Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan angstdempende medisiner være løsninger?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 20 år og har siden jeg var 15 hatt IBS (Irritabel tarm). Dette har totalt ødelagt livet mitt. Jeg droppet ut av vg1, men klarte heldigvis og begynne igjen året etter. Etter de tre jævligste mest ydmykende årene i mitt liv, fikk jeg endelig vitnemålet mitt i juni, med ca 80 dager fravær. Hovedproblemet mitt har vel egentlig alltid vært angsten, det er en ond sirkel. Hver gang jeg er sosial eller på skolen kommer tanker som ´´Tenk om magen begynner å tulle nå´´, er det noen som lukter noe. Jeg har vært innom alle mulige medisiner og har det sånn passe under kontroll nå pga diett. Angsten er der fortsatt og det er den som utløser symptomene. Jeg har ikke mye diare eller luft lenger, nye problemet er at når jeg er nervøs osv så lekker det på en måte, det føles som svette der nede og det er en klar veske i bokseren som tydeligvis lukter. Dette fikk jeg bekreftet i slutten av vg3 flere ganger da folk mente det luktet dritt i klasserommet. Dette gjorde selvsagt angsten mye verre.

 

Når går jeg første året på en høyskole, har sålangt kun vært på en forerlesning og eneste grunnen til at jeg greide den, var at her var klassen delt i to, så jeg hadde en hel rad for meg selv. Da følte jeg meg med en gang mye mer komfortabel og jeg ble ikke våt/svett der nede. Idag var jeg på forerlesning med full sal, satt meg ytterst, men fikk fortsatt angst. Begynte å svette der nede og kunne se sidemannen holde seg for nesen, dette har skjedd flere ganger, etter 15 min gikk jeg.

 

Som dere ser, er hovedproblemet at angsten utløser dette, det er en ond sikel som jeg har prøvd å komme ut av i 2 år nå, men greier det ikke. Det er heldigvis ikke obligatorisk oppmøte på studiet mitt, og jeg er flink til å lese selv, men har innsett at hvis jeg vil gjøre det bra, må jeg bare møte opp. Tar for langt tid å gå gjennom pensum selv. Er det mulig at en eller annen angstdempende medisin kunne vært mulig å prøve? Jeg er relativt smart og hadde hatt gode muligheter til å lykkes i livet hadde det ikke vært for at jeg fikk denne sykdommen. VGS var helt jævlig, men kom meg igjennom med nærmere fem i snitt så har absolutt potensiale. Nå vurderer jeg å droppe ut av studiet og gå med hatten i hånda til nav. Har ikke noe sosialt liv og fortsatt ikke fått en eneste venn på studiet, fadderuka var jeg bare med 3 ganger eller noe, det var det jeg orket.

 

Vurderer faktisk selvmord nå, hadde det ikke vært for en utrolig flott og støttende kjærste hadde jeg nok ikke orket mer. Beklager rettskrivingen, skriver her gråtende og lei meg.

 

Gutt 20.



Anonymous poster hash: bb5d4...f11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I værste fall får du tape på noe som holder tett for all lukt.

 

Neste forsøk får bli å finne ut av denne væsken. Alternativ 1: Svette. Alternativ 2: mucus (slim fra slimhinner i tarmen).

 

1. Hvis det er svette er det så skal jo ikke svette lukte bæsj. Så den bæsjlukta i svetten må komme fra bæsj/mucus i svetten.

 

1A. Du har ikke tørket deg godt nok. Bruk vann på papiret og deretter tørt papir helt til det er helt tomt.

 

1B. Du lekker og deretter drar svetten det nedover. Dette er i såfall et problem med lukkemekanismen og har lite med IBS å gjøre.

 

1B1. Lukkemuskelen er ikke sterk nok. Tren med knipeøvelser som for hemorroider.

 

1B2. Lukkemekanismen er på en måte utett av andre årsaker. Se en ekspert. Kan skyldes hemorroider, bruk knipeøvelser/krem.

 

 

2. Mucus (slim fra slimhinner).

 

2A. Du lekker (se over).

 

2B. Deler av tarmslimhinnen er utenfor lukkemekanismen, og mucus kan dermed produseres utenfor rompehullet. Dette burde imidlertid ikke lukte bæsj hvis det er rent der. Men det kan lukte. Dette krever en ekspert til å behandle.

 

 

De fleste angstdempende utvikler man toleranse for, dvs. at virkningen forsvinner, og man får abstinenser hvis man ikke tar dem. Det er neppe utenkelig at disse abstinensene for deg vil arte seg som mer irritabel tarm.

 

De andre angstdempende kan gi diaré og mageproblemer, så det vil jeg fraråde.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar, er du lege? Jeg er ganske sikker på at jeg tørker meg nok, er alltid blodflekker når jeg er ferdig så tørker skikkelig. Men hvis det var lukkemuskelen, burde jeg ikke hatt de problemene hele tiden da? Merker jo fint lite når jeg ser på tv, spiser middag med dama, kjører bil osv. Bare under situasjoner jeg ikke er komfortabel med. Hvis det er mucus, er det noen måte å fikse dette på? Begynner å bli veldig desperat nå og vurderer å gå til en privat gastrolog, sist jeg var hos en gastrolog gikk det ganske bra med meg så ble ikke noe mer enn en samtale.



Anonymous poster hash: bb5d4...f11
Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar, er du lege?

Nei, men jeg har "alle sykdommene i boka" ;) unntatt kreft og diabetes. ;) Jeg tviler på at en lege ville bedt deg tape igjen. Men det er faktisk et bra alternativ, sånn jeg ser det.

 

Hvis det er mucus, er det noen måte å fikse dette på?

Mucus er normalt slim fra slimhinner. Jeg hadde masse slim (i(stedenfor) avføring) som gikk over når jeg fikk medisin mot en autoimmun sykdom. Mucus er jo et viktig symptom på IBS. Man skal ha mucus, men det kan selvsagt bli overproduksjon, som er typisk ved IBS. Dette lages imidlertid inni tarmen, så det rare her er at/om/hvordan det kommer ut.

 

Jeg anbefaler at du ber fastlegen om hjelp, evt henvisning til ekspert igjen. Problemet er egentlig ikke slimet, men at det ikke er på innsiden av kroppen din.

 

http://ibs.about.com/od/symptomsofib1/a/IBS-And-Mucus-In-Stool.htm

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Ikke hør på folk når de sier ikke bruk angstmedisiner, ja du KAN om uheldig bli avhengige men det er noe som heter vekselbruk og det funker greit for de aller fleste.

 

Hold deg for all del unna ssri når du går med tanker om selvmord,sier det bare sånn tilfelle legen kommer med det idiot forslaget om du spør etter angst medisiner.

 

Å slippe unna angsten er noe mange som ikke har det har vansker med forstå.

 

Hvis legen din ikke kan tilby deg hjelp eller følge deg opp med spesialister som det finnes mange av når det kommer til mageproblemer så BYTT lege, er veldig enkelt å gjøre :)

 

Du kommer ingen vei her inne, er kun leger som kan hjelpe deg..

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for svar, skal bestille time i morgen. Satser på at det bare er svette som kan behandles. Ser at botox kan funke, men er kanskje ikke så aktuelt der nede.

 

Anonymous poster hash: bb5d4...f11

 

Flere jeg kjenner blir helt kvitt svette problemer ved å bruke cannabis, men dette er jo ulovlig å skrive ut for slike problemer, finnes kun sativex i Norge som kan skrives ut, men pr idag kun for MS..

Er faktisk forsking på vei på akkurat det.

 

Ser du nevner SSRI. Vurderer faktisk og starte opp med Cipralex igjen, men får se hva legen sier.

 

Anonymous poster hash: bb5d4...f11

Hvis du tenker på det som en kort løsning til ting har blitt bedre samt har et godt støtte apparat rundt deg som kan lese deg godt med tanke på selvmords tanker osv så er det ikke noe i veien for det, men slutt så raskt du kan er mitt råd.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...