Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Da er hele kampanjen av Zero Calibre VR oppe.

Heldigvis en mye kortere kampanje enn min blade and Sorcery kampanje som ble over 11 timer lang og 45 videoer.

Denne ble bare litt over 4 timer og 12 videoer. Føles ut som en skikkelig COD kampanje fra WISH. Men alt er bedre i VR. Du får pæng og XP som brukes til å kjøpe våpen og upgrades. 

Du dreper bad guys over en lav sko. Med sikkerhet godt over 1000 kills på de 4 timene. I et oppdrag når jeg jobbet meg gjennom et stort kompleks med AK, fikk Goldeneye feels. Slutten er meget antiklimatisk. Og egentlig ikke en slutt.

UMP var meget OP

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens Zero Calibre er gøy.

Så et Half-Life Alyx i sin egen liga.

4 år etter det kom, er det fremdeles det beste VR spillet laget når man ser på helheten, grafisk, lyd, gameplay, historie, fysikk, interaktivitet. Og bare oser kvalitet. Ikke bare er det, men en av de beste spillene laget punktum.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Del 3 oppe av Half-Life Alyx kampanjen. Med rykter om  Alyx 2.

I denne videoen møter man klassisk Half-Life gameplay, med områder og "gåter" der man tenker ah dette er en variasjon av det og det stedet i HL og HL2. Også første møte med Combine.

Husker når jeg spilte dette første gang, syns jeg det var litt kjipt med få fiender og fiender som tåler litt vel mye. Men nå verdsetter jeg litt mer dette. Hvert møte med Combine er nervepirrende, på nest høyeste vanskelighetsgrad, tåler vanlige Combine ca. Det samme som deg. Noen få treff kan drepe deg. Mens Combine can ta opp mot 10 treff. Og selv med headshot må man regne med 3-4 treff.

Dette gjør kampene hektiske selv med bare 2-3 fiender. Man har ofte lite ammo, så hvert skudd teller. Granater kan være ekstremt viktige og jeg sparer på de jeg finner. 

 

Endret av Gunfreak
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en gamechanger for meg! Altså å ligge strak ut på sofaen med en pute i ryggen og spille på en stor virtuell skjerm i taket. Alt er trådløst og er lekende lett å starte opp. Har tilgang til desktop på pc og alt jeg trenger, nettleser etc.

Strategispill og RPGer av type Civilization og Baldurs Gate 3 egner seg spesielt godt siden jeg kan bruke Quest kontrolleren.

Det som gjør at det funker så bra er batteristroppen på headsettet som gjør at jeg kan tilte bakdelen opp og ha hodet rett på puten. Det er sykt behagelig! Kan ligge slik i timesvis. Er spesielt deilig etter en fysisk krevende arbeidsdag når jeg trenger å hvile. Har også hatt kink i nakken et par dager, da var det helt genialt!

Spoiler

20240828_091725.thumb.jpg.f0df3bc6b524b4100728fe0e2726e1ad.jpg20240828_091831.thumb.jpg.65ea7aa8aa6aee97824898d29ff9dcc8.jpg

Dette er bare ét veldig godt eksempel på hvorfor jeg tror AR kommer til å ta skikkelig av i fremtiden når teknologien krymper enda mer.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da er de 2 neste videoen oppe.

Blitt ganske hekta og spiller et par timer om dagen eller mer.

I denne videoen blir det første harde kamper med Combine i en t-bane, med lite ammo og fremdeles ikke så oppgraderte våpen blir det nervepirrende. Jeg får endelig spart opp til å oppgradere pistolen med laser sikte. Effekten av laser sikte er enorm i VR, i motsetning til flat skjerm spill.  Å gjøre nøyaktige treff er mye lettere. 

 

I neste video har jeg Komet til Northern Star Hotel. Jeg vil gi dette 1 av 10 stjerner, en av de verste hotellene jeg noen gang har hvert på. Romvesen mugg og enda verre ting.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Outer Worlds er gøy! Hammer og slow-mo!

Hvis Half Life 3 ikke blir VR kan jeg være helt happy med en enkel mod som legger til VR og lar meg spille med gamepad og head aiming. Det er en herlig måte å spille på etter min mening.

På et tidspunkt var det jo kanskje slik mange av oss så for oss VR spill helt tidelig i begynnelsen med de første Oculus utviklerheadsettene. Jeg hadde en Oculus DK2 i 2014 og alle spill på den tiden ble spilt slik. Den første Oculus Rift ble jo også solgt sammen med en Xbox gamepad.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Enceladus said:

 

Outer Worlds er gøy! Hammer og slow-mo!

