Gå til innhold

Er Norge et perfekt land?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge er langt fra det perfekte landet. Men relativt sett ligger vi langt framme. Det finnes land som er bedre enn oss på enkeltområder, avhengig av øynene som ser, men i sum har vi det fint her i landet.

Nå er jeg liberal, og det er en god del ting jeg kunne tenkt meg anderledes i Norge, men jeg innrømmer gladelig at flertallet har det godt her. Så skal vi ikke glemme alle de som ikke har det så godt, men de synes kanskje ikke så godt sett utenfra.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Intet land er perfekt. Dessuten vil det være umulig å definere begrepet "perfekt land" objektivt. Hvis andre land skal matche Norge i økonomisk forstand, må de 1) finne like mye olje per snute som oss. 2) Alternativt må de fjerne all initiering av tvang fra samfunnet slik at verdiskapningen øker betydelig (det bør også Norge gjøre).

Endret av xyzxyz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Norge er da et godt land på veldig mange måter, og gjerne på det som teller i internasjonal sammenheng.

Mener selv at vi er heldige som bor i et land som Norge.

Personlig synes jeg at Norge skulle vært større på grønn energi. Vi burde hatt et større innovasjon og forskningsmiljø og funnet andre bransjer enn olje å satse på.
I tillegg er jo ikke infrastrukturen i Norge så god som den kunne vært.

Men det er jo mest i-landsproblemer.

Kan jo også dra inn alt som lavere kriminalitet, arbeidsledighet, navere, vold i hjemmet, osvosv. Men vi har jo veldig gode tall på alle disse punktene iforhold til de fleste andre land.

Lenke til kommentar

Mange utelandsk land regner Norge som den perfekte landet som strider i mot hva mange nordmenn mener i dag. Så, hva mener dere. Er Norge et perfekt land? i såfall, hva kan man gjøre bedre?

Perfekt er et for sterkt begrep. Er ikke noe som er perfekt. Og sier man at noe er perfekt så er det det samme som å hevde at man ikke lengre trenger å finne noe som kan gjøres bedre enn det gjøres akkurat nå.

Når det er sagt så er nok Norge det landet som er nærmest "perfekt" slik det står nå. Noe som gjenspeiles av at vi er #1 på FN's rankingliste flerfoldige år på rad.

Det som nok gjør at vi blir sett på som et "perfekt" land er at vi har veldig lav arbeidsledighet. Gjennomsnitlig inntekt er den høyeste i verden målt i forhold til kostnader. Helse og velferd for den vanlige nordmann er meget god. Og det er generelt stor likhet av muligheter på tvers av alle deler av samfunnet.

Det er selvsagt mange forskjellige meninger rundt omkring om hva som er den beste måten å gjøre ting på, og mange kan nok finne enkelttemaer hvor andre land passer deres syn best, men alt i alt er det ikke lett å få et bedre utgangspunkt i livet enn å bli født i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I sum gjør vi mye som universelt kunne tjent mange land å følge. Det viktigste er kanskje å få kvinner i arbeid, som bedrer arbeidsstyrken og økonomien betraktelig.

Det andre er ansvarlig bruk av penger. I mange styrtrike land som f.eks. saudi arabia går alle oljepengene til de rikeste og er veldig lite bærekraftig. Her benytter vi pengene til å tjene penger, vi investerer og garanterer en trygg fremtid for nordmenn en god stund fremover.

Siden vi tar hånd om de svakeste i samfunnet slipper vi politisk ustabilitet og opprør, selv om dette betyr et par snyltere på NAV, er prisen å betale liten i forhold til hva samfunnet tjener på.

De andre to punktene er gratis helsevesen, som i andre land er en stor og vanskelig utgift, og gode vilkår for studenter med gratis universitet. Dette fører til en utdannet befolkning som stort sett er fornøyde med landet sitt bortsett fra filleting som bompenger og høye priser på alkohol.

Lenke til kommentar

Norge er et land baserte på komfort, der de aller fleste slipper unna stige utenfor komfortboblen, dagen de gjør det ser de plutselig sannheten.

Vi er blindet av olje og nav, vi har en generelt dårlig evne til å skape ting, vi ser ned på skaperkraften hos menneske, staten Norge tror at fleste mulig med mastergrad vil gjøre noe positivt med Norge.

Se over til andre land der grundere skaper ting, i Norge finnes det nesten ikke fordi vi har denne komfortboblen der alle skal ha fancy utdanninger og alle vet at uansett hva kan de veie skulderen på NAV når det trengs.

Jeg skal ikke engang begynne å nevne hvor kjedelige Norske mennesker generelt er, Nordmenn er kalde mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er et land baserte på komfort, der de aller fleste slipper unna stige utenfor komfortboblen, dagen de gjør det ser de plutselig sannheten.

Vi er blindet av olje og nav, vi har en generelt dårlig evne til å skape ting, vi ser ned på skaperkraften hos menneske, staten Norge tror at fleste mulig med mastergrad vil gjøre noe positivt med Norge.

Se over til andre land der grundere skaper ting, i Norge finnes det nesten ikke fordi vi har denne komfortboblen der alle skal ha fancy utdanninger og alle vet at uansett hva kan de veie skulderen på NAV når det trengs.

Jeg skal ikke engang begynne å nevne hvor kjedelige Norske mennesker generelt er, Nordmenn er kalde mennesker.

Kan sies at med 5 mill mennesker er det grenser for hvor mange geniale grundere vi kan skape. Skal sies at norge har veldig mange milliardærer i forhold til innbyggertall, og vilkårene for dem har blitt veldig gode.

Lenke til kommentar

Kan sies at med 5 mill mennesker er det grenser for hvor mange geniale grundere vi kan skape. Skal sies at norge har veldig mange milliardærer i forhold til innbyggertall, og vilkårene for dem har blitt veldig gode.

Ja og de har blitt rike på hva ? Og forgifte vannet vårt med oppdrett fiske, forpeste jorden med olje virksomhet..Flytte papirer er hva de fleste gjør ikke minst ta telefoner, de er en elite bare som slikker ryggen til hverandre.

Sverige som som eks de svelger Norge på innovative grundere, selv Danmark i noen grad greier det på en del områder.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Går ikke bare på hvor mange mennesker vi er, men også på hvordan man tilrettelegger, oppfordrer og motiverer folk til å bli gründere.

Lenke til kommentar

Mange utelandske land regner Norge som den perfekte landet som strider i mot hva mange nordmenn mener i dag. Så, hva mener dere. Er Norge et perfekt land? i såfall, hva kan man gjøre bedre?

Det er helt individuelt på hva man mener med perfekt. De som mener at likhet og trygghet er viktigst her i livet, så vil Norge være et av dem bedre. Setter man frihet og individualisme høyest, så er Norge langt nede på listen. Hva som er best, det er det ingen som kan si. Fordi man er uenig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange utelandske land regner Norge som den perfekte landet som strider i mot hva mange nordmenn mener i dag. Så, hva mener dere. Er Norge et perfekt land? i såfall, hva kan man gjøre bedre?

Det er helt individuelt på hva man mener med perfekt. De som mener at likhet og trygghet er viktigst her i livet, så vil Norge være et av dem bedre. Setter man frihet og individualisme høyest, så er Norge langt nede på listen. Hva som er best, det er det ingen som kan si. Fordi man er uenig.

Merkelig, alle kildene jeg finner scorer vi absolutt blant de bedre i verden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_in_the_World

http://en.wikipedia.org/wiki/Press_Freedom_Index

http://www.heritage.org/index/ranking

Helt enig med at Norge burde satse mer på grønt energi. Jeg personlig synes mange ting er bra med Norge, men ingen land kan bli "perfekt". Vi burde satse mer på kvalitet og ikke kvantitet når det gjelder utdanning og der har vi en lang vei og gå.

Såklart, men er ikke dette noe alle andre land også må?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Vi burde satse mer på kvalitet og ikke kvantitet når det gjelder utdanning og der har vi en lang vei og gå.

Veldig enig!

Store klasserom med lite eller ingen personlig kontakt med lærere er ikke uvanlig når det kommer til høyere utdanning. Mye utdanning som også er hakket for teoretisk om du spør meg. Kan gi et sjokk når man kommer ut i arbeidslivet om man ikke har arbeidserfaring fra før.

Lenke til kommentar

Og hva så? Det har da svært lite med hva jeg skrev å gjøre. Ingen vil påstå at Norge er et fritt liberalt land. Om du tror det så forsøk deg med en øl eller en joint på gata. Så vil du fort erfare hvor fritt Norge er.

At vi er i verdensklasse i og skape tapere gjennom gode systemer som sørger for at man ikke må noe som helst, at vi er gode på unødig mye pengebruk på byråkrati, vi er gode på vår enestående naivitet, formynderi er vi blant de beste på. Disse tingene og mye mer vil ingen nekte for at vi er svært gode på. Men det er masse bra også med Norge, vi streber etter et bedre helsevesen, bedre veier og vi vil gjerne leve evig gjennom vår evige jag etter bedre helse. Alt dette er jo bra, men det koster. Hva med og leve nå, mens man kan?

Lenke til kommentar

Og hva så? Det har da svært lite med hva jeg skrev å gjøre. Ingen vil påstå at Norge er et fritt liberalt land. Om du tror det så forsøk deg med en øl eller en joint på gata. Så vil du fort erfare hvor fritt Norge er.

At vi er i verdensklasse i og skape tapere gjennom gode systemer som sørger for at man ikke må noe som helst, at vi er gode på unødig mye pengebruk på byråkrati, vi er gode på vår enestående naivitet, formynderi er vi blant de beste på. Disse tingene og mye mer vil ingen nekte for at vi er svært gode på. Men det er masse bra også med Norge, vi streber etter et bedre helsevesen, bedre veier og vi vil gjerne leve evig gjennom vår evige jag etter bedre helse. Alt dette er jo bra, men det koster. Hva med og leve nå, mens man kan?

Når du skrev at vi var langt nede på listen i forhold til frihet og individualisme i forhold, antok jeg at du refererte til noen kilder/studier som beviste dette, som sammenlignet med andre land. Vi er derimot høyt oppe på listen som kildene viser.

Men jeg skjønner poenget ditt med at vi er langt ifra et helt fritt og liberalt land, jeg tok deg nok mer bokstavelig enn intensjonen din var.

Lenke til kommentar

Nei så langt der i fra.

Tidligere kostet ei OBOS leilighet 1 årslønn - hva ei slik koster nå får en sjekke sjøl.

På slutten av 60 tallet og tidlig 70-tall var det noe som het husmorvikar.................

Rart ord ikke sant?

En gratis hjelp hvis mor var på fødeavdeling, eller hadde mange barn og var noe redusert selv.

I dag får ikke en alenemor med 3 små barn hjelp, slik at alenemoren måtte dra seg frem på gulvet med det minste barnet foran seg på ett pledd.

Melk var subsidiert tidlig 70-tall, i dag er dyre biler, dyre økotiltak subsidiert for eliten som har råd til dette uansett.

Gjelder også pappa og mamma permisjoner - for de høylønte.

Endret av V?rbris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...