Gå til innhold

Bygge om et gammelt NMT-"rør" til GSM!?

Surfern

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ute etter å ha en mobiltelefon som tidsriktig passer inn i en litt eldre bil. Med dagens regler om handsfree og fast holder, så synes jeg ikke en moderne telefon med touch er særlig pent i en bil fra 80-tallet.

Derfor kunne jeg tenkt meg og fått tak i en skikkelig gammel NMT-telefon, ribbet selve røret for innmat, og integrert en eldre GSM (pre-touch) med tvilling-SIM inni røret. Den svære "klossen" med batteri og radioenhet er ikke tiltenkt brukt, kun kappe ut holderen for røret og feste til en telefonkonsoll på dashbord/ved midtkonsoll.

Imidlertid har jeg hverken loddebolt eller nok kunnskap om elektronikk til å gjøre dette. Antall tommeltotter til en slik operasjon er også > 2...

For å forklare det enda mer detaljert, fått tak på en telefon som f.eks. denne:

640px-Nokia_Talkman_%28right%29.jpg

Fjernet innmaten i røret, og integrert en Nokia 6210 + pluggen til Nokia CarKit 91 (har både telefon og HF-systemet liggende):

fse1.png

Alt som vises på bildet over, koblingsboks (HFU-2) og høyttaler (HFS-12) kan skjules inne i dashbordet, mikrofonen (HFM-8) vil stikke såvidt ut oppunder toppen av instrumenthuset. Selve telefonen, og altså pluggen fra holderen (MCC-1) bygges inn i røret fra en NMT.

På denne måten vil telefonen tilfredsstille dagens HF-regelverk.

Utfordringen blir å få knappene på røret til å fungere mot printbrettet på telefonen. Trenger ikke menyknappene, denne skal utelukkende brukes til tale, så det er 0-9, *, # samt "ring ut" / "besvar" og "legg på" som må kobles.

Siden NMT hadde felles knapp for besvar og legg på så kan det kanskje være enklere om man får tak i en 5110. Alternativt kan man bruke en av de få andre knappene fra NMT-røret til den ene funksjonen.

Displayet på røret anser jeg som FOR vanskelig å få til å fungere, men som sagt så skal denne brukes kun til tale, og jeg kan leve med å ikke se nummer/navn på den som ringer. Utgående samtaler i bilen får jeg begrense til nummer jeg kan utenat.

Det beste ville vært og beholdt spiralledningen og ført strøm og signal gjennom den til koblingsboksen, men om det ikke lar seg gjøre er ikke så farlig, røret skal jo være montert i en holder, ref. lovverk om HF, ikke holdes opp til hodet slik man egentlig gjorde med NMT-telefonene.

Det ultimate ville vært en Simonsen-telefon, siden de ble laget like ved hjemstedet mitt, men om det blir en Mobira, Nokia, Ericsson, Motorola eller annet er ikke vesentlig.

Så kommer 1000-kronersspørsmålene: Er dette praktisk mulig? Er det FOR mye jobb? Hvem kan evt. gjøre noe sånt? Hvis firma, en fordel om det er i Trøndelag.

Er det evt. andre diskusjonsforum et sted på nettet jeg kan få bedre hjelp?

Innspill, synspunkter og annet mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den Motorola ser det faktisk ut til at man kan få tak i brukt også. Men det er den svære klossen som røret skal henge på da... Kan jo ikke feste hele pakka til midtkonsollen, for ikke å glemme dagens HF-regelverk å forholde seg til.

Motorola International 2200/2500 er en adskillig nyere modell, i gammel stil, men igjen, HF-regelverket...

Edit: 2500 ser ut som har HF! Om det er ekstrautstyr eller standard vet jeg ikke.

$_12.JPG

Selvsagt en løsning med en slik, selv om den er litt for mye sent 90-tall/tidlig 2000-tall i designet i en kantete 80-tallsbil. Er fortsatt interessert i tips o.l. ang. ombygging av et NMT-rør.

Endret av Surfern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...