Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen med peil på avtaleverk i Staten ved avskjed - siste lønn.

F1500AB

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger noen som er gode på avtaleverket i Staten ved avskjed.

Vedtak om avskjed er fattet. Om to uker stopper lønnen og arbeidsforholdet mitt opp. Finnes ingen flere ankemuligheter utenom retten nå.

Det jeg lurer på er litt rundt siste lønnen min.

Har fortsatt all ferien min til gode, altså 25 dager. Den har jeg blitt trekt for i juni, så har betalt 1.500 kroner per dag ganger 25.

Siden jeg får avskjed på dagen, er det jo ingen oppsigelsesfrist, så det blir derfor umulig å få avviklet denne.

Kan noen med sikkerhet si om jeg da får utbetalt disse 25 dagene i lønn, eller om de bare blir borte?

Feriepengene oppspart til nå i år får jeg jo utbetalt, må skatte av dem, men de blir utbetalt.

Så lurer jeg på avspasering, har ca 10 timer tilgode, vil jeg få dette utbetalt i vanlig timelønn?

Så lurer jeg på noe som heter komp. dager. Det er dager der jeg har hatt fri på røde dager, og siden jeg har jobbet turnus, så skal jeg få disse fridagene igjen. Det er 4 dager (som vanligvis blir omgjort til 7.5 timer).

Vil jeg få dette utbetalt som timelønn, eller blir dette bare borte også?

Ved oppsigelse hadde mye av dette blitt løst automatisk, siden ferien hadde blitt avviklet i oppsigelsestiden. Det samme med avspasering og komp. dager.

Men ved avskjed på dagen, får man jo ingen av disse mulighetene.

Håper noen som er gode på slikt kan hjelpe, så jeg vet litt hva min siste lønn vil bli.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved sluttoppgjør i staten skal du ha lønn for alle arbeidede dager i inneværende år, det vil si at hvis du ikke har tatt noe ferie skal ferieoppgjøret i juni gjøres om. Dette skjer vanligvis en eller to måneder etter siste arbeidsdag. Det samme gjelder for komp.saldo og opparbeidet fleksitid.

At sluttoppgjøret kommer etter avskjed fremfor oppsigelse får ingenting å si.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ved sluttoppgjør i staten skal du ha lønn for alle arbeidede dager i inneværende år, det vil si at hvis du ikke har tatt noe ferie skal ferieoppgjøret i juni gjøres om. Dette skjer vanligvis en eller to måneder etter siste arbeidsdag. Det samme gjelder for komp.saldo og opparbeidet fleksitid.

At sluttoppgjøret kommer etter avskjed fremfor oppsigelse får ingenting å si.

Har endringen i ferieloven a 1. juli 2014 der "Ø-komp av ferie" ikke lenger er mulig noen påvirkning ved avskjed? Eller vil denne endringen kun gjelde for ansatte som fortsetter over i neste kalenderår?

Lenke til kommentar

Opphevingen av ø-kompmuligheten får ikke betydning for ansatte som slutter i løpet av ferieåret.

Ø-komp var en mulighet til å få ferien utbetalt ved sykdom/foreldrepermisjon, fremfor å overføre ferie til neste år. Nå skal all ferie overføres. Naturlig nok vil endringen da kun gjelde for ansatte som ikke slutter i ferieåret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...