Kimelimm Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Jeg tenkte det kunne være artig med en tråd hvor vi kunne delt historier over jallaløsninger og syke ting vi har sett vedrørende biler. Jeg kan jo starte med at vi skulle skifte bremseskiver og bremseklosser på en Nissan Serena her om dagen, da det skrapa så jævlig, og vi antok at skivene og klossene måtte byttes. - Det viste seg deretter at en tulling hadde skifta bremser før oss, for på den ene siden så var det bare bremseklosser på den ene siden av skiva, så den hadde da bremsa rett på calipern i godt og vel et halvt år. - Kompisen min hadde en BMW 318 som han hadde klart å ødelegge motorfestene på. Løsningen? Stram et setebelte og en jekkestropp gjennom hele driten. Han kjørte forøvrig en stund med dette. - En annen bekjent av meg som hadde ødelagt motorfestet, sveisa et stålrør som stod å stanga i blokka fra siden, dette skulle angivelig holde den på plass. - En kompis av meg eier en delvis løen Honda Civic. Han MÅ fylle VPower-bensin, hvis ikke så vil den rett og slett ikke gå, utrolig nok. - En tidligere kompis av meg eide Golf(?), og her var det sånn at ledningene gikk i klem når han svingte til venstre, noe som resulterte i at han tuta hver gang han svingte til venstre. Dette kjørte han forøvrig med en god stund. Dette er hva jeg kommer på i farten. Har dere noen artige ting dere kan fortelle om? Endret 26. september 2014 av Kimelimm 6 Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Satt på en gang med en jeg kjenner, det pissregnet og vindusviskermotoren bestemte seg for å ikke ville mer... Løsningen var å ta noe tau og montere på mekanismen og dra det inn gjennom siderutene foran og dra, dra , dra.... Var ute å kjørte med en bil fra jobb, en diesel som forøvrig dro ca 15 km/t på tomgang i andre noe som var litt for mye i en fartsdump.. et lite klang fra undersiden og litt ekstra brummende lyd der og da. Vel ute på hovedveien der man dro på litt mer for å nå 50... hørtes ut som en Huey som fløy lavt.. Eksosrøret hadde falt av foran fremre potte. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Noen kaller det røket returfjær på gassen. Eksen min kalte det cruisecontrol. Bare å kjøre med flip flop-er for ekstra kontroll. Bremserørene på samme bilen røk langt fra sivilisasjonen. Men med macgyver-tape og ekstra bremsevæske holdt det lenge nok til å komme seg hjem hvertfall. En bekjent av meg sverger til å kjøre på fyringsolje i stedet for diesel siden han fikk det til kostpris der han jobba før. Tipper han har noen tusen liter stående fortsatt. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mekker`n Skrevet 9. september 2014 Populært innlegg Del Skrevet 9. september 2014 Ahhh.... herlig... Jeg får ta noen historier rundt en kunde i først omgang. Dette var en Nederlender som hadde fått seg dame i Norge og han hadde tenkt å ta meg seg en billig delebil til Norge ved hvert besøk. Kjøre den rundt mens han var her og selge når han dro hjem igjen. Dette var visst good buisness. Den første bilen han kom med glemmer jeg aldri. Hvor han hadde spikket seg nye br.klosser av tre langs veien i Sverige en plass da den ene klossen hadde slitt seg ut av holderen. Førersete var fullt av sagflis og det lukta vedovn av hele bilen. Det fungerte faktisk bra og det skrubba godt. Vi måtte jo prøve dette i br.rulla osv. Vi fikk også opplæring i hvordan man spikker gode br.klosser. Han kom også med en gammel Benz hvor varmeapparatet ikke virka. Jeg åpna panseret å så en STOR brannkran ved slangene inn til varmeregisteret. En slik massiv kran med sikkert 30cm lang rød hendel. Hva i helvette. Når vi da åpnet opp krana ble det varme i bilen, men da sto hendelen oppover og vi fikk ikke igjen panseret. Han løste løsningen ved å kappe hendelen med vinkelsliper, borre hull i torpedovegg/dashbord og bruke en gammel vindusvisker overføring til å justere krana. Du kunne da sitte i bilen og dra i dette staget for å justere. Staget kom bare ut av et høl i dashbordet og det ble glovarmt etterhvert. Så han hang opp en grytevott i speilet. Han kom også kjørende engang uten forsete. Han hadde tatt sitteputa fra baksete og satt seg på den litt halveis skakt på gulvet. Tror aldri jeg har ledd så mye når han kom kjørende inn på plassen og man bare så panneluggen hans og det baksete som sto oppover bak i bilen. Jeg grein av latter når han sa han hadde kjørt sånn fra Nederland. Når han bytta br.rør så kappa han røret 1cm utenfor rørnippel. På med bensinslange og slangeklemme, fiks ferdig. Her fikk vi også opplæring i bruk av riktig slangeklemme. Han var ofte i søppelhaugen bak jobben og holdt på med prosjektene sine. Vi lot han bare holde på fordi vi fikk mye å le av. Plutslig en dag hørte vi et skrik om hjelp. Dekkhaugen hadde da rast over han og han lå fastklemt midt inni haugen med hodet nedover og beina rett opp Tviholdt på et gammel dekk når vi omsider fikk gravd han ut. Vi hjalp han mye opp igjennom årene og sørget for at han kjørte i en nogenlunde trafikksikker bil mens han var her til lands. Helt herlig type! 13 Lenke til kommentar
Kontorpult (Øystein) Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Husker den gang vi skulle til Sverige, med Ferga Horten-Moss. Drar på brekket på ferga, og så skulle av. Der satt vi bom fast, for håndbrekket ville ikke løsne. Løsningen ble å skru av det ene dekket - Og bruke en skrutrekker og en hammer for å løsne brekket, var bare å slå til, på begge fordekka. Vips - Så var det bare å kjøre av - Med et letta manskap ombord. Gamle foringer kan være en artig ting. På vår bil hadde vi noen runde bak bremsene, som forhindret at snø klappet seg. Plutselig en dag løsnet begge bak, på en gang. Triller bakover, artig blikk føreren bak fikk. Vi har hydraulikk på bilen vår, den røk på sommerferietur, heldigvis bare i rolig gangfart. Pang, og bilen sto nesten ned i bakken. Løsningen ble å jekke den opp, legge under et par treklosser, og jekke ned. Midlertidig løsning, til vi kom til verksted. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Hadde en Ford scorpio som første bil, og den hadde dårlig kontakt med viften til varmeapparatet. Det fungerte bare når man svingte brått til høyre. Brukte å kjøre rundt i ring på en parkeringsplass en stund når jeg skulle bruke den for å få litt varme i bilen. 4 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Kjørte en Merce hvor vindusviskerne bare fungerte om man blinket til venstre.. 1 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 På førstebilen min streika varmeanlegget. Selvfølgelig var det en jævlig vinter, så jeg måtte geare opp til polartur hver gang jeg skulle kjøre. Vinduet måtte ned, ellers dugget det igjen. Ganske stress når 3/4 vindusheiser også var ødelagt. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Jeg var på en ferietur, og fikk da testet noen spesielle biler.. Den første var en 80-talls Peugeot 205 GRD. Den hadde noe som så ut som seter, men all stopping i disse var defekt, så man satt direkte på fjærene i setet. Sikkerhetsbeltene var kuttet vekk både foran og bak.. Støtdemperne satt nok der rent fysisk, men hadde neppe vært virksomme de siste 15-20 årene, det samme gjelder også fjærene. Venstre hovedlys lyste rett i bakken, høyre lyste rett oppover. Halvveis på vår 25 mil lange tur måtte føreren fylle på en liter motorolje, etter dette fikk han på et magisk vis start på bilen som selvsagt manglet alle glødeplugger. Eksosanlegget var det hull i, og bremselysene var hvite. Denne bilen kjørte vi 25 mil i, det meste i mørket. Dekkene var det antydning til mønster i, slettes ikke verst det. Hver gang føreren bremset trakk bilen heftig til siden, og man kjente den gode gamle rumlingen man opplever når det ikke er klosser igjen.. 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Åpenbart flere som har varmeapparat som reagerer på kjøreretningen. En jeg kjenner kjørte en stund en gammel Nissan Sunny og den blåste mer varme når man svingte til venstre. Dermed kunne man ta et par ekstra runder i rundkjøringene på veien for å varme litt opp i kupeen. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Har ikke så mange historier, men tenkte denne Fleksnes-videoen passet inn her: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=65CV1RlQ4vc#t=1365 Lenke til kommentar
samaron Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 (endret) Mye herlig å lese om her. Kan komme med et par historier som jeg har hørt av andre: Jobber sammen med en kar som må fornye arbeidstillatelsen sin i USA, og måtte tilbake til norge i mellomtiden. Han jobber som bilmekaniker i USA. Han fortalte han hadde en kunde som kom inn med bilen sin siden bremsene ikke fungerte. Han hadde nettopp byttet ut deler og luftet og luftet bremsesystemet, men pedalen gikk til gulvet uansett. Mekanikeren satte i gang å luftet og sjekket kalippere og slikt. Alt var egentlig helt i orden. Ved enda grundigere sjekk så viste det seg at nesten hele strekket med bremserør var byttet ut med slange! Kunden hadde også brukt dobbelt med klemmer i hver ende, så var jo gjennomtenkt at det er mye trykk i sving. Det han ikke tenkte igjennom er at slangen blåser seg opp som en ballong når man trykker på pedalen... Kunden mente på det skulle være tilstrekkelig å bruke slange i plassen for rør. Grunnen til slangen var at rørene var rustet i stykker. En annen jeg kjenner som jobbet på et Toyota verksted hadde en kunde som kom inn med en bil som skulle på EU kontroll. Bilen var egentlig i tipp topp stand, men var en ganske stor feil likevel. Ingen lys fungerte! Da mente han ingen, samtlige pærer var tatt ut av bilen. Hovedlys, blinklys, til og med lys i brytere og dashbord var fjernet. Han snakket med kunden etterpå og lurte på hvorfor alle pærene var fjernet. Kunden sa at han hadde hørt at dynamoen jobber hardere desto mer strøm man bruker. Dette vil også føre til høyere bensinforbruk. Så for å spare bensin så tok han ut alle pærene. Endret 14. september 2014 av samaron 4 Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 19. september 2014 Del Skrevet 19. september 2014 Hadde en MB 124... fant etterhvert ut at bensinpumpereleet var noe slitt. En sprut WD40 på innmaten og den startet. WD40 fikser alt... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 (endret) Hadde en MB 124... fant etterhvert ut at bensinpumpereleet var noe slitt. En sprut WD40 på innmaten og den startet. WD40 fikser alt... Dette er et fint triks! Jeg har reparert/diagnosert mye svakstrøm elektronikk på den måten opp igjennom årene bare at jeg bruker rustløser. Jeg har fylt styreenheter og datakomponenter(stasjonær) til det renner over også blåse reint med trykkluft etterpå. Funker som faen. Var forøvring en med "engineer utdanning" som viste meg dette første gang. Alltid brukt det på kontakter, fordelerlokk osv etter motorvask, men at man kan FYLLE kretskort på den måten var overraskende når jeg så det første gang. Når det er snakk om rustløser så kom det en selger(no shit) innom jobben engang. Jeg tror han var fra FirmannDahl/KENT products elllernoe sånt. Denne karen hadde meg seg en glassplate, eller 2 glassplater som var skrudd sammen i hjørnene. Så de lå klemt flatt mot hverandre. Som en laminert rute bare uten lamineringene i midten. Han dro frem rustløseren og sprayet denne på kanten av glasset. Poenget var at man skulle se krypeevnen til rustløseren. Dette var faktisk imponerende å se på hvordan det slynger seg bortover. Nesten som en levende organisme/bakterie. Denne KENT rustløseren må jo være sinnsykt god! Dyr er den hvertfall! Jeg henta Biltema rustløseren og prøvde den. Den gjorde akkurat det samme Endret 20. september 2014 av Mekker`n 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. september 2014 Del Skrevet 22. september 2014 Jeg henta Biltema rustløseren og prøvde den. Den gjorde akkurat det samme Hva sa selgeren av det svindyre mirakelproduktet da? Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 23. september 2014 Del Skrevet 23. september 2014 På en tidligere toyota MR2 jeg hadde fant jeg ut hvorfor bremsene ikke var i orden. En eller annen hadde en gang tidligere montert bremseklossene feil vei! 1 Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 28. september 2014 Del Skrevet 28. september 2014 observerte en mazda 323 med noe selvmontert ikea ledgreier inne i kupeen, med skiftende lysfarge. Montert remse med pærer rundt siderutene. Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 30. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2014 Kom på en til! ' Jeg hadde en Mitsubishi Carisma som vi skulle få av det ene hjulet på, da jeg hadde punktert. Vi stod vel og slo med slegge i sikkert 10 minutter, uten at det dekket ville av. Det han ene kompisen min bestemte seg for å gjøre mens jeg gikk for å pisse, var å halveis putte inn èn bolt, forså å kjøre frem og tilbake på strekninga mens han brekksladda for å få av hjulet. Det satt som et skudd, ville absolutt ikke av. Fikk det av tilslutt, husker ikke hvordan. 1 Lenke til kommentar
Kimelimm Skrevet 18. april 2015 Forfatter Del Skrevet 18. april 2015 Så her om dagen noen som hadde lagd "olabil-ratt" (tau til hver side) på vindusviskerne. Fungerte ganske bra også, virket det som. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 (endret) Får dele noen bilder jeg har tatt på jobb i det siste. Fikk inn en bil på service. Denne gikk latterlig dårlig og det var morsom lyd i den. Heiste den opp å så et totalt rundbulka understell(så ut som en WRC bil under). Fint å se at folk virkelig bruker bilene sine. Denne her har det blitt hoppet med. Måtte le godt av de 3 hullene som er blitt borret i eksosen. Alle i forskjellig størrelse. Hadde også nybil klargjøring på en Rav4. Det luktet gammal morro når jeg åpnet panseret. Fant en død Japansk fisk helt øverst i motorrommet.. Åssen i helvette har den havnet der?? Og en Landcruiser hvor det kom alvorlige lyder fra motor. Ble litt sjokka når jeg omsider fant feilen. Dette har jeg ikke sett før. Endret 18. april 2015 av Mekker`n 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå