Schreiber Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Det med trege starter vs å like spillet med en gang ser jeg, men det kan likevel ta tid før jeg begynner å like spill. Dragon Quest VII bruker for eksempel over en time på å sende oss frem og tilbake i starten. Synes det var utrolig kjedelig, så hadde jeg ikke hatt noe forhold til JRPG og Dragon Quest kunne jeg fort ha gått lei. Men etter alt det slitet begynte spillet endelig å ta seg opp, og endte som et av de beste i serien for min del. De fleste spill med open world bruker også en god del tid på å ikke la oss få utforske. Da blir jeg ofte bare utålmodig. Men ja, du har et poeng med refund. Tenkte på det samme selv. Er nok ikke helt utenkelig at mange kjøper spill de strengt tatt ikke liker, fordi de vet du kan ta en enkel refund og få pengene tilbake. Men da blir jo anmeldelser i utgangspunktet feil, fordi de ikke hadde noen intensjon om å faktisk like spillet. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Har man ikke alltid en intensjon om å like spillet når man kjøper det? Hvis ikke ville man ikke kjøpt det, tenker jeg. Det eneste måtte være at to timer spilling kanskje er litt lite for å skrive en anmeldelse. Allikevel synes jeg anmeldelsene på Steam gir en god pekepinn. Det er sjelden jeg kjøper noe med topp anmeldelser som er helt håpløst. Dårlige anmeldelser kan også være en indikasjon på at utgiveren har gjort noe de ikke burde da det har hendt flere ganger at folk har kjørt slaktekampanjer mot spill på Steam når utgiveren har kommet med noe forbrukerfiendtlig jævelskap. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 (endret) Nja, det hender jo man kjøper spill man ikke vet noe særlig om, bare for å prøve det. Men har dessverre inntrykk av at mange liker å klage på spill mye mer enn å faktisk spille det. Dette igjen gjør meg ganske bekymret for hele bransjen generelt. Vi hadde en stor kollaps på 1980-tallet, og hele greia var i ferd med å forsvinne for godt. Det kan være i ferd med å skje igjen, men av en annen grunn. Folk elsker å klage. Ta for eksempel Assassin's Creed. De kjørte samme formel om og om igjen i mange år, og folk hatet det, fordi spillene ble for like. Origins endret ganske mye, og nå hatet folk det også, fordi det ble for annerledes. Folk hater Ubisoft generelt, fordi de bruker samme formel i alle spillene sine. Dette til tross for at Ubisoft har lyttet til folk og endret rimelig mye de siste årene. Men for eksempel Spider-man følger Ubisoft formelen nøye, men det er det ingen som klager på. Problemet er at det er ekte folk som deg og meg som lager disse spillene. Hvordan tror du det føles å jobbe med et spill i flere år, og så få høre en hel masse klaging når spillet endelig slippes? Diablo Immortals er jo et bra eksempel her. Jeg er ikke spesielt stor fan av det, men tenker det må ha vært utrolig kjipt å endelig kunne avsløre det, og bli møtt av en enorm menge klaging. Selv Rockstar sliter litt med dette. Red Dead Redemption 2 er endelig ute, og har fått bra mottakelse de fleste steder. Men det er også veldig mye snakk om at det er for realistisk, og så videre. Warren Spector og Paul Neurath har endelig sluppet en verdig, ganske så ekte oppfølger til Ultima Underworld, men det er få som bryr seg, og mange som klager. Obsidian hadde en svært så vellykket Kickstarter med Pillars of Eternity 2, og folk skrøt det opp i skyene. Like fullt solgte det så dårlig at de var hakket fra å møtte stenge dørene for godt. Spørsmålet er jo da hvorfor folk gidder fortsette å lage spill? Hvorfor bruker mye tid, penger og krefter på å jobbe i årevis med et spill, når du vet det garantert vil være mange som bare klager og misliker det? Er det ikke bedre å bruke tiden på noe annet? Jeg er forfatter selv, og skriver bøker i hovedsak fordi jeg liker det, og har fått bra mottakelse på bøkene. Men hvis jeg bare blir møtt av klaging, ville jeg nok droppet karrieren og gjort noe annet i stedet folk setter bedre pris på. Men siden dette strengt tatt skal være en hyggelig tråd, kan jeg nevnte at jeg har brukt noen timer i dag på Pokemon: Let's Go Eevee, komplett med Poke Ball Plus kontrolleren. Jeg har aldri vært en stor fan av Pokemon, men har spilt ett og annet spill i løpet av årene, og elsker sjangeren. Førsteinntrykket med Let's Go er faktisk ganske så bra. Grafisk ser det fantastisk ut, og det er veldig lett å sette seg inn i det. Kontrollene er enkle, men det passer perfekt med tanke på pokeball kontrolleren. Den har bare to knapper og en stikke, så det må nok gjøres i enkleste laget. Det er ikke dermed sagt at spillet er enkelt. De ville pokemon'ene fanger man på samme måte som i Pokemon Go, dvs hold inne en knapp, sving joy con'en eller pokeballen, og slipp knappen for å kaste pokeballen. Er ikke noen fan av motion controls, men dette fungerer rimelig bra. Vi får også XP for å fange de ville pokemon'ene, så man kan grinde her, akkurat som i de vanlige spillene. Alt man mister er selve kampen mot dem. Men vi har andre trenere å sloss mot, og disse har de vanlige kampene vi er vant med. Liker også at man kan kle på Picachu og Eevee, for å gjøre dem mer personlige. Eller som moren vår sier når hun gir oss våre første klær, kan vi nå reise sammen med Picachu eller Eeviee i matchende klær. Dette er bare kosmetisk, men en morsom detalj. Tror nok jeg kan like dette ganske mye. Er kjekt å ligge på sofaen og spille med en hånd, og bare sløve. Foretrekker å bruke en joycon, men pokeballen fungerer helt fint, den også. Eneste minuset jeg har funnet så langt er at vi kan få en Picachu eller Eevee av begge kjønn, men det er helt tilfeldig hvilken vi får. Brukte litt over 40 minutter på å starte spillet om og om og om og om og om igjen for å få en dame-Eevee, men ikke faen. Men er ingen stor sak, alt i alt. Vet halen er litt forskjellig på han og hun, men ellers er de identiske. Men hvis man "må" ha en han- eller hun-pokemon er det jo noe å tenke på. Endret 28. november 2018 av Countryman 1 Lenke til kommentar
LMH Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Hvordan tror du det føles å jobbe med et spill i flere år, og så få høre en hel masse klaging når spillet endelig slippes? Diablo Immortals er jo et bra eksempel her. Jeg er ikke spesielt stor fan av det, men tenker det må ha vært utrolig kjipt å endelig kunne avsløre det, og bli møtt av en enorm menge klaging. Eg er ikkje eigentleg ueinig med deg, men Blizzard får ikkje mykje sympati frå meg her altså, og det er mange grunnar til det. Klaginga betyr uansett ikkje så mykje for dei, Immortals kjem nok til å håve inn pengar uansett! Lenke til kommentar
Johannes Entenmann Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 (endret) Skjønner faktisk veldig at folk klager på Diablo Immortal. Spillet ble annonsert på blizzcon der 95% er hardcore PC spillere der folk bare venter på et nytt Diablo spill på PC. Kuleste var når de sa at alle hadde telefon Jeg må si at Diablo på mobil ikke frister i det heletatt her, tror nesten samtlige av de som spiller fast Diablo ikke vil spille på mobil. Endret 16. november 2018 av Johannes Entenmann 1 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Jojo, er helt enig i klagingen rundt Diablo Immortal. Jeg tenker mer på hvordan det må føles å stå der på scenen foran en hel masse folk som åpenlyst hater det du prøver å presentere. Det er lett å glemme at det er ekte folk med ekte følelser på scenen. Lenke til kommentar
Johannes Entenmann Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Som fant en mulighet til og tjene mer penger enn de noen gang kommer til og gjøre på PC, folk må ikke la seg lure. Etter Blizzard begynte og sammerbeidet med Activision burde egentlig ikke dette komme som en overraskelse Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Selvsagt handler det om å tjene penger. Å lage spill er ikke gratis. Men det handler også om gleden av å lage spill, og jobbe med noe man har en lidenskap for. For den saks skyld forstår jeg godt tanken bak Diablo på mobil. På papiret høres det perfekt ut. Det er mange som liker å spille på mobil, og mange som liker Diablo. Gameplayet i Diablo er enkelt nok til at det burde være lett å spille på touchskjerm, og man kan fint spille det i fem minutter eller fem timer. Så tanken var god. Men igjen, det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om en vanlig persom akkurat som deg, som står på en scene og avslører et spill han har jobbet med lenge, bare for å bli møtt av en enorm menge klaging. Det kan ikke føles spesielt bra. Når sånt skjer så ofte at det begynner å bli normalen, er det jo lett å spørre seg hvorfor de gidder. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Jeg tolker ikke klagingen på spill utelukkende som negativt. Ingen ville tatt seg bryet med å klage på disse spillene om de ikke brydde seg om dem. Tvert imot tenker jeg at mange av de som kritiserer spill er folk som har spilt mye gode spill og som derfor er blitt kravstore feinschmeckere som merker det med en gang så fort noe ikke er helt som det burde, litt som når Hellstrøm spiser på restaurant. Det kan selvfølgelig resultere i at man ender opp å klage over spill mer enn man gleder seg over dem, men sånn er livet. At dette er symptomatisk på at vi er på vei mot noe nytt spillkrakk tror jeg ikke i det hele tatt. Spillbransjen står sterkere enn noensinne og mye av klagingen er nettopp en reaksjon på at selskapene sikter på et for bredt publikum og mister kjerneforbrukerne sine. Det er dette som skjer når Blizzard annonserer Diablo på mobil for en sal som består av gamle Diablo-fans, for dette er et spill som er laget for å hekte alle andre enn de som allerede er Diablo-fans. At det er mye negativitet rettet mot Ubisoft velger jeg å tro har mer å gjøre med de forbrukerfiendtlige DRM-løsningene deres. Jeg kuttet selv ut Ubisoft etter at de begynte med always online-DRM på noen av spillene sine og har ikke kjøpt noe fra dem siden Assassin's Creed Revelations. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Etter mange år med en BENQ 24" skjerm har jeg oppgradsert til en Asus 27" Da måtte jeg jo prøve spill med har litt pen grafikk. Kingdom Come ser flott ut, var overasklende lite forbedring i Wildlands. Mens DOOM i 2560x1440 med alt på max og 144fps var veldig flotte saker. Er det andre store grafikk spill der ute? Har hørt FarCry 5 ser bra ut. Endret 20. november 2018 av Gunfreak Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Etter mange år med en BENQ 24" skjerm har jeg oppgradsert til en Asus 27" Da måtte jeg jo prøve spill med har litt pen grafikk. Kingdom Come ser flott ut, var overasklende lite forbedring i Wildlands. Mens DOOM i 2560x1440 med alt på max og 144fps var veldig flotte saker. Er det andre store grafikk spill der ute? Har hørt FarCry 5 ser bra ut. Kjøpte 1440P 35" Ultrawide å kan aldri gå tilbake til noe mindre. Gikk ned ned til 100Hz fra 144Hz å det tok lit tilvenning, men angrer ikke The Witcher 3 ser utrolig flott ut i 1440P btw 1 Lenke til kommentar
MR SPEED Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Kjøpte 1440P 35" Ultrawide å kan aldri gå tilbake til noe mindre. Gikk ned ned til 100Hz fra 144Hz å det tok lit tilvenning, men angrer ikke The Witcher 3 ser utrolig flott ut i 1440P btw Kjøpte meg denne pc skjermen, Acer 34" LED Curved ED347CKR 3440x1440 VA, 100hz, 4ms, 1000:1, 1800R, DVI/HDMI/DP Lenke til kommentar
Avean Skrevet 23. november 2018 Del Skrevet 23. november 2018 Må si dette ser imponerende ut og akkurat midt i blinken kontra BFV. Mer taktisk variant av BFV. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Ingen som tilfeldigvis vet om noen spill sjapper i Gdansk ? Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 (endret) Her er noen nye pixelart spill som kan være verdt å følge med på! Steam side + Demo Steam side + Demo Endret 25. november 2018 av XtaZ 1 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Ingen som tilfeldigvis vet om noen spill sjapper i Gdansk ? Satt deg på feil fly igjen? 1 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Satt deg på feil fly igjen? Haha, neida Hadde bare vært morro og kommet over noe greier der nede Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Rart om det ikke skulle være litt spillkultur i Polen, siden de har fått en del gode utviklere etterhvert (ikke bare CDProjekt). 1 Lenke til kommentar
Mala Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Fikk noen tips over min gaming relaterte instagram, så skal se om jeg får sjekket det ut Lenke til kommentar
XtaZ Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Har aldri vært en point and click spill-person, men jeg lastet ned demoen av True Fear: Forsaken Souls på Switch da jeg tilfeldigvis kom over det på storen, og det var fengende nok til at jeg kjøpte fullversjonen på Steam dagen etterpå siden det bare kostet 24kr der og sitter spiller det nå. Rimelig stemningsfult og vanskelig å legge fra seg Endret 27. november 2018 av XtaZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå