Gå til innhold

TEST: Asus X99-Deluxe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg, som flere andre entusiaster her på forumet (og andre steder), har hatt endel rare problemer, mange dårlige modeller (finner man ut i ettertid), dårlige komponenter og generelt litt "jalla" kvalitetskontroll.

De skryter jo av det motsatte og hvor fantastisk kvalitet alt er, og at det liksom er "army grade" osv... Men som regel så er det ikke helt slik at de som skriker høyest som er best. :)

Asus og EVGA er jo store og generelt sett gode. Asrock er vel litt mer "nykommer" og hadde litt babyproblemer i starten, men ser ut til å tatt seg opp bra. Ikke heeelt like gode, men det varierer etter hva du ser på. Har selv investert i et kort fra Asrock (z97), mens jeg har hatt mange Asuskort opp gjennom, hvor det ene har vært bedre enn det andre. Foreløpig har hverken skuffet.

Kort sagt: MSI er billigprodusent, som satser på lav pris det meste av tiden. På godt og vondt. Og tross noen imponerende høy-kvalitetskomponenter så har de fortsatt et noe frynsete rykte.

F.eks: Bare se på hvor mange her inne som har EVGA Classy i motsetning til alternativer med tilsvarende fra MSI. Tilfeldighet og undervurdert? Kanskje, men ikke uten grunn.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Flott hovedkort men 3000 for et hovedkort er hel hinsides.

Er ikke så ille når man også husker på at topp-prosessoren koster 8000,- og skjermkortene i toppsjiktet fort nærmer seg 10000. Hver.

Hvor vidt det er nødvendig er jo en annen ting. Betalte 1600,- for mitt Gigabyte GA-EX58-DS4 i 2008, og med en overklokket seks-kjernet 980x (kjøpt brukt til en brøkdel av nypris) samt 24GB minne er det fremdeles kjernen i spillemaskinen min den dag i dag.

Lenke til kommentar

Jeg, som flere andre entusiaster her på forumet (og andre steder), har hatt endel rare problemer, mange dårlige modeller (finner man ut i ettertid), dårlige komponenter og generelt litt "jalla" kvalitetskontroll.

De skryter jo av det motsatte og hvor fantastisk kvalitet alt er, og at det liksom er "army grade" osv... Men som regel så er det ikke helt slik at de som skriker høyest som er best. :)

Asus og EVGA er jo store og generelt sett gode. Asrock er vel litt mer "nykommer" og hadde litt babyproblemer i starten, men ser ut til å tatt seg opp bra. Ikke heeelt like gode, men det varierer etter hva du ser på. Har selv investert i et kort fra Asrock (z97), mens jeg har hatt mange Asuskort opp gjennom, hvor det ene har vært bedre enn det andre. Foreløpig har hverken skuffet.

Kort sagt: MSI er billigprodusent, som satser på lav pris det meste av tiden. På godt og vondt. Og tross noen imponerende høy-kvalitetskomponenter så har de fortsatt et noe frynsete rykte.

F.eks: Bare se på hvor mange her inne som har EVGA Classy i motsetning til alternativer med tilsvarende fra MSI. Tilfeldighet og undervurdert? Kanskje, men ikke uten grunn.

mulig jeg er heldig, men jeg har hatt 7 msi hvedkort og aldri hatt noe problem, nåverende er 4 år gammelt.

Lenke til kommentar

Skal man først svi av så mye penger for et hovedkort fra Asus, så kan man likegreit gå for toppkortet Asus Rampage V Extreme. Håper de kommer med en Black Edition utgave av det :cool:

Rampage V har en haug med ting man ikke trenger på en arbeidsstasjon (støtte for LN2 kjøling, ekstern OC panel, ++), og Deluxe kortet har 2 Ethernet utganger. Det ene er for spilling og ekstrem overklokking, det andre er en hybrid mellom spill og arbeidsstasjon. Det er en god ide å sjekke spesifikasjoner og matche behov med funksjonalitet før man ser på pris ;)

Lenke til kommentar

Skal man først svi av så mye penger for et hovedkort fra Asus, så kan man likegreit gå for toppkortet Asus Rampage V Extreme. Håper de kommer med en Black Edition utgave av det :cool:

Rampage V har en haug med ting man ikke trenger på en arbeidsstasjon (støtte for LN2 kjøling, ekstern OC panel, ++), og Deluxe kortet har 2 Ethernet utganger. Det ene er for spilling og ekstrem overklokking, det andre er en hybrid mellom spill og arbeidsstasjon. Det er en god ide å sjekke spesifikasjoner og matche behov med funksjonalitet før man ser på pris ;)

Så sant så sant, men det jeg tenkte var at Rampage korta kan ha hakket bedre komponenter (bedre kondensatorer og sånt), som kan komme godt med når man skal overklokke. Mulig jeg tar feil angående X99-Deluxe da.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Litt morsomt, at for meg uten for mye peiling, så virker artikkelen mer som satire enn promotering :wee: .

"Vi har nå TO pinner til å holde nede, siden en ikke er nok!", "Du får nesten plass til en annen type prossessor istedet!", dårlige jpg-bilder som minner om sider vi lagde på barneskolen og flashy farger med upassende bakgrunn :wee: .

Men, regner med at det blir en ny test av det her senere når teknologien får satt seg?

Lenke til kommentar

Angående hovedkort og kvalitet; selv dyre hovedkort er naturligvis ingen garanti mot problemer, men det er ingen tvil om at kvalitet hjelper. Hvorvidt de ekstra hundrelappene er verdt det er en individuell overveining om hvor kritisk maskinen er og hvor verdifull fritiden til den som skal vedlikeholde den er. Med 5-6 maskiner i huset blir det raskt fristende å gjøre noen "lettvinte" løsninger som viser seg ikke å være lettvinte i det lange løp.

Lenke til kommentar

kjapt spørsmål ang x99-s / deluxe. Bruker disse samme bios - kjøpte idag -s men kan ikke finne bios oppdateringer i det hele tatt til denne

Snabelen

Finner bare X99-A, X99-E WS, X99-Deluxe og Rampage V Extreme. Ingen X99-S modell.

Finnes nedlastbare Bioser for alle sammen. Dra hit og skriv modellnavnet (presist, med bindestreker etc.). Velg OS og last ned.

Edit: Fant X99-S på support siden også. 2 Bioser for nedlastning.

Endret av TDZGamer
Lenke til kommentar

hmm takk, lurer på hva jeg skreiv utallige ganger tidligere --- fant det med en gang nå :hmm:

Fant heller ikke første gangen og siden kortet ikke er listet på Asus sine (norske) hjemmesider trodde jeg kanskje at du mente et annet kort. Da så jeg linken i posten under og søkte igjen for sikkerhetsskyld. Godt mulig at det ble gjort en endring akkurat når jeg holdt på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...