Gå til innhold

Fra ord til handling

9 stemmer

1. 1. Bør NATO og verdenssamfunnet bruke militær makt mos IS?

• Ja (Hvorfor?)
      7
    • Nei (Hvorfor ikke?)
      2
    • Kun hvis det blir verre
      0

Anbefalte innlegg

Jeg leser i en artikkel publisert av Dagbladets journalist Line Brustad, den 8 september 2014 at svært unge jenter, jenter i skolealder samt eldre kvinner blir seksuelt misbrukt av IS-krigere i Irak inntil tre ganger daglig.

Videre i artikkelen kan man lese at barn ned i 13-årsalderen (!) blir misbrukt daglig, og at ikke engang kvinnenes barn blir unnlatt. I artikkelen er det en 17-årig jente som forteller om det daglige livet, og de (forferdelige) forholdene de lever under.

Ett sitat fra artikkelen forteller videre følgende:

Ringte foreldrene

Jentas foreldre befinner seg i en flyktningleir i Kurdistan.

- For å plage oss ytterligere har fangevokterne fortalt foreldrene våre i detalj hva de gjør mot oss. De ler av av oss fordi de tror de er uovervinnelige, og anser seg selv som overmennesker. Men de er mennesker uten et hjerte, sier 17-åringen.

Jeg kjenner at hele meg begynner å koke. Når er det vi skal stoppe med fordømmelsene og alt pisspreiket, og rett og slett gå til krig mot disse jævlene, slik USA delvis har gjort ved å bombe IS? Det er ikke alltid jeg støtter USAs innblanding i diverse uoverenstemmelser verden over, men i dette tilfellet ser jeg det som ytterst nødvendig å vise en militær overlegenhet. Hva er det vi egentlig sitter og venter på? Tror vi at IS gir seg med tiden, og stille og rolig forsvinner? Eller at de blir mindre brutale?

Jeg, som de fleste andre, ser naturligvis ulempene med å bruke militær makt som ett virkemiddel for å stoppe en terror-gruppe. Men finnes det egentlig noen andre måter å stoppe dette på?

Link til artikkelen: http://www.dagbladet.no/2014/09/08/nyheter/utenriks/isil/is/35182405/

Edit: La til hvorfor/hvorfor ikke i avstemningen. Vennligst svar i eget innlegg.

Endret av Den Ukjente
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knus IS!

Men la helst regionale aktører gjøre jobben på bakken,så kan NATO gjøre jobben fra luften. IS er de verste svina verden har sett siden Waffen SS og Pol Pot. IS må knuses RASKT før de får massakrert og pint enda flere mennesker, og da trengs NATOs overlegne firepower.

Endret av xyzxyz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er ett spørsmål for meg er hva skjer etter at Nato trekker seg ut igjen. Det har vært prøvd å opprette ett system der nede tidligere. Det er dyrt, det koster mennesker livet.. dersom det er forgjeves og det bare oppstår en ny gruppe som skal tilbe Allah og kappe hodet av folk med brødkniver syns jeg i grunn bare dem burde få skyte hverandre.

Hadde jeg fortsatt vært i stand til det hadde nok jeg deltatt i operasjonene dersom NATO hadde gått inn, men å ofre så mye for land som ikke ønsker noe annet enn krig frister i grunn ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...