Gå til innhold

Hvor mye volt produserer en båtmotor?


tss141

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lurt på denne tingen svært lenge.

Jeg lurer da på hvor mange volt en båtmotor produserer for å holde seg selv i gang.
Jeg tenker ikke på hvor mye strøm den gir ut til bruk for lanterner eller lignende. Jeg tenker på hvor mye den må produsere for å holde seg selv i gang.

 

Setter pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det masse feil i posten din. Og den er lagt opp til tolkning.

 

For det første så blander du og bruker feil begreper om strøm / volt.

Det er også forskjell på om motoren er drevet på disel eller bensin.

Det er også forskjeller på hver enkelt motor, og hvem som produserer denne.

 

Men alikevell, generelt så er svaret 0. En motor trenger ikke produsere strøm for å holde seg selv i gang.

 

Det finnes dog mye finurligheter på mange motorer i dag som er avhenging av 12Volt. Feks. styring av blandingen mellom olje og bensin. Diverse målere og andre sikkerhetsfunksjoner som feks. å skru seg av ved overopphetning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men alikevell, generelt så er svaret 0. En motor trenger ikke produsere strøm for å holde seg selv i gang.

En bensinmotor, enten den sitter i en båt eller en bil, må produsere strøm/spenning for å få gnist i tennpluggene.

 

Redigert: Eller du kan få strøm fra et batteri...

Men bensinmotoren vil bare gå så lenge det er strøm på batteriet.

Endret av k-orm
Lenke til kommentar

Her er det masse feil i posten din. Og den er lagt opp til tolkning.

 

For det første så blander du og bruker feil begreper om strøm / volt.

Det er også forskjell på om motoren er drevet på disel eller bensin.

Det er også forskjeller på hver enkelt motor, og hvem som produserer denne.

 

Men alikevell, generelt så er svaret 0. En motor trenger ikke produsere strøm for å holde seg selv i gang.

 

Det finnes dog mye finurligheter på mange motorer i dag som er avhenging av 12Volt. Feks. styring av blandingen mellom olje og bensin. Diverse målere og andre sikkerhetsfunksjoner som feks. å skru seg av ved overopphetning.

 

De fleste nye motorene trenger alltid strøm for å kunne holdes igang. Dersom jeg for eksempel skrur av strømbryteren med motoren igang vil motoren skru seg av. Jeg kan heller ikke starte med tomt batteri (selv om det er start snor på alle Yamaha motorer, til og med V8 350hk...) fordi ECU modulen på motoren trenger strøm

 

Nå har TS vekslet litt mellom strøm og volt, men kan likevel svare med at Yamaha 100hk "lager" 14.5volt ifølge måleren. Batteriet ellers er 11-12volt når motoren ikke er i gang.

Lenke til kommentar

Gamle motoren trengte ikke strøm for å gå, den gikk fint uten. Dro ut tenninga og den kjørte videre. Var manuel diselstenging for å stoppe den.

 

Den nye er nok litt mer finurlig enn den gamle Yanmaren, så den tør jeg ikke å prøve på. Men den nye produserer over 15 V, på normalt bruk.

Det pleier å være nok for å toppe begge batteribankene.

 

Sånn sett, en diesel motor trenger trenger ikke strøm for å gå rundt. Evt kun til start, vist det ikke er mulig å sveive den i gang for hånd.

Men en bensinmotor har tennplugger som krever strøm fra et eller annet sted, så uten strøm vil den gå dårlig...

Lenke til kommentar

Det er ikke store forskjellen mellom bilmotorer og båtmotorer her.

 

Det meste er vel allerede sagt, gamle dieselmotorer trenger normalt ikke strøm for å fungere (hmmm ... enn dieselpumpa, er ikke den ofte elektrisk?), bensinmotorer trenger høyspenning fra coil'en til fordelerlokk og tennstifter for å fungere, nyere motorer er ofte avhengig av mye elektronikk, innsprøytingssystemer, etc ... og uansett er det ikke selve motoren som produserer strøm men generatoren/dynamoen - som normalt er koblet til motoren via viftereima. Generatoren leverer normalt 14.4V, avpasset til lading av 12V blybatterier, men mange lastebiler og større båter har 24V-system i stedet for 12V.

 

En kuriositet - med fare for at jeg tar feil: på en del gamle dieselmotorer foregår "vanlig" stopprutine gjennom tenningsnøkkel ved at man sender strøm gjennom en fjærbelastet elektromagnet som igjen fører til dekompresjon og dermed stopp av motoren. På nyere dieselmotorer er dette ofte reversert, slik at magneten kontinuerlig får strøm mens motoren er på og at motoren stopper når magneten ikke får strøm. På andre gamle motorer er det en mekanisk bryter for å skru av motoren, den fungerer enten ved at man struper dieseltilførsel, lufttilførsel, eller åpner opp en ventil slik at man unngår kompresjon.

Endret av tobixen
Lenke til kommentar

 

Men alikevell, generelt så er svaret 0. En motor trenger ikke produsere strøm for å holde seg selv i gang.

En bensinmotor, enten den sitter i en båt eller en bil, må produsere strøm/spenning for å få gnist i tennpluggene.

Nja, njo. Det finnes mange bensinmotorer med magnettenning (strømaggregater, plenklippere, motorsager, snøfreser og så videre uten el-start og elektrisk anlegg), men de produserer jo på en måte strøm (høyspenning) de også. Men den strømmen kan imidlertid ikke brukes til annet enn tennpluggen(e); skal en slik motor ha lys/batteri/el-start må det monteres en ekstra ladespole eller dynamo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...