Gå til innhold

Canon EOS 7D vs. EOS 70D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har eid begge kameraene, siden jeg kjøper en del brukt og selger de igjen, lar det seg gjøre uten store økonomiske ulemper. Etter min mening vil jeg si at å kjøpe en Canon 7D brukt (f.eks på foto.no) i lang tid har vært det kamerakjøpet hvor du får mest igjen for pengene, mens 70D har en del funksjoner som gjør kameraet mer anvendelig og morsommere å bruke, også til en grei pris.

Når man skal skille mellom de to så er nok hovedforskjellene at Canon 70D har flipskjerm, fantastisk autofokus med video og wifi. Personlig likte jeg veldig godt flip/touch-skjermen, og jeg brukte den mye mer enn jeg hadde trodd jeg ville. Det samme gjelder video-funksjonen, fra å nesten aldri filme med kamera brukte jeg nå dette kameraet til å filme alt som beveger seg, med hell. Jeg brukte også en del live-view under fotograferingen, fordi den er veldig rask og ufattelig presis, spesielt på å fokusere på øyne og kjenne igjen ansikt(Der er også en modus for stille lukker, som kommer godt med i mange situasjoner(kirker, selskap, dyrefoto osv.). Wifi-funksjonen fungerer også fint om man eier et nettbrett eller en smartphone. Jeg har brukt den litt til å spane og fotografere ulike dyr, bl.a. mus på hytten, men også til å komponere selvportrett.

Stort sett er det mest likheter mellom kameraene med unntak av det som er nevnt over. Såvidt jeg kunne se er det relativt lik ISO-ytelse, autofokushastiget ved vanlig fotografering og byggekvalitet. 7D tar ett bilde mer iløpet av et sekund enn 70D, jeg synes likevel at 7bps er mer enn raskt nok. 7D bruker CF-minnekort, noe jeg forarget meg litt over, da jeg foretrekker SDHC-minnekort som kan settes rett inn i de fleste PCer. 7D har også marginalt større søker enn 70D-en og etter min smak bedre grep og et batterigrep som jeg foretrekker over de fleste andre, grunnet batterilukens plassering.

*Min Canon 70D frontfokuserte litt på alle objektivene mine når jeg brukte optisk søker. Jeg har lest på nettet at veldig, veldig mange eksemplarer av dette kameraet over hele verden har denne utfordringen, selv om canon nekter for at det er et problem. Det kan dog løses: Jeg måtte bare gjøre noen innstillinger(mikrojustering av autofokus) på kameraet for hvert enkelt objektiv(kan gjøres hjemme i stua) etter jeg gjorde det fungerte kameraet fantastisk. Jeg ville valgt Canon 70D i de aller fleste tilfeller, fordi det er et mer anvendelig kamera som er morsommere å bruke og leverer minst jevnbra med 7D på bildekvalitet. Kommer man aldri til å bruke video, wifi, flip/touch-skjerm(jeg tviler), eller at man foretrekker CF-minnekort, kommer til å savne det ene bildet i sekundet eller rett og slett vil gjøre et fantastisk bruktkjøp, ville jeg kjøpt et pent brukt eksemplar på foto.no til rundt +/- 5000 kr.

I disse dager snakkes det og om lansering av en oppfølger til 7D skal bli lansert iløpet av "photokina"(16-21 september), dette vil muligens senke brukt- og nyprisene enda litt til på 7D(og 70D?)

Lykke til med valg av kamera.

Endret av edvkop11
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for et godt og utdypende svar. Jeg vil nok gå for EOS 70D. Det med SDHC-minnekort, flipskjerm og stille lukker veier en del og da jeg helst vil kjøpe nytt blir jo prisen sgs den samme. Video blir nok brukt om jeg har det, idag bruker jeg IXUSen til det....

Jeg vil bytte ut mitt EOS 450D da jeg ikke er fornøyd med skarpheten på dette (http://www.akam.no/bildekritikk/bilde/close-up-av-en-hibiscus-hawaiirose/1440043). Regner med att det har hendt en del med skarphet/støy på 4-5 år.....

Per Yngve Balto: Jeg burde nok søkt bedre på forumet, men da hadde jeg kanskje misset det gode svaret fra edvkop11...... :)

Lenke til kommentar

Vurderer oppgradering av min Canon EOS 450D og lurer litt på fordeler/ulemper med Canon EOS 7D vs. Canon EOS 70D. Noen som har erfaring?

Du har gode svar allerede, men det kan muligens utdypes enda mer om du sier litt mer om dine behov og bruksomeråder.

Ang. bildet du linker til, så vil det ikke hjelpe med et annet kamera. Det er rett og slett uskarpt, og det ser heller ikke ut til at du har truffet 100% med plassering av fokusplanet.

Ikke noe av dette kan tilskrives feil på ditt kamera.

Det kunne blitt bedre om du hadde truffet bedre på plassering av fokus, og om bildet hadde blitt bedre skarpet opp i etterbehandlingen.

I tillegg så burde du også ha renset bildebrikken din, for der er det en del flekker.

Canon 70D har vesentlig bedre videoegenskaper enn 7D, men 70D er ikke i nærheten av å kunne hamle opp med AF egenskapene til 7D ved fotografering. For der ligger det litt aldrende 7D kameraet ganske langt foran, med tanke å hvordan AF genskapene kan settes opp både i grupper, og kryssmålte AF punkter. Ei heller holder 70D følge på antall bilder i sekundet (da tenker jeg også på "bufferen" ved serie-fotografering), men hvor stor betydning slike egenskaper har for dine behov er jo noe helt annet.

Men disse egenskapene til 7D får en kun utnyttet om en har objektiver som har de samme egenskapene, dvs i første omgang en stor blenderåpning min. f/2,8 eller enda større (lavere tall, f.eks f/1,4, f/1,8).

Nå blir det som tidligere nevnt spådd at det kommer en etterfølger til Canon 7D i løpet av høsten, og det kan jo føre til at det blir "salgs kampanjer" på den første versjonen. Selv om det er et aldrende kamera, så er det fremdeles like bra som den gangen det ble lansert.

En annen ting er at det ofte er mer fornuftig og bytte ut/oppgradere objektivene enn kamerahuset, selv bytta jeg kamerahus ofte i starten, men fant til slutt ut at den største hindringen for bedre bilder var mine egne manglende kunnskaper, og lyssvake og dårlig optiske objektiver. På disse tingene kan det være mye å hente.

Uten at jeg vet noe som helst om dine kunnskaper eller hvilken optikk du benytter deg av......

Det var mest ment som et generellt råd :)

Bare så det er nevnt så hadde nok jeg også valgt Canon 70D av disse to kameraene du vurderer her, rett og slett for det har en del nyere teknologi, og så er den bevegelig skjermen meget effektiv for bl.a. makrofotografering som jeg er interessert i. Mens video ikke er av interesse for meg i det hele tatt.

Poenget var å få frem at 7D også er at meget bra kamera, så kommer det jo mest an på hvilke egenskaper den som skal kjøpe har mest behov for. :)

Jeg har hatt Canon 7D selv, så derfor kommer jeg med litt varme omtaler av det kameraet. For dedikert action fotografering, så hadde jeg definitivt satset på 7D i stedet, så da kommer det som nevnt mest an på hva det er du har mest behov for.

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil definitivt si at 70D er i nærheten til å kunne hamle opp med 7D-en på autofokus, både utfra det jeg har lest og mine egne erfaringer. 7D er riktig nok LITT mer avansert og den har to prosessorer som gjør den litt raskere, men bedre kan nesten ikke brukes som et argument mot 70D lenger, da forskjellen er minimal. Med mindre som du som nevnt skal ha et kamera kun til sport/action-fotografering.

