eMTea Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Hei!Jeg trenger flere kablede pungter i huset (trådløst er for mobiler/laptop.Jeg har må ha kabel til 3x Sonos, bluray spiller, reciever, HTPC, tvboks fra telenor, server, kontorpc, EATON smart home controller, og 3 stk overvåkningskameraer koblet opp mot smart home controlleren.Detter er bare enhetene jeg kommer på nå, så for sikkerhets skyld, så vil jeg har 2 stk 8port gigalan switcher.Jeg har 12 pungter kablet i patchepanel i 10" elko homelink dataskap idag, og har kjøpt et patchepanel til, for å legge noen faste pungter for kameraene jeg skal installere.Jeg har en router fra Telenor, og fiber 50/50 inn (separat boks over til cat5 kabel). Jeg har jo opplevd under Telenor sin feilsøking at de uten å mukke bare resetter routeren uten å spør meg. Det vil jeg ikke ha noe av, for at jeg skal få alt til å fungerer her i heimen, så må alt ha fast ip, og det blir et styr å sette opp igjen etterpå.Det jeg lurer aller mest på:Er det en enkel sak å montere min egen trådløse router for å styre alt det interne i huset, også la telenor sin kun ta internett- og TV-tilgang (denne må plugges rett i router)Hvilken router vil dere isåfall anbefale å installere på siden av telenor sin? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Det jeg lurer aller mest på: Er det en enkel sak å montere min egen trådløse router for å styre alt det interne i huset, også la telenor sin kun ta internett- og TV-tilgang (denne må plugges rett i router) Hvilken router vil dere isåfall anbefale å installere på siden av telenor sin? Det skal være en enkel sak å sette routermodemet du har fått fra Telenor i bridge-modus, slik at det «sender nettet» videre til din egen router. Jeg har dessverre ingen gode anbefalinger til router ettersom dine behov er litt over mitt nivå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Jeg forlanger alltid modem fra ISP, de har ikke greie på routere uansett. Dessuten, som TS nevner, kan de finne på å resette greia si i tide og utide.Slå av alt som kan slåes av i ISP sin boks, så kabel fra denne til din egen ruter som styrer alt på innsiden (LAN'et). Dersom du ikke får slått av ting, forlang å få en boks hvor du kan. Det skal ikke slåes på noe når boksen resettes. Normalt skal kun DHCP beholdes (om du har en router boks fra ISP) slik at din private router kan hente en IP over kabelen fra ISP boksen (ellers får du ikke kommunikasjon mellom din router og ISP boksen).Anbefaling, siden du har litt av hvert som skal opp;Sett opp en pfSense boks som router (f.eks gammel PC eller bygg noe fra f.eks et Atom basert hovedkort). Kjøp noen dugelige aksesspunkt f.eks. Ubiquiti Unify eller Cisco Aironet.Ønsker du heller noe "lettvindt laget for hjemmebruk" er Asus routere å anbefale. Dog er det mangelfullt til alt annet enn standard ting. Litt bedre om du installerer annen firmware, f.eks dd-wrt eller noe. Endret 9. september 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Jeg forlanger alltid modem fra ISP, de har ikke greie på routere uansett. Dessuten, som TS nevner, kan de finne på å resette greia si i tide og utide.Telenor og de fleste andre fiber-leverandører bruker stand-alone fiber-konvertere som gir ut rein Ethernet til boksen som kobler seg til. Så de har faktisk levert et reint modem, altså fiber-konverteren. Det som plugges inn i fiber-konverteren får IP fra Telenors DHCP-server. Det som kompliserer saken er at TS også ønsker å bruke IP-TV-opplegget fra Telenor. Vanligvis er kombinert internett og IP-TV løst ved hjelp av forskjellige VLAN. Så Telenor-ruteren brukes også som en VLAN-switch. Dette er ikke alltid trivielt å sette opp selv hvis du vil kvitte deg med Telenor-ruteren, men med riktig utstyr og en del prøving og feiling kan det gå bra. Jeg vet det har blitt gjort med hell på Altibox-nett i hvert fall. Hvis TS ikke ønsker å fikle med VLAN-konfigurasjon må han beholde Telenor-ruteren. Som Runar allerde har sagt, er det lett å sette denne i bridge-modus slik at den ikke har noen som helst innvirkning på nettet som kommer ut at internett-porten på den. Da vil samtidig VLAN-switchinen være intakt slik at du fremdeles kan plugge TVer inn i Telenor-ruteren.. Men det er ikke godt å si om bridge-modusen vil vedvare etter en reset. Etter det jeg ser har ikke TS noen spesielle krav i nettet sitt. Alt av fast IP settes jo på enhetene selv, også justeres kun DHCP-range i ruteren. Dette kan stort sett alle rutere få til. Så de fleste greie forbrukerrutere klarer biffen helt fint. Kjøper du f.eks en Asus RT-AC66U vil du ha godt med både ytelse og konfigurasjonsmuligheter. Det er ikke nødvendig med custom-firmware på Asus-rutere. Å begynne å styre med f.eks pfSense virker også overkill for dette nettet. Aksesspunktene som Tiltman nevner er veldig dyre sammenliknet med forbrukerutstyr. Og siden det meste er kablet vil belastningen på trådløsnettet være desto lavere. Så det koker i utgangspunktet ned til to alternativer: 1. Kvitte seg med Telenor-ruteren og sette opp VLAN selv. Dette kan kreve både spesielt utstyr og en del innsats. 2. Bridge Telenor-ruteren og håpe en reset ikke påvirker bridge-configen. Da blir oppsett med en vanlig forbruker-ruter superenkelt. Endret 9. september 2014 av endrebjo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) Et spørsmål; IPTV, altså IP som i "Internet Protocol", hva er grunnen til at denne boksen må ha sitt eget LAN ? Jeg mener, om det er IP, burde en slik boks kunne stå i ethvert LAN bare en har info nok til å styre protokoll og porter. Evt. sette UPnP aktivt kun for denne enheten. ... Alt av fast IP settes jo på enhetene selv, også justeres kun DHCP-range i ruteren.Uff. En setter da statisk ip i roteren slik at den alltid deler ut samme ip til en bestemt MAC. Eller bruker dynamisk ip og DNS forwarding. Sette statisk IP på enheten selv er sånt en bedrev for 20 år siden. eks en Asus RT-AC66U vil du ha godt med både ytelse og konfigurasjonsmuligheter.Nja.. Jeg blir stadig vekk oppgitt over manglende funksjonalitet på hjemmeroutere, men det er nå meg. Ofte er til og med enkle ting som DNS forwarding fraværende. Å begynne å styre med f.eks pfSense virker også overkill for dette nettet.pfSense er alltid rett løsning fordi det gir deg alle muligheter. Så det blir bare en vurdering om hvor mye en skal ofre for å få det enklere (i starten). Så popper det opp tråder her inne; f.eks om hvordan begrense hastigheten til leieboer eller kontrollere hva unga driver med, hvodan sette opp failover wan etc, etc. Mange ting som som viser seg å være svært så vanskelig med hjemmedingser. Aksesspunktene som Tiltman nevner er veldig dyre sammenliknet med forbrukerutstyr. Og siden det meste er kablet vil belastningen på trådløsnettet være desto lavere.Jepp, pris er for meg irrelevant. Jeg vil ha ting som funker og det er som regel en grunn til at ting er billige. Underlig nok. Endret 9. september 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Asus routere har en egen iptv løsning innebygd der man kan sette av en port til iptv som man da kan bruke switch på vist man ønsker mer enn 1 tv, bruker det selv på Telenor fiber, bruker Asus RT-AC66U, men når det gjelder at telenor resetter modemet som de vil så kan du jo bare gå inn og dekativere tilgang fra utsiden 1 Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Et spørsmål; IPTV, altså IP som i "Internet Protocol", hva er grunnen til at denne boksen må ha sitt eget LAN ? Jeg mener, om det er IP, burde en slik boks kunne stå i ethvert LAN bare en har info nok til å styre protokoll og porter. Evt. sette UPnP aktivt kun for denne enheten. Det gjør det en del enklere. Det er blant annet ikke NAT på vlanet som IPTV går på, hvilket betyr at alle IPTV dekoderene (i samme bolig / nabolaget) får hver sin adresse på vlanet. Ved å legge det i et eget vlan slipper man også å rute trafikken lokalt, switches bare på ethernet ut av bolig og til kjerneruter hvor vlanet termineres. Det gjør det en del enklere i multicast øyemed. Sparer også en del resursser på ruteren/switchen/hjemmesentralen eller hva man måtte kalle enheten i boligen som er levert av nettlevrandøren. Det er også hensiktsmessig og skille internett, voice og iptv -trafikk fra hverandre i nettverket. Blir mye finere rutingtabeller på kjernerutere og gjør ting mer oversiktelig. 1 Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 10. september 2014 Forfatter Del Skrevet 10. september 2014 Heisann ja! Her var det kommet mange meninger! Jeg har ikke tenkt å gjøre dette noe mere avansert enn Telenor sin løsning, jeg ønsker bare å unngå å måtte sette det opp på nytt om Telenor er inne å ordner ting, f.eks for 3mnd siden med problem med TV-boksen. Hvor de bare resatte router uten å spør først. (det er gjerne første steg i feilsøkingen etter å ha sjekket om enhetene har strøm )Å gå inn å sette den i bridge etter en resetting burde være greit nok kompromiss! Ja, jeg setter ikke opp fast IP på enhetene, jeg bruker bare det som Telenor i sin router kaller å reservere IP adresser basert på MAC adresse. Ifølge Telenor kundeservice så må TV-boksen kobles rett i router, og for å ikke knote noe mere med slikt, så beholder jeg det den veien... Pris er forståvidt ikke det aller viktigte for meg heller, men jeg syntes det er helt unødvendig å betale i dyre dommer for funksjonalitet jeg ikke trenger. Sender en router ut et trådløst nett innenfor min leilighet på 100m2, så er jeg fornøyd, Slik jeg oppsummerer da, er at en Asus RT-AC66U er anbefalt av flere her, så da tar jeg en ekstra titt på den Takk for mange tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 den asus routeren fungerer hvertfall smertefritt på IPTV, men Telenor routeren er fortsatt mer enn god nokk for "hvermannsen", så vist du ønsker å beholde denne så endrer du bare passord på routeren og stenger av remote access for internett, så slipper du at Telenor resetter routeren, hilsen Telemontøren Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Asus routere har en egen iptv løsning innebygd der man kan sette av en port til iptv som man da kan bruke switch på vist man ønsker mer enn 1 tv, bruker det selv på Telenor fiber, bruker Asus RT-AC66U, men når det gjelder at telenor resetter modemet som de vil så kan du jo bare gå inn og dekativere tilgang fra utsiden Bruker du den manuelle IPTV-konfigurasjonen? Hvilke VID bruker du på portene der? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 Telenor bruker ikke VLAN til sitt IPTV etter hva jeg har forstått, de bruker IGMP. Lenke til kommentar
eMTea Skrevet 10. september 2014 Forfatter Del Skrevet 10. september 2014 Problemet forrige gang Telenor resatte routeren min var at jeg hadde koblet tv-boksen til en gigabit switch, og ikke direkte i routeren. Jeg fikk da ikke inn noen HD kanaler, kun de vanlige kanalene. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 10. september 2014 Del Skrevet 10. september 2014 (endret) du kan ikke blande data og tv på samme switch, iptv "MÅ" ha egen switch (sannhet med modifikasjoner, men den må ha egen switch om det skal virke smertefritt uten problemer) Trenger ikke sette noe VLAN/VID på asus routeren, de bruker IGMP som sagt over, du bare velger hvilken port man vil bruke til iptv, og kobler en switch til denne porten som er dedikert til iptv (skal man bare ha en tv trenger man sef bare å koble den inn i den ene porten) Endret 10. september 2014 av xFrEaKx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå