Gå til innhold

På jakt etter et kompakt kamera.

Anbefalte innlegg

NB: Det er ikke orddelingsfeil i overskriften...

Driver research etter et nytt kamera som er noe mer kompakt enn mitt 7D med diverse objektiver. Kameraet skal brukes til å slenge med meg de gangene jeg ikke gidder å drasse med 7D en inkl alt for mange objektiver.

Jeg har mer eller mindre landet på et speilløst kamera (ulempen er at det fort kan balle på seg med andre objektiver da men), men er også åpen for et kompaktkamera hvis det skulle være noen gode kandidater.

Planen er å vente med kjøp til Fotovideo har kommet med høstfest-tilbudene sine i tilfelle det dukker opp noen knallkjøp der.

Min optimale ønskeliste for kamera er:

Kompakt

Blitssko

Best mulig bildekvalitet/best mulig kitobjektiv med zoom

Bra autofokus

Innebygd blits

Vridbar skjerm

Wifi

Elektronisk søker

Berøringsskjerm

Ikke alt for dyrt, i utgangspunktet var budsjettet på 4 000 kr, men det er til for å brytes innen for rimlighetens grenser.

Med andre ord, det perfekte kameraet for meg finnes enn så lenge ikke. Men har funnet et par veldig gode kandidater som er relativt nær tror jeg. Listen vil bli oppdatert etterhvert som det evt. dukker opp nye kandidater.

Olympus OM-D E-M10 ca 6000kr

+ Blitssko, innebyd blits, el.søker, vridbar berøringsskjerm, gode testresultater, innebygd timelaps-program

- Litt stort og klumpete?, godt over budsjettet

Sony a6000 inkl 16-50mm ca 7000

+ Søker, innebygd blits, blitssko, vridbar skjerm, størrelse

- Ikke berøringsskjerm, sprenger budsjettet, objektivet har fått lunkne tilbakemeldiger,

Panasonic GM1 inkl 12-32mm ca 5 000 kr

+ Kompakt, innebygd blits, berøringsskjerm, ok pris

- Ikke blitssko, ikke søker, ikke vridbar skjerm,

Samsung NX300 inkl 20-50 mm, bag og ekstra batteri, ca 4300 kr

+ Vridbar berøringsskjerm, relativt kompakt, pris, blitssko, følger med blits

- Ikke innebygd blits, ikke søker

Av kompakte kameraer er det vel Canon G16, Sony rx100 II og fujifilm ex-20 jeg har sett på.

Fint med innspill på de kandidatene jeg har kommet med eller hvis noen har forslag til andre kameraer jeg bør se på.

Endret av awesnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert Canon 100D ? har alt du ønsker utenom wifi, vribar skjerm og evf.

Kjøpte det som et lett tillegg til 7D og er meget fornøyd, største problemet er at man likevel tar med seg alle objektivene man har :)

De nye STM-objektivene er små og lette samt gir akseptabel bildekvalitet, jeg bruker ofte fastobjektivene 40mm STM pancake og 24mm IS, små, lette og kompakte.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kikker man på Samsung så har de kommet med et ennå mindre NX16-50mm PZ objektiv, men dette leveres i dag kun i pakke med det litt simplere NX3000 kameraet.

Selv kjøpte jeg dette nye objektivet på eBay, og det er blitt mitt mest brukte objektiv på mitt NX300.

Det er ikke like skarpt, lyssterkt og lite som 30mm f/2 pancake, det er mitt nest mest brukte objektiv, men da mister jeg zoom.

Her er en uhøytidelig sammenligningstest av de tre billigste normalzoomene til Samsung:

http://www.webrene.com/2014/07/samsung-nx-16-50mm-vs-18-55mm-vs-20-50mm-2/

Lenke til kommentar

Hva med Canon G1XMkII ?

Fujifilm X-20 vil nok komme på tilbud snart, nå som X-30 er lansert.

Av de du har ramset opp, så ville jeg gått for Panasonic GM1. Jeg tror ikke blitssko er viktig i denne sammenhengen. En stor blits er ikke noe du tar med deg når du skal reise lett.

Lenke til kommentar

Takk for innspill folkens.

Har du vurdert Canon 100D ? har alt du ønsker utenom wifi, vribar skjerm og evf.