"The new AF system significantly improves the 70D's sports and fast-action capabilities. At the base of this new AF system is, according to Canon, the exact AF sensor found in the 7D."

"While I'm not ready to trade the 70D's AF system for the one found in the 1D X and 5D Mark III, I do think the 70D's AF system is at least as good as the 7D's AF system and better than all other Canon APS-C AF systems before it."

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-70D.aspx

Endret av Edvin Urkedal Koppen
Lenke til kommentar

I disse dager snakkes det og om lansering av en oppfølger til 7D skal bli lansert iløpet av "photokina"(16-21 september), dette vil muligens senke brukt- og nyprisene enda litt til på 7D(og 70D?)

Jeg synes innlegget til Edvin Urkedal Koppen var veldig bra, og legg merke til kommentaren om Photokina. Denne messen er bare en uke unna, og avhengig av budsjett kan det bety en ennå mer interessant modell fra Canon, og/eller lavere bruktpriser hvis mange andre velger å oppgradere.

Lenke til kommentar

Jeg vil definitivt si at 70D er i nærheten til å kunne hamle opp med 7D-en på autofokus, både utfra det jeg har lest og mine egne erfaringer. 7D er riktig nok LITT mer avansert og den har to prosessorer som gjør den litt raskere, men bedre kan nesten ikke brukes som et argument mot 70D lenger, da forskjellen er minimal. Med mindre som du som nevnt skal ha et kamera kun til sport/action-fotografering.

"The new AF system significantly improves the 70D's sports and fast-action capabilities. At the base of this new AF system is, according to Canon, the exact AF sensor found in the 7D."

"While I'm not ready to trade the 70D's AF system for the one found in the 1D X and 5D Mark III, I do think the 70D's AF system is at least as good as the 7D's AF system and better than all other Canon APS-C AF systems before it."

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-70D.aspx

Som jeg også skrev, så ville jeg selv ha valgt Canon 70D pga dens nyere teknologi, vribare skjerm og at den har gode egenskaper til mer "vanlig"fotografering, og ikke minst om video er av interesse.

Men jeg mener fremdeles at som et dedikert action kamera, så ligger 70D et stykke etter. Og det først og fremst av en bedre og raskere AF modul, men også en mye større buffer som er helt vesentlig for serie-fotografering. Bilder i sekundet er det ikke så store forskjellen på, men hvor lenge du kan fortsette å fotografere uten at kameraet stopper opp betyr mye ved dedikert action/serie fotografering.

Det sammen med en mer solid konstruksjon, en lukkermekanisme som på papiret er garantert for 150.000 lukkersykluser (det er 50.000 mer enn 70D) og det sier også litt om holdbarhet, en litt bedre ergonomi (i mine hender), litt større søker, litt bedre å betjene da knapper og hjul har en litt anderledes plassering enn på 70D. Dette gjør at jeg setter 7D klart foran 70D til dedikert action/serie fotografering som jeg hele tiden har skrevet.

Men som jeg også har skrevet, hvilke egenskaper trådstarter har mest behov for har jeg ingen kunnskaper om.

Lenke til kommentar

Vurderer oppgradering av min Canon EOS 450D og lurer litt på fordeler/ulemper med Canon EOS 7D vs. Canon EOS 70D. Noen som har erfaring?

Du har gode svar allerede, men det kan muligens utdypes enda mer om du sier litt mer om dine behov og bruksomeråder.

Ang. bildet du linker til, så vil det ikke hjelpe med et annet kamera. Det er rett og slett uskarpt, og det ser heller ikke ut til at du har truffet 100% med plassering av fokusplanet.

Det kunne blitt bedre om du hadde truffet bedre på plassering av fokus, og om bildet hadde blitt bedre skarpet opp i etterbehandlingen.

