xeon Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Tenkte jeg skulle skrive en liten iptables tutorial, men jeg kan ikke akkurat si jeg vet hva jeg skal skrive. Så derfor lurer jeg på hva du lurer på/ikke skjønner ved iptables. Alle spørsmål mottas med takk. Spesielt de mest basic spørsmålene da det er de som er mest relevante for en slik tutorial Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Gå ut ifra at folk ikke vet noe. Begynn med en innledning om hva iptables er osv. Da kan alle forstå. Har ikke noen krav selv, sitter bak nat uansett. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Ta masse eksempler. - Generell sikkerhet for én enkelt maskin. - Forwarding. - Sikkerhet for maskiner bak firewallen. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Ta med en forklaring på det og Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 iptables er Linux sin innebygde firewall. Kan være ett herk å administrere. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 litt info om routing hadde også vært gøy. Også hvordan en kan sette opp en transparent firewall om det er mulig. Slik at en kan ha en boks som filtrerer trafikken men den boksen som står bak eier ipen. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 iptables er da ikke et herk å administrere.. det gjelder bare å vite hvordan Personlig så bruker jeg en del connection tracking.. det resulterer i at portene ut ikke behøver å være åpne inn Får se om ikke jeg får skrevet noe til helgen eller.no Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Stå på. Du kan jo evt skrive flere deler. Begynne med grunnleggende informasjon og gå dypere inn på diverse funksjoner i senere artikler. Lenke til kommentar
dvj Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 ikke glem hvordan blokkere porter, hvilken måter (deny, reject, drop?) og åpne porter/portrange Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 kommer med et forslag: du kan ta nybegynnereksempel på en fullstendig firewall e.l. Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 port forwarding Lenke til kommentar
xeon Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Jeg har forsåvidt skrevet ett firewall script som kan lastets ned av utålmodige sjeler.. det er forøvrig ikke videre godt dokumentert for å si det sånn.. hadde kanskje vært en idé å skrive noen kommentarer på det http://remiss.org/download/rc.firewall EDIT: Opp med hånda alle som ikke husker sin egen url... Lenke til kommentar
smas190 Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 *rekke opp hånda* er ikke så enkelt når det er en 32bit's MD5 string nice script *grin* Lenke til kommentar
Strips Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 xeon: tatt på deg go oppgaven nå.. hehe.. stå på så kansje jeg lærer litt jeg og *grin* iptables hadde vært fint og kunne. tips: ta med kernelmoduler som trengs og eventuelle pakker som må installeres. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Kommer ruting og? Hadde vært gøy med den boksen med 3 nettkort (en til pappa uten nat, en til alle andre med nat, og en til nettet...) Lenke til kommentar
opticus Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 hva fordel med iptables fremfor ipchains? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå