Gå til innhold

Disken ødelagt for godt?

NuB

Anbefalte innlegg

Har en "kontor-pc" som har en 30GBs IBM Deskstar disk. Den er vel snart tre år gammel. Nå vil ikke msakinen skru seg på, og disken lager en klikkelyd når den prøver å lese, denne går om og omigjen på repeat helt til jeg slår av. Har ikke hatt hardiskkrasj før, men dette er vel et klassisk tilfelle av død og begravet disk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres nokk ut som om den har tatt kvelden ja.

Men, hva mener du med at maskinen ikke skrur seg på?

Kommer du til BIOS og så er det stopp eller skrur den seg ikke på i det hele tatt?

Hvis den ikke skrur seg på i det hele tatt så trengere det ikke å være HDD som har tatt kvelden.

Prøv å få satt HDD i en annen pc og skjekk om den funker der.

Lenke til kommentar

Det høres ut som en disk-kræsj ja. Akkurat den serien (IBM 75GXP) er kjent for å ha lett for å kræsje.

Håper du ikke mistet noe viktig for godt. Dette er i hvertfall en meget god påminner om at backup er viktig. Kanskje det er en tanke du bør ha i bakhodet ved kjøp av ny harddisk. (Tips: vanlig HD + ekstern disk til backup)

Lenke til kommentar
Jau, for d e jo kje typisk IBM disker sånn nei.. ? :p

Jaha, ser det er noen enda som ikke skjønner at selv om ibm hadde problemer med en serie disker, så er det dermed ikke sakt de er dårlige.

Har fire av de så kalte dårlige diskene liggende, bruker dem ikke lenger, og grunnene er at de bråker for mye.

Byttet dem ut i juli da eg kjøpte meg nye pc.

Det som er viktig er å ha kjøling på diskene uansett merke og modell.

PS: Skriv ikke dialekt, er ikke alle som klarer å lese det :mrgreen:

Lenke til kommentar

Som de andre skriver, det høres nok ut som Click Of Death det der, ja. Nå er det imidlertid ikke platene som går dukken, så hvis det er litt krise, kan du få tak i en lik modell og bytte plater i dem.

Sannsynligheten for en at du gnøkker dem begge og ikke får ut en dritt er jo tilstede, men det blir iallefall mye billigere enn IBAS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...