Gå til innhold

Noen bra forslag på hvordan løse denne C++ kode takk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan benytte deg av en while-løkke som går så lenge input fra bruker er >= 0.

Ha to variabler som holder på verdien av antall forspørsler og summen.

Du kan lage en metode som legger til +1 på teller og legger input fra bruker til summen. Når while-løkken brytes skriver du ut verdiene, samt summen delt på antall for gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Du kan benytte deg av en while-løkke som går så lenge input fra bruker er >= 0.

Ha to variabler som holder på verdien av antall forspørsler og summen.

Du kan lage en metode som legger til +1 på teller og legger input fra bruker til summen. Når while-løkken brytes skriver du ut verdiene, samt summen delt på antall for gjennomsnittet.

Eller:

#include <iostream>
using namespace std;
int main ()
{
int tall;
int totalsum = 0, antall = 0;
do
{
cout << "skriv inn heltall(positive). Skriv negativ tall for aa avslutte" << endl;
cin >> tall;
antall++;
totalsum += tall;
}while (tall > 0);
cout << "Antall lest = " << antall << endl;
cout << "Totalsum = " << totalsum << endl;
cout << "Gjennomsnitt = " << ((float) totalsum / (float) antall) << endl;
system("pause");
return 0;
}
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du bør benytte ++antall fremfor antall++.

I dette tilfellet betyr det lite, da int er en built in type i C++. En compiler vil forstå post-increment(i++) slik: returner en kopi av den gamle verdien(i), modifiser den nye(i+1), og det vil du i de fleste tilfeller ikke ha noe av. En kopi som ikke tilegnes en variabel er bare noen ekstra sykluser cpuen og minnet ikke trenger å henge seg opp i. God vane: benytt preincrement (++i) når en kopi av verdien ikke skal returneres. Og hvis du tenker litt ekstra over designet, så kan bruken av i++ nesten alltid elimineres på generell basis.

Ellers regner jeg med at du er rimelig ny innen C++, så jeg unnlater å påpeke designvalg av programmet ellers.

Lenke til kommentar

Du bør benytte ++antall fremfor antall++.

I dette tilfellet betyr det lite, da int er en built in type i C++. En compiler vil forstå post-increment(i++) slik: returner en kopi av den gamle verdien(i), modifiser den nye(i+1), og det vil du i de fleste tilfeller ikke ha noe av. En kopi som ikke tilegnes en variabel er bare noen ekstra sykluser cpuen og minnet ikke trenger å henge seg opp i. God vane: benytt preincrement (++i) når en kopi av verdien ikke skal returneres. Og hvis du tenker litt ekstra over designet, så kan bruken av i++ nesten alltid elimineres på generell basis.

Ellers regner jeg med at du er rimelig ny innen C++, så jeg unnlater å påpeke designvalg av programmet ellers.

Tusen Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...