Gå til innhold

Hvordan ta gode bil-bilder?

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har lyst til å prøve meg som bilfotograf, og lurer da på hvordan jeg kan ta noen gode bil-bilder?

Vet det med komposisjon osv, men jeg tenker mer på innstillinger, lys osv

Har nikon d3100 og et objektiv på 18-105 mm, ikke noe mer enn det :)

takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten free-flow basert på spørsmålet, siden jeg ikke aner hvilken type bilder du ønsker å fokusere på.

Det fins utallige fete bilbilder, men mange av de visuellt mest slående bildene er egentlig fake, rendret 3D-grafikk. Det er praktisk pga. at man med letthet kan endre belysning, farge på lakk og tilbehør osv.

Men det finnes flere måter å oppnå diverse fengende visuelle uttrykk med kamera. F.eks. å panorere slik at du følger bilens ferd fremover, med lang nok lukkertid til å gjøre bakgrunnen bevegelses-uskarp. En annen greie er å bruke vidvinkel og gå tett på, f.eks. tett på hekken med det meste av siden i et interessant lys, mens du kanskje ikke er veldig interessert i baksiden av bilen, så den får derfor en mer dempet belysning. Gjør et visuellt poeng av bilens linjer, la dem utfolde seg i bildet. Ta gjerne bilder med morgen- eller ettermiddagssolen lavt på himmelen, og eksperimentér ut i skumringen. Etter mørkets frembrudd kan noen rimelige og velplasserte LED-lamper gjøre underverker, men husk å skyte raw slik at du kan kontrollere hvitbalanse i post.

På samme måte som at man vanligvis gjør portretter av personer med kamera i deres øyehøyde, så tar man ofte bilder av bil i bilens "øyehøyde". Her er det forresten fritt frem å eksperimentere og variere, kanskje kommer du opp med en helt spesiell stil som fenger. :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har lyst til å prøve meg som bilfotograf, og lurer da på hvordan jeg kan ta noen gode bil-bilder?

takk på forhånd!

Det beste er nok å finne en bil, også prøve litt.

Lenke til kommentar

Er det bilder som det her du vil ta....?

TRC3568.jpg

fail_crew.jpg

Ja, det er den type bilder der jeg tenker på! :)

sånn som man ser i magasiner osv

En liten free-flow basert på spørsmålet, siden jeg ikke aner hvilken type bilder du ønsker å fokusere på.

Det fins utallige fete bilbilder, men mange av de visuellt mest slående bildene er egentlig fake, rendret 3D-grafikk. Det er praktisk pga. at man med letthet kan endre belysning, farge på lakk og tilbehør osv.

Men det finnes flere måter å oppnå diverse fengende visuelle uttrykk med kamera. F.eks. å panorere slik at du følger bilens ferd fremover, med lang nok lukkertid til å gjøre bakgrunnen bevegelses-uskarp. En annen greie er å bruke vidvinkel og gå tett på, f.eks. tett på hekken med det meste av siden i et interessant lys, mens du kanskje ikke er veldig interessert i baksiden av bilen, så den får derfor en mer dempet belysning. Gjør et visuellt poeng av bilens linjer, la dem utfolde seg i bildet. Ta gjerne bilder med morgen- eller ettermiddagssolen lavt på himmelen, og eksperimentér ut i skumringen. Etter mørkets frembrudd kan noen rimelige og velplasserte LED-lamper gjøre underverker, men husk å skyte raw slik at du kan kontrollere hvitbalanse i post.

På samme måte som at man vanligvis gjør portretter av personer med kamera i deres øyehøyde, så tar man ofte bilder av bil i bilens "øyehøyde". Her er det forresten fritt frem å eksperimentere og variere, kanskje kommer du opp med en helt spesiell stil som fenger. :)

Tusen takk! Har photoshop tilgjengelig også så post går bra :)

Hva burde fokuset være på i etterbehandling forresten? kontrast osv? tenker da bilder som er i magasiner osv, hvordan får de det så bra til?

Har prøvd meg litt hvis det er interresse i å se hva jeg har fått til evt

Endret av Rubenevo
Lenke til kommentar

Hva burde fokuset være på i etterbehandling forresten? kontrast osv? tenker da bilder som er i magasiner osv, hvordan får de det så bra til?

Det kommer an på motivet, og er lett forskjellig fra gang til gang. Tweake kontraster, sortnivå, høylys, og både metning og intensitet på farger, og kanskje også tweake dem litt ved behov før du forlater raw. Iblant er det forstyrrende elementer en kan luke ut, dersom man er ute etter en smooth og ren fremstilling. Støyfilter som Imagenomic noiseware kan hjelpe med mer enn bare iso-støy, og du kan gjerne også eksperimentere med bredde og styrke i unsharp mask, eller evt. gå veien om high-pass/overlay hvor skarpheten kan finjusteres i forskjellige deler av bildet på eget layer etterpå.

Mange bilder av denne typen er tungt etterbehandlet, og når lakken i utgangspunktet skulle se ut som et lilla-metallisk sukkertøy så forstår vi at et litt syntetisk utseende ikke trenger å være feil på dette området, selv om det helst unngås på andre områder. :grin2:

Bilbilder er uansett litt eye-candy. Blankt, glorete og med skinnende farger. Det er bare å sjekke bilder fra bilmesser så er vi i rute.

Lenke til kommentar

Sjekk ut denne hjemmesiden og la deg inspirere. Prøv å ta lignende bilder og finn ut hva som fungerer og ikke. Tenk på lyssetting, bevegelse, bakgrunn, vinkel og brennvidde, bil, fører, osv. Hva som skal til for å få perfeksjonere bildene og da tenker jeg ikke så mye på utstyr, men teknikk og valg man gjør under fotograferingen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

takk på forhånd!

Der er kun en måde at blice god på, og det er at tage tusindevis af billdeder igen og igen og igen.

øvelse gør mester.

Det handler ikke om tips eller tricks. Du må finde eller skabe dit eget talent og din egen stil.

Mit råd: Tag så mange billeder som muligt så ofte du kan. Så kommer de gode billeder af sig selv.

Start med at bruge "M" mode fra starten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...