Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan naboen kreve at jeg må kildesortere?

Gil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Naboen min er veldig streng på kildesortering og krever at også jeg må kildesortere. Det jeg lurer på er om naboen min er i posisjon til å kreve at jeg kildesorterer?

Selvfølgelig ikke, med mindre dere har felles avfallsbeholdere. Selv da står du fritt, ville jeg tro. Privatpersoner har ingen rett til å kreve at du sorterer. Men av miljøhensyn er det det beste, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Hei!

Naboen min er veldig streng på kildesortering og krever at også jeg må kildesortere. Det jeg lurer på er om naboen min er i posisjon til å kreve at jeg kildesorterer?

Selvfølgelig ikke, med mindre dere har felles avfallsbeholdere. Selv da står du fritt, ville jeg tro. Privatpersoner har ingen rett til å kreve at du sorterer. Men av miljøhensyn er det det beste, men det er en annen sak.

Helt enig i det siste. Jeg kildesorterer, men ikke like bra som naboen min. Denne personen har åpnet søppelposen min og sett at jeg har hatt eggeskall og løkskall sammen med "vanlig søppel", og da syns jeg det begynner å bli litt sært.

Lenke til kommentar

Om kommunen din har en slik ordning som er i ferd med å komme enkelte steder, snart her i Bergen og, hvor man betaler ut i fra antall tømminger/vekt og dere deler søppelspann vil jeg absolutt mene at han kan kreve dette av deg.

Hvis ikke: Nei. Hva du legger i restavfallsdunken er din sak, så sant du ikke lemper miljøfarlige ting der.

Men jeg vil sterkt oppfordre deg til å i alle fall resirkulere glass og metall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Søppelsorteringen er en sak mellom deg og renovasjonsselskapet. Naboen din kan ikke pålegge deg å gjøre noe som helst, og med mindre han er halvt mann, halvt grevling og halvt kråke ha burde han holde seg for god til å rote i andres søppel.

Endret av ⅵdar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Begynn å legg søppelet ved inngangsdøren hannes og be han sortere det selv. Har ei sånn miljøpartiet de grønne frue til nabo, selvfølgelig har hun ingen jobb, liker best å gå i stilettheler og gnage på at jeg kaster absolutt alt i restavfall.

Engang kom hun springende når hun såg jeg kastet 2 malingsspann. Det er ikke deres problem, med mindre dere deler konteiner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Kunne ønske jeg kunne tvinge dere alle til å kildestortere :p

Bildet ditt har ikke relevans. Deponering av restavfall er ikke lov i Norge (EU).

Det var et virkemiddel og et morsomt bilde som ble brukt for å gi innlegget mitt en ikke så seriøs tone. Finnes nok av folk (du virker som en av de) som tar alt som skriver altfor seriøst, og bildet hadde formål om å unngå spisse komentarer fra sånne folk.

Endret av Slettet-jS6upa
Lenke til kommentar

mr.os:

"Det var et virkemiddel og et morsomt bilde som ble brukt for å gi innlegget mitt en ikke så seriøs tone."

Du fikk "En positiv tilbakemelding" som trøst - var jo morsom den der ;)

Men å sjekke andres avfall blir vel å bli litt vel fanatisk eller så har man altfor god til til å bestyre seg. Dog - legger vi noe vanvittig mye søppel etter oss og jeg plukker opp noe av griseriet folk legger igjen på badestranda i nærheten. Kanskje man skulle latt det ligge så folk fikk se, men jeg orker ikke at det bare ligger der.

Endret av GEIRHH
Lenke til kommentar

Denne naboen er åpenbart en miljøfanatiker. Det har utviklet seg en slags nyreligiøs stemning rundt klimaendringer i det siste som bidrar til en korsfarermentalitet hos enkelte med mye tid og få (reelle) bekymringer. Min erfaring er imidlertid at disse menneskene stort sett er rimelig tafatte og kan lett settes på plass med et skarpt ord eller to.

Lenke til kommentar

Kunne ønske jeg kunne tvinge dere alle til å kildestortere :p

Bildet ditt har ikke relevans. Deponering av restavfall er ikke lov i Norge (EU).

Det var et virkemiddel og et morsomt bilde som ble brukt for å gi innlegget mitt en ikke så seriøs tone. Finnes nok av folk (du virker som en av de) som tar alt som skriver altfor seriøst, og bildet hadde formål om å unngå spisse komentarer fra sånne folk.

Det er en seriøs tråd og et seriøst tema. Jeg kan og slenge med en brannfakkel: Det er i mange tilfeller like greit å slenge plast i restavfall enn å sende det på tur til Tyskland med båt/lastebil. Mye plast er ikke egnet for gjenvinning og det er like greit å fylle opp norske forbrenningsanlegg mest mulig slik at minst mulig restavfall må importeres fra andre steder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...