Gå til innhold

Boligkjøp i praksis?

TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal nå kjøpe bolig for første gang og fikk nettopp finansieringsbeviset på mail. Det jeg ikke helt forstår hva som skjer nå. Jeg skal kjøpe den fra tanta mi (Kjøper ut hennes del) og vi skal til OBOS og de skulle fikse selve overtakelsen (Billigere enn megler). Hva skjer etter det, rakk bare å snakke kjapt med saksbehandleren i banken og han sa at det kunne ta noen uker og at det var mye papirer som skal signeres osv. Blir pengene overført direkte til selgers konto eller til meg først, lurer fordi jeg lånte litt ekstra til opppussing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du har avtalt med banken at de skal foreta oppgjøret direkte til selger/OBOS' klientkonto, kommer pengene til din konto. Dere avtaler betalingsdato i kontraktsmøtet med OBOS og du gir beskjed til banken at pengene må være på konto en dag dere avtaler. Banken ønsker naturligvis også kopi av kjøpekontrakten, i tillegg til din signatur på pantedokument mm. før de vil utbetale penger til deg.

Lenke til kommentar

Jeg fikk satt over pengene på min konto før jeg satte dem videre over på meglerkonto.

Så begge ting går vel.

Det burde ikke gått; der har banken gjort noe særdeles tvilsomt/risikabelt. Da kunne du brukt pengene til noe helt annet enn å kjøpe den eiendommen du har fått lån med pant i (som er en vesentlig forutsetning for lånet...), som da fremdeles ville tilhørt selger, men med ditt lån som en heftelse i tillegg til det lånet han allerede hadde (som han ikke får innfridd om du ikke betaler). Derfor har "alle" den rutinen at lånet utbetales direkte til meglers klientkonto, eventuelt til selger (selgers långiver) om man ikke har brukt megler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk satt over pengene på min konto før jeg satte dem videre over på meglerkonto.

Så begge ting går vel.

Det burde ikke gått; der har banken gjort noe særdeles tvilsomt/risikabelt. Da kunne du brukt pengene til noe helt annet enn å kjøpe den eiendommen du har fått lån med pant i (som er en vesentlig forutsetning for lånet...), som da fremdeles ville tilhørt selger, men med ditt lån som en heftelse i tillegg til det lånet han allerede hadde (som han ikke får innfridd om du ikke betaler). Derfor har "alle" den rutinen at lånet utbetales direkte til meglers klientkonto, eventuelt til selger (selgers långiver) om man ikke har brukt megler.

edit: Personen under forklarte det mye bedre enn meg

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Nå forutsetter du at banken betaler ut lånet før det er inngått bindende avtale om kjøp. Så lenge kjøpskontrakta er signert så speler det liten rolle for banken om kjøparen bruker pengane til å betale selger eller ikkje, banken kan uansett ta leiligheita for å dekke inn lånet.

Eit av hovedargumenta for å la banken betale ut lånet direkte til megler/selger er at då slepp du sjølv å ta ansvar for overføringa. Det er kipt å taste inn feil kontonummer når du skal føre over 2 mill slik at pengane går ein heilt anna plass enn du hadde tenkt, då er det betre at banken ordner dette slik at du slepp å ha den tabben hengande over deg.

Lenke til kommentar

Nå forutsetter du at banken betaler ut lånet før det er inngått bindende avtale om kjøp. Så lenge kjøpskontrakta er signert så speler det liten rolle for banken om kjøparen bruker pengane til å betale selger eller ikkje, banken kan uansett ta leiligheita for å dekke inn lånet.

Når skjøte og panteobligasjon (ikke kjøpekontrakten..) er signert og tinglyst er det (med mindre selger er gjeldfri...) i tilfelle to banker som har pant i samme leilighet, både kjøpers og selgers, og gjett hvem som da har best rett? Nettopp, den som var først i tid, altså selgers bank.

Når sletting av en eldre heftelse (selgers lån) inngår som en betingelse for å få lån med pant i en eiendom, så er det rett og slett uansvarlig av banken å betale pengene til andre enn eksisterende panthaver (selgers bank, og det overskytende til selger). Tenk på det tilsvarende med kjøp av bruktbil; alle advarer mot å betale (enten man bruker sine egne penger, eller lånte i banken) til andre enn den som har pantet i bilen (dvs selgers bank/långiver), for å være sikker på at pantet faktisk blir slettet.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte leiligheten jeg bor i nå ble pengene overført fra banken til min konto, derfra sendte banken de videre til meglers klientkonto.

Så jeg hadde grei saldo på brukskontoen en dag..

Det samme skjedde her, men jeg tror ikke pengene var inne på min konto i mer enn ett par minutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...