Takk for svar fotonisse. Behovet mitt er vel "vanlig fotografering" (og hva er vanlig?) dvs. ikke "action/serie", men en del natur og nærfoto/makro.. Jeg har stramt budsjett så om jeg kan få mer utav kameraet jeg har vil jeg helst det (og det skal inn til rens av bildebrikke og mattskive). Du skriver att jeg ikke har har truffet 100% med plassering av fokusplanet og sånn kan det jo absolutt se ut. Bildet er tatt innendørs med EOS 450D, stativ, Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di, 1/60 sek, f/20, ISO 100 og speillås (Canons 2 sek fordrøyning). Når alle forhold ligger til rette syns jeg bildet burde bli skarpere. Jeg har prøvd å fotografere langsetter objekter for å se om det finnes et punkt der det blir skarpt uten å lykkes. Bildet er tatt i RAW og etterbehandlet litt i Lightroom 5.

Selv om jeg betrakter meg som absolutt amatør har fotografert en del år, filmbasert fram til 2000 og deretter med Canon PowerShot G1 (kostet meg 12000,- den gang - Gud forby!). Denne tok knivskarpe bilder med 3,3 Mpx oppløsning, men en oppstartstid på 8 sek satte sine begrensninger. For fem år siden kjøpte jeg EOS 450D med Tamron AF 18-270/3,5-6,3 AF Di II VC. Dette oppsettet har ikke gitt meg like skarpe bilder som den gamle PowerShoten. Jeg har utøket med Tamron 90mm f/2.8 Di 1:1 Macro som referansebildet er tatt med. Jeg har også en Sigma 30mm f/1,4 DC HSM som jeg bruker i dårlig lys der skarphet ikke er viktige. Jeg er litt fortvilet........ :cry:

Lenke til kommentar

Vel - til makro kan du ikke forvente at bilder er superskarpe per piksel - sånn fungerer makro. I tillegg har du skutt på f/20, som gir masser av dybdeskarphet, men som også gir soft bilde på grunn av diffraksjon - spesielt når man skyter i makroområdet.

Synes ellers at bildet ditt slett ikke var så uskarpt - resizet og skarpet opp litt blir det da flott!

post-71211-0-11653400-1410286074_thumb.jpg

Det er mye å hente på å skarpe opp i post-prosessering på datamaskinen. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar fotonisse. Behovet mitt er vel "vanlig fotografering" (og hva er vanlig?) dvs. ikke "action/serie", men en del natur og nærfoto/makro.. Jeg har stramt budsjett så om jeg kan få mer utav kameraet jeg har vil jeg helst det (og det skal inn til rens av bildebrikke og mattskive). Du skriver att jeg ikke har har truffet 100% med plassering av fokusplanet og sånn kan det jo absolutt se ut. Bildet er tatt innendørs med EOS 450D, stativ, Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di, 1/60 sek, f/20, ISO 100 og speillås (Canons 2 sek fordrøyning). Når alle forhold ligger til rette syns jeg bildet burde bli skarpere. Jeg har prøvd å fotografere langsetter objekter for å se om det finnes et punkt der det blir skarpt uten å lykkes. Bildet er tatt i RAW og etterbehandlet litt i Lightroom 5.

Selv om jeg betrakter meg som absolutt amatør har fotografert en del år, filmbasert fram til 2000 og deretter med Canon PowerShot G1 (kostet meg 12000,- den gang - Gud forby!). Denne tok knivskarpe bilder med 3,3 Mpx oppløsning, men en oppstartstid på 8 sek satte sine begrensninger. For fem år siden kjøpte jeg EOS 450D med Tamron AF 18-270/3,5-6,3 AF Di II VC. Dette oppsettet har ikke gitt meg like skarpe bilder som den gamle PowerShoten. Jeg har utøket med Tamron 90mm f/2.8 Di 1:1 Macro som referansebildet er tatt med. Jeg har også en Sigma 30mm f/1,4 DC HSM som jeg bruker i dårlig lys der skarphet ikke er viktige. Jeg er litt fortvilet........ :cry:

Om ønsket fremdeles er å bytte kamerahus, så ville jeg definitivt ha valgt Canon 70D til dine behov og bruksomeråder, det er det ingen tvil om.

Når det gjelder dine objektiver så er jo i særklasse Tamron 90/2,8 makro det optisk beste her, det har meget gode optiske egenskaper. Men når en benytter et makroobjektiv så er det som du helt sikkert er klar over, et meget lite skarphetsplan. Så hvor fokus blir plassert er meget viktig for hvor bra sluttresultatene kan bli.

Jeg ville nok gjort to forandringer på dine innstillinger for dette makrobildet, og det er bruk av en ørliten større blenderåpning, for du nærmer deg hvor nedblendingen din går over til diffraksjonsuskarphet på objektivet.

Og jeg ville valgt en litt kortere lukkertid selv om kameraet ditt står på stativ, det av den enkle grunnen at den planten du tar bilder av er ikke helt rolig. Denne har jeg tatt bilder av flere ganger selv, og den er det små "vibrasjoner/bevegelser" i greinene på, selv om den står innendørs i stua.

Et stødig stativ og et skikkelig stativhode er også to viktige elementer, i tillegg så benytter jeg gjerne også Live-View (med størst mulig forstørrelse) for å treffe best mulig med fokus når jeg tar makrobilder av statiske motiver. Men hvordan det er med Live-View på ditt kamera har jeg ikke kjennskap til.

Når det gjelder dine andre objektiver, så må jeg først og fremst si at jeg kun har erfaringer med dem av korte prøvinger og hva jeg har lest i tester/omtaler, jeg har ikke hatt dem selv.

Sigma 30/1,4 er et ganske godt lyssterkt objektiv, men det kan ha en mulighet for feilfokusering, og det er relativt ganske vanlig etter hva jeg har lest. Slik var det også på det ene eksemplaret jeg har prøvet en liten kveldsstund.

Tamron 18-270/3,5-6,3 har jeg prøvet et par ganger (to forskjellige) og det må jeg rett og slett si var en skuffende opplevelse. Det har et altfor stort zoomomeråde, er relativt optisk svakt og det bærer litt preg av å ha en "billig" konstruksjon og byggekvalitet. Men den optiske kvaliteten var absolutt det som skuffet meg mest. Det har også en dårlig blenderåpning på de lengste brennviddene.

At det er praktisk vil ikke si det samme som at det er bra. Et så stort zoomomeråde ville jeg fordelt over tre objektiver,

• 17/18-50/55mm f/2,8
  • 70-200mm f/2,8 (eller f/4)
  • evt et "dedikert" 300mm f/4 teleobjektiv

Slike objektiver som jeg nevner her koster jo en vesentlig sum med penger, men en behøver jo ikke å kjøpe alle på en gang. Velg et omgangen, og evt. spar deg til det passer for deg å kjøpe et av disse. Her vil jeg absolutt anbefale deg å se litt på f.eks. www.foto.no sitt bruktmarked.

Dette vil kunne gi deg helt andre muligheter for å få bedre resultater enn hva du kan oppnå med ditt Tamron 18-270mm objektiv.

Jeg ville mye heller lagt pengene i nye objektiver, enn å bytte ut kamerahuset (såfremt det ikke er noe feil med det du har da?)

En rens av bildebrikka og andre/bedre objektiver, så vil du ha en mye bedre kombinasjon, enn hva du ville hatt med et nytt kamerahus og beholdt dine nåværende objektiver.

Lenke til kommentar

Ut fra det du nå har skrevet er jeg enig med fotonisse at oppgradering av hus ikke nødvendigvis er veien å gå, og av 7D og 70D er 70D det opplagte valget. Men du kan nok like godt kjøpe en 600D/700D og oppnå mye av det samme for ditt bruk.

Personlig hadde jeg nok valgt å bytte ut 450D hvis makro er en stor interesse. Vridbar skjerm som du får på flere av de nyere husene synes i hvert fall jeg er til stor hjelp for gode makrobilder når kameraet er på stativ. Det gir mulighet for å se skjermen best mulig uten å måtte stå i alt for ubehagelige stillinger, og en oppdatert Live View og bedre skjerm bidrar også til å lette fokusering.

En annen ting som Trondster var inne på er bruk av blender og etterbehandling. Velger du F20 vil bildet alltid virke litt soft hvis du ser det i full 100% på skjermen, så det gjelder å finne en god balanse mellom dybdeskarphet og redusert skarphet pga liten blender. Denne effekten (diffraksjon) vil du begynen å merke i områder F11-F16 på ditt 450D, og litt før hvis du oppgraderer til en 18/20MP sensor.

Speilreflekser krever dessuten generelt mer etterbehandling enn et kompaktkamera for å få like skarpe bilder, dette pga forskjellig standardinnstilling for oppskarping. Hvis du bruker JPG kan du også øke oppskarping (og kontrast/fargemetning) i kameraet hvis du ikke ønsker å etterbehandle.

Når det gjelder 18-270 så har jeg en slik selv, og den er soft hvis du ser på bildene i full størrelse på skjermen, men nedskalert og oppskarpet til mer vanlig størrelse kan du få fine bilder også med denne linsen.

Det kan selvsagt også være problemer med fokuseringen på ditt kamera, eller kombinasjonen av ditt kamera og en eller flere av linsene. Fokusproblemer forekommer, selv om det ikke er det vanligste problemet.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takk for flere gode svar.
Trondster: Hva gjorde du med bildet mitt? Det ble jo betydelig skarpere. Jeg bruker Lightroom 5 til etterbehandling, men har nok mye igjen å lære der.

Man vil jo alltid ha et nyere kamera ;) men for tiden har jeg ikke råd..... :( Og om "feilen" ikke ligger i kamerat ville det jo bare blitt en ny besvikelse.

Har brukt dagen til til litt eksprimentering med forskjellig blender og ISO-tall. ISO 100 kontra 200 gjør ikke mye. Har prøvt med f/8 og 11 uten at forskjellen blir markant. Det er nok en del å hente på etterbehandling som Trondster viste. Tips?

Når det gjelder Tamron 18-270/3,5-6,3 så angrer jeg litt på den. Canon EF-S 18-200/3,5-5,6 er hendigere og virker også skarper, til samme pris. De siste 70mm gir skjelden bra bilder. Tamron 18-270 var den gang anbefalt av EISA som Tamron 16-300 er idag......

Tatt på frihånd idag Tamron 90, 1/160 sek, f/5,6, ISO 200

http://www.kirkeland.se/galleri/bie-300.jpg

Endret av rolfmm
Lenke til kommentar

Takk for flere gode svar.

Trondster: Hva gjorde du med bildet mitt? Det ble jo betydelig skarpere. Jeg bruker Lightroom 5 til etterbehandling, men har nok mye igjen å lære der.

Kikk på oppskarping - detaljene er i bildet:

http://tv.adobe.com/watch/learn-lightroom-5/sharpening-an-image/

http://digital-photography-school.com/learn-how-to-use-the-sharpening-tools-in-lightroom/

Oppskarping gir ikke mer detaljer - det øker bare mikrokontrasten for å få detaljene enda mer fram.

En superzoom som 18-200 eller 18-270 er dårligste objektivet du får angående bildekvalitet - de gir kjempefleksibilitet, men skarpe og gode optisk er de ikke - det er prisen du betaler. Tror ikke Canon EF-S 18-200 er nevneverdig bedre enn Canonen du har.

