Gå til innhold

Router og repeater

qwerty10

Anbefalte innlegg

Hei! Har et modem fra telenor med innebygget trådløs router. I tillegg bruker jeg en asus router som repeater, for å få bedre rekkevidde. Når repeateren er innkoblet blir nettet mer ustabilt, og nettverket kobles inn og ut ofte. Rekkevidden blir bedre.

For meg virker det som at enhetene ikke klarer å bestemme seg for om de vil koble seg til modemet eller repeateren og at det er derfor det blir så ustabilt.

Noen tips? Kan det være noen forskjell å kjøpe en ny repeater? Har prøvd ulike kanaler osv på routeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan benytte deg av roaming, sett opp to nett (modem/ruter og ruter) med samme SSID og passord. Da utnytter du maskinens egenskap til å koble seg automatisk til det nettet med best signal. Om begge nettene benytter 2.4Ghz eller 5Ghz sørg for at de ikke er på samme kanalfrekvens (for å ungå interferens). Kanalfrekvens er en liten endring på 20 eller 40 Mgz for hver kanal og du har som regel 1-13 kanaler i europa.

Så først nå at du hadde nevnt kanalendring, husk at du ikke må ha samme på begge to. Endring av kanalfrekvens er en prøv og feil metode, du kan benytte deg av inSSIDer eller lignende program for å scanne nettene i nabolaget (tilfelle de benytter samme kanalfrekvens) og endre til noe som ikke benyttes.

Endret av cronbach alpha
Lenke til kommentar

Du kan benytte deg av roaming, sett opp to nett (modem/ruter og ruter) med samme SSID og passord. Da utnytter du maskinens egenskap til å koble seg automatisk til det nettet med best signal. Om begge nettene benytter 2.4Ghz eller 5Ghz sørg for at de ikke er på samme kanalfrekvens (for å ungå interferens). Kanalfrekvens er en liten endring på 20 eller 40 Mgz for hver kanal og du har som regel 1-13 kanaler i europa.

Så først nå at du hadde nevnt kanalendring, husk at du ikke må ha samme på begge to. Endring av kanalfrekvens er en prøv og feil metode, du kan benytte deg av inSSIDer eller lignende program for å scanne nettene i nabolaget (tilfelle de benytter samme kanalfrekvens) og endre til noe som ikke benyttes.

Takk for svar. Mener du at jeg ikke skal bruke samme kanal ved roaming eller på routeren og repeateren? På repeateren har jeg vel ikke noe valg for dette da den bare sender signalet videre.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Mener du at jeg ikke skal bruke samme kanal ved roaming eller på routeren og repeateren? På repeateren har jeg vel ikke noe valg for dette da den bare sender signalet videre.

Jeg vet ikke nøyaktig hva du har gjort og hvordan oppsettet ditt er, men ettersom jeg forstår det fra hva du skriver i starten har du en ruter som du har gjort om som repeter. Om du kjøper en ferdig repeter kan valgene være noe minimale, men med "konvertering" av en vanlig ruter skal du fortsatt ha de fleste mulighetene. Kan hende du ikke har kanalvalgene, men det er ganske vanlig. Når du setter opp en repeter benytter du som regel Roaming (samme SSID og PW). Om du ikke gjør dette vil maskinen din oppfatte dette som to separate nett og til/fra-koblings prosessen kan ta noe lenger tid, så du kan få noe dødtid der du "mister" nettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Om du ikke gjør dette vil maskinen din oppfatte dette som to separate nett og til/fra-koblings prosessen kan ta noe lenger tid, så du kan få noe dødtid der du "mister" nettet.

Du vil uansett miste nettet, forskellen er hvor lang tid det tar å etablere kontakt med den andre boksen. Aksesspunktene vet nemlig hvilke klienter de har og hvilke som ikke er oppkoblet. Så har du utfordringene med at utstyr ikke helt vet hvilken boks de skal koble seg til; enten holdes den ene boksen for lenge eller så skyfler en frem og tilbake mellom boksene.

Den eneste måten å virkelig løse "roaming" på er å benytte aksesspunkter (AP) som er designet for å håndetere det, et såkalt "Network mesh". Her snakker AP'ene med hverandre og fordeler klientene mellom seg. Dingsene som kobler seg opp ser bare et nett, de aner ikke at det er flere aksesspunkter (eller hvilket aksesspunkt de faktisk kommuniserer med). Aksesspunktene vil fordele klienter både etter signalstyrke og/eller kapasitet. Eksempler er f.eks. Ubiquiti Unify eller Cisco Aironet, router må du ha i tillegg til AP'ene.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...