Gå til innhold

Den hyggelige tråden om spill som hobby.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker eksklusivitet. Jeg savner faktisk tiden da man fikk et vidt forskjellig spillutvalg om man kjøpte Nintendo eller Sega sine konsoller. Nå får man i all hovedsak de samme spillene på både Sony og MS sine konsoller, og selv Nintendo porter mange av disse titlene til Switch. Det er kjedelig at alt er så likt på alle konsollene, og det føles ikke som at det er noe stort poeng i å kjøpe dem alle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg var mot eksklusive spill frem til denne generasjonen, det ser ut som at den eneste måten å få storbudsjetts singlepayer spill er eksklusivitet.

Ellers blir alt bare open world "rps" og looter shooters.

Sony har gitt oss mange gode single player spill, med en god historie. EA, ubi, Activision-Blizzard er bare ute etter spill laget for å selge mikrotransaksjoner og eventuelt loot boxes.

Lenke til kommentar

Er jo litt morsomt at mange klager på at spill er eksklusive til en konsoll de ikke har, fordi de da ikke får spilt det. Men de samme folkene sitter også og klager over en enorm backlog med spill de aldri har fått tid til å spille. Hvorfor er det så viktig å få alle spillene som gis ut, når man vet man bare har tid til å spille en brøkdel av dem? Sånn sett savner jeg tiden da man kunne leie en konsoll og spill. Da kunne jeg for eksempel ha hatt en Switch og PS4, og klart meg helt fint med den. Men hvis jeg følte jeg bare "måtte" spille Gears 5 og Halo Infinite, kunne jeg bare leid en XBone og de to spillene i noen dager for en billig penge. :)

Lenke til kommentar

 

De første 3 av videoen minuttene prater Masahiro Sakurai om hvordan Banjo Kazooie endte opp i Super Smash, og avslutter med å anbefale alle å spille tidligere Banjo spill på rivalplattformen Xbox. Ikke ofte man hører Nintendo promotere andre plattformer på den måten (første gang?)

 

Skulle forøvrig ikke mer til enn at Sakurai godsnakket Xbox før Xbox plutselig trendet på førsteplass hos Twitter Japan. Morro  :wee:

 

https://kotaku.com/smash-bros-creator-just-made-xbox-trend-on-twitter-i-1837892382

Lenke til kommentar

Syns Microsoft heller burde gi Nintendo Banjo for godt. De har jo bare kjøpt Rare og gjort null og niks med verken Conker, Banjo eller 007. Microsoft er et møkkaselskap på linje med EA når det kommer til å kneble spillutviklere.

Det er da ikke sant?

 

Conker: Live & Reloaded (og det til tross for at Conker ikke solgte særlig bra på N64 til å begynne med)

 

Banjo-Kazooie Nuts & Bolts

 

Det har også kommet oppfølgere til Perfect Dark, Jetpac, Killer Instinct og snart Battletoads. I tillegg lagde de nyversjoner av Banjo-Kazooie, Tooie og PD til X360 og samlepakken Rare Replay til Xbox One.

 

...og Goldeneye er fanget i rettighetshelvete. Ryktene sier at det var Nintendo som stoppet XBLA remaken av Goldeneye, men vi har aldri fått det bekreftet. 

 

Hører også med til historien at Rare alltid har lagd nye ting og at Sea of Thieves føyer seg fint inn i rekken av nye IP-er fra studioet. Er ikke uenig i at de kunne gjort enda mer, men sånn som trenden har vært de siste 6 årene tyder alt på at Rare og Xbox er bevisst på Rare's gamle IP-er. Det hadde ikke forundret meg om det kom et nytt Banjo eller Perfect Dark i løpet av de neste tre årene.

 

Nja, nå er jo Horizon Zero Dawn fremdeles det peneste spillet denne konsollgenerasjonen, så er ikke helt enig der. Dette naturligvis vil bli enda bedre ved neste konsollgenerasjon. Håper selvsagt på stabil 60 fps ved neste generasjon.

 

Microsoft tvang vel Remedy til å skrinlegge Alan Wake 2, så de var ikke en god samarbeidspartner.

 

Sony er vel også de som er flinkest til å gi utviklerstudioer nok tid og penger til å lage ordentlige spill som føles ferdige ved launch, noe som er mer og mer sjeldent for hvert år som går.

 

Blir glad av denne nyheten, om det stemmer.

Remedy har alltid stått fritt til å lage Alan Wake 2 på egen hånd, så her var det ikke noe tvang inne i bildet. Det er for så vidt et ekstra dårlig eksempel i og med at ingen av konkurrentene ville ha vært villige til å la utvikleren få beholde IP-en.

 

Se: Ready at Dawn's The Order der serien i praksis er skrinlagt enten utvikleren vil det eller ei.

 

 

Endret av Leflus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må vel være første gang Xbox har vært på noen som helst første plass der ? :p

 

Ja tror det. Xbox er jo helt dødt i Japan og man kan jo lure på om folket der i det hele tatt vet at Xbox eksisterer, så at selveste Nintendo promoterer de å får de til å trende er jo rimelig stort og ett og slett den beste reklamen MS kunne fått :D Kommer ikke til å vare da og eneste måte MS har noen sjanse der nede i fremtiden er hvis de inngår direkte samarbeid med Nintendo.

Lenke til kommentar

Jepp, absolutt alt DKC påstår er rent bullshit. Både de nye og gamle studioene til MS lager også for tiden spill de selv har lyst til å lage. Eneste unntak er vel 343 Industries, men de er ett studio som eksisterer å ble startet opp spesifikt for å jobbe med Halo.

Både 343 og The Coalition lager spill de ønsker å lage. :)

 

Rod Fergusson fra The Coalition uttalte faktisk nå nylig at de ikke utelukker at de kan komme til å jobbe med andre IP-er enn Gears. Så det kan godt hende det kommer noe helt nytt fra dem om noen år. Tipper dog at Gears 6 kommer først. Jeg tipper at også Gears 5 kommer til å slutte med en slags cliffhanger.

Lenke til kommentar

Folka i studioet ønsker selvsagt å jobbe med Halo eller så hadde de vel ikke søkt jobb der, men 343 i seg selv er nok bundet til Halo i all forskuelig fremtid selv om det selvsagt kan endre seg. The Coalition jobbet opprinnelig med ett annet ukjent spill mens de fortsatt het Black Tusk Studios, men de fikk tilbud om å jobbe med Gears serien noe de var veldig gira på så da tok de den jobben istedet så de stod også helt fritt til å gjøre det de ville :) Vi kommer garantert til å se ikke-Gears relaterte spill fra de.

Lenke til kommentar

Hører også med til historien at Rare alltid har lagd nye ting og at Sea of Thieves føyer seg fint inn i rekken av nye IP-er fra studioet. Er ikke uenig i at de kunne gjort enda mer, men sånn som trenden har vært de siste 6 årene tyder alt på at Rare og Xbox er bevisst på Rare's gamle IP-er. Det hadde ikke forundret meg om det kom et nytt Banjo eller Perfect Dark i løpet av de neste tre årene.

 

Det hører også med til historien at da MS kjøpte Rare tok det ikke lang tid før de aller fleste hadde sluttet, og den "Rare" vi ser i dag er bare Rare i navnet. Folkene i Rare er nå i Playtonic, folkene bak Yooka-Laylee. "Nye" Rare lagde både Conker, Banjo og Perfect Dark, men Conker var vel en remake? Banjo; Nutz n Boltz var svært annerledes enn de to første, og Perfect Dark Zero var ikke akkurat "perfect". Etter disse sluttet de siste som hadde noe betydning i gamle Rare, og vi står igjen med et helt nytt studio med helt nye folk.

 

Nå sier jeg jo ikke at nye Rare er et dårlig studio, så klart. Jeg sier bare at de ikke bør få leve på de gamle spillene de ikke hadde noe med å gjøre. Blir jo som å si Blizzard kan finne tilbake til de gode, gamle dagene og lage et Diablo 4 folk vil ha. På papiret høres det logisk ut, men det er vel så godt som ingen fra de gode, gamle dagene som faktisk jobber i Blizzard lengre.

Lenke til kommentar

Det hører også med til historien at da MS kjøpte Rare tok det ikke lang tid før de aller fleste hadde sluttet, og den "Rare" vi ser i dag er bare Rare i navnet. Folkene i Rare er nå i Playtonic, folkene bak Yooka-Laylee. "Nye" Rare lagde både Conker, Banjo og Perfect Dark, men Conker var vel en remake? Banjo; Nutz n Boltz var svært annerledes enn de to første, og Perfect Dark Zero var ikke akkurat "perfect". Etter disse sluttet de siste som hadde noe betydning i gamle Rare, og vi står igjen med et helt nytt studio med helt nye folk.

 

Nå sier jeg jo ikke at nye Rare er et dårlig studio, så klart. Jeg sier bare at de ikke bør få leve på de gamle spillene de ikke hadde noe med å gjøre. Blir jo som å si Blizzard kan finne tilbake til de gode, gamle dagene og lage et Diablo 4 folk vil ha. På papiret høres det logisk ut, men det er vel så godt som ingen fra de gode, gamle dagene som faktisk jobber i Blizzard lengre.

Dette er historieløst. Det var kun folkene bak Goldeneye og Perfect Dark som forlot Rare ganske tidlig. De begynte forresten å forlate studioet lenge før det var snakk om å selge det til MS. En del av ex-GE/PD folkene stiftet studioet Free Radical Design som senere ble kjent for Timesplitters-serien. 

 

Conker L&R og Nuts & Bolts ble lagd av majoriteten av folkene bak henholdsvis CBFD og Banjo-Kazooie+Tooie. Det stemmer at mange forlot studioet på 2000 og 2010-tallet, men det har vært en lang og gradvis prosess.

 

...men ennå jobber det en hel del veteraner hos studioet. Gregg Mayles er f. eks kjent for å være hoveddesigneren bak Banjo-Kazooie, og han var også sterkt delaktig i utviklingen av Battletoads- og DKC-seriene. Robin Beanland er kjent for å ha lagd musikken til Killer Instinct, Jet Force Gemini, Conker og Sea of Thieves. Folk som Paul Makachek, Chris Marlow, Louise O'Connor, Paul Cunningham, Peter Hentze og Leigh Loveday har jobbet med Banjo, Battletoads og Conker opp gjennom årene og vært med på å gjøre Rare til Rare.

 

Angående Playtonic, så stemmer det at de har en god del Rare-veteraner i studioet... men det stemmer ikke at alle stammer fra 90-talls Rare. Studioet har 27 ansatte hvorav ca:

1/3 jobbet hos Rare på 80- og/eller 90-tallet

1/3 ble med i Rare på 2000- og 2010-tallet (inkluderer man disse, må man også inkludere alle de titalls utviklerne som har blitt rekruttert til Rare i løpet av denne perioden)

1/3 aldri jobbet hos Rare til å begynne med (samme som ovenfor)

 

Selv om man feilaktig går ut i fra at alle de ansatte der er Rare-veteraner, så er de fortsatt bare en brøkdel av de som lagde de gamle klassikerne på 90-tallet. Det må også nevnes at majoriteten av Rare-veteranene hos Playtonic er kjent for kun DKC og Banjo. Svært få av de som jobber hos Playtonic var f. eks med på å lage Goldeneye, Killer Instinct eller Conker.

 

Det er egentig litt trist hvordan "alle sammen har forlatt Rare" myten også har gitt folk feiloppfatninger av Playtonic. For all del, det jobber mange dyktige folk der. Det er bare uheldig at folk har fått det for seg at studioet er noe det ikke er.

 

Til slutt: Å si at Rare ikke bør få lov til å leve på de gamle spillene de lagde når Gregg Mayles fortsatt jobber der er direkte sprøtt. Den mannen har jobbet der i 30 år og er det nærmeste Rare kommer en Miyamoto-aktig creative director.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Gjelder det samme for BioWare, da? "Alle" klager på at BioWare bare er en skygge av det de var, og burde få dø ut. Men hvorfor er det ingen som har fått med seg at Casey Hudson er tilbake? Blir mye av det samme. Han sto bak mange av de største spillene, og hadde fint lite med ME: Andromeda og Anthem å gjøre. Det er det ingen som bryr seg om. De to var dårlige, dermed kommer alle fremtidige BioWare-spill til å være dårlige. Folk har en tendens til høre det de vil høre, spesielt på nettet.

 

Jeg sier ikke at alle i Rare sluttet, og slettes ikke at alle jobber i Playtonic nå. Alt jeg sier er at de fleste fra Rare sluttet før og kort tid etter at MS kjøpte dem (fakta), og mange av de gode, gamle folkene startet opp Playtonic. (fakta) Og btw, hva det gjelder Miyamoto er han et geni, men han lager ikke spill alene. Han er bare en liten del av dem, og veldig mange av ideene de bruker i spillene "hans" kommer fra andre folk.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Gjelder det samme for BioWare, da? "Alle" klager på at BioWare bare er en skygge av det de var, og burde få dø ut. Men hvorfor er det ingen som har fått med seg at Casey Hudson er tilbake? Blir mye av det samme. Han sto bak mange av de største spillene, og hadde fint lite med ME: Andromeda og Anthem å gjøre. Det er det ingen som bryr seg om. De to var dårlige, dermed kommer alle fremtidige BioWare-spill til å være dårlige. Folk har en tendens til høre det de vil høre, spesielt på nettet.

Nå vet jeg ikke like mye om Bioware som jeg gjør om Rare, men jeg vil påstå at det gjelder for Bioware også ja. 

 

Rare, Bioware, Naughty Dog, Id Software, osv. Det er vanlig i spillindustrien at studioer som får leve såpass lenge har utskiftninger av de ansatte.

 

Nå kan det selvføgelig argumenteres for at Rare og BW ikke har taklet utskiftningene like godt som Id og ND, men det er dermed ikke sagt at de ikke har potensiale til å gjøre comeback. Id ble sett på som en has-been helt til Doom 2016 kom ut.

 

For å komme inn på Rare igjen, så er jeg utrolig spent på fremtiden til studioet. Sea of Thieves ble en kommersiell suksess, og nå har de et solid fundament å bygge videre på. Det var jo også litt gøy at de endelig lyktes med et ukonvensjonelt konsept. Man kan si mye rart om Rare's Xbox spill, men man kan ikke si at de ikke har prøvd å lage nye og annerledes spill.

 

Edit:

Du har helt rett i at mange leser det de ønsker å lese på nettet, men jeg føler det er ekstra ille når det gjelder Rare. Rare har kanskje litt skyld i det selv, i og med at studioet var så hemmelighetsfullt på 90-tallet, men det er likevel ganske rart at folk tror at Goldeneye, Conker og Banjo-Kazooie ble lagd av en liten gruppe bestående av de samme folkene.

Endret av Leflus
Lenke til kommentar

Blitt en times tid med closed beta av Ghost Recon: Breakpoint nå. Kan ikke si så mye pga NDA og alt det tullet der, men stoppet å spille pga maintenance. Likte Wildlands ganske godt, men denne gangen tror jeg de har truffet gull. Vi er helt alene, og det merkes. Fiendene er rimelig smarte og vet hva de gjør, og her sitter jeg helt alene med en liten pistol og skal leke tøffing? Tror ikke det, du. :p Det er mer stealth enn hva det har vært på lenge, og i hovedsak for å i det hele tatt holde meg i live. En fiende eller to skal jeg da klare å plaffe ned, men flere enn det... I tillegg har vi gear level nå, så man kan kritisere det for å ha blitt en looter shooter hvis man er kynisk nok. Også dette liker jeg, fordi vi da fort kan møte fiender som er langt farligere enn andre. Jeg er i nåværende stund gear level 2, og møtte noen på gear level, øh, 150. Bare å plaff i vei i looter shooteren din. Du overlever sikkert. :p

 

Er bare blitt en liten time, men dette lovet sykt bra. Var litt skeptisk til å være alene i en sci-fi øy med droner, rogue ghosts og alt det tullet der, men Ubisoft har gjort det igjen. Jeg driter i hva folk sier om dem. Jeg synes de har gjort en svært bra jobb i de siste årene, og dette er bare siste gullkornet fra dem. Kan bli årets spill, det her. :D

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Blitt en times tid med closed beta av Ghost Recon: Breakpoint nå. Kan ikke si så mye pga NDA og alt det tullet der, men stoppet å spille pga maintenance. Likte Wildlands ganske godt, men denne gangen tror jeg de har truffet gull. Vi er helt alene, og det merkes. Fiendene er rimelig smarte og vet hva de gjør, og her sitter jeg helt alene med en liten pistol og skal leke tøffing? Tror ikke det, du. :p Det er mer stealth enn hva det har vært på lenge, og i hovedsak for å i det hele tatt holde meg i live. En fiende eller to skal jeg da klare å plaffe ned, men flere enn det... I tillegg har vi gear level nå, så man kan kritisere det for å ha blitt en looter shooter hvis man er kynisk nok. Også dette liker jeg, fordi vi da fort kan møte fiender som er langt farligere enn andre. Jeg er i nåværende stund gear level 2, og møtte noen på gear level, øh, 150. Bare å plaff i vei i looter shooteren din. Du overlever sikkert. :p

 

Er bare blitt en liten time, men dette lovet sykt bra. Var litt skeptisk til å være alene i en sci-fi øy med droner, rogue ghosts og alt det tullet der, men Ubisoft har gjort det igjen. Jeg driter i hva folk sier om dem. Jeg synes de har gjort en svært bra jobb i de siste årene, og dette er bare siste gullkornet fra dem. Kan bli årets spill, det her. :D

Jævlig nice. Ser fram til å prøve det! Spesielt om dem har tatt forbedret ting fra Wildlands som det sies.
Lenke til kommentar

Er som sagt bare en liten time inn i spillet i en closed beta, men det lover svært bra, ja. Satt inne i et lite hus og prøvde å vente på at en fiende skulle dukke opp, men jævelen skjøt meg i ryggen.  :dremel: Hørte ham ikke dukke opp, fordi han var smart nok til å snike seg rundt huset så lydløst som mulig, helt til han sto rett bak meg. Liker sånt. 

Lenke til kommentar

Er som sagt bare en liten time inn i spillet i en closed beta, men det lover svært bra, ja. Satt inne i et lite hus og prøvde å vente på at en fiende skulle dukke opp, men jævelen skjøt meg i ryggen. :dremel: Hørte ham ikke dukke opp, fordi han var smart nok til å snike seg rundt huset så lydløst som mulig, helt til han sto rett bak meg. Liker sånt.

Høres helt topp ut. Er det slik at fiender føles bra å skyte? Føles det ut som kroppene har "vekt" når dem blir skutt?. Hvordan er det med såkalte "bullet sponges"? Synes jeg leste det noe om at dem dør relativt fort avhengig av hvor du treffer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...