Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Begynner å nærme seg sommersalget på Steam. Sannsynligvis en måneds tid eller deromkring? Med ~150 titler på wishlist må jeg nesten begynne å spare. :p

 

Dummeste jeg gjorde var å ikke sette opp max budsjett et år. Med times salg ble det noe så inni helheim dyrt! :p Men litt usikker på hvor mye jeg skal sette grensen på i år. Hvordan planlegger dere andre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har rundt ti titler på ønskelisten. Hvis noen av de blir heftig redusert i pris kommer jeg til å kjøpe dem. Jeg har også ventet i flere år nå på at PC-versjonen av GTA5 skal komme under 200 kroner, så jeg er spent på om det skjer.

 

Jeg har ikke noe problem med å holde et rimelig budsjett. Med rabatter på 50-80% kan man få hundrevis av timer med spilling for noen få hundrelapper. Har man egentlig tid til noe mer? Jeg ser ikke helt hvordan det er mulig å bruke noe særlig mer enn en tusenlapp eller to toppen, og da har man spill for lang tid fremover.

 

Nå må jeg legge til at jeg også spiller på 3-4 forskjellige konsoller, så det begrenser hvor mye tid jeg får brukt på Steam-titler. Hadde jeg utelukkende spilt via Steam hadde jeg nok brukt mer penger.

Lenke til kommentar

Dummeste jeg gjorde var å ikke sette opp max budsjett et år. Med times salg ble det noe så inni helheim dyrt! :p Men litt usikker på hvor mye jeg skal sette grensen på i år. Hvordan planlegger dere andre dette?

 

For meg er det ganske enkelt. Det er jo salg ett eller annet sted omtrent hver eneste dag. Steam-salg bryr jeg meg ikke noe særlig om. De hadde jo nettopp et salgt på ett eller annet, og det blir nok tre, fire til før sommersalget. Etterfulgt av fem, seks til den neste måneden eller to. I tillegg til alle de andre million butikkene som har salg til stadighet.

 

For å understreke dette tok jeg en tilfeldig titt på cdon.com, og jada, de har Happy Hours nå, med 50% rabatt på en del spill. Er sikkert salg mange andre steder også.

Lenke til kommentar

Har lagt spill-hoarder tiden bak meg nå, var ganske ille en periode. Husker kisen på Gamestop var ganske oppgitt når jeg kom med 100+ Xbox 360 spill.

Har nå godt over 500 spill på tvers av Steam og alle konsoller og har nok å henge firngrene i for resten av livet. Plukker heller opp de spillene jeg virkelig vil ha iløpet av året i steden for å kjøpe 50+ spill som jeg kanskje aldri kommer til å spille, for ikke å snakke om fullføre. Bare tull å drive på sånn.

Når det er sagt, har vel 30 spill i wishlist på Steam. Om noen av de får en bra deal i sommer blir de sikkert kjøpt. Men tok en runde nylig og slanket wishlist fra 125 titler til 30. Kvalitet over kvantitet. Skulle ønske jeg lærte det 15 år før.

Lenke til kommentar

 

Dummeste jeg gjorde var å ikke sette opp max budsjett et år. Med times salg ble det noe så inni helheim dyrt! :p Men litt usikker på hvor mye jeg skal sette grensen på i år. Hvordan planlegger dere andre dette?

 

For meg er det ganske enkelt. Det er jo salg ett eller annet sted omtrent hver eneste dag. Steam-salg bryr jeg meg ikke noe særlig om. De hadde jo nettopp et salgt på ett eller annet, og det blir nok tre, fire til før sommersalget. Etterfulgt av fem, seks til den neste måneden eller to. I tillegg til alle de andre million butikkene som har salg til stadighet.

 

For å understreke dette tok jeg en tilfeldig titt på cdon.com, og jada, de har Happy Hours nå, med 50% rabatt på en del spill. Er sikkert salg mange andre steder også.

 

 

Joda, men de store salgene til steam skiller seg likevel ut litt. Store titler får gjerne sin "best ever price" på disse salgene. Og for oss i Norge så er det ofte kjekt å handle på Steam vs Green Man Gaming og andre slike butikker. Fordi Steam justerte kursen i henhold til NOK før krona falt. Dermed er våre norske kroner mer verdt på Steam enn når vi handler på andre steder med korrekt kronekurs.