Kjøpte det som et lett tillegg til 7D og er meget fornøyd, største problemet er at man likevel tar med seg alle objektivene man har :)

De nye STM-objektivene er små og lette samt gir akseptabel bildekvalitet, jeg bruker ofte fastobjektivene 40mm STM pancake og 24mm IS, små, lette og kompakte.

Har ikke vurdert det, er hakket større enn Olympus OM-D E-M10 som jeg kanskje følte var litt for stor. Dessuten er nok faren til stede for at hele bagen følger med på tur ja... Kunne også være artig å teste noe annet enn canon for en gang skyld.

Kikker man på Samsung så har de kommet med et ennå mindre NX16-50mm PZ objektiv, men dette leveres i dag kun i pakke med det litt simplere NX3000 kameraet.

Selv kjøpte jeg dette nye objektivet på eBay, og det er blitt mitt mest brukte objektiv på mitt NX300.

Det er ikke like skarpt, lyssterkt og lite som 30mm f/2 pancake, det er mitt nest mest brukte objektiv, men da mister jeg zoom.

Her er en uhøytidelig sammenligningstest av de tre billigste normalzoomene til Samsung:

http://www.webrene.com/2014/07/samsung-nx-16-50mm-vs-18-55mm-vs-20-50mm-2/

Kanskje å vurdere det objektivet hvis jeg skulle ende opp med samsung. Fornøyd med kameraet ditt?

Hva med Canon G1XMkII ?

Fujifilm X-20 vil nok komme på tilbud snart, nå som X-30 er lansert.

Av de du har ramset opp, så ville jeg gått for Panasonic GM1. Jeg tror ikke blitssko er viktig i denne sammenhengen. En stor blits er ikke noe du tar med deg når du skal reise lett.

G1X II koster jo en del kroner, 7 000 og er nesten en dobling av budsjettet. Får følge med på evt tilbud på X20.

Jeg er veldig glad i å ta bilder med blits (av mennesker), så enn så lenge ønsker jeg et kamera med blitssko. Men hvis det er gode grunner for det, kan jeg droppe det.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er godt fornøyd med mitt NX300.

Jeg har et gammelt EOS 40D, og kjøpte Samsung NX100 og 200 billig i påvente av et moderne kamera som 70D.

Etter å ha kjøpt NX300 ser jeg ingen vits i å kjøpe EOS 70D siden det kun er optisk søker som er forskjellen, og NX300 er mye mindre og lettere.

Skulle jeg kjøpt helt nytt system i dag ville jeg nok også kikket på noe fra Fuji i tillegg til kameraene du allerede har plukket ut, men med prisene jeg har betalt for Samsung-utstyret (tilbudspriser og bruktpriser) så ville det nok blitt mye dyrere eller færre objektiver med et annet system.

Jeg kom akkurat på to andre svakheter med NX300: Relativt liten buffer ved RAW-fotografering, og lite kamera er ikke så egnet til tunge teleobjektiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med andre ord, det perfekte kameraet for meg finnes enn så lenge ikke.

Noen kommentarer.

Går du for et systemkamera er det en viss fare for at det overtar mer og mer for det store systemet. Ser mange kommentarer som går på det for tiden. Så hvis du går for speilløst systemkamera så kan det være lurt å tenke litt utover dagsbehovet og se om systemet generelt frister.

Canon G1 X II: Fint kamera, brukbart zoomområde og lysstyrke, og Canon-blitser passer. Det er ikke superlett, over 550 gram og nesten dobbelt av en RX100 II. Faktisk er et lite MFT-kamera med pannekake-standardzoom lettere, om ikke mindre.

Det går mye rykter for tiden om flere kompaktkameraer med litt større sensor, blant annet fra Panasonic, men jeg har også sett Canon og Nikon nevnt. I løpet av neste uke og Photokina kommer vel svarene.

Hvis du virkelig skal ned i størrelse synes jeg MFT har en bra kombinasjon av egenskaper og størrelse. Spesielt objektivene blir en del mindre, selv om Sony klarer å lage hus med APS-C-sensor nesten like små. Skal du kun ha en pannekake standardzoom blir ikke forskjellene så store, men med litt flere objektiver blir det større forskjeller. GM1 med 12-32 er fantastisk kompakt, men lite zoomområde og du får mer zoom og bedre lysstyrke på G1 X II eller RX100.

Nikon 1: De har ikke noe kamera jeg kunne tenke meg i øyeblikket, men finner du noe du liker kan det også være et interessant alternativ, de har fått noen virkelig komapkte modeller etter hvert. Samsung NX Mini er også veldig kompakt.

NX300 med 20-50: Har aldri fått sansen for det objektivet. Kompakt, men mindre zoom enn andre standardzoomer, og den mangler stabilisator. Samsung har foreløpig ikke mulighet for søker på de kompakte modellene sine.

Sony A6000 med 16-50 regnes jo som veldig bra, i hvert fall huset. Opplagt godt alternativ hvis du ikke synes det blir for stort og/eller dyrt.

Lenke til kommentar

Takk for nye innspill, de tas opp til vurdering.

Tidsaspektet mitt for kjøp er som sagt høstmessen til Fotovideo som er vanligvis midten av oktober, da er jo Photokina over (kanskje jeg heller må bruke pengene på et 7D mkII?)

EOS M har vært til vurdering, men objektivet er litt for stort synes jeg. Dessuten har det vel fått litt varierende tilbakemeldinger. Kommer kanskje en ny versjon etterhvert.

Er ikke så veldig redd at et nytt system skal "overtar" da jeg etterhvert har bygd meg opp en helt grei objektivpark til 7D.

Lenke til kommentar

Til tross for de dårlige tilbakemeldinger det h fått, så har jeg klart å skvise forbausende mye bra ut av M-systemet.

Bildekvaliteten til Eos M er det vel få som klager på, den er jo på samme nivå som Canons speilreflekser. Hovedproblemet var fokushastighet og høy pris i starten, begge deler har Canon gjort noe med. Jeg har ikke prøvd Eos M etter firmwareoppdateringen så den kan jeg ikke uttale meg om, men enig med awesnes at standardzoomen er i største laget sammenlignet med det man får til MFT, Sony og Samsung.

Eos M har heller ikke mulighet for elektronisk søker, og skjermen kan ikke vippes, og det er en ulempe hvis man trenger det, men det er mange av de mest kompakte modellene som mangler de mulighetene. Blir forøvrig spennede å se om det kommer noen Eos M oppgradering nå, den originale modellen har jo vært på markedet en stund.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Til tross for de dårlige tilbakemeldinger det h fått, så har jeg klart å skvise forbausende mye bra ut av M-systemet.

Bildekvaliteten til Eos M er det vel få som klager på, den er jo på samme nivå som Canons speilreflekser. Hovedproblemet var fokushastighet og høy pris i starten, begge deler har Canon gjort noe med. Jeg har ikke prøvd Eos M etter firmwareoppdateringen så den kan jeg ikke uttale meg om, men enig med awesnes at standardzoomen er i største laget sammenlignet med det man får til MFT, Sony og Samsung.

Eos M har heller ikke mulighet for elektronisk søker, og skjermen kan ikke vippes, og det er en ulempe hvis man trenger det, men det er mange av de mest kompakte modellene som mangler de mulighetene. Blir forøvrig spennede å se om det kommer noen Eos M oppgradering nå, den originale modellen har jo vært på markedet en stund.

Elektronisk søker og vippbar skjerm ... begge deler gjør kameraet større og tyngre.

Lenke til kommentar

Elektronisk søker og vippbar skjerm ... begge deler gjør kameraet større og tyngre.

Ja, men siden det står på trådstarters ønskeliste tenkte jeg det var relevant. Jeg har ingen problemer med å se at det (som andre features) koster noe i form av størrelse, vekt og kroner. Poenget med tråden er vel å frem fordeler og ulemper med ulike modeller, så får TS gjøre sine avveininger til slutt.

@Nautica: Modellen som selges i Europa har vel ikke innebygd WiFi? Tror man må bruke EyerFi-kort eller tilsvarende for å få WiFi, og ikke sikker på om Canons kontollprogram fungerer med det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Flott størrelse å ta med seg på tur! Veldig kjekt i skogen med elektronisk søker, så man får eksponert riktig der. Har tatt med mitt E-PL5 på lengre gåturer en del i det siste. Fungerer veldig bra.

Kjøpte et uoriginalt batteri på Ebay. Det er helt nøyaktig likt originalbatteriet, og oppfører seg identisk. Man kan være heldig og uheldig når det gjelder kjøp fra sånne steder. Min erfaring er at teksten og bildene stemmer med det man får hjem i postkassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...