Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Koble til dimmer mellom bryter og taklampe

Anbefalte innlegg

Slik jeg tolker det så vil jeg si at hvis du må inn og jobbe med verktøy på noe som du må ta sikringen for å gjøre strømløst så skal elektriker inn i bildet. Kroneklemmer/sukkerbiter er skrutilkoblet, og jeg ville også tatt med alle andre former for klemmer med under den kategorien, selv om de har vippearm som åpner og lukker.

Helt enkelt: kan du dra et støpsel ut av en kontakt så kan du jobbe med det selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske absurd at man ikke får lov til å drive med dette selv egentlig. Vi snakker om ganske banale operasjoner som å skru i en sukkerbit, eller huff huff: koble til et nytt stikk på veggen!

To skruer i veggen, én kabel med 2 eller 3 ledere. Begrenset hvor mye skade man kan gjøre.

Sikringsskap derimot, der bør folk holde seg langt unna.

Mye farligere å lage mat enn å skru litt strøm

Lenke til kommentar

Det er sant, jeg syns det bare er helt absurd med dette hysteriet rundt elektrikere og stikk på vegger og taklamper med sukkerbit. Jeg pleier ikke ringe en kokk for å steke pizza og jeg trenger ikke ringe taxi hver gang jeg skal ut med bil. Selv om de to aktivitetene hver for seg påfører mye mer død og personskader enn egenmonterte stikkontakter...

Lenke til kommentar

Og for ikke å snakke om eventuelle forsikringsproblemer dersom det kommer frem at huseier har holdt på selv. Helt teknisk sett så kan man godt utføre alt elektrisk arbeid hjemme som privatperson lovlig. Dette er da hvis man får en installatør til å gå god for jobben og undertegne de nødvendige papirene. (med andre ord ta juridisk ansvar for jobben)

Er enig i at det er mye rare ting som er restriksjoner på. Og alt skal dokumenteres både opp og ned, men nå er det jo slik samfunnet har blitt. Mer 'amerikanisering' med tanke på å holde egen rygg dekket. Eneste tilfellene der dokumentasjon spiller noen praktisk rolle er ved salg eller dersom noe skulle gå galt, men da er den imidlertid gull verdt i disse dager.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...