 

Ellers har vi slike tilfeller der de tilbyr bonus avslag på bundler. For eksempel kan man nå kjøpe Middle-earth: Shadow of War med 50% rabatt. Gold Edition koster da 414,50,-. Men om man velger å handle bundelen som inneholder både SoW Gold, og Middle-earth: Shadow of Mordor Gotye. Så får man 20% rabatt på toppen. Det artige da, er at jeg allerede eier SoM Gotye, men likevel får 20% ekstra rabatt på SoW ved å handle det som bundle sammen med spillet jeg allerede har. Prisen blir da 331,60,- i stedet for 414,50,- Altså 60% rabatt i stedet for 50%.. :D

 

Ellers kan man ytterligere krympe kostnadene ved å være litt aktiv på event'ene. En ting er at man kan få trading cards ved å svare på spørsmål, eller ved å gå gjennom discover queue. Disse kan man så selge for gjerne en krone stykk til de som vil ha dem til å crafte badge'er. De fleste spill hos steam kan man få trading card drops fra. Så jeg tar gjerne å laster ned slike spill, starer dem, og lar dem kjøre i bakgrunnen til de har droppet kortene sine. Legger så kortene ut på market place. Jeg har vel tjent noen hundrelapper på dette i løpet av årene, og brukt dem til å handle spill for.

 

Slike ting er litt vanskelig å få til hos cdon. ;)

Lenke til kommentar

Tok et raskt søk, og fant Shadow of War: Gold Edition til PS4 for kr 500,- på Gamestop. Kan bestilles over nett. (Fant den billigere på Elkjøp (kr 449,-), men da kan det kun kjøpes i butikken.) Kanskje litt dyrere, men da får du fysisk kopi, og dette er den vanlige prisen. Venter du til det blir salg sparer du enda mer. Det er dette jeg mener med at det er salg over alt hele tiden. Salget til Steam ser bra ut der og da, men det skal ikke mye undersøkelse til før du kan spare rimelig mye ved å handle andre steder, spesielt om du venter på salg der.

 

https://www.gamestop.no/PlayStation%204/Games/76883/middle-earth-shadow-of-war-gold-edition?utm_source=PrisjaktNO&utm_medium=cpc

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Eksempelet mitt med SoW var tilfeldig, siden det tilfeldigvis er på tilbud nå, og bare for å vise hvordan man kan få rabatt på toppen av rabatten hos Steam. Men 331,60,- Var nå uansett en del billigere enn det billigste du klarte å finne det. Og sjekker vi prisjakt.no, nesten halv pris av billigste butikk der for PC versjonen.

 

Her er et annet eksempel. 60% rabatt på alle spillene i bundelen er ganske bra. Men forestill deg så når salget starter, og kanskje alle disse spillene er på 50% rabatt enkeltvis. Da legger man sammen prisen på alle spillene med 50% rabatt og ender på 465 Kr - 50% = 232,50 Kr. Dette er om man handler alle spillene enkeltvis. Velger man så bundelen i stedet, så får man 60% rabatt på dette igjen. altså 232,50 Kr - 60% = 90 Kr!! Jeg har spillene Downward, Stayin' Alive og Die Young i min wishlist (1 år i early access og fremdeles "Very Positive" lover bra for Die Young.). Normal pris er altså 100 Kr for det. Men venter jeg på salget, og det er 50% rabatt på spillene i gjennomsnitt, så kan man se på det som at jeg ender med å betale 90 Kr for Die Young, men får all de andre spillene i bundelen med på kjøpet.

 

DKC har et godt poeng når det gjelder å ikke ha en stappfull backlogg. Jeg trenger jo strengt tatt ikke kjøpe et eneste spill igjen resten av livet jeg heller. Dessverre er det her den feminine delen av hjernen min har overtaket. Kommer ut av butikken med varer for 10 000 Kr og hevder at jeg nettopp sparte 10 000 Kr.. Jepp, det er meg i et nøtteskall. :p

Lenke til kommentar

Og poenget mitt er at Steam-salg ikke er så fantastiske som Steam vil ha det til. Alle salg går ut på det samme. Ta en vare som ikke blir solgt lengre, sett ned prisen litt, og folk strømmer til. Det handler om å selge det en masse drit du egentlig ikke vil ha, og "narre" deg til å tro du vil ha det likevel. Hvis du ikke har vært interessert i Shadows of War før, hvorfor er du nå plutselig interessert i det? Og i Gold Edition av alle ting? Ville det ikke vært bedre å kjøpe hovedspillet billig, og så vurdere DLCen etterhvert når du er ferdig med hovedspillet?

 

Men jeg tror det er best vi setter en strek her. Jeg sier jo ikke at Steam-salg er negativt på noe vis. Alt jeg pekte ut var at det ikke er så fantastisk som de får det til å høres ut. Men at det faktisk gjør det viser jo hvor smarte de er. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Vel, jeg kjøper nesten aldri spill på release dag til full pris. Så jeg har vært interessert i Shadows of War hele tiden. Bare ventet på nettopp et slikt tilbud som dette eller bedre. Der jeg føler meg "lurt", er på titler som ofte er på tilbud til 75% rabatt, men der DLC'ene aldri er billigere enn 25%. Å kjøpe bare spillet uten alle DLC føles for meg som å kjøpe et halvt produkt. Så derfor tar jeg gjerne "Gold" editions. Ved å vente på minst 50% tilbud, så får jeg jo råd til dobbelt så mange spill!! :D

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at det en del gode deals på Steam, både i og utenfor salgene, spesielt hvis vi snakker om titler som ikke er helt dagsaktuelle. For noen få hundrelapper kan man få nok spill til å holde en opptatt i månedsvis. Når spillene blir så billige gjør det heller ikke noe om man gjør noen bomkjøp, så man kan kanskje teste noe man vanligvis ville styrt unna.

Lenke til kommentar

Neida, det er alltid en eller annen plass som har et eller annet salg. Og om man handler fra cdkeys/g2a og den slags, så trenger man nesten ikke vente på salg heller. Men dette hjelper på en måte bare om man kun er på utkikk etter bestemte titler. Det som er spess med de halvårlige Steam salgene, er at nesten halve butikken er på salg. Og da slår rabatt på rabatt "teknikken" veldig bra ut. Som i forrige eksempelet mitt, så er det ikke utenkelig at alle spillene enkeltvis kommer til å være satt ned med godt over 50%. Og med 60% rabatt til da, så kommer man gjerne ned i 90% effektiv rabatt, og det ser man bare aldri ellers. Utenom Humble Bundle, og Fanatical..

Lenke til kommentar

Jeg har rundt ti titler på ønskelisten. Hvis noen av de blir heftig redusert i pris kommer jeg til å kjøpe dem. Jeg har også ventet i flere år nå på at PC-versjonen av GTA5 skal komme under 200 kroner, så jeg er spent på om det skjer.

 

Jeg har ikke noe problem med å holde et rimelig budsjett. Med rabatter på 50-80% kan man få hundrevis av timer med spilling for noen få hundrelapper. Har man egentlig tid til noe mer? Jeg ser ikke helt hvordan det er mulig å bruke noe særlig mer enn en tusenlapp eller to toppen, og da har man spill for lang tid fremover.

 

Nå må jeg legge til at jeg også spiller på 3-4 forskjellige konsoller, så det begrenser hvor mye tid jeg får brukt på Steam-titler. Hadde jeg utelukkende spilt via Steam hadde jeg nok brukt mer penger.

Grand Theft Auto V 5 (GTA 5) PC :green:  :green:  :green:  :green:  :green:

NOK 563.39

NOK 202.69

 
 
Lenke til kommentar

Hey, det er fortsatt over 200 kroner. :p

 

Jeg tester Planescape: Torment for første gang (enhanced edition). Dette spillet er så godt som universelt lovprist av rollespillfans, så jeg har høye forventninger til tross for at jeg aldri har vært noen fan av Baldur's Gate og lignende rollespill.

Lenke til kommentar

Ble plutselig sittende å spille StarTropics, men fy faen så ubehagelig D-paden på NES controlleren er. Verker i tommelen etter en times tid med spilling så måtte pakke opp en SNES Classic å bruke controlleren fra den istedet. Ble litt bedre siden D-paden er littegrann mykere og større, samt at resten av kontrolleren er avrundet og behagelig så det hjelper jo også på :p

Lenke til kommentar

Hey, det er fortsatt over 200 kroner. :p

 

Jeg tester Planescape: Torment for første gang (enhanced edition). Dette spillet er så godt som universelt lovprist av rollespillfans, så jeg har høye forventninger til tross for at jeg aldri har vært noen fan av Baldur's Gate og lignende rollespill.

Nå minner du meg om beste kameraten, han er redd for bruke penger :tease: han er god hjertet mot meg å andre men gjerrig mot seg selv. han får skjørt seg grundig i sms fra meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...