ATWindsor Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Jeg har ved flere anledninger i det siste sett poster blitt slettet "uten spor", dvs at de bare er borte fra tråden. Hva er den offisielle policyen når det gjelder dette? Personlig synes jeg det er uting, det bør alltid varsles i tråden at poster har blitt slettet. Så jeg ønsker å vite om dette er noe som er vanlig, og hvordan dette ideelt skal behandles. AtW Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 I noen tilfeller er det ikke nødvendig å varsle at innlegg har blitt slettet, som ved ren spam (fra boter), dobbeltinnlegg, innlegg hvor innholdet har blitt slettet, og lignende. Vi lar moderatoren som står bak slettingen avgjøre hvorvidt det skal varsles eller ikke, noe som har resultert i at noe varsler ofte mens andre varsler sjeldent. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. september 2014 Forfatter Del Skrevet 9. september 2014 I noen tilfeller er det ikke nødvendig å varsle at innlegg har blitt slettet, som ved ren spam (fra boter), dobbeltinnlegg, innlegg hvor innholdet har blitt slettet, og lignende. Vi lar moderatoren som står bak slettingen avgjøre hvorvidt det skal varsles eller ikke, noe som har resultert i at noe varsler ofte mens andre varsler sjeldent. Jeg snakker om innlegg som bedømmes til å feks være Off topic, eller av andre grunner ikke helt åpenbart er sletteverdige. Min tilbakemelding er da at dere bør legge føringer om at slikt varsles, det er en uting for oss brukere, da man plutselig kan henvise til ting som ikke finnes lenge, det skaper forvirring, og man i praksis har svært redusert mulighet til å gi tilbakemelding på modereringen. AtW Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Jeg snakker om innlegg som bedømmes til å feks være Off topic, eller av andre grunner ikke helt åpenbart er sletteverdige. Min tilbakemelding er da at dere bør legge føringer om at slikt varsles, det er en uting for oss brukere, da man plutselig kan henvise til ting som ikke finnes lenge, det skaper forvirring, og man i praksis har svært redusert mulighet til å gi tilbakemelding på modereringen. AtW Det er som oftest to tilnærminger til off-topic: 1. Det splittes ut i egen tråd hvis det blir diskutert et separat emne som er verdig en egen tråd 2. Det slettes fordi det er type off-topic som ikke er levedyktig i egen tråd, eller fordi det er "gjenganger-offtopic" som man ikke ønsker å belønne med å splittes ut. I hovedsak skal det informeres om moderering i trådene hvis det er av allmenn interesse å vite hva som er blitt moderert. Primært at man må oppfordre de som deltar å unngå bestemt type off-topic eller oppførsel. Ofte er det derimot snakk om mindre overtramp fra f.eks en bruker, og det vil være unødvendig støy i tråden hvis man til enhver tid skulle legge igjen "brautende" beskjeder om at det var gjort noe moderering. Det blir altså en avveiing av hvor mye støy vi som moderatorteamet skal bidra med i tråder og hvorvidt det er nødvendig for de andre brukerene å vite hva som har blitt gjort. Jeg har fått tilbakemeldinger på at innlegg har blitt slettet uten at de skjønner hvorfor, når det er noe så elementært som å bryte grunnreglene i tråden remset opp enten i tittel eller i førstetråd. Da er det ikke nødvendig med en generell oppfordring. Så kan man selvfølgelig alltids si at det ideelle ville vært om alle som ble moderert fikk en personlig tilbakemelding på hva som har blitt gjort og hvorfor, men kapasiteten til de frivillige på forumet er nok bedre brukt på å moderere enn å bruke ekstremt mye tid på uoppfordrede tilbakemeldinger hvor en stor andel rett og slett ikke bryr seg. Som alltid, vi administratorer kan se alt av moderering som er blitt gjort og av hvem, så hvis det skjer noe moderering og man ikke vet hvem man skal henvende seg til er en av administratorene eller [email protected] stedet å henvende seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå