Gå til innhold

[Løst] Z3 Compact vs Z1 Compact..?

Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe ny telefon. Har allerede hatt den vanlige Z1 men solgte den pga. størrelsen og gikk tilbake til min gamle Galaxy S2.. Liker telefoner som er 4,3" eller mindre.

Nå ser jeg at Z3 Compact snart kommer, så da lurer jeg på om det er verdt å vente på den. Hva er egentlig forskjellen på Z1 Compact og Z3 Compact?

Fordelen jeg kan se er at Z1 Compact mest sannsynlig blir å falle i pris når Z3 Compact blir lansert. Hva tenker dere, verdt å vente på Z3 Compact eller vente til Z3 blir lansert og deretter kjøpe Z1 Compact til en lavere pris? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Z3 compact har 4,6" skjerm.

Ja ser det nå.. Z3 med 4,6" og Z1 med 4,3". Har gjort litt research selv i mellomtiden. Men kan leve med det sålenge andre specs veier opp for skjermstørrelsen.

For de som også vurderer Z1 Compact eller Z3 Compact, har sammenlignet dem:

Batteritiden og prosessoren er blant annet litt bedre på Z3 Compact enn Z1 Compact. Ikke helt crazy mye forskjell;

Z1 Compact prosessor: Quad-core 2.2 GHz Krait 400

Z3 Compact prosessor: Quad-core 2.5 GHz Krait 400

Z1 Compact batteri:

Li-Ion 2300 mAh batteri

Stand By: Up to 670 h (2G) / Up to 600 h (3G)

Talk time: Up to 10 h (2G) / Up to 18 h (3G)

Music play: Up to 94 h

Z3 Compact batteri:

Li-Ion 2600 mAh batteri

Stand By: Up to 880 h (2G) / Up to 920 h (3G)

Talk time: Up to 12 h (2G) / Up to 14 h (3G)

Music play: Up to 110 h

Batteritid og prosessorkraft er viktig. Men noe jeg mener er viktigere er at de har flyttet høytaleren som var plassert på undersiden av Z1 Compact.

På Z3 er det èn høytaler over displayet og en nedenfor displayet på frontsiden.

Hvorfor er dette viktig? Fordi hver gang man holdt Z1 med èn hånd så skjærte høytalerkanten på undersiden seg inn i fingrene. Tror det kan ha vært derfor de har flyttet høytaleren på Z3... Noe jeg liker! :D

Tror det blir Z3 Compact selv om prisen er litt stiv i forhold til at det ikke er så mye som er forbedret. Høytalerplasseringen er viktig for min del hvertfall.. Skjermen skulle vært litt mindre. Men det får så være... :p

Lenke til kommentar

4.6'' skjerm ja, men kun 0.3mm lengre, samme bredde og litt tynnere.

Google: http://www.techradar.com/news/phone-and-communications/mobile-phones/sony-xperia-z3-compact-vs-sony-xperia-z1-compact-1264091

TL;DR
+ Større skjerm

+ Bedre kamerasoftware

- Større batterikapasitet, men likevel mindre tid(antakeligvis pga skjermen).

"n some respects, the relationship between the Sony Xperia Z3 Compact and Z1 Compact is much the same as that of the Xperia Z3 and Z1.

This newer model gets you a bit more power, a slightly improved camera and a tweaked design that's a bit easier on the eye. However, the real star attraction of the Z3 Compact is that you get a significantly larger screen without adding to the size of the phone at all. It's a pretty impressive feat of handset design.

That the screen resolution hasn't been increased to match is a minor league disappointment. But for people who aren't in love with the idea of a huge handset but still want a high-end phone, the Xperia Z3 Compact should be just the ticket."

Lenke til kommentar

Takk for infoen! Tok det som en selvfølge at siden Z3 var 4,6" så var den automatisk større i bredde/lengde, men utifra bilder så ser de faktisk ganske like ut i størrelse. Da blir det definitivt Z3 da! :)

Men batteritiden er da allikevel lengre på Z3 enn på Z1 selvom skjermen sluker litt strøm? Hvertfall ifølge den infoen jeg fant..

Lenke til kommentar

Amobil sine tall:
Z1 compact: 127 x 64,9 x 9,5 mm

Z3 compact: 127 x 64,9 x 8,6 mm

Trodde det samme selv om størrelsen, men de har gjort en imponerende jobb med å la det være likt.

Ifølge siden jeg lenket til over går batteritiden ned fra 12 til 10 for video, og fra 18 til 14 for tale(timer alle tallene). Standbytid derimot stod det ikke noe om. Uansett, kan ikke huske å ha sett på video i 10 timer i strekk på mobilen.. :)

Lenke til kommentar

Har bestilt en grønn Z3 compact selv nettopp fordi Z1 compact hadde ett par småfeil jeg ikke var forenelig med. Nå kan man bruke skjermen selv under vann om man vil, mest praktisk ute i regnet osv. 60fps 1080p filming vs. 30fps på z1compact. Bonus er lavere vekt og 1mm tynnere, og et mye bedre design/utseende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...