Gå til innhold

IQ Test - Hva er din, og hva er sett på som bra og dårlig?

Fjell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og IQ tester vil teste deg i en god del viktige ting og tankemønstre. Det vil, som så mye annet være en del av beskrivelsen av hvordan du er.

Jeg hadde absolutt ikke vært den jeg er i dag, om jeg hadde gjort det veldig dårlig eller anderledes i IQ tester. Ikke fordi jeg gjør det så suverent bra, men fordi flere av formene formen for oppgaveløsning faktisk beskriver mye av meg som person. Samt de tingene i en IQ test jeg er svak på, gir relativt godt bilde av hvordan jeg er og oppfører meg.

Greit, f.eks en EQ test kunne også avdekket en hel del andre ting med meg, og det finnes garantert en hel del mer, men faktum er fortsatt at IQ kan si så mangt.

Å oversimplifisere det og si det ikke har noen betydning er minst like feil. For det sier faktisk en hel del om deg.

Absolutt enig med deg, men mener forsatt at det å trekke inn inteligense er feil i forhold til IQ.

Jeg har en teori om at de fleste online-tester er for snille.

Hvorfor?

Fordi folk bare deler på Facebook dersom dem får et bra resultat = flere treff på testen, flere bannervisninger.

EDIT: Jeg ser noen har påpekt det samme lenger opp

For meg va

Har jeg eller noen andre her inne skrevet det da? Etter det jeg kunne finne så er det bare du som har nevnt ordet intelligens overhode. :) Mye mulig jeg har oversett det vel og merke. Men kan ikke se noen indikere at de påstår at hvor smart du er og IQ er samme sak.
Lenke til kommentar

IQ sier noe om hvor flink man er til å se sammenhenger og forutsi fremtidig atferd basert på disse. Dette er viktig i de fleste områder av livet.

For å skaffe seg informasjon man kan se sammenhenger i må man være sensitiv. Folk som ikke er sensitive men har høy IQ blir som han i den komiserien med Penny (husker ikke hva den heter).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Har jeg eller noen andre her inne skrevet det da? Etter det jeg kunne finne så er det bare du som har nevnt ordet intelligens overhode. :) Mye mulig jeg har oversett det vel og merke. Men kan ikke se noen indikere at de påstår at hvor smart du er og IQ er samme sak.

Det blir gjennom diskusjonen trekt frem referanser mellom å være dum og smart som for meg i stor grad er det samme som intelligens. VIlle bare poengtere at jeg var veldig enig med ditt argument om hvordan resultatet av IQ tester kan beskrive deg, og da på mange måter. Men ønsket å poengtere at intelligens ikke er en av de.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

IQ sier noe om hvor flink man er til å se sammenhenger og forutsi fremtidig atferd basert på disse. Dette er viktig i de fleste områder av livet.

For å skaffe seg informasjon man kan se sammenhenger i må man være sensitiv. Folk som ikke er sensitive men har høy IQ blir som han i den komiserien med Penny (husker ikke hva den heter).

Sheldon Cooper? :p

Lenke til kommentar

For å kverulere litt med deg også: En professor innen teknologi eller vitenskap kan være veldig dårlig på logisk resonnering og dermed skåre veldig dårlig på en slik IQ test. I samme tilfellet kan en lavt utdannet person få veldig gode resultater.

Et eksempel på dette er jo at han med Norges høyeste IQ selger bilstereo og ikke har en doktorgrad i kvantefysikk.

Selvsagt kan man det, derfor snakker man om gjennomsnitt på gruppenivå. En professor med lav IQ har lavere IQ enn andre professorer (som han/hun jo gjerne sammenlikner seg med), så det vil oppleves kjipt for denne professoren. Det er selvsagt mulig at noen med svært høy IQ gjør det dårlig akademisk, men IQ-skåre predikerer fremdeles hvor bra du gjør det på skolen. På tross av enkelteksempler, så er det fortsatt slik at professorer faktisk har langt høyere gjennomsnitts-IQ enn befolkningen ellers, og de som er lavt utdannet har atskillig lavere gjennomsnitts-IQ enn befolkningen ellers.

Det blir personlig preferanse og synspunkt. Om du skal dele det opp i kun to grupper og være mest mulig objektivt så ser jeg ikke noe bedre alternativ.

Det er sant, men trådstarter spurte ikke et så spesifikt spørsmål så jeg følte for å tåkelegge det litt. For jeg synes personlig det blir litt problematisk å legge så høy verdi til IQ. At høyere IQ er bedre, at under 100 = dårlig og over 100 = bra. Det innebærer jo å definere hva som ligger i "bra", osv. blabla

Lenke til kommentar

Problemet jeg har ift. dette er hva man skal med IQ-verdien, om høy IQ ikke gir garanti for sukesss, og lav IQ ikke gir garanti for mislykkethet. Tenker mest ift. akademiske prestasjoner nå.

Jo, lav IQ gir garanti for mislykkethet. Du finner ikke professorer i vitenskapelig fag med IQ på 80. Bare glem det.

Graden av akademisk suksess følger stigning av IQ opp til 130. Over IQ på 130 er det ingenting å hente med økt IQ, der er det andre faktorer som slår inn.

Spørsmålet ditt er meningsløst, som "hva skal man med mat når det ikke gir garanti for å overleve?"

Lenke til kommentar

Problemet jeg har ift. dette er hva man skal med IQ-verdien, om høy IQ ikke gir garanti for sukesss, og lav IQ ikke gir garanti for mislykkethet. Tenker mest ift. akademiske prestasjoner nå.

IQ-skåren garanterer ingenting. Den predikerer med en viss grad av sannsynlighet hvor godt en person vil lykkes i samfunnet. Ingen fagfolk påstår at IQ-skåren garanterer suksess-

Lenke til kommentar

IQ-skåren garanterer ingenting. Den predikerer med en viss grad av sannsynlighet hvor godt en person vil lykkes i samfunnet. Ingen fagfolk påstår at IQ-skåren garanterer suksess-

Jeg vet det, men jeg lurer på hva man skal med noe som ikke er en garanti... altså hvis jeg har vunnet i Lotto, så vil jeg ikke vite om jeg "sannsynligvis" har vunnet i Lotto, det ville bare gjort meg frustrert og i ubalanse...

Skjønner at en professor i matematikk ikke kan ha lav IQ, selvsagt, men jeg innbiler meg at endel i "høye" stillinger faktisk har lav IQ. Det er jo noen sjefer som er helt blåst i hjernen... skjønner ikke hva som foregår rundt dem. Kanskje det har med sosiale antenner å gjøre, jeg vet ikke, kanskje det.

Ansatte på universitetet, mange av dem er nerder, litt uvanlige sosialt sett, men de skjønner jo hva som foregår rundt dem.

Egentlig så er jeg vel bare frustrert fordi test-psykologen sa jeg var over normalt utrustet på ting som går på logikk og abstrahering. Men hvor har det ført meg. Ikke meningen å kapre tråden med personlige problemer her altså, det er bare et eksempel på det jeg mener med at IQ-fokuset er sneversynt.

Du kan nesten ikke få garanti på noe som helst, å mene at ting må være garantert for å ha en verdi er en lite konstruktiv holdning.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan nesten ikke få garanti på noe som helst, å mene at ting må være garantert for å ha en verdi er en lite konstruktiv holdning.

AtW

Det var et dumt valg av begrep. Jeg mente "sannsynlig". Jeg ser ikke på det som sannsynlig at du (nødvendigvis) vil gjøre det bra akademisk med høy IQ. Da sier karakterer fra tidligere skolegang mye mer. Men selv ikke det tror jeg har så sterk korrelasjon.

Jo, det er sannsynlig at du vil gjøre det bra med høy IQ, forskning viser en relativt sterk korrelasjon.

AtW

Lenke til kommentar
Egentlig så er jeg vel bare frustrert fordi test-psykologen sa jeg var over normalt utrustet på ting som går på logikk og abstrahering. Men hvor har det ført meg. Ikke meningen å kapre tråden med personlige problemer her altså, det er bare et eksempel på det jeg mener med at IQ-fokuset er sneversynt.

Hadde du klart denne testen?

Lenke til kommentar

Du kan bruke disse evnene til din fordel. En IQ-test vil vise en distribusjon av hvor evnenivået ditt er på diverse kognitive ferdigheter. Hvis dette er dine beste sider, så bruk dem for alt det er verdt, og ha tålmodighet for dine svake sider. Dette er det psykologen som skal hjelpe til med. Spesielt i skolesammenheng er IQ-tester veldig nyttige. Det er spesielt dette de er utformet for. En IQ-test forandrer ikke livet ditt, den beskriver bare noe som allerede er der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...