Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan naboen kreve at jeg må kildesortere?

Gil

Anbefalte innlegg

Det er en seriøs tråd og et seriøst tema. Jeg kan og slenge med en brannfakkel: Det er i mange tilfeller like greit å slenge plast i restavfall enn å sende det på tur til Tyskland med båt/lastebil. Mye plast er ikke egnet for gjenvinning og det er like greit å fylle opp norske forbrenningsanlegg mest mulig slik at minst mulig restavfall må importeres fra andre steder.

Går ikke mye av restavfallet I Norge på bil til forbrenningsanlegg I Sverige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en seriøs tråd og et seriøst tema. Jeg kan og slenge med en brannfakkel: Det er i mange tilfeller like greit å slenge plast i restavfall enn å sende det på tur til Tyskland med båt/lastebil. Mye plast er ikke egnet for gjenvinning og det er like greit å fylle opp norske forbrenningsanlegg mest mulig slik at minst mulig restavfall må importeres fra andre steder.

Går ikke mye av restavfallet I Norge på bil til forbrenningsanlegg I Sverige?

Jo. En del, men det varierer med hvilket avfallselskap som håndterer søplet.

F.eks. er det slik der jeg bor at restavfall og noe (ikke alt) matavfall sendes til Nord-Sverige til forbrenning.

I Norge kan vi knapt nyttegjøre oss varmen fra avfallet, i motsetning til Sverige. Dessuten har pris en del og si. Det er nok også grunnen til at mye går til Sverige. De kan betale mer enn vi kan i Norge fordi dem kan selge varmen. Det er også grunnen til at det kommer og går lasteskip med søppel rundt om kring.

En manns søppel er en annen manns skatt, er et ordtak. Det er i høyeste grad relevant. Det er ingen ting som heter søppel lengre. Alt vi kaster i fra oss er resurser, vi er bare for dum til å godta at vi ikke får betalt for det.

Lenke til kommentar

Begynn å legg søppelet ved inngangsdøren hannes og be han sortere det selv. Har ei sånn miljøpartiet de grønne frue til nabo, selvfølgelig har hun ingen jobb, liker best å gå i stilettheler og gnage på at jeg kaster absolutt alt i restavfall.

Engang kom hun springende når hun såg jeg kastet 2 malingsspann. Det er ikke deres problem, med mindre dere deler konteiner.

Dette kan ikke bli mer offtopic, men jeg la merke til profilbildet ditt og antok forsiktig at du var en fyr jeg har møtt i jobbsammenheng for en stund siden. Google by image på bildet ditt ville gi meg svar på dette, men nei. Scrolla dermed ned og til Googles forslag til bilder som ligner. Fikk øllen i vrangstrupen. Dagens :)

Lenke til kommentar

Begynn å legg søppelet ved inngangsdøren hannes og be han sortere det selv. Har ei sånn miljøpartiet de grønne frue til nabo, selvfølgelig har hun ingen jobb, liker best å gå i stilettheler og gnage på at jeg kaster absolutt alt i restavfall.

Engang kom hun springende når hun såg jeg kastet 2 malingsspann. Det er ikke deres problem, med mindre dere deler konteiner.

Dette kan ikke bli mer offtopic, men jeg la merke til profilbildet ditt og antok forsiktig at du var en fyr jeg har møtt i jobbsammenheng for en stund siden. Google by image på bildet ditt ville gi meg svar på dette, men nei. Scrolla dermed ned og til Googles forslag til bilder som ligner. Fikk øllen i vrangstrupen. Dagens :)

Fyren på bildet er Elliot Hulse, jeg er ikke skallet :-)

Lenke til kommentar

Denne personen har åpnet søppelposen min og sett at jeg har hatt eggeskall og løkskall sammen med "vanlig søppel", og da syns jeg det begynner å bli litt sært.

Husker jeg loven rett, så er det vel ulovlig å åpne andres søppel?

Edit: Jeg fant jeg fant, fra annen tråd:

Svært likt denne tråden... http://vgd.no/samfunn/jus/tema/1386960/tittel/snoking-i-soeppel-lovlig .

Jeg tror ikke det finnes et opplagt juridisk svar her, utover at "det burde være en lov mot det et sted".

En mening:

Jusprofessor Jo Stigen ved institutt for offentlig rett ved Universitetet i Oslo fastslår imidlertid at man har eiendomsrett også til sitt eget søppel.

- Søppelet kan ikke sies å være eierløst. Det tilhører deg og deretter tilhører det renovasjonsvesenet når de kommer og henter det. Teknisk sett er det tyveri, men jeg skulle like å se en dom hvor noen blir dømt for det, sier Stigen.

Han legger til:

- Hensynet bak lovene er å beskytte folks interesser. Eieren av søppelet har en interesse av at ingen utenforstående kommer og snoker i det. Det vil være ubehagelig og vil også kunne misbrukes, for det er mye rart som kan være i søppelet. Derfor tilsier all fornuft at det blir sett på som tyveri.

http://www.osloby.no/nyheter/Dette-er-fattige-som-gjor-hva-de-kan-for-a-overleve-6794492.html#.T3Nm83jUaf4

Jeg foreslår at du sier klart i fra til naboene om at dette aksepterer du ikke, og at hvis det fortsetter vil du klage til borettslaget og anmelde saken til politiet.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...