Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil begynte å ryke, ikke vann i kjølingsbeholderen (video innenfor)

henrikrox

Anbefalte innlegg

Satt å kjørte i bil nr 2, en 98 polo som har gått rundt 100 000 km.

Ut av det blå, merket jeg noe rart når jeg kjørte, så i dashbordet at en lampe blinkte. tror ikke det var oljelampa, noe som lignet på en f, og noe vann. Sorry, kan ikke så mye om bil.

Temperaturen stod over 110 grader.

Stoppet med en gang, og bilen begynte å ryke.

Åpnet opp så at kjølebeholderen med vann var tom, mens bilen stod der, begynte det å lekke veldig mye vann under bilen.

Fikk hentet vann, og fylte på, startet opp. Temperaturen var nå langt under 70 grader og alt virka bra. Sjekket også etter lekkasjer fra diverse ledninger/tuber, fant ingenting. Dog steg temperaturen fort igjen. Stoppet bilen og vannet boblet. Vannet sank også i beholderen, dog kan det være for at vannet fylte seg opp i tuber.

Kjørte hjem (var bare 1 min fra hjemmet når det skjedde), tok 30 sekunder, så begynte lampa og blinka og temperaturen var over 110 grader igjen.

Selvom det blir sagt det er lekkasje i videoen, er det litt rart fordi vi ser ikke hvordan den kommer fra. Har flere videoer hvis folk vi har, men under bilen (vises ikke så ligger det veldig masse vann). ikke olje eller andre ting, men vann.

https://www.youtube.com/watch?v=m4ruFveIRFY&feature=youtu.be

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk kjølevifta på radiatoren. Sviver den når bilen er varm? Hvis ikke er det ikke så rart den koker.

Det kan virke som du har en sprekk et sted som holder tett så lenge trykket er lavt men som begynner å lekke når trykket øker (temperaturen går opp). Se etter sprekker i radiator og andre steder hvor det er plast-koblinger.

Husk også å lufte kjølesystemet når du fyller på igjen.

Og ikke kjør med en motor som koker over! Det kan gi ganske alvorlige skader som blåst toppakning og skjev topp.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Sjekk kjølevifta på radiatoren. Sviver den når bilen er varm? Hvis ikke er det ikke så rart den koker.

Det kan virke som du har en sprekk et sted som holder tett så lenge trykket er lavt men som begynner å lekke når trykket øker (temperaturen går opp). Se etter sprekker i radiator og andre steder hvor det er plast-koblinger.

Husk også å lufte kjølesystemet når du fyller på igjen.

Og ikke kjør med en motor som koker over! Det kan gi ganske alvorlige skader som blåst toppakning og skjev topp.

Oppdatering:

Fant ingen sprekker i radiatoren, vifta går heller ikke rundt, men det går jeg utifra den gjør fordi den ikke er varm. Det som er rart er at nå viser tempen under 70 grader, og lyse for kjølevæske temperatur blinker, i går blinket det samme lystet men fordi temperaturen viste over 110 grader.

Den har slukt veske i løpet av natta. Og nå får jeg ikke av det lokket til motorkjølevæske (kanskje fordi stort trykk?) Er umulig å få av, i går gikk det greit.

To nye videoer

https://www.youtube.com/watch?v=YydWbT5q5zk

https://www.youtube.com/watch?v=4ALELV3rYCY

Hadde tenkt å ta den med til mekonomen, men vet ikke om det er trygt å kjøre de 5-6 kmene det er til verskted

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Kan være lampa lyser pga. for lavt væskenivå. Vifta skal du sjekke når motoren er varm. Er ikke motoren varm så må du få motoren varm. Starter ikke vifta da er noe ifbm. vifta gåent.

Se etter hvit røyk i eksosen når du starter og mens motoren sviver. Ser du masse hvit røyk kan du trolig se deg om etter ny motor eller ny bil. Eller kanskje bare toppakning hvis du er heldig.

Edit: Har du eget påfyllingslokk på radiatoren? Og de derre lokka på ekspansjonstankene kan sitte noe så jæ#¤%! Bare å bruke makt. Men vær forsiktig hvis motoren er varm.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kan være lampa lyser pga. for lavt væskenivå. Vifta skal du sjekke når motoren er varm. Er ikke motoren varm så må du få motoren varm. Starter ikke vifta da er noe ifbm. vifta gåent.

Se etter hvit røyk i eksosen når du starter og mens motoren sviver. Ser du masse hvit røyk kan du trolig se deg om etter ny motor eller ny bil. Eller kanskje bare toppakning hvis du er heldig.

Edit: Har du eget påfyllingslokk på radiatoren? Og de derre lokka på ekspansjonstankene kan sitte noe så jæ#¤%! Bare å bruke makt. Men vær forsiktig hvis motoren er varm.

Fikk lokket av etter å bannet og stått i 5 min. Fylte på med vann, jeg vet ikke dette er heldig, du skal vel ha en blanding 50/50 med noe konsentrat, men det får duge nå.

Fyller på til max, setter meg i bilen og kjører avgårde. Merkelig nok er alt helt fint. Nåla går fort opp til midten, men det er jo normalt. Altså pila for temperaturen står rett opp. Kjører 3-4 km bare fordi jeg har lite bensin og vender nesen hjemover.

Stopper bilen når jeg kommer hjem, har jo da kjørt en liten stund. Ser fortsatt at vifta ikke går rundt. Forstår at motoren skal bli varm før vifta slår inn, men begynner å lure på hvor varm.

Når den koka over i går, hadde jeg kjørt 2-3 mil. Så forstår at når jeg kjørt bare et par km, så er ikke det en god nok test. Tenkte å fylle bensin i kveld og kjøre meg en tur, og se hva som skjer. Har fått time hos mekonomen torsdag. Så trenger vel kanskje ikke å kjøre så mye selvom jeg har litt lyst da alt virket veldig bra nå.

Fant ikke noe eget lokk på radiatoren, fant heller ikke noe i brukshåndvisningen, de nevnte bare ekspansjonstanken. Har lest om andre som har tømt radiatoren men fant ikke noe sånn på min bil. Så heller ikke hvit røyk, eller at det var noe lekkasje. Hva du mener forresten med at når motoren sviver?

Takker utrolig mye for hjelpa forresten. Ser et lys i enden av tunnelen (kanskje)

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Regner med du skal blande med glykol. Dette du gjøre før minusgradene sniker seg innpå, ellers vil det bli til is, og i verste fall totalvrake bilen ettersom is utvider seg. Blandingsforholdet 50/50 med vann og glykol gir en væske som tåler temperaturer ned til 35 minusgrader. Samtidig stiger kokepunktet noe, så det ikke fordamper like lett.

Det er forskjellige kjølevæsker du kan blande ut vann med, hvilken som er rett for din bil er jeg ikke sikker på, men mener og huske at det er 3 forskjellige typer.

Lenke til kommentar

Kan hende du har gåen topppakning, eller noe slik, og det kan hende du bare hadde litt lite kjøleveske så bilen kokte.

Husk at når du fyller på vann, bør du starte opp, og la motoren gå litt før du setter på lokket, da får du ut litt luft fra systemet, og ofte plass til mer vann.

Som andre skriver - før frosten komme rmå du få på kjøleveske, sjekke med VW om du skal ha rød eller blå, og vet du ikke hva som var på fra før finnes det en lilla som kan blandes med begge deler.

Lenke til kommentar

Okey

Siste oppdatering tror jeg, har 80% bestemt meg for å bytte ut bilen, men tenkte å høre med dere hva dette kan betyd.

Det funka jo fint å kjørte korte avstander. I dag kjørte jeg litt lenger, og følgende skjedde.

Kom hjem. måleren stod da på 110 C. Åpne opp panseret og merka at det kom sånn trykkluft lyd fra ekspansjonsbeholderen for kjølevæske. Den stod litt over max grensen grunnet at temperaturen var høy. Altså normalt.

Dog pga den trykkluft lyden ("tenk cola som du ikke har skrudd igjen toppen på ordentlig"). Så merka jeg at lukket på ekspansjonsbeholderen ikke være helt igjen, det hadde blitt pressa opp, tok litt i det, og bang, det spratt opp og masse vann sprutet ut av ekspansjonsrommet og i motorrommet. Skvatt litt, og heldigvis fikk jeg ikke noe mye på meg.

Hva forteller dette? Altså det er jo ingen lekasje da fra slanger, men trykket var jo helt voldsomt. Radiatorvifte stod fortsatt ikke på, såvidt jeg husker, var litt kaos der i noen sekunder. Men syntes det uansett rart at det er et så voldsomt trykk.

Til kjølevæske; så har jeg allerede sjekket med bruksanvisninga hvordan type jeg skal ha, og den er bestilt på nett.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Jeg ville også ha sjekket termostaten eller vannpumpen. Kanskje har termostaten låst seg i lukket stilling. Da vil ikke det varme vannet i motoren nå frem til radiatoren og siden det varme vannet ikke når frem til radiatoren vil ikke viften starte slik som du opplever. Det varme vannet vil bli inni motoren og bygge opp et stort trykk i kjølesystem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blåser det varmt inne i bilen da? Ved gåen vannpumpe så blir det ingen sirkulasjon og det blåser ikke varmt i varmeapparat. Det kan også være defekt thermobryter til kjølevifte, og ikke nødvendigvis selve kjølevifta som er defekt om vifta ikke går.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...