skrevet i den artikkelen plager meg, men jeg skjønner jo at du blir oppgitt......

 

Så det er ikke så nøye at jeg gir dere sannheten?

 

At det ikke plager deg har jo ingenting med saken å gjøre. Det som er saken her er at jeg viser til kilder som sier at beregningen i fra Apple på hva Retina er gjelder for eldre personer i fra 60 til 70 år gammel ikke er det synet som burde bli brukt for å regne ut hva retina er.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Men da tuner du bare ut, Rolls. Ingen grunn til å stenge en tråd bare fordi du ikke syntes noe om den vel :) .

Regner med moderatorene modererer i sanntid, ikke i forkant av hendelser, da PreCrime ikke er stabilt nok enda (disse kulene er det som er vanskeligst, samt selve airmotion kontrollene...)

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Men da tuner du bare ut, Rolls. Ingen grunn til å stenge en tråd bare fordi du ikke syntes noe om den vel :) .

Regner med moderatorene modererer i sanntid, ikke i forkant av hendelser, da PreCrime ikke er stabilt nok enda (disse kulene er det som er vanskeligst, samt selve airmotion kontrollene...)

Det jeg mente var at for øyeblikket ser jeg ingen grunn til å stenge denne tråden, men at vi følger med i tilfelle tråden skulle endre retning og personangrepene begynne å hagle.

 

Hvis vi hadde moderert i forkant av hendelser hadde alle tråder blitt stengt. Kanskje forhåndsgodkjenning av alle innlegg er en god idé? ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...