Gå til innhold

Regjeringen vil sende fanger til Nederland

Anbefalte innlegg

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/09/08/vil-sende-norske-fanger-til-nederland

Hva med at regjeringen begynner å innse at det å sette inn folk i Norske fengsler for hva som kan anses som offerløst kriminalitet er helt feil som de gjør i Nederland så får vi masse ledige fengselsplasser til de virkelig kriminelle.

I Nederland får du nesten ikke straff for hasj smugling engang, men i Norge får man ofte lenger straffer en mange drapsmenn, logikken er hvor ??

Forbanna idioti, og ikke minst så utrolig typisk Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Nederland får du nesten ikke straff for hasj smugling engang, men i Norge får man ofte lenger straffer en mange drapsmenn, logikken er hvor ??

Uh, dette stemmer ikke. Grov narkotikakriminalitet kan straffes hardt, men da snakker man om mengder som har en gateverdi på mange, mange millioner kroner. Dette er ikke akkurat omsetning det skattes av, og pengene brukes vel neppe på å finansiere hederlig virksomhet...

Lenke til kommentar

Logikken er vel at narkotika skader/dreper. Hvis noen "importerer" uren amfetamin eller uten merket renhetsgrad vil denne være sterkt medskyldig i mange overdoser og andre skader relatert til misbruk. Da er det helt greit å sidestille det med å være medskyldig i å ta livet av en god del individer. I tillegg kan det vel betraktes som økonomisk kriminalitet også, all den tid INGEN betaler skatt av disse inntektene.

Fornuftig forslag å sende forbryterne litt rundt. Utlendinger på turistvisum bør stå øverst på listen.

Lenke til kommentar

Uh, dette stemmer ikke. Grov narkotikakriminalitet kan straffes hardt, men da snakker man om mengder som har en gateverdi på mange, mange millioner kroner. Dette er ikke akkurat omsetning det skattes av, og pengene brukes vel neppe på å finansiere hederlig virksomhet...

Hasj straffes ikke hardt i Nederland uansett ledd, kun hard stoffer som kokain,heroin osv vil føre til harde straffer på lik linje med Norge.

Selvsagt ligger det økonomiske motiver bak smugling men det gir ikke staten noe rett i å dømme et nettverk rundt cannabis smugling til lenger straffer en de som dreper barn, når vi vet ingen direkte dør av cannabis bruk og vi vet også at meste av cannabisen i Europa kommer fra bønder i Marokko å ikke minst fra et stabilt nettverk som ikke er kjent for mye vold eller drap mellom seg.

Ikke glem at Heroin utdeles til heroinister i Nederland noe som har markant bidratt til lavere "petty crime" og bedre vilkår og helse for de narkomane, min lege i Nederland er en av de som var med å innføre det, og han taler foran EU parlamentet blant annet.

Nederland har blir trampet på av EU, er derfor de ikke har innført enda mer liberale lover rundt narkotika.

Alt dette som Nederland gjør frigir fengselsplasser til de virkelig kriminelle.

Mennesker vil alltid ruse seg uansett lovverk,selv i land der de innfører dødsstraff, så på tide innse at straff ikke funker,og tenke nytt.

Det ligger i menneskers natur å utforske og det er ikke noe som skal straffes.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Logikken er vel at narkotika skader/dreper. Hvis noen "importerer" uren amfetamin eller uten merket renhetsgrad vil denne være sterkt medskyldig i mange overdoser og andre skader relatert til misbruk. Da er det helt greit å sidestille det med å være medskyldig i å ta livet av en god del individer. I tillegg kan det vel betraktes som økonomisk kriminalitet også, all den tid INGEN betaler skatt av disse inntektene.

Fornuftig forslag å sende forbryterne litt rundt. Utlendinger på turistvisum bør stå øverst på listen.

Er jo staten som legger opp til at uren amfetamin blir tatt inn, de har jo forbudt det så er umulig ha noe kontroll på det, er jo ikke engang lov å få stoffet sitt analysert i Norge.

Samtidige bidrar forbudet med å gjøre kriminelle nettverk stein rike.

Vi ser som eks Silkroad på darkweb, der får man kjøpt analysert og kvalitetsikret stoff.

Den harde fakta er at mennesker vil uansett ruse seg selv om du innfører dødsstraff vil det ikke stoppe det.

Så hva gjør man da ? Jo man tenker nytt, er det virkelig så vanskelig å innse fakta ?

Lenke til kommentar

Er jo staten som legger opp til at uren amfetamin blir tatt inn, de har jo forbudt det så er umulig ha noe kontroll på det, er jo ikke engang lov å få stoffet sitt analysert i Norge.

Samtidige bidrar forbudet med å gjøre kriminelle nettverk stein rike.

Vi ser som eks Silkroad på darkweb, der får man kjøpt analysert og kvalitetsikret stoff.

Den harde fakta er at mennesker vil uansett ruse seg selv om du innfører dødsstraff vil det ikke stoppe det.

Så hva gjør man da ? Jo man tenker nytt, er det virkelig så vanskelig å innse fakta ?

Det er ikke statens skyld at ting ikke merkes/kvalitetssikres - denne skylden går til produsenten, og også importørene, som burde vite hva de selger videre. At ikke staten har gjort salg ulovlig gjør det ikke umulig for andre å merke varene bedre. At dette gir meget strenge straffer er rimelig. Selv med dagens lovverk vil jeg tro at det vil bli ansett som formildende hvis det faktisk var en viss kvalitetskontroll med i bildet. Ingen gjør det, så det får være tomme ord fra min side, men det er slett ikke urimelig da det medfører mindre risiko for brukeren.

Forøvrig interessant at topic gikk av skaftet allerede i førstepost, og ble til nok en hasjdebatt :)

Lenke til kommentar

Det er ikke staten sin skyld at mange velger å bryte loven, vi har veldig få i fengsel i Norge og mange soner korte dommer. Problemet er kapasiteten i fengselene er for liten. Men fotlenke begynner å bli mer og mer vanlig for skattesnyltere, fyllekjørere og lignende. Så problemet forsvinner nok dersom man kanskje legger inn fotlenke for de som sitter for vold relatert til alkoholinntak og lignende også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Er dette en diskusjon om at regjeringen sender fanger til Nederland, eller en argumentasjon for at narkotiskestoffer burde legaliseres?

Du har kanskje rett at noen alltid kommer til å ruse seg, men jo strengere lovverk vi har på det, jo færre vil det nok være.

Årsaken til at de sender fanger til Nederland er jo fordi den blåblå regjeringen ønsker å kortened ventetiden på soningen.

Lenke til kommentar

Det er ikke staten sin skyld at mange velger å bryte loven, vi har veldig få i fengsel i Norge og mange soner korte dommer. Problemet er kapasiteten i fengselene er for liten. Men fotlenke begynner å bli mer og mer vanlig for skattesnyltere, fyllekjørere og lignende. Så problemet forsvinner nok dersom man kanskje legger inn fotlenke for de som sitter for vold relatert til alkoholinntak og lignende også.

Er det ikke heller skjerpende hvis volden skjer i forbindelse med alkoholinntak? I beste fall er det likegyldig, man står selv som ansvarlig uavhengig av hvilke substanser man stapper i seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Korrekt at lenker har vært med å redusere en god del plasser, men er jo også et ressursbruk rundt dette å holde de under kontroll, ta rus prøver av dem osv.

Vold relatert til alkohol burde nok straffes hardt med fengsel å ikke noe lenke, at du kan foreslå noe slikt ja hva skal jeg si uten å ty til personangrep.

Er dette en diskusjon om at regjeringen sender fanger til Nederland, eller en argumentasjon for at narkotiskestoffer burde legaliseres?

Du har kanskje rett at noen alltid kommer til å ruse seg, men jo strengere lovverk vi har på det, jo færre vil det nok være.

Årsaken til at de sender fanger til Nederland er jo fordi den blåblå regjeringen ønsker å kortened ventetiden på soningen.

Ved å legalisere eller mykne opp loven på dette området så trengs ikke fanger sendes til utlandet med den kostnaden det vil føre til hos skattebetalere.

Så jo det er et viktig tema innen denne diskusjonen, spesielt når avtalen evnt skal gjøres med et land som nettopp har gjort det jeg sier.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Det sitter mange i fengsel som har 'fylleslåss' som i bunn og grunn ikke gjør en flue for tred i edru tilstand. Dem kan fint gå med fotlenke. Dem som bare har blitt tatt for fyllekjøring og må sone for det kan også fint sitte med fotlenke. Men dem som gjør kriminalitet dem kan gjøre i fra sitt hjem eller kan selv med fotlenke forursake skade i samfunnet og med høy sannsynlighet kommer til å gjør det kan vi putte i fengsel.

Ressursbruken kan reduseres med at dem ukentlig møter opp på legekontoret, betaler legen for å 'egenandelen' og ber han sende det til politiet. Stikkprøver og lignende kan jo også forekomme, men ressursbruken kontra å ha noen på 24 timers overvåkning i fengsel er liten, hvertfall med tanke på å bygge nye fengsel.

At du ikke har nok diskusjonsskikk til å unngå personangrep er noe du får ta med kvalifisert personell.

Lenke til kommentar

Det sitter mange i fengsel som har 'fylleslåss' som i bunn og grunn ikke gjør en flue for tred i edru tilstand. Dem kan fint gå med fotlenke. Dem som bare har blitt tatt for fyllekjøring og må sone for det kan også fint sitte med fotlenke. Men dem som gjør kriminalitet dem kan gjøre i fra sitt hjem eller kan selv med fotlenke forursake skade i samfunnet og med høy sannsynlighet kommer til å gjør det kan vi putte i fengsel.

Ressursbruken kan reduseres med at dem ukentlig møter opp på legekontoret, betaler legen for å 'egenandelen' og ber han sende det til politiet. Stikkprøver og lignende kan jo også forekomme, men ressursbruken kontra å ha noen på 24 timers overvåkning i fengsel er liten, hvertfall med tanke på å bygge nye fengsel.

At du ikke har nok diskusjonsskikk til å unngå personangrep er noe du får ta med kvalifisert personell.

Så "fylleslåss" er bare bagateller det a Priim? Har du sett folk skadet for livet etter slåssing på byen, jeg så folk ligge med blod sprutende ut av ansiktet som liten kid pga litt "fylleslåssing".

Vet om folk som har død, kjenner folk som har sittet for det også, en jeg kjenner til drepte 2 dørvakter under påvirking av alkohol.

Ikke bagatelliser alkohol brukt under kriminelle handlinger, du virker kun som en idiot når du gjør det.

At de menneskene vil påstå at noe sånt ville de aldri gjort edru forandrer IKKE noe, fyllekjører er jo noen av de mest ansvarsløse menneskene som finnes som faktisk burde sitte inne, de risikere å drepe en hel familie om det går galt.

Her vil du Priim sette folk i fengsel for cannabis, og narkomane i fengsel men evner å spy ut denne gusjen av retardert oppgulp ?

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom vedkommende dør kan det dømmes som drap, dersom vedkommende blir hardt skadet kan det dømmes grov vold.

Jeg bagateliserer det generelle, folk som får typ 90 dagers straffer. At du kjenner ditten og datten betyr i grunn ikke allverdens mye for min del. Det sitter folk i fengsel for å ha kjørt for fort i 30 sona også.

Du må lære deg forskjellen på lovverket og hvilke omfatninger som innegår i alvorlige og mindre alvorlige lovbrud. Såvidt jeg vet setter vi ikke narkomane i fengsel fordi dem er narkomane.

Nei, 4,5 år i spesialstyrker, flere oppdrag for NATO. Afghanistan, Irak med mer. Jeg har ingen formening om hvordan døde mennesker ser ut :)

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Ved å legalisere eller mykne opp loven på dette området så trengs ikke fanger sendes til utlandet med den kostnaden det vil føre til hos skattebetalere.

Så jo det er et viktig tema innen denne diskusjonen, spesielt når avtalen evnt skal gjøres med et land som nettopp har gjort det jeg sier.

Uenig med deg.

Jeg trur at ved å legalisere eller mykne opp loven vil føre til mer kriminalitet på lang sikt. Det er mange forskjellige forskninger på narkotika, og når det kommer til hasj sier vel de fleste at det ikke er helseskadelig. Men det er vel også sånn at det er en lett inngangsnøkkel til et miljø og andre stoffer.

Lenke til kommentar

Uenig med deg.

Jeg trur at ved å legalisere eller mykne opp loven vil føre til mer kriminalitet på lang sikt. Det er mange forskjellige forskninger på narkotika, og når det kommer til hasj sier vel de fleste at det ikke er helseskadelig. Men det er vel også sånn at det er en lett inngangsnøkkel til et miljø og andre stoffer.

Jeg kan bruke en del tid på bevise at ALLE land som har gjort det beviser det motsatte av hva du sier, men det er ikke hva tråden handler om, gå inn på debatten om cannabis skal legaliseres på forumet her, der står det mye :)

Lenke til kommentar

Dersom vedkommende dør kan det dømmes som drap, dersom vedkommende blir hardt skadet kan det dømmes grov vold.

Jeg bagateliserer det generelle, folk som får typ 90 dagers straffer. At du kjenner ditten og datten betyr i grunn ikke allverdens mye for min del. Det sitter folk i fengsel for å ha kjørt for fort i 30 sona også.

Du må lære deg forskjellen på lovverket og hvilke omfatninger som innegår i alvorlige og mindre alvorlige lovbrud. Såvidt jeg vet setter vi ikke narkomane i fengsel fordi dem er narkomane.

Nei, 4,5 år i spesialstyrker, flere oppdrag for NATO. Afghanistan, Irak med mer. Jeg har ingen formening om hvordan døde mennesker ser ut :)

Vet også hvordan døde mennesker ser ut, sett et barn død foran meg å det holder blir ikke mer jævlig en det.

Kjenner også folk i FSK etc så vet hva du har sett og det er hva man skriver under på når man velger et slikt yrke.

Jeg jobber aktivt for legalisere det å behandle veteraner med MDMA.

Å sette lenke på folk er som sagt en god løsning også for tildels alvorlig kriminalitet, er heller måten du omtaler krim gjort under påvirking av alkohol som fyrte meg opp.

Å kjøre fort er også noe lenker burde brukes så enig der.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...