Hvis Half Life 3 ikke blir VR kan jeg være helt happy med en enkel mod som legger til VR og lar meg spille med gamepad og head aiming. Det er en herlig måte å spille på etter min mening.

På et tidspunkt var det jo kanskje slik mange av oss så for oss VR spill helt tidelig i begynnelsen med de første Oculus utviklerheadsettene. Jeg hadde en Oculus DK2 i 2014 og alle spill på den tiden ble spilt slik. Den første Oculus Rift ble jo også solgt sammen med en Xbox gamepad.

Er vel snakk om 2 HL spill, der det ene er VR.

Lenke til kommentar

En av de mest imponerende community prosjektene som finnes er Falcon BMS.

De bruker Falcon 4.0 fra 1998 som base. Men har lagt til masse masse, nye AI fly, ny super realistisk ATC, nye cockpit og 3d modeller til fly inkludert med PBR, nye skyer og atmosfære fysikk. De har lagt til flere typer F16 man kan fly, så F16C block 50, samme som er i DCS, men også Block 40, samt norske og nederlandske MLU F16. 

De har til og med lagt til en F15C man kan fly, kanskje ikke like bra modellert som F15E i DCS, men langt bedre enn FC3 F15C som er i DCS. 

F16 simuleringen overgår F16 i DCS på de fleste punkter bortsett fra grafikk. De har lagt til en mye dypere og mer realistisk simulering av link 16. 

Med alle de ressursene DCS har, har de fremdeles ikke greid å lage en halvekte ATC, de lagde en link 16 light, deres F16 som er drit kult har de siste 6 månedene fått mer og mer bugs. Ekte F16 piloter sier at fly fysikken mangler, flyet har en ekstremt simpel skade model, der 1 av 2 ting skjer, 1 du får drivstoff lekkasje, 2. Flyet eksploderer, 3 piloten dør.

Falcon BMS har også en av de beste dynamiske kampanjene for en simulator.

Bakke grafikken er fremdeles stygg som bare det, flate lavoppløslige teksturer med noen få 3d trær og bygninger.

Men de har til og med lagt til VR støtt.

Og det hele er gratis om du har Falcon 4.0 som koster et par dollar på steam.

I denne videoen flyr jeg som wingman (noe man ikke kan i DCS) og min lead kommuniserer mye bedre enn noen DCS ting gjør. 

Fienden er bare noen cannon fodder MIG21, som ikke utgjør noe fare for F16 i denne situasjonen. Men må jo lære. Heldigvis kan det jeg har lært fra DCS overføres greit nok til BMS. Selv om jeg aldri fant bryteren for de eksterne lysene da MLU F16 cockpiten ikke er helt lik Block 50 som er i DCS.

2 minutter var alt som skulle til for å fjerne 3 MiG21 fra himmelen. De 2 første fikk en missil i trynet bare 2 sekunder mellom. Tenk å være nr 2. Som bare ser boom boom så er han alene mot 2  F16.  Jeg hadde snudd nesa og rømt.

 

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Gunfreak said:

En av de mest imponerende community prosjektene som finnes er Falcon BMS.

De bruker Falcon 4.0 fra 1998 som base. Men har lagt til masse masse, nye AI fly, ny super realistisk ATC, nye cockpit og 3d modeller til fly inkludert med PBR, nye skyer og atmosfære fysikk. De har lagt til flere typer F16 man kan fly, så F16C block 50, samme som er i DCS, men også Block 40, samt norske og nederlandske MLU F16. 

De har til og med lagt til en F15C man kan fly, kanskje ikke like bra modellert som F15E i DCS, men langt bedre enn FC3 F15C som er i DCS. 

F16 simuleringen overgår F16 i DCS på de fleste punkter bortsett fra grafikk. De har lagt til en mye dypere og mer realistisk simulering av link 16. 

Med alle de ressursene DCS har, har de fremdeles ikke greid å lage en halvekte ATC, de lagde en link 16 light, deres F16 som er drit kult har de siste 6 månedene fått mer og mer bugs. Ekte F16 piloter sier at fly fysikken mangler, flyet har en ekstremt simpel skade model, der 1 av 2 ting skjer, 1 du får drivstoff lekkasje, 2. Flyet eksploderer, 3 piloten dør.

Falcon BMS har også en av de beste dynamiske kampanjene for en simulator.

Bakke grafikken er fremdeles stygg som bare det, flate lavoppløslige teksturer med noen få 3d trær og bygninger.

Men de har til og med lagt til VR støtt.

Og det hele er gratis om du har Falcon 4.0 som koster et par dollar på steam.

I denne videoen flyr jeg som wingman (noe man ikke kan i DCS) og min lead kommuniserer mye bedre enn noen DCS ting gjør. 

Fienden er bare noen cannon fodder MIG21, som ikke utgjør noe fare for F16 i denne situasjonen. Men må jo lære. Heldigvis kan det jeg har lært fra DCS overføres greit nok til BMS. Selv om jeg aldri fant bryteren for de eksterne lysene da MLU F16 cockpiten ikke er helt lik Block 50 som er i DCS.

2 minutter var alt som skulle til for å fjerne 3 MiG21 fra himmelen. De 2 første fikk en missil i trynet bare 2 sekunder mellom. Tenk å være nr 2. Som bare ser boom boom så er han alene mot 2  F16.  Jeg hadde snudd nesa og rømt.

 

Nice 

Lenke til kommentar

Vet ikke om redaksjonen kommer til å plukke det opp, men ser veldig fram til spillet The Forever Winter av Fundog Studios. Konseptet går ut på at en du er en scavenger midt i en krig mellom to parter som har foregått så lenge at det er AI som styrer krigen på begge frontene. Som scavenger kan du godta ulike oppdrag som å hente ressurser fra krigssonene, sabotere krigsutstyr og hits (MDK). 

I krigen så er du som en maur - for liten til at partene ser på deg som en trussel, men fortsatt irriterende nok til at de kan angripe deg hvis provosert. Dør du i krigssonen, mister du alt utstyret du tok med deg. Deres gameplay overview forklarer langt bedre enn det jeg kunne ha gjort. 

De har dessuten fått veldig mye godvilje fra fans grunnet hvor forbrukervennlige gamedevsa ser ut til å være. Kanskje wishful thinking - alle bedrifter ønsker å tjene penger, men jeg setter pris på at de er transparente på prissetting, spilldesign og veien videre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For snart 2 år siden kjøpte jeg en Winwing MFSSB base. Denne er force sensing. Som overfører mengden kraft du putter på stikka til bevegelse på flyet.

Dette var først tatt i bruk på F16, men finnes også på F22, Dassault Rafale og noen airbus passasjer fly. 

F16 stikka beveger seg 5mm på de 4 aksene. Men den bevegelsen påvirker ikke flyet. Den er bare der da test piloter på F16 på 70 tallet fant det ekstremt feil at stikka ikke beveget seg. Så de la til 5mm for å berolige pilotene.

Det er dette MFSSB basen skal simulerer. Den har 3 moduser å velge i software appen. Realistisk som alle er enige om er den minst realistiske og totalt ubrukelige modusen(inkludert fra ekte F16 piloter)

Så har force + movement. Det gjøre at disse 5mm faktisk påvirker flyet før du treff 5mm punktet og kraften nå overtar.

Så har du force only. Som skulle være den beste modusen. Men problemet er at du har en stor deadzone (på type 2-3mm) som gjør at når man bruker force only er det utrolig vanskelig å få fin kontroll som man trenger under formasjons flying, luft tanking, landing osv.

Jeg har i nesten 2 år gjøre semi regulære søk på Google etter de beste innstillingene på stikka.

Og kom tilfeldigvis over løsningen. Grunnen til deadzone når man bruker force only er at det er et glippe på 2-3mm mellom noen deler og sensorene.

Løsningen er rett og slette å stappe noe mellom disse delene og fylle opp de 2-3mm med tomrom. Hva du bruker til det er opp til deg, du kan printe en 3d printet del. Du kan bruke noe metal. Eller metoden noen anbefalte som billig løsningen. Kutt noen små remser av sånn tynn gjennomsiktig plastikk som kommer på batteri og lyspære emballasje.

3 remser ble riktig tykkelse. Så tilsammen 6 remser.  Fikk stappa de inn. 

Og det funker, borte er deadzone  så fort du utøver kraft på stikka reagerer flyet med en gang og stor nøyaktighet.

Så måtte teste med en dogfight over Bodø. Stikka funker nå bra nok at jeg kan fly opp ned sånn 30 meter over bakken.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Durer fortsatt rundt i Europa i lastebilen min (Euro Truck Simulator 2). Jeg har aldri vært i Østerrike i virkeligheten, men jeg håper motorveiene og avkjøringene er bedre skiltet enn i spillet! Utrolig irriterende å bomme på en avkjøring og umiddelbart få lagt til to timer på forventet ankomsttid. Det er dårlig med sjanser til å snu.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...