Kikk heller på annen optikk som supplerer objektivene du har. :)

Blomsterbien din har litt bevegelsesuskarphet - du holdt ikke kameraet heelt stille da du tok bildet. Ta mange bilder på rappen - så blir forhåpentligvis minst et par av dem fine og skarpe.. :)

Lenke til kommentar

Takk for et godt og utdypende svar. Jeg vil nok gå for EOS 70D. Det med SDHC-minnekort, flipskjerm og stille lukker veier en del og da jeg helst vil kjøpe nytt blir jo prisen sgs den samme. Video blir nok brukt om jeg har det, idag bruker jeg IXUSen til det....

Jeg vil bytte ut mitt EOS 450D da jeg ikke er fornøyd med skarpheten på dette (http://www.akam.no/bildekritikk/bilde/close-up-av-en-hibiscus-hawaiirose/1440043). Regner med att det har hendt en del med skarphet/støy på 4-5 år.....

Per Yngve Balto: Jeg burde nok søkt bedre på forumet, men da hadde jeg kanskje misset det gode svaret fra edvkop11...... :)

Å, mente bare hjelpe deg på vei.. ikke at du gjør noe feil. Tenkte det var noe lesestoff der i den linken.

Lenke til kommentar

Det spørs jo hva du skal bruke det til. Begge har sine fordeler og ulemper. Jeg har i det siste selv byttet kamera. Jeg endte opp med 70D etter også å ha prøvd 7D og 6D. Jeg var lenge sikker på at jeg ville ende opp med fullformat (6D eller over) som mitt neste kamera, men 6D var for meg en skuffelse. Joda, en fryd med fullformat rent følelsesmessig, men i praktisk bruk merket jeg fint lite annet enn ulemper. 7D det samme. Hadde tidligere et 60D. 7D var definitivt et steg opp i forhold til 60D.

Men så prøvde jeg også 70D. Og jeg forelsket meg. Kameraet er rett og slett fantastisk til mitt bruk. Jeg elsker å fotografere. Ingen proff-fakter. Ikke akkurat utstillingsmateriale jeg går for. Men behøver et kamera for meget allsidig bruk. Mine behov er:

- solid kamerahus

- kjapp fokus

- brukervennlighet

- god videofunksjon (med en nyfødt er det litt greit å ha denne muligheten lett tilgjengelig)

- grei pris

- fleksibel/vridbar skjerm er et pluss

- god bildekvalitet (men det har jo egentlig alle speilreflekskamera, inkludert innstegsmodeller)

- mulighet for stillere lukker

70D har alt dette. Jeg elsker touch-skjermen. Jeg elsker autofokusen ved filming. Kameraet er intuitivt. Funksjonsrikt. Solid bygget. Forholdsvis rimelig. Vridbare skjermen er herlig i bruk. Bruker stort sett alltid "stille" lukker.

Jeg tror du vil elske et 70D. Mye mer for pengene enn hva du får med 7D. Dette kan vel ikke sies nok, så jeg sier det samme som mange andre: pengene du sparer på kamerahus legger du i god optikk. Deretter er det bare å knipse og nyte :)

Lenke til kommentar

Takk for flere gode svar. Jeg har forstått at etterbehandlihg er langt på vei nøkkelen til skarpere bilder. Jeg må nok våge å "dra litt mer i spakene" i Lightroom. Bevegelsesuskarphet må en nok leve med ved frihåndsfotografering. Jeg har prøvd med ISO 800, men får for mye "støy". Kanskje dette også kan redigeres vekk.....?

Klart og fint bilde tatt med ISO 1600:

IMG_0928_50mm_Mellring_500px.png

(http://www.akam.no/artikler/makro-_naerfotoguide-_del_1/74569/2)

Blomsterbilde tatt med EOS 7D og ISO 6400:
Orkide_6400ISO_7D.jpg
(http://www.akam.no/artikler/makro-_naerfotoguide-_del_2/75489/3)

Nå skal jeg eksprimentere mer med Lightroom og heller komme tilbake med en ny topic under bildebehandling for mer råd og tips :)

Endret av rolfmm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...