Sylar Skrevet 9. september 2014 Del Skrevet 9. september 2014 (endret) IQ. Kjekt å ha. Endret 10. september 2014 av Sylar Lenke til kommentar
ClarkGable Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Ca. samme som på Illvit. Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Tok en mensa test for ett par år siden, da havnet jeg på 129. Tror jeg har blitt dummere med årene dog Lenke til kommentar
ClarkGable Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Tok en mensa test for ett par år siden, da havnet jeg på 129. Tror jeg har blitt dummere med årene dog Var det den reele testen? hvordan var den? Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Var en slags figuroppgave, finne sammenhenger, logikk osv. Litt lik som de som ligger på nettet men litt heftigere. Er et par år siden nå, så ikke helt friskt i minne. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Matrigma test, veldig lik den som er på nett. Synes ikke vanskelighetsgraden var spesielt anderledes heller. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Digger IQ-tester på nettet. De er så... pålitelige! Jeg tok denne... og fikk en score på 144 med full pott. Men det er en del spørsmål som er gjengangere på sånne tester på nettet, og når man først har skjønt noen så husker man gjerne systemet. Bra for selvtilliten da. Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Digger IQ-tester på nettet. De er så... pålitelige! Jeg tok denne... og fikk en score på 144 med full pott. Men det er en del spørsmål som er gjengangere på sånne tester på nettet, og når man først har skjønt noen så husker man gjerne systemet. Bra for selvtilliten da. Egentlig ikke... det blir bare dumt. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Egentlig ikke... det blir bare dumt. Usj nå, vær snill med egoet mitt! Sjekket, og den er enten avhengig av tid, alder eller begge deler. Justerte ned alderen min til at jeg var født i 2001, og fosset gjennom testen, og fikk da 176. Artig! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 IQ-tester skal være avhengig av alder, opp til 18 år. Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 IQ-tester skal være avhengig av alder, opp til 18 år. Hvis man tar en test hos psykolog vil jo psykologen vite om man er 13 år eller voksen... 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Hvis man tar en test hos psykolog vil jo psykologen vite om man er 13 år eller voksen... Jeg lo, men jeg håper at jeg misforsto deg, og at du ikke har et like skittent sinn som meg... (Selv om vi nå har bekreftet at du har et smartere sinn.) Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 20. september 2014 Del Skrevet 20. september 2014 Jeg lo, men jeg håper at jeg misforsto deg, og at du ikke har et like skittent sinn som meg... (Selv om vi nå har bekreftet at du har et smartere sinn.) Hehe, nei det der tenkte jeg ikke over. Mener ikke jeg er smartere. Vi er enige om at vi scorer for høyt på disse. Jeg mener i tillegg at de ikke kan brukes for å sammenligne. Jeg mener de er helt ubrukelige. Som nevnte over; med det å "huske systemet". Ja også var det ikke måling av tid. Hva om jeg brukte 60 min og papir og blyant? Hehe... Men det er jo litt morsomme oppgaver, da. "Nøtter", liksom. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Hehe, jeg bare spøkte litt - er alt for arrogant til å innrømme at noen er smartere enn meg. Tror vi er enige der ja. Morsomme, men ubrukelige tester. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 Klarer du over 130 i IQ så blir du ansett som spesielt begavet og av topp 2 % av befolkningen. Da kan du vel også bli Mensa medlem. Det kommer an på standardavviket den spesifikke testen har. Med standardavvik på 15 er kravet 131. Med en annet standardavvik kan man måtte trenge mye høyere IQ, så man kan ikke sammenligne resultater på tvers av tester (også på grunn av gruppen den er kalibrert mot, som nevnt i sitatet under) En IQ-test sier nok ikke noe om intelligensen til et enkeltindivid, men kan si noe om gjennomsnittet i en gruppe mennesker. Det er jo rett og slett bare fordi testen kalibreres etter en gruppe. Da kan ikke resultatet være gyldig for andre enn grupper, vel? Det stemmer. Så for å lage disse internasjonale testene må de testes på veldig mange mennesker slik at du får en stor gruppe. Derfor koster alle "skikkelige" tester penger. Jeg er skeptisk til online IQ-tester. De har det med å gjøre meg mer intelligent enn jeg mistenker at jeg strengt tatt er. Det synes å være en trend, det er altfor mange som når det startes tråder om slike tester hevder å være over 120 eller endog over 130. Min "pers" er 152, og det er jo helt hinsides realitetene. (...) Dette var Mensa sin. La til "skrytebilde". Jeg fikk ca. ~10 poeng mer på Mensa sin online-test enn jeg gjorde på den ekte testen. Lenke til kommentar
Hertug1. Skrevet 21. september 2014 Del Skrevet 21. september 2014 (endret) De fleste psykologadministrerte testene har et tak på 135 (SD 15). Skal man måle noe særlig høyere (samtidig nøyaktig) kreves det en helt enorm normeringsgruppe. Uansett er måling av IQ høyere enn 135 sjeldent interessant, hvert fall når de brukes i sammenheng av studier. Antar det har noe med 95%-konfidensintervall, og alt over (og under) 2 standardavvik regnes som ekstremverdier (131 og høyere). Har selv tatt APM, og vil ikke påstå at den er særlig mye vanskeligere enn online-testen til mensa.no. IQ tester trenger forresten ikke å være tidsbegrenset (selv om de ofte er det på grunn av praktiske årsaker). APM kan tas med ubegrenset tid. Endret 21. september 2014 av Hertug1. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 IQ tester trenger forresten ikke å være tidsbegrenset (selv om de ofte er det på grunn av praktiske årsaker). APM kan tas med ubegrenset tid.Det er nå vel litt kontroversielt å akseptere Ravens som eneste grunnlag for å utregne IQ. Matrisene er ikke like dekkende som øvrige intelligenstester. En god intelligenstest bør være delvis tidsbegrenset, da den gjerne skal måle prosesseringshastighet som jeg ikke kan se kan gjøres på noen annen måte enn å ta tiden. Men jeg er åpen for å kunne bli overbevist her. Lenke til kommentar
Hertug1. Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Det er nå vel litt kontroversielt å akseptere Ravens som eneste grunnlag for å utregne IQ. Matrisene er ikke like dekkende som øvrige intelligenstester. En god intelligenstest bør være delvis tidsbegrenset, da den gjerne skal måle prosesseringshastighet som jeg ikke kan se kan gjøres på noen annen måte enn å ta tiden. Men jeg er åpen for å kunne bli overbevist her. IQ er ikke ekvivalent med intelligens. Det er kun en score på en normalfordelt skala gitt ut fra svarene til en normeringsgruppe. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Det som er morsomt med iq er den normaliseringen folk gjør. De som har lav iq mener selv de har høyere og de som har høy iq mener de har lavere. En del kritikere sier også at en iq test like gjerne måler hvor mye du har trent deg i iq-tester. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå