branick Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Konkret problemstilling. Jeg har en betalingsanmerkning datert 2005, en sak som pågikk en stund hvor jeg var uenig i kravet. Dette ble så brått stille fra Kanten til Lindorf og jeg må innrømme at jeg i starten ble glad for å ikke høre noe, men så hadde jeg glemt det helt frem til nå. Ringte og undersøkte, og anmerkningen ligger der ennå, naturligvis. Derimot, på lindorf sine egne sider under spørsmål & svar står følgende: Spørsmål: Hva er en betalingsanmerkning? Svar: En betalingsanmerkning er informasjon om inkassosak på privatperson eller foretak. Dette benyttes sammen med kredittopplysninger ved vurdering om kredittverdighet ved kredittkjøp eller låneopptak. Betalingsanmerkning for privatpersoner oppstår 30 dager etter sendt forliksklage til forliksråd så fremt det ikke er uenighet om kravet er riktig, 30 dager etter at det er sendt utleggsbegjæring til namsmannen eller vedkommende har brutt en betalingsavtale med inkassoselskapet. Privatpersoner får tilsendt et forhåndsvarsel med 14 dagers frist for uttalelse. En betalingsanmerkning slettes når saken er fullt betalt, eller etter 4 år. Skal den slettes først når kravet er fullt betalt, eller uansett etter 4 år? Intensjonen er å betale den ut så snart som mulig, så flere private lån har jeg ordnet med, men det tar dessverre litt tid å få sanket disse pengene privat. På forhånd takk Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 Om kreditor velger å holde ny utleggsforretning så kan fristen forlenges med fire år til. Mener dette følger av artikkel 19 i foreldelsesloven. Art 19.Når kreditor, i den stat der debitor har sitt forretningsted og før utløpet av foreldingsfristen, utfører noen annen handling enn nevnt i artiklene 13, 14, 15 og 16, og denne handling etter loven i slik stat medfører at en ny foreldingsfrist tar til å løpe, så løper en ny foreldingsfrist på fire år fra den dag som nevnte lov fastsetter. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Dersom du ikke blir purret (viss du blir purret kan ett krav stå til evig tid sånn jeg har forstått det) så er det vell vanlig foreldelse på 3 år? Lenke til kommentar
branick Skrevet 9. september 2014 Forfatter Del Skrevet 9. september 2014 takk, har fått svarene jeg trengte. tråden kan stenges. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 En del feilopplysninger her. Betalingsanmerkning og foreldelse henger ikke sammen på denne måten, og henvisningen til foreldelsesloven her er temmelig malplassert, spesielt når det vises til artikkel 19 i konvensjon om foreldelse i internasjonale kjøpsforhold. Sletting av betalingsanmerkninger reguleres av konsesjon fra Datatilsynet gitt i medhold av personopplysningsloven med forskrift. Standardkonsesjonen sier så vidt jeg vet (jeg har ikke funnet den) at opplysningene skal slettes enten når grunnlaget for anmerkningen opphører (utlegget slettes), eller når to fireårsperioder er gått. Grunnlaget opphører typisk når kravet gjøres opp, men det kan også være at utleggspant eller utleggstrekk slettes uten at kravet er gjirt opp, det tror jeg også er grunn til sletting. Star Fox: har du fått utlegg uten å få full dekning løper ny foreldelsesfrist på 10 år, jf. fl § 21 tredje ledd. Dette til opplysning. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 Star Fox: har du fått utlegg uten å få full dekning løper ny foreldelsesfrist på 10 år, jf. fl § 21 tredje ledd. Dette til opplysning. Bare scrollet fort gjennom loven. Derfor jeg tok forbehold. Har ikke formuesrett før til neste